Kaurakokeiluja!

tuotteet

Kuten kerroinkin teille jo aikaisemmin, niin sain AXA:lta viime viikolla testiin heidän tuotteitaan! Tuotteet olivat kaurahiutaleet (luomu&tavallinen) sekä heidän uudet sokeroimattomat kauramurot. Tuotteista olen myös laittanut päivittäin kuvia Instagramiin jossa mua voi seurailla nimimerkillä katrivee. 
Muroja oli pariakin eri laatua, eli Havre Flakes Original -kauramurot & Havre Flakes Omena ja kaneli –kauramurot. Etenkin nuo omenakaneli-murot oli todella hyviä ja meillä menikin viikossa koko paketti! Itseni lisäksi myös perheemme miesenemmistö tykkäs syödä noita kovasti! Tällaiset terveelliset murot on todella tervetullut vaihtoehto tavallisille muroille, jotka ovat usein ravintosisällöllisesti surkeita. Harmittaa, että etenkin lapsille mainostetaan usein ”muka terveellisinä” tuotteita (esim. murot ja jugurtit), jotka ovat oikeasti aivan hirveitä sokeripommeja. Itse muistan ainakin lapsuudesta ne tiikerimurot (frosties?) sekä coco popsit, jotka muutti maidon kaakaoksi.
Suu tottuu sokerin makuun ja sen jälkeen on todella vaikea alkaa tarjoamaan terveellisempiä vaihtoehtoja itselleen tai lapsille. Kuten kerroin, niin esim nuo AXAn kauramurot ei siis maistu makeilta, mutta kukapa kieltää makeuttamasta niitä esim hedelmillä tai hunajalla. Ja ylipäätään jos ruokavalio ei ole kovin sokerinen, niin silloin kovin makeista jutuista ei ehkä niin innostukkaan!

IMG_1991[1]

Ehdin siis viikon aikana valmistaa AXAn kaurahiutaleista toki ihan tavallista puuroa (lapsi sitä söi tosin joka aamu niinkuin normaalistikkin) ja muroja söin erilaisten lisukkeiden kera, lähinnä rahkan ja turkkilaisen jugurtin kanssa. Pelkän maidon kanssa murot on ehkä parhaimmillaan, mutta silloin välipala jää aika proteiiniköyhäksi (kevytmaidossa on desissä 3g proteiinia ja rahkassa 8,5g desiä kohden). Jos pelkkä rahka ei muuten uppoa ja jää kitalakeen, niin kannattaa laittaa vaikka puolet jugurttia ja puolet rahkaa!

Kokeilin myös lukijani Pauliinan pannarireseptiä kaurapannareista vähän sovelletusti; Laitoin pannaritaikinaan pari kananmunaa, mantelimaitoa, kaurahiutaleita n.desin, hiukan juoksevaa oivariinia (menee vanhaksi ja piti saada käytettyä jämät), puolikkaan banaanin, teelusikallisen kookossokeria ja hiukan puhdistamatonta merisuolaa. Pannarit paistoin kookosöljyssä. Olen aiemmin tehnyt samoja pannareita kaurajauhon ja hirssirouheen sekoituksella ja näistä tuli ehkä jopa parempia! Säästin taikinaa myös aamuksi, koska nää paistaa aamuhässäkässä nopeasti ja Ben tykkkää myös älyttömästi! Näiden päälle sitten vain marjoja ja raejuustoa, jos maitotuotteita haluaa käyttää. Yksinkertaisimmillaan pannareita voi tehdä myös pelkästä banaanista ja valkuaisista. 

pannarit

Yksi mitä haluaisin kovasti ehtiä tekemään vielä on mysli… Kun vain saisin aikaiseksi hankittua muut tykötarpeet. Ajattelin laittaa siihen kaurahiutaleiden ja siemenien lisäksi ainakin kuivattuja karpaloita&mustikoita. Mitä muuta siihen voisi laittaa? Ai niin ja pähkinöitä/pähkinärouhetta tietysti. Itse tosin tykkään oikeestaan vain cashew- ja pistaasipähkinöistä ja myös saksanpähkinät menettelee. 
Tuo mysli olisi kuitekin seuraavana kokeilulistalla! 

Hei ens viikolla vappu! Kellään kalorittomien ja gluteenittomien munkkien ohjetta :D???

fityoutoo

3 vastausta artikkeliin “Kaurakokeiluja!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta