Miten katkaista viikonlopun mässäilykierre??

Vaikka viikonloppu ei ole aivan vielä lopussa, niin ajattelin kirjoitella monelle tutusta ilmiöstä, eli viikon loppupuoliskolle sijoittuvasta herkuttelusta ja sen lopettamisesta. Ja mistäköhän tämä aihe nyt tulikaan mun mieleen… hehe.
Pakko sanoa, että sekä perjantaina ETTÄ lauantaina tuli mussuteltua ties mitä syntisen hyvää ja nyt on sitten edessä ensi viikkoon valmistautuminen ja ns. normaaliin ruokavalioon palaaminen.

Olin perjantaina katsomassa kaverini Annan kanssa Oscarillakin palkitun leffan Moonlight. Käytiin sitä ennen vielä pitkän kaavan mukaan kahvillassa istumassa ja vietettiin oikein ”mammojen laatuaikaa”. Prismassa oli jotkut hemmetin nollapäivät ja karkit oli erikoishalvennuksessa. En tiedä oliko mun pussi pieni vai karkit tosi halpoja 😀 … Mutta vain euron maksoi! Pussi oli kyllä silti aika iso ja karkkeja jäi yli puolet jäljelle (virhe nro1).
Leffaan mennessä nappasin vielä pienet popparit messiin. Ne kuuluu olennaisena osana leffaelämykseen. Olo ei ollut aivan superfitness kun pääsin kotiin. Rasvainen bagel, capuccino, karkit ja popparit tekivät tehtävänsä.

Hoe Kho To -possupataa….Oli kyllä todella mureaa ja hyvää!

Eilen meille tuli sitten vieraita ja tein meille ruoaksi Heo Kho To -possupataa ja jälkkäriksi kreikkalaisesta jugurtista pannacottaa. Ruoka oli hyvää, mutta ei tod kevyimmästä päästä ja vaikka panncotan nimessä oli hämäykseksi ”Kreikkalainen jugurtti” niin aikamoinen rasva+sokeripommi se oli silti.
Illalla päätin olla syömättä ylijäämä irttareita.. Tai siis otin vaan muutaman pussista….Ja sitten innostuin katsomaan ekaa kertaa elämässäni Sohvaperunoita ja jäin niin pahasti heti koukkuun, että katsoin neljä jaksoa putkeen! …. Siis samalla kun söin irttaripussin tyhjäksi.

Painonhallinta on parhaimmillaan sitä, että osaa herkutella ilman huonoa omaatuntoa, mutta ymmärtää myös kohtuullisuuden merkityksen. Vaikka liikun paljon niin ajattelen silti, että terveelliseen elämäntyyliini kuuluu ylilyöntien välttäminen. Ruoka on ihanaa, mutta harvoin rasvainen sokerimättö parantaa kenenkään oloa. Tilanne on haastava etenkin silloin, jos joutuu kamppailemaan ruokavalion kanssa muutenkin. Silloin viikonlopun kestävä sikafesti on mielelle ihan mahdoton tilanne; Samalla päässä jyskyttää huono omatunto siitä, että suuhun on tullut ahdettua ties mitä. Ja kuinka sitten katkaista kierre, että käsi ei hakeudu yhä uudestaan ja uudestaan karkkipussille.
Tässä mun vinkit!

  1. Syö sen mitä syöt – hävitä loput! Jos et osaa ostaa vain hiukan vaikka niitä irttareita, niin älä hilloa niitä kaappeihin!!! Heitä vaikka loppupussi roskiin. Jos teit vieraille jättikokoisen suklaakakun, niin vie loput työpaikalle (paitsi jos päädyt itse syömään sen lounastunnilla…) tai laita pakkaseen.
  2. Pysy viikonloppuisin normaalia aktiivisempana! Liikunta auttaa syömään terveellisesti ja kulutus pysyy edes jotenkin balanssissa.

    Käytiin tänään pulkkamäessä! Mäen kipuaminen kävi kyllä treenistä….
  3. Syö kunnon aamupala ja lounas! Mun mielestä viikonloppuisin kannattaa pitää samat ruokaan liittyvät rutiinit kuin viikollakin. Muuten koko homma leviää käsiin ja päädyt huonon aamupalan jälkeen syömään illalla luultavasti liikaa ja epäterveellisesti.
  4. Muista kohtuus kun käyt viikonloppua varten kaupassa! Tämä on oikeasti ollut itselleni yksi tärkeä juttu painonhallinnassa. Vaikka viikonloppu tulee, niin älä hamstraa kaupasta puolta kärryllistä herkkuja! Mä mietin aina välillä kaupassa, että ostaako ihmiset ruokaa 20 hengelle??? Sipsipusseja, litroittain limpparia, kilotolkulla karkkia… Eikö vähempikin riittäisi?

Mites teillä meni viikonloppu, mitä teitte ja onko paljon tullut herkuteltua??

 

fityoutoo

6 vastausta artikkeliin “Miten katkaista viikonlopun mässäilykierre??”

  1. On kyllä totta, että usein viikonloppua käytetään tekosyynä ja sit mätetään hirveet määrät herkkuja ruokakoriin, niin että se herkuttelun idea, nautiskelu, häviää ja todennäkösesti se laukasee sokerikierteen joka jatkuu vielä maanantainakin..

  2. Herkuttelukierre jää helposti päälle. Vaikutti kuitenkin että nautit siitä ainakin jonkin verran? Ja ensi viikko uusi viikko. Mielenkiinnolla odotan mitä muutoksia vegeily toi tai toiko. Ei ruokaa saa heittää pois vaikka olisikin ”epäterveellistä”! Vinkki: jos jää yli vie ne autoon/kellariin tai piilota jonnekin pieneen avaimelliseen arkkuun/laatikkoon, eli tee mahdollisimman hankalaksi päästä herkkuihin käsiksi. Toinen vinkki: syö PALJON kasviksia ennen herkkuja, eli syö herkut aterian päätteeksi ei pelkkänä ateriana. Kyllä leffaankin voi porkkanan tai tomaatin ottaa, vaikka tuntuisi oudolta. Parasta kuitenkin ostaa vain se minkä syö. Tosin vaikeaa kun halvalla saa isompia pakkauksia, kilohinta voi olla huikea. Viikonlopun herkutteluni; 100g leipäjuustoa(äidin tuliaiset)100g pähkinöitä ja proteiinikauraomenaleipäsiä itseleivottuja siinäpä se. Ei siis kovin paha omasta mielestäni. Hyvät vinkit varsinkin viimeinen pysyä aktiivisena varsinkin nyt kun oli aurinkoinen Helsinki sää, mahtava ulkoilukeli.

  3. Mä olen ehkä vähän outo, mutta mulla ei ole mitään ongelmaa lopettaa herkuttelua lauantaihin. Toisaalta, en ole mikään totaalikieltäytyjä. Jos joku ostaa viikolla töihin pullaa niin aika usein nappaan palasen. Mulla on lauantai herkkupäivä ja olen ohjelmoinut sen niin, että silloin ei treenata ja syödä saa mitä vain, minkä verran vain ja milloin vai. Tai olla syömättä. Lauantai on päivä jolloin en mieti voinko vai en ja mitä mun pitää. Ehkä pahin rasvan kerääjä on stressi, jota monet ottaa nimenomaan syömisistä ja herkuista. Jos on aktiivinen arjessa niin miksi pitäisi stressata tai kieltäytyä kaikesta?

    Me oltiin viikonloppuna kummipojan synttäreillä, herkuteltiin juurikin noilla halvoilla irtareilla (mies osti 1,8kg pussin…) ja illalla syötiin falafelejä pitaleivällä 🙂

  4. Nuo lopussa olevat ohjeet olen itsekin ottanut käyttöön ja toimii! Viimeksi heitin roskiin sipsipussin jämät. Karkkiakin olen heittänyt roskiin. Ja kaikki jauhot ja sokerit hävittänyt kaapista ettei tule leivottua! Suklaakakkua tekee joskus hirveästi mieli, silloin teen yhden annoksen mukikakun mikrossa – jauhottomana ja sokerittomana. Kyllä ihan ykkösjuttu on se että pitää kiinni ruokailuista ja liikunnasta, sitten se että sen yhden herkkuhetken jälkeen elämä jatkuu normaalisti-ei itserankaisevia kitupäiviä tai vannommisia ettei koskaan enää. Se on sitä todellista painon ja mielen hallintaa! 🙂

  5. Todellakin! Herkuttelusta ei pidä potea huonoa omaatuntoa. Se voi kyllä olla monille vaikea toteuttaa mutta siihen pitäisi pyrkiä – herkuttelu on palkinto, ei rangaistava teko.

    Mutta itselläkin särähti kyllä korvaan tuo karkkien roskikseen heitto – mitään ei saa heittää pois, nekin voi viedä sinne töihin (työkaverit ”kiittää” 😉 )

  6. Mun on tosi vaikea lopettaa herkuttelua, yhdessä mässäilypäivästä jää helposti putki päälle. Jotenkin se sokeri vaan koukuttaa ja heittelee verensokeria niin että seuraavana päivänä on armoton sokeri-rasvahimo…
    Heitän joskus herkkuja roskiin, koska muuten söisin ne ennen kuin ehdin mihinkään työpaikalle viedä 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 16
Tykkää jutusta