Kokeilu ohi – mitä jäi käteen gluteenittomasta ja maidottomasta ruokavaliosta?

Kuten mun blogia seuranneet tietävät, niin halusin kokeilla tässä vuoden alusta maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota. No, miten se kokeilu vaikutti syömiseeni lopulta?
En periaatteessa suosittele ruokavalion rajoittamista ilman mitään syytä, eli jokin järkevä peruste kannattaa olla – kuten itselläni ongelmat ihon kanssa! Pelkästään se, että joku sanoo netissä ”syö pelkästää tätä, tätä ja tätä” ei pitäisi vielä riitä syyksi. Pahimmassa tapauksessa voi jopa käydä niin, että ruokavaliosta tulee tosi yksipuolinen ja jotkit vitamiinit tai hivenaineet jäävät puuttumaan. Toki ruokavaliomuutosta on helppo kokeilla ja lisäksi se ei maksa samalla tavalla kuin esimerkiksi lääkkeet tai omassa tapauksessani lääkerasvat.
Ties mitä uusia maailmoja sitä voikaan löytää ja uuden ruokavalion myötä voi voida ihan kokonaisvaltaisesti paremmin! On silti tärkeää, että miettii oikeasti mitä valitsee tilalle, jos karsii vaikka kaikki maitotuotteet ruokavaliostaan pois. Moni pitää tätä ihan itsestäänselvyytenä, mutta voi olla niitäkin, jotka ilman erillisiä ohjeita menevät vain ojasta allikkoon.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mulla ei ole ollut tämän ihon lisäksi muita terveysongelmia – siis ainakaan sellaisia, joihin ruokavaliolla voisi vaikuttaa. No joo, sappikivia kyllä, mutta lähinnä niiden suhteen tiedostan, mitä mun kannattaa välttää isoissa määrissä. Vatsa mulla on ollut kunnossa (ainakin luullakseni) eli en kärsi normaalisti ilmavaivoista, ummetuksesta tai ripulista. Toki raskaus tuo yleensä mukanaan kaikenlaista vatsan toiminnan suhteen, mutta se ei liity suoranaisesti ruokavalioon.
Täytyy myös muistaa, että vaikka olen syönyt jossain vaiheessa elämääni mitä sattuu, niin silti iho on ollut hyvässä kunnossa. On myös ihan selkeitä asioita, jotka vaikuttavat sen kuntoon negatiivisesti, kuten vaikka vedellä lotraaminen, pakkanen, pesuaineet ym.

Nää mun kokemukset tästä maidottomasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta nyt ei oo ihan vedenpitäviä, koska en puolen välin jälkeen ollut ihan 100% ehdoton. Etenkin kun iho alkoi voimaan paremmin suunnilleen kuukausi sitten kun ilma lauhtui, niin ehkä senkään takia en sitten jaksanut panostaa ihan täysillä. Suosittelen kyllä silti lämpimästi iho-ongelmaisia ainakin vähentämään, jos ei nyt sitten täysin välttämään maitotuotteita, koska niiden väitetään pitävän elimistössä yllä tulehdustilaa ja esimerkiksi atopiassa ihoni oli tulehtunut usein. Ja ihoni todellakin on nyt parempi!  Kokeilun myötä olen hylännyt rahkan ja jugurtit, sekä kahvimaitona käytän ainakin kotioloissa kaura- tai soijamaitoa. Jugurtin ja rahkan sijasta olen ostanut Yosan kauravalmisteita, joita syön marjojen ja siementen kanssa. Maitotuotteista en täysin hylkää juustoa, sekä toisinaan syön esimerkiksi suosikkiani smetanaa (ah!) ja jätskiä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gluteenia sisältäviä viljatuotteita syön muutaman leipäviipaleen verran toisinaan ja toki gluteenia voi olla myös tavallisissa kaurapuurohiutaleissa joita käytän. Itse kokatessa gluteenin päätyminen ruokaan ei ole kovin suuri ongelma, mutta valmista ruokaa ostaessa kylläkin. Pastan vaihdoin myös glutenittomaan, vaikka pastan sijasta käytän kyllä mieluummin riisiä tai perunaa ihan maun takia. Pitsapohjankin olen vaihtanut gluteenittomaan versioon, joka on helppo itse tehdä, eikä turvota! Vehnä ei sovi vatsalleni, joten sitä koitan välttää muuten. Vehnä ei muutenkaan ole missään nimessä suositeltava vilja ainakaan päivittäisessä käytössä, tai ainakin kannattaa suosia spelttiä ja täysjyvävehnäjauhoja.
Varmasti siis viljatuotteetkin säilyvät ruokavaliossani, mutta kuten sanottu niin suosin etupäässä kauraa ja gluteenittomia viljoja. Kokeilu ei muuttanut mun ruokailua siltä osin.

0203_4 (1 of 1)
Tämän aamun aloitus; Kaurapuuroa mustikoilla, vadelmilla sekä siemenillä. Puuron kanssa kahvia kookoksen makuisella soijamaidolla (Alpro) sekä pari kananmunaa.

Oikeastaan näin kotioloissa gluteenin ja maitotuotteiden välttäminen ei vaadi suuria ponnisteluita, koska syön muutenkin melko puhtaasti ja terveellisesti! Syön toki toisinaan myös muualla kuin kotona, eli esimerkiksi ravintoloissa, anoppilassa, kavereiden luona, omilla vanhemmillani jne. Siellä en jaksa olla niin tarkka, saati viedä sinne omia eväitäni. Toki esimerkiksi mieheni mummu on keliaakikko, eli gluteenittomuus ei ole mikään uusi juttu anoppilassa.  Usein tarjolla on kuitenkin kaupan valmiita gluteenittomia tuotteita, jotka samalla ovat aikamoisia lisäainepommeja. Ravintoloissa taas pyrin valitsemaan jotain muuta kuin vehnää ja kermakastikkeita, Tämä systeemi on toiminut tosi hyvin tähän mennessä ilman, että joutuu selvittämään jokaisen annoksen valmistuaineet juurta jaksaen.
Ja kun huomenna matkaan kotiseudulleni Pohjois-Karjalaan, niin taidan maistaa ihan hyvällä omallatunnolla muutaman karjalanpiirakan 🙂 !

Mun mielestä kannattaa aina kuitenkin miettiä, että tuoko tämä ”ruokavaliokikkailu” vain enemmän stressiä ja päänvaivaa kuin mitä hyöty siitä on…? Elämän kuuluu olla muutakin, kuin jokaisen suupalan kyttäämistä! Jokus valitsen jonkun herkun silläkin uhalla, että se ei välttämättä ole juuri mun keholle sitä kaikista optimaalisinta ruokaa. Tiedän, että vehnä pierettää, mutta jos kerran kuussa tekee mieli rullakepsua, niin kärsin siinä tapauksessa seuraukset!

fityoutoo

7 vastausta artikkeliin “Kokeilu ohi – mitä jäi käteen gluteenittomasta ja maidottomasta ruokavaliosta?”

  1. Hyvä, liian ehdoton ei kannata olla. Kylässä ja ravintolassa voi joustaa ainakin vähän ja myös se että syö niitä omia lemppariherkkuja. gluteeniton karjalanpiirakka on aika mauton ja kallis jos valmiina ostaa. Itse syön gluteenittomasti 90% vatsavaivat hävinneet sen myötä kokonaan(aikaisemmin vatsa turvotti kun jalkapallo!)mutta esim kaurahiutaleet ihan perusversio ja pinaattikeittoa rakastan vaikka siinä on vähän vehnäjauhoa. Se että gluteenittomuus/maidottomuus parantaisi ihoa en oikein ole samaa mieltä, iho ongelmat voi johtua muustakin kuten esim stressi, vähäinen uni, väärät kasvovoiteet jne.

  2. Sulla on kyllä niin hyvä blogi! mulla on just toi sama, kotona kun tehdään ruokaa niin ei maitotuotteita/vehnää oikeastaan käytetä, mutta en roudaile sukulaisille eväitä tai jätä viikonloppuna lounasta syömättä ulkona sen takia, että en voi syödä. mulla ei ole keliakiaa/laktoosi-intoleranssia, ja oon just ravitsemusterapeutin kanssa tekemässä (FODMAP) kokeilua et mitkä aineet sopii ja mitkä ei. Sillä tavalla löytää hyvin itselle sopimattomat aineet, ja jos niitä syö, tietää että voi aiheuttaa pientä vatsanvääntöä tms. 🙂 elämä on niin paljon helpompaa ja kivempaa kun ei tarvitse koko ajan stressata, paljon isompiakin murheita löytyisi. :

  3. Mä aloin oman kokeiluni ennenkuin joka talvinen iho-ongelma alkoi taas vaivata ja olen tänä talvena päässyt ihoni kanssa paljon helpommalla. Gluteenia ja maitoa siis vähennetty täälläkin, mitta sama linja, ei ehdottomuutta 🙂
    Kokeilin tässä muuten riisinuudeleita ja ovat tosi hyviä, melkein menee pastankorvikkeenakin, suosittelen jos et ole koklannut 🙂

  4. Mielestäni todella hyvin ajateltu. Itse syön aikalailla samalla tavalla mutta ainakin täältä ulkomaita löytyy tosi hyvin soija-jugurtteja ja tosi ihana ylläri on riisijäätelö! On kuin vanilija jäätelöä mut ilman maitoa! Että kyllä niitä vaihtoehtoja on. Vuosiin en oo käyttäny kahvissakaan normimaitoa ja kun sitå joskus laittaa niin tulee kyllä ällöttävä olo.. Tosi helposti noihin muutoksiin tottuu eikä maitoja jne osaa enää edes kaivata kun on hyviå korvaavia vaihtoehtoja! 🙂 mulla kyllä kaurapuuro turvottaa vatsaa.. En tiedä onkohan muilla samaa vaivaa..?

  5. Minä olen keliakian ja vauvan imetysdietin vuoksi ollut todella tarkka gluteenittomasta ja maidottamasta dietistä, mutta mitään vaikutusta atopiaan ei ole ollut. Maidon olen lisännyt takaisin ruokavalioon. Mutta huomasin jouluna, että mun kynnet oli kuopalla ja kuulin, että johtuu sinkin puutteesta. Niinpä ostin purkillisen Vida Vahva Sinkki tabuja. Kuopat on kynsistä kadonneet, mutta niin on ihottumakin!! Iho tuntuu kuivalta mutta näkyviä ihottumaläiskiä ei ole ollenkaan! Tässä kunnossa ihoni on normaalisti kesäkuussa. Heinä, elo ja syyskuussa iho on yleensä perfect ja syksyä kohden taas pakenee. En keksi muutakaan syytä tälle ihmeelle kuin nuo sinkkitabletit…

    • Hienoa, että apu löytyi! Mä syön myös sinkkiä päivittäin par tablettia koska se on iholle, kynsille ja hiuksille todella tärkeä! Sinkki on myös edullinen lisäravinne. Muistaa vaan aina, ettei ota tyhjään vatsaan vaan ruoan jälkeen eikä magnesiumin kanssa (heikentää imeytymistä). Itse otan sinkin aamupalan jälkeen ja magnesiumin vasta illalla. Sama juttu jos syö rautatabuja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta