”Kaikenmaailman jauheet” raskausaikana – mitä sitä uskaltaa laittaa suuhunsa?

Saan paljon kysymyksiä koskien superfoodeja ja muita ”kaikenmaailman jauheita”, kuten itse noita kuiva-ainekaapissa majailevia purnukoita tapaan itse kutsua. Etenkin nyt kun olen raskaana, niin jengiä tuntuu kiinnostavan kovasti mitä tuotteita uskallan syödä ja mitä en. Kysymys on mielenkiintoinen, monimutkainen ja hankala. Ketä sitten pitäisi uskoa?
Nykyään blogeissa esitellään paljon kaikenlaisia tuotteita uskottavasti ja facebook-ryhmissä on asiantuntijoita, jotka jakavat mielipiteitään ”totuutena”.

superfood1 (1 of 1
Tässä päivittäin käyttämiäni ”superfoodeja” joista osa tauolla raskauden aikana.

En mielelläni anna mitään ohjeita koskien muiden raskauksia ja ruokavaliota, ainakaan kun kysymyksessä on superfoodit tai lisäravinteet. Miksi?
No siksi, että vaikka olen personal trainer, niin en ole kuitenkaan lääkäri, enkä mikään yliopistossa kouluttautunut ravitsemusterapeutti. Jos sanon, että tämä tuote on mun mielestäni niiiiin hyvä ja aivan välttämätön, niin aina löytyy joku, joka on toista mieltä! En myöskään halua, että kukaan tulee blogiini kommentoimaan, että annan ohjeita, jotka voivat olla jopa vaarallisia (no aika kaukaa haettua, mutta tällaisiinkin kommentteihin olen muissa blogeissa törmännyt!).
Ja sitäpaitsi – tuskin kukaan tietää absoluuttisesti oikeaa vastausta siihen, mitkä tuotteet sopivat varmasti tai eivät sovi odottajalle tai kellekkään – hyvänä esimerkkinä vaikka kylmäpuristettu kookosöljy! Ensin luet ylistävän jutun, sitten lyttäävän jutun. Onneksi kyseessä on tuote, jota voi turvallisesti kokeilla ilman, että tukka lähtee päästä tai saat hengenahdistusta, ellet satu olemaan allerginen.
Ylipäätään blogien lukijoilla kannattaisi olla oikeasti jotain lähdekritiikkiä, koska mun mielestä monia asioita kirjoitetaan ikäänkuin ne olisi joku totuus ja usein blogin kirjoittajalta puuttuu kuitenkin ihan fakta tai tutkimusnäyttö asiasta (ja harvoin sitä pitävää tutkimusnäyttöä jostain yksittäisestä tuotteesta edes on). Se, että jonkun jauheen toimivuus perustuu omaan kokemukseen ei vielä tee siitä turvallista tai edes toimivaa kaikille! Sitten kun kyseessä on vielä tila jota raskaudeksi kutsutaan, niin kannattaa olla ravitsemusasioiden suhteen maalaisjärjellä varustettu lievä skeptikko 🙂 . On toki paljon hyviä tuotteita, jotka olen itsekin löytänyt ihan suositusten perusteella, kuten esimerkiksi lapseni vitamiinit tilasin Kaisa Jaakkolan blogista niistä luettuani. Uppoavat muuten lapsoseen kuin väärä raha!

superfood3 (1 of 1)

Yleensä ne, jotka käyttävät paljon esimerkiksi superfoodeja sanovat tietysti helpommin, että ”kyllä näitä voi käyttää turvallisesti”. Sitten ne, joille maailma on vieras sanovat, että ”en uskaltaisi raskaana käyttää noita ihme jauheita”. On myös paljon kiinni siitä mihin keho on tottunut, enkä välttämättä itse lähtisi kokeilemaan raskausaikana jotain mulle täysin tuntemattomia tuotteita. Sitten on kuitenkin paljon mulla aivan vakiokäytössä olevia juttuja (mm. heraproteiini) jonka käyttöä jatkoin aivan normaalisti raskaudenkin aikana. Kannattaa myös kiinnittää huomiota lisäravinteiden puhtauteen, eli niissäkin on paljon eroja. Halvin ei ole välttämättä aina parasta ja esimerkiksi palautusjuomista puhuttaessa mukana on usein myös aikamoinen kimara väri- lisä- ja makeutusaineita! Sinänsähän hera on todella hyvä lisä päivittäiseen proteiininsaantiin ja loistava esim smoothieissa! Käytän itse Voimaruoan 360-heramixiä ja nyt sain Foodinilta eräässä blogitilaisuudessa kokeiluun heidän luomuheransa.
Superfoodeista lopetin raskauden ajaksi MSM-jauheen (juttua täällä!), mutta tiedän, että moni sitäkin käyttää ihan huoletta. Life-kauppias taas tiesi kertoa häntä haastatellessani Beniä odottaessa, että rohdoskasveja ja hormonitoimintaan vaikuttuvia superfoodeja (mm.macajauhe) ei suositella raskaana oleville ja lueskelin netistä samaa.

superfood2 (1 of 1)
Voimaruoan hera vaniljanmakuisena toimii hyvin smoothieissa ja siinä on myös erilaisia siemeniä ja psylliumkuitua mukana. Foodinin hera on uusin tuttavuus ja pidän sen neutraalista mausta ja se tekee smoothiesta todella kuohkeaa. North Forcen suklaan makuinen hera on jäänyt vähälle käytölle, koska se on makuuni aivan liian makeaa (makeutettu stevialla).

Itse en ole todellakaan mikään kovin tunnollinen neuvolan ruokavalio-ohjeidensuhteen raskausaikana, eli en ole muuttanut ruokavaliotani juuri ollenkaan entisestään. Tiedän kyllä, että moni lukee netistä hyvin tarkkaan mitä voi syödä ja mitä ei, mutta mä olen syönyt kyllä homejuustot ja pellavansiemenet siinä missä ennenkin. En todellakaan sano, että kaikkien näin kannattaa tehdä, mutta ehkä näissä lisäravinne ja superfood-jutuissakin on vähän hiustenhalkomismeininkiä toisinaan. Moni vetää kuitenkin aika surutta ja täysin kyseenalaistamatta mm. antibiooteilla ruokittua pihviä raskausaikana, irtokarkkeja miljoonine e-koodeineen, aspartaamilla makeutettua limpparia ja palmuöljyllä leivottuja pasteijoita. Jos tästä näkökulmasta miettii, niin miten se 1-2 annosta sitä halpaa markettiheraa vahingoittaa sitä sikiötä yhtään enempää pitkässä juoksussa? On toki totta, että lisäravinnemaailma on villi viidakko jossa tuotteita ei ole välttämättä tutkittu sekä niiden valmistusolosuhteet voivat olla periaatteessa missä intokiinalaisessa takahuoneessa vain, jossa samaan aikaan sulatellaan muttereita!
Toki listeriavaara tai liiallinen a-vitskun saanti raskasaikana on asia erikseen ja kysymys on vakavasta asiasta.

Tähän loppuun omat vinkkini:

  • Käytä mahdollisimman puhtaita ja mieluiten kotimaisia tuotteita. Paras kotimainen superfood on muuten mustikka ja sen käyttöä uskallan suositella aivan kaikille (paitsi allergisille)!
  • Älä aloita uusien superfoodien tai lisäravinteiden käyttöä raskausaikana ainakaan ilman hyviä perusteluita. Miksi tarvitset esimerkiksi latausjuomaa ennen punttitreeniä raskaanaolessasi…?
  • Tutustu tuotteeseen ennen ostopäätöstä ja mieti, minkälainen taho sitä sinulle suosittelee ja miksi? Myyjä haluaa aina myydä tuotteen.
  • Monet lisäravinteet ja superfoodit ovat hyvä lisä ruokavalioon, mutta eivät välttämättömiä! Moni purkki voi olla taas suorastaan rahojen hukkaa, joten tarkista ainakin sisällysluettelo.
  • On paljon sellaisia henkilöitä, jotka ovat tosi valveutuneita esimerkiksi lisäravinneasioissa ja itsekin otan vinkkejä hyvistä tuotteista ja niiden käytöstä. Seuraan mm. Kaisa Jaakkolaa ja Kemikaalicoctail -blogia. Kannattaa tietysti myös miettiä, onko bloggarilla taloudelliset intressit, kun hän hehkuttaa jotain tuotetta yli maan ja taivaan. Mielestäni sekä Kaisa, että Nora puhuvat asioista puolueettomasti ja ovat todella kiinnostuneita ravinnosta molemmat (tätähän esimerkikisi neuvolahenkilöstö ei välttämättä ole, jolloin tietoakaan ei samalla tavalla ole asioista.)
  • Keskity kokonaisvaltaiseen ruokavalioon ja koita karsia siitä ihan ensiksi lisä -ja makeutusaineet pois! Ehkä sen jälkeen on aika miettiä, uskallatko ottaa pari palaa raakasuklaata tai gojimarjoja, vaikka olet raskaana.

Mietityttääkö teitä lisäravinteiden tai superfoodien puhtaus ja minkä perusteella perusteella pussukka tai purnukka lopulta päätyy ostoskoriisi?

fityoutoo

Yksi vastaus artikkeliin “”Kaikenmaailman jauheet” raskausaikana – mitä sitä uskaltaa laittaa suuhunsa?”

  1. Ehdottomasti mietitytti raskaana ollessani ja jos joskus vielä toinen kerta suodaan, niin mietityttää taas.. Lisäravinteita jätin paljon pois ja menin ihan ”perusruoalla”. Toki karkkien lisäaineetkaan eivät sitä parasta ”ravintoa” ole. Asiassa on monta puolta ja jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi näkee 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta