Kasvispainotteinen ruokaviikko: Älyhelppo ja älyHYVÄ kasvissosekeitto!

kasvissosekeitto7Kasvissosekeitto menee ihan varmasti mun TOP5 -arkiruokiin! Sen takia meillä syödään sitä lähes joka viikko. Minusta kasvissosekeitossa menee ehkä vähimmällä ”vaivalla” kerralla kasviksia kurkusta alas, etenkin jos on kyllästynyt salaatin pureskeluun. Keitto on niin helppo tehdä, että epäonnistuminen on melkeinpä mahdotonta!

Käytän yleensä aina keiton ”pohjana” bataattia ja perunaa. Käytännössä isken kattilaan sitä, mitä meillä sattuu milloinkin vihanneslokerossa olemaan! Keittoon käy hyvin myös hieman nahistuneet vihannekset ja etenkin juurekset. Tänään keittoon päätyi varmaan kuukauden vanha palsternakka joka oli silti ihan syötävä. Koitan aina käyttää kaikki vihannekset, elleivät ne ole jo täysin muusia tai muuten pilaantuneet käyttökelvottomiksi!kasvissosekeitto1 kasvissosekeitto2

Maustan keiton lähes aina Koskenlaskija-juustolla (Lidlin versio on ”Tukkijätkä”), koska se tuo keittoon kermaisuutta ja RAKASTAN juustoa yleensäkin kaikessa ruoassa. Kun keitän vihanneksia, saatan laittaa pinnalle kiehumaan pari laakerinlehteä, koska ne on helppo noukkia pois ennen soseutusta ja tuovat minusta kivasti makua. Laitan keittoon yleensä pari kasvis/kanaliemikuutiota, jolloin suolaa ei välttämättä hirveästi tarvita lisätä. Keittoon sopii muuten tosi hyvin päälle tuoreet yrtit, joista suosikkini on ehkä korianteri!

No, mites se proteiinipitoisuus sitten??
Keiton kanssa voi nauttia vaikka pari keitettyä kananmunaa, ripotella päälle paistettua jauhelihaa tai perinteisesti raejuustoa, jota itse en nykyään käytä juuri ollenkaan (en tiedä miksi, ei vaan enää maistu suuhuni). Ja jos muuten aterioilla on proteiinia, niin ei sen kanssa tarvitse aivan neuroottinen olla. Iltapalalle voi sitten lisätä vaikka vähän reilummin.

Mitä tarvitset kattilalliseen?

  • 2 keskikokoista bataattia
  • 3-5 perunaa
  • 3 porkkanaa
  • 1 sipuli
  • (Lanttua, palsternakkaa, paprikaa….Lähes kaikki käy!)
  • (Chiliä, jos haluat tulisuutta)
  • Kasvis- tai kanaliemikuutioita 1-2 (käytin kattilalliseen 1,5)
  • Tuorejuustoa tai loraus kermaa
  • Mausteeksi esim. laakerinlehteä, valkopippuria, yrttisuolaa sekä tuoreita yrttejä
  1. Pilko vihannekset ja paloittele ne suunnilleen saman kokoisiksi paloiksi. Laita kiehumaan. Lisää pehmeät vihannekset, kuten sipuli tai paprika vasta ihan loppuvaiheessa, koska ne menevät muuten aivan mössöksi. Keitä niin pitkään, että vihannekset ovat läpipehmeitä.
  2. Poista liemi esim. siivilöimällä, ÄLÄ HEITÄ POIS! Poista laakerinlehdet ja heitä pois, jos käytit niitä.kasvissosekeitto3kasvissosekeitto4
  3. Soseuta vihannekset joko blenderillä tai sauvasekoittimella. Kaada keitinlientä vähän kerrallaan, jotta keitosta ei tule kerralla liian luirua.
  4. Kun keitto on soseutettu, niin lisää tuorejuusto ja anna sulaa keittoon miedolla lämmöllä.
  5. Ripottele päälle esim.paahdettuja siemeniä tai tuoreita yrttejä ja SYÖ!kasvissosekeitto6 kasvissosekeitto8
fityoutoo

5 vastausta artikkeliin “Kasvispainotteinen ruokaviikko: Älyhelppo ja älyHYVÄ kasvissosekeitto!”

  1. Itse heitän usein sekaan pari purkkia valmiiksi liotettuja linssejä, jolloin saa lisättyä helposti sosekeiton proteiinipitoisuutta. Kookosmaito toimii myös hyvin!

  2. Kasvissosekeittoja tulee itsekin tehtyä usein! 🙂 Laitan aika samoja aineksia kuin sinä, mutta usein soseutan keiton sekaan pari pakettia kikherneitä. Ei huomaa juuri maussa, mutta lisäävät proteiinipitoisuutta ja tekevät keitosta ruokaisampaa. Suosittelen 🙂

    • Tosi hyvä idea!! Itse oon laittanut päälle myös vihreitä linssejä joskus ja ne oli yllättävän hyviä 🙂 !

  3. Meilläkin sosekeitto kuuluu ruokalistalle melkein joka viikko. Lapsetkin tykkää bataattikeitosta (sekaan sopii melkein mikä vaan) ja laitan aina sekaan kiehumaan punaisia linssejä, niin tulee täyttävämpää!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 8
Tykkää jutusta