Kakkamaisen päivän tehojuoma!

Tämä päivä on ollut sarjassamme ”ei jaksa”. Mua on huimannut koko päivän niin, että piti pysytellä makuulla koko aamupäivä. Mulla on sukuvikana matala verenpaine ja en tiedä johtuiko huimaus siitä vai olenko muuten vain jumissa. Normaalisti menemme päivällä ulos, mutta tänään jäin kotiin epämiellyttävän olon takia. Poika ei tietenkään nuku sisällä kunnon päikkäreitä ja oli koko päivän milloin hyperaktiivinen ja milloin veti herneen nenään pienimmästäkin (mm. siitä ettei saanut puristaa koko smoothietetraa päällensä eikä suostunut syömään mitään muuta). Kanakastikkeestakin oli kanat syöty. Olo oli väsynyt ja ankea. Jotain oli siis keksittävä!

Silloin kun kaipaan hyvää energiaa ja helppoa syötävää niin turvaudun yleensä smoothieen! Joo ja tätä tapahtuu ehkä joka päivä :). Tänään kaivoin pakkasesta joka sortin marjoja ja täräysin sheikkerillä oikean marjapommin!

IMG_8484

Laitoin smoothieen myös nokkos- ja viherjauhetta, sekä kourallisen pinaattia. Meillä oli vielä illalla tulossa synttärivieraita ja osasin ennakoida, että kahvittelun jälkeen minun ei tekisi mieli enää kunnon ruokaa ja päivän kasvissaldo jäisi pieneksi. Smoothiessa on helppo ottaa pari kourallista esim. pinaattia eikä se juurikaan siellä marjojen seassa maistu.

IMG_8485

Lisäksi lorautin joukkoon vielä hieman hunajaa makeutta antamaan! Smoothieen sopii oikeastaan mikä vain hedelmä tai marja ja itse lykkään kaikki ainesosat vihreitä ja avocadoa lukuunottamatta smoothieen aina jäisinä! Varsinkin jos banaanit tuppaa tummumaan, niin ne kannattaa aina pilkkoa pakasterasiaan.

IMG_8488

Tässä siis ”berrybomb”-smoothien resepti:

– Jäisiä mansikoita
– Jäisiä tyrnimarjoja
– Jäisiä punaisia viinimarjoja
– Jäisiä mangokuutioita (oli pussin loppu niin heitin sekaan)
– 1rkl nokkosjauhetta (Cocovi)
– 2tl viherjauhetta (Greener grasses alkalizer)
– 2 kourallista pinaattia
– 1tl MSM-jauhe 
– 2dl mantelimaito
– 2dl vettä
– 1tl hunajaa

Kaikki blenderissä sekaisin! Kas noin!
Kannattaa ennakkoluulottomasti kokeilla smoothieissa myös viherjauheita ja salaattia. Itse laitan nykyään niitä aina joukkoon, koska kasviksia ei voi koskaan syödä liikaa. Moni vierastaa juoman vihreää väriä mutta se on turhaa. Itse en myöskään käytä enää rahkaa smoothiessa, koska vältän maitotuotteiden käyttöä ja mantelimaito sopii siihen niin hyvin. Proteiinin nautin sitten jollain muulla aterialla, muussa muodossa. Toki smoothieen voi laittaa maustamatonta jugurttia tai rahkaa jos haluaa.
Mä väitän, että vaihtamalla yhden aterian tällaiseen vihersmoothieen joka päivä olosi kohentuu huomattavasti ja kilojakin lähtee huomaamatta!

fityoutoo

8 vastausta artikkeliin “Kakkamaisen päivän tehojuoma!”

    • Moikka Pinaatti :D!
      Ostan pinaatin aina sellaisenaan salaattihyllystä! Se on yleensä pusseissa tai rasiassa. Ostan luomua jos on saatavilla, mutta ihan perus pinaatti passaa kanssa. Pakastepinaatti on jauhettua, mutta sitä en ole koskaan käyttänyt.
      Uskoisin että pinaatista ei voi saada yliannostusta :).

  1. Heippa! Haluaisin kysyä, että millä kaikella korvaat päivän mittaan maitotuotteita? Olen miettinyt, josko kokeilisin vähentää, mutta sitten mietin että mitä jää jäljelle:D suuri osa päivän protskuista kun tulee itsellä tällä hetkellä maitotuotteista. En keksi mitä söisin tilalla, kun kananmunia ja lihaa ei viitsi joka aterialla syödä. mantelimaitoa smoothieseen, ok! Myydäänkö sitä kaupoissa? Voisitko tehdä kenties yhdeltä päivältä ruokapäiviksen?:)

    • Moikka!

      Joo itseasiassa ruokapäivis on jo kuvattu ja odottaa vain näpyttelyä :). Joten tulossa on asap!
      Pidän itsekin maitotuotteita kätevinä juuri protskun saannin takia. Kyllä mä yleensä syönkin yhden annoksen raejuustoa tai rahkan kerran päivässä (yleensä sen raejuuston puuron kanssa) mut sit juon yleensä yhden protskujuoman treenin jälkeen joka päiva ja kahdella lämpimällä aterialla lihaa/kalaa/kanaa. Siihen kun muutaman kananmunan nakkaa vaikka salaattiin, niin siinäpä se päivä n proteiinitarve tulikin täytettyä!

  2. Smoothieaddikti ilmoittautuu 😀 Mä olen heittänyt marjojen, banaanin ja mantelimaidon joukkoon mitallisen proteiinijauhetta, pikkasen pähkinöitä ja palan painikkeeksi vielä kaakaonibsejä ja macaa. Macaa ei ole suotta kehuttu koska tuntuu, että oma stressinsietokyky on parantunut. Vihersmoothie on mulla vielä todo-listalla. Oma päänuppi on sen esteenä, pinaattia ja banaania samassa sekoituksessa..? NO WAY 😀

    Illulle infoa, että mantelimaitoa saa ihan perusruokakaupoista löytyy samasta hyllystä soija/kauramaitojen kanssa.

    • Mä taas en noista kaakaonibseistä innostunut :(… Maku oli jotenkin liian puiseva. Toisaalta jos ne laittaa blenderissä sekaisin, niin eipä ne pajon siellä maistu! Macaa en oo vieläkään uskaltanut ostaa :D. Mulla on traumoja yhdestä blogista, jossa se kirjotta oksensi ne macat pihalle…

  3. Oi tuo smoothie nätyttää herkulliselta! 🙂 Tykkään itsekkin väsäillä smoothieta, todella helppoja välipaloja. Vadelma-Banaani kombinaatio on oma lempparini. Itse lisäilen myöskin leseitä smootieisiin, tulevat vähän täyttävemmikisi. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta