Kaikki ne tekemättömät treenit…

Maailma on täynnä tekemättömiä treenejä.0611_1

On kuntosalijäsenyyksiä, joista hyötyy lähinnä kuntosali – ei kuntoilija. On joululahjaksi saatuja kahvakuulia, jotka toimittavat ovistopperin virkaa. On kaksi vuottasitten keväällä alennuksesta ostettuja suksia, jotka alkuinnostuksen jälkeen jäivät ulkovarastoon. On kaverin kanssa hävitty veto yhteisestä maratonista, kun lenkkeilyyn ei löytynytkään aikaa.
Niin paljon piti tehdä, niin paljon jäi tekemättä.

Mun synnytyksestä on pian vuosi ja onpas mullakin ”varastossa” aikamoinen määrä tekemättömiä treenejä! Ja huonoa omaatuntoa niiden tekemättömyydesta!
Voi kuinka helppo on sitten lapsen päiväunien aikaan tehdä kotona tehokas 20min kotijumppa. Tai kuinka joskus olen väittänyt harrastavani lenkkeilyä, mutta ainakaan nykyään se ei pidä paikkaansa; Olen nimittäin juossut tämän vuoden sisällä ehkä yhteensä 10 lenkkiä (no okei, 12…). Puolimaraton kesällä? Miksipäs ei! Mutta kuka treenaisi mun puolesta???
Sen lisäksi haaveilen edelleenkin ilmajoogatunneista, mutta haaveiluksi on jäänyt. 0611_3

Kun puhun pt asiakkaan kanssa treenaamisesta alkupalaverissa, niin minulla on aina sama periaate; Mieti sitä määrää, kuinka monta kertaa viikossa olisit valmis laittamaan treeneihin 45min-1h kerrallaan. Ja vähennä siitä yksi kerta. Silloin pääset lähelle sitä realistista määrää, jonka voit laittaa liikuntaan viikossa. Eli jos ajattelet ”okei, voisin päästä salille ehkä neljä kertaa. Jäisi vielä kolme vapaapäivää”. Siitä yksi salitreeni pois ja jäljelle jää kolme. Kolme on asiakkaan tavoite. Etenkin jos elämässä on paljon liikkuvia osia, niin treeni ei voi yht äkkiä olla elämässä number one -juttu.

Usein etenkin alussa, kun innostus on suuri voi tulla fiilis, että raivaan aikaa liikunnalle vaikka joka päivä! Ajatuksen tasolla moni asia on niiiiin helppoa. Mutta kun se arki alkaa rullaamaan ja marraskuun harmaus iskee päin naamaa, voi olla oikeasti työn takana että työpäivän jälkeen jaksaa vielä motivoitua ulos lenkille tai salille nostelemaan painoja. Saati, että kello soittaisi 05 pimeyteen aamuaerobiselle. Se on inhimillistä, ei laiskuutta.
Eipä tullut minunkaan paljon lopulta kotona jumppailtua. Hieno idea, toteutus ontuu. Mieluummin menen sinne salille ja kun olen siellä, niin laitan kaiken peliin!
kauneusjaterveys3

Usein omat unelmat ja toiveet lähtee laukalle, kun alkaa visioimaan kaikkea sitä, mitä voisi tehdä ja kokeilla! Ja hyvä niin! Mutta älä aseta liian kovia tavoitteita saati soimaa itseäsi, kun taas meni yksi kuukausi kallista salijäsenyyttä maksellen eikä päässyt itse edes paikan päälle. Kannattaa nyt ainakin ensi alkuun irtisanoa jäsenyys ja vaihtaa se 10 kerran korttiin. Sitten miettii, mikä voisi olla itselle vähän matalamman kynnyksen liikuntaa ja tietysti mieluista, jotta tulisi sitä tehtyä? Ehkäpä se sali ei edes ollut sinun juttusi? Löydät kyllä jotain, joka sinua oikeasti innostaa!
Ota pieni tavoite, vaikka se kuulostaisi jopa liian helpolta. On kuitenkin parempi tehdä edes ne pari puolen tunnin lenkkiä viikossa, kun sohvalla murehtia, kun ei ole lunta, että pääsisi hiihtämään, kun tuli ne suksetkin hankittua, että voisi harrastaa liikuntaa…….

Jäättekö usein murehtimaan, kun ette päässeet jonkun lajin kanssa alkuinnostusta pidemmälle?

PS. Kaipaatko apua treeniin tai stopin superdieeteille, jotka eivät koskaan toimi? Teen yksilöllisiä treeniohjelmia ja ruokavalioita, sekä otan uusia Skype-valmennettavia! Laitan rohkeasti viestiä katri@katriviirret.fi

 

fityoutoo

2 vastausta artikkeliin “Kaikki ne tekemättömät treenit…”

  1. Heippa!

    Oon ettiny noita samoja trikoita, mutta en löydä sitten millään! Oliko ne Kappahal:sta vai jostain muualta? Verkko vai kauppa kaupasta?

    Ihanat 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.