”Jos lihon kilonkin, niin laihdutan sen heti!”

Nyt haluan puhua painonhallinnasta. Varoitan jo etukäteen, että jos suhteesi vartaloosi on hyvin mutkikas, niin saat tuskin tästä postauksesta apua, koska kirjoitan aika suoraviivaisesti. Älä myöskään sekoita ajatuksiani kehopositiivisuuteen, koska minusta laihduttamisella ja kehopositiivisuudella ei ole mitään yhteistä!

Luin taannoin Monnan mielenkiintoisen postauksen laihduttamisesta ja siitä, kuinka laihdutuksesta on sanana tullut kovin epätrendikäs. Monelle se nykyään kuin kirosana. Laihdutuksesta ei saisi puhua, koska siinä on negatiivinen ja epätoivoinen sävy. Myönnän itsekin, että painonhallinta ja elämäntapamuutos on paljon positiivisempi ilmaisu ja se koskettaa muitakin osa-alueita elämässä, kuin pelkästään vaa’an luvun alentamista.

Mieheni mummo on 87-vuotias ja ikäisekseen tosi hyvässä kunnossa. Ihailen hänen sinnikkyyttään ja draivia! Hänellä ei ole ylimääräisiä kiloja ja tästä johtuen (tai syystä) hän jaksaa edelleen käydä aktiivisesti uimassa, kävelyllä sekä marja- ja sienimetsässä. Toivon, että voisin tuossa iässä olla itsekin samanlainen tehomummo! Hän on todella tarkka painostaan ja onkin sanonut minulle monesti, että jos lihoo kilonkin niin laihduttaa sen heti pois! Mummo onkin ollut samassa painossaan varmaan koko aikuisikänsä.
Mummo käy päivittäin vaa’alla ja tarkkailee painon nousuja- ja laskuja ja syö sen mukaan. Hän puhuu ”läskistä” ja ”lihomisesta” todella suoraviivaisesti – siis sellainen puhe ei tulisi kuuloonkaan nykypäivän somemaailmassa!

Saan lähes päivittäin Instaan viestejä, jossa toivotaan vinkkejä laihdutukseen ja painonhallintaan liittyen. Minusta tasapainoinen elämä on sellaista, ettei paino jatkuvasti jojoile ja siksi painoa kannattaa kyllä seurata toisinaan (jollei se lisää vain hallitsematonta ahdistusta). Itse huomasin pari viikkoa sitten, että vaaka näytti normaalia enemmän muutaman kilon. Mitä sitten tein? Aloinko hulluna treenaamaan syöden vain omenan päivässä?
EN TODELLAKAAN! Painonhallinta onkin juuri sitä, että osaa tehdä pienen korjausliikkeen aina tarpeen mukaan! Eli toisinsanoen, ajattelin nyt laihduttaa ne kaksi kiloa pois – koska sitähän se laihdutus on! Se tapahtuu niin, että teen vähän enemmän aerobista treeniä ja syön kevyemmin. Minulle tuo pieni painon nousu oli ikäänkuin pieni potku persauksille, että ”hei, pitäisikö tehdä jotain??”. Se ei ole turhaa, pinnallista tai sairasta. Se on mielestäni täysin normaalia vastuunottoa omasta terveydestään. Tiedän, että hieman kevyempänä viihdyn vielä paremmin nahoissani!

Laihdutuksessa ei ole MITÄÄN väärää, jos itse kokee sille tarvetta. Eikö se korjausliike kannata tehdä ennen kuin sitä pudotettavaa on kymmeniä kiloja…? Mä oon itse 35-vuotias ja aineenvaihduntani ei ole enää parikymppisen tasolla. Joudun todellakin näkemään vaivaa jopa niiden parinkin kilon eteen (en kohtuuttomasti, mutta kuitenkin). Tiedän kuitenkin, missä painossa voin parhaiten.
Mun mielestä on ihan käsittämätöntä, että heti kun laitan Instagramiini (katrivee) kuvan, jossa valitsen lettujen tai salaatin väliltä, niin jonkun mielestä mulla on syömishäiriö, koska en voi herkutella. Siinä kommentoija oli kyllä täysin väärässä. Päinvastoin; on täysin tervettä osata kieltäytyä toisinaan herkuista ja tehdä parempia valintoja arjessa. Painonhallinta vaatii AINA selkärankaa. Uskallan väittää, että useimmilla se painon nousu johtuukin juuri siitä, että elämä on yhtä nautiskelua ja samalla liikuntaa on arjessa vähän jos ollenkaan.

Jos koet, että painosi on riistäytynyt käsistä etkä enää viihdy nahoissasi ”tämän kokoisena”, niin go for it, laihduta! Mieti kuitenkin realistinen tavoite (useimmille 6-pack ei ole sitä!!!) ja etene pienin askelin. Viisi kiloa pudonnutta painoa voi jo muuttaa kehoasi radikaalisti, etenkin jos saat rasvan tilalle lihasmassaa. Siksi laihdutukseen kannattaa aina yhdistää lihaskuntoharjoittelu ja sitä voi tehdä ihan kotonakin. Suosittelen ensimmäisenä lataamaan Apple-Storesta tai Play-kaupasta YPT -treenisovelluksen (lisätietoa TÄÄLLÄ), jota voit käyttää elokuun loppuun ilmaiseksi! Sovelluksessa on 5 erilaista treeniä, joista kaksi salille ja kolme voit tehdä kotona jopa ilman mitään välineitä. Ei tehdä treenaamisesta liian monimutkaista! 🙂 . Tämä sovellus on siis täysin maksuton ja pääset treeneihin käsiksi, vaikka et jättäisi edes sähköpostiasi. Tästä on siis helppo aloittaa treenit ja niiden myötä on helpompi löytää motivaatiota myös ruokavalioon!

Millaisia vinkkejä te kaipaatte eniten painonhallintaan tai laihduttamiseen liittyen? Mikä on kaikista vaikeinta? Kertokaa, niin kokoan niistä vastaukset blogipostaukseen!

 

fityoutoo

7 vastausta artikkeliin “”Jos lihon kilonkin, niin laihdutan sen heti!””

  1. Tämäpä oli piristävän suorasanaista tekstiä ja ihastelen isoäidin asennetta kovasti! Juuri samanlaista sisua ja sinnikkyyttä pysyä terveenä ja itselle sopivassa painossa toivon omaankin elämääni nyt ja tulevaisuudessa.

    Ja jep, ei tunnu aineenvaihdunta todellakaan skulaavan ihan yhtä sukkelasti näin 36-vuotiaana kuin parikymppisenä 😀 Otan mallia mainitsemasi mummon asenteesta tässä kun palailen salille lomien jälkeen…

    Kiitos piristävästä ja tsemppaavasta tekstistä!

    • Kiva kuulla että ymmärsit tekstini oikein 😀 . Aina kun puhuu suoremmin, niin siinä on riskinsä. Tsemppiä sinnepäin roppakaupalla 🙂 !

  2. Ihana mummo! ❤️ Kaikista vaikeinta on se RUOKA. Sen pitäisi olla helppoa ja nopeaa, edullista ja sellaista mitä myös muu perhe syö. Reseptiikastakin on tehty tähtitiedettä ja kaiken pitää olla maidotonta, gluteenitonta yms paskaa. Haluan oikeaa ruokaa joka maistuu hyvälle, jossa ei vilkaistakaan kevyttuotteita kohti eikä käytetä mitään kauramaitoja tai muita ”mukatuotteita”. Ja mitä nopeammin valmista, sen parempi. Esimerkiksi joku salaatinkin väkertäminen duunipäivän jälkeen = ikä ja terveys pilkkomista. Juu ei.

  3. Minäkin puhun nyt rohkeasti suoraan: kaikki tietää miten laihdutetaan. Koitapa mieluummin keksiä syitä ja ratkaisuja siihen, miksi joku ei pysty/kykene noudattamaan terveellisiä elintapoja (edelleen, kaikki kyllä tietää miten pitäisi syödä ja liikkua) vaikka haluaisi! Se olisi tämän blogin lisäksi kaikkien muidenkin vastaavien kannalta paljon hyödyllisempää ajankäyttöä kuin näiden itsestäänselvyyksien toistelu 🙂

  4. Mulla on ihan sama periaate! Eipä kilot pääse hiipimään salakavalasti, viisi lasta on ja paino sama kun ennen lapsia. Ja sitäkään ei saa sanoa että raskauksien myötä ei tarvi jäädä kiloja, alkaa mahdoton puolustuspuhe vähän niin kun laihdutuksesta ylipäänsä… Mummosi sanoissa on just oikea asenne💪

  5. Tuon painoasian kanssa on vähän niin ja näin. Kehon koostumus muuttuu iän myötä, joten painokin voi muuttua sen mukana. Ei esimerkiksi välttämättä ole 25-vuotiaana järkevää tavoitella samaa painoa, kui. 15-vuotiaana. Ehkä terveellä itsetunnolla ja mielellä varustettuna peili ja vointi voisi olla parempia mittareita, ja vaatteet myös.

  6. Tämä oli hyvä kirjoitus, kiitos Katri. Täällä yksi ihan tavallinen 35-vuotias nainen joka tuskailee herkuttelun, hidastuneen aineenvaihdunnan ja kertyvien kilojen kanssa. Mutta – punnitsen itseni joka ikinen keskiviikko ja olen antanut itselleni kolmen kilon marginaalin jota enempää en anna itseni pulskistua. Toimii minulla! Olen kaiken aikaa kartalla siitä paljonko painan ja esim. lomaherkuttelusta yms. saan heti suoran palautteen keskiviikkoisin. Harha siitä, että voi syödä ja viinitellä miten vain sen näkymättä kropassa poistuu ja ns. ”ruotuun palaaminen” tapahtuu. Tähän tietenkin auttaa kovasti se, että minulla on perusterveelliset elintavat. En tarkoita väheksyä syömishäiriöisiä ja ylipainon kanssa oikeasti taistelevia. (Kauheasti voimia heille❤️) Mutta välillä ihmettelen esim. ystäviäni, jotka tiedän perusterveiksi ihmisiksi mutta jotka yhtäkkiä huomaavat keränneensä esim. 15kg painoa jotka pudotetaan sitten itkua vääntäen (ja lihaksia kadottaen) kitukuureilla. Pieni kilomarginaali ja nopea reagointi on minusta terveellisin ja paras ratkaisu! Tsemppiä kaikille painon kanssa kamppaileville. ❤️

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 27
Tykkää jutusta