Ei kiitos hiilareita mulle!

Oon huomannut, että nykyään se mitä syön vaikuttaa aivan merkittävästi sen saman päivän olotilaan ja yleiseen fiilikseen! Pyrin syömään sellaista ruokaa ja sellaisia määriä, mitä päivän kulutustaso vaatii. Parhaimmassa tapauksessa jo aamulla tajuan syödä sen mukaan, miten vaativa päivästä on tulossa. Yksi tosi tärkeä juttu on myös se, että jos tiedän, että päivästä on tulossa tosi kiireinen, niin koitan jo heti aamusta tankata oikein runsaan aamiaisen niin, että saatan olla jopa hetken aikaa vähän ähkyssä! Näin ollen ei oo ihan katastrofi, jos lounas venyy. Ja yleensä se venyy.
Nykyään aamiaiseni on melkein poikkeuksetta puuroa, marjoja ja heraproteiinia.

Välillä nälkä kuitenkin hämärtää ajattelukykyä. Kävin nimittäin eilen sushibuffassa, kun tulin töistä ja Theo oli vielä anoppilassa päiväunilla. BIG MISTAKE!
Ensiksikin… Sellaisen vihjeen annan, että EI kannata mennä buffettiin nälkäisenä!! Olkaa hyvä, tää oli ihan ilmainen 😀 .

Toinen juttu on se, että kannattaa alussa täyttää vatsaansa jollain kevyellä, esim keitolla tai alkusalaatilla. Meikätyttö hyppäs välittömästi sushien kimppuun ja oikeastaan ainoa kasvisten roolia mun annoksessa esittävä, oli merileväsalaatti ja pikkelöity inkivääri (joka on muuten niin järkyttävän nannaa….). En tiedä kuinka ravitsevasta annoksesta voidaan siis puhua.

Sain taas hyvän muistutuksen sitä, minkätakia hiilarit eivät sovi mulle lounaalla, ellen ole liikkumassa lähimpään pariin tuntiin. Riisin yliannostus sai mut sellaisen hiilarikrapulan valtaan, että käytännössä pystyin vaan makaamaan sohvalla ja hädin tuskin jaksoin pysyä hereillä! Tämä ei ole ihan paras kombinaatio hemmetin vauhdikkaan 1,5-vuotiaan kanssa! Jokainen äiti tietää, millaista tuskaa on olla lasten kanssa kun itsellä ei pysy silmät auki…

Oon vahvasti sitä mieltä, että samanlainen ruokavalio ei todellakaan sovi kaikille! Toinen juttu on se, kannattaa syödä päivän vaatimusten mukaan; Liikutko? Oletko vain paikallaan? Pitääkö sun olla skarppina esimerkiksi tapaamisissa, kokouksissa tai oppitunnilla? Näitä asioita kannattaa miettiä, ennen kuin tunkee 10 sushipalaa suuhunsa vain saavuttaakseen mahdollisimman nopean kylläisyyden tunteen! Voi nimittäin tulla noutaja yllättävän äkkiä.
Tänään kotona halusin välttää tuon eilisen virheen. Niinpä lautasellani oli iso salaatti ja kyljessä hieman paistettua jauhelihaa. Olo oli täysin erilainen eiliseen verrattuna.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sun pitäisi syödä lounaalla hiilareita (eli riisiä, pastaa, peruaa, bataattia ym). Syö sellaista ruokaa, mistä juuri SULLE tulee hyvä ja tietenkin myös kylläinen olo! Muista myös syödä tarpeeksi, etenkin jos ruoka on kevyttä!

Luitko myös:

Joka ilta kun lamppu sammuu… Niin saapuu kaamea makeanhimo!

Hiilihydraatit: Mitä ne ovat ja kuinka paljon niitä kannattaa syödä?

 

 

 

fityoutoo

2 vastausta artikkeliin “Ei kiitos hiilareita mulle!”

  1. Joskus saa sellaisen kuvan, että se on joko tai! 😀 Miks ei voi syödä kohtuudella hiilareita.. 🙂 Toki se kohtuus on jokaiselle varmasti omanlaisensa. Tuntuu, että aina jos jotkut on syönyt hiilariyliannostuksen, sanoo, että ne eivät sovi itselle. Ei mullekkaan varmaan sopis, jos vetäisin makaronipastaa lounaaksi :’D Mutta jos syön perunan ja vaikka jauhelihakastiketta ja kasviksia niin ihan yhtä hyvä olo tulee on kuin salaatista. Molemmista tykkään. Yleensä toinen päivän ruoka on vähän kevyempi kuin toinen.

  2. Toi on totta että kokeilee mikä itselle sopii! Itse oon aina tehnyt fyysistä työtä jossa liikutaan ja ollaan jalkojen päällä koko ajan joten oon voinut syödä ihan mitä haluan, kunhan syö riittävän paljon! Ymmärrettävää että jos on vaikka toimistotyössä niin pasta-annos keskellä päivää ei varmastikaan ole paras vaihtoehto :). Toisaalta kropat voi toimia kyllä eri tavalla että onko vaikutus kaikilla sama. Siitä olisi muuten mielenkiintoista kuulla..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 5
Tykkää jutusta