Korvaako kehonpainoharjoittelu kuntosalitreenin?

*Postaus sisältää mainoslinkin

Tulin tänään Theon kanssa vähän pitemmäksi aikaa Itä-Suomeen vanhempieni luokse. Vanhempani asuvat nykyään kesämökillään, joka on oikeasti keskellä ei mitään! Lähimmälle kylälle (Rääkkylä) on n.15km matka ja lähimpään isoon kaupunkiin (Joensuu) on 50km. Voitte siis arvata, että ihan joka päivä ei mulla ole tsäänssejä päästä salille seuraavien viikkojen aikana. Tiedän, että täällä on kunnan sali ja täytyykin selvittää onko se ylipäätään kesällä auki. Silti ajattelen, että 15km suuntaansa on aika pitkä matka pelkästään salin takia matkustaa… Vai onko?

Toppi Under Armour (samantyyppinen TÄÄLLÄ) / Urheilutoppi SOC
Toppi Under Armour (samantyyppinen TÄÄLLÄ*) / Urheilutoppi SOC

Maailmassa on tietysti satamiljoonaa muutakin treenimuotoa kuin kuntosaliharjoittelu, mutta jostain syystä se on valikoitunut itselleni kaikista mieluisimmaksi tavaksi treenata. Joku raskaiden painojen nostelemisessa on vain niin koukuttavaa! Toki kuntosalitreeni yksistään on mielestäni vähän yksipuolinen kunnon ja suorituskyvyn eri osa-alueita ajatellen, joten sen takia teen mielelläni myös kehonpainoharjoittelua, HIIT-treenejä sekä aerobista harjoittelua tavalla tai toisella.

Jos minulta kysytään voiko kehonpainoharjoittelulla (jota siis tulen seuraavat viikot enimmäkseen harrastamaan) kuntosaliharjoittelun, niin sanoisin KYLLÄ ja EI. Riippuu aivan täysin siitä, millaisia tavoitteita harjoittelulla on! Oikeastaan sana ”kuntosalitreeni” on vähän harhaanjohtava, koska kuntosalilla voi pelkästään juosta vaikka juoksumatolla! Itse miellän salitreenin kuitenkin raskaaksi lihaskuntoharjoitteluksi, jota nyt siis tässäkin postauksessa tarkoitan. Ja nimenomaan lihaksen kasvuun tähtäävä voimaharjoittelu!OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itse noudatan tällä hetkellä kaksijakoista treeniohjelmaan, joista toisessa on hieman lyhyemmät ja toisessa hieman pidemmät toistomäärät. Painotus on jaloissa ja etenkin pakaroissa. Olen pitänyt ohjelmista kovasti ja nyt ärsyttää, kun tiedän pakollisen tauon tulevan. Liikkeitä voi osin tietysti tehdä myös kotona, koska osa on kehonpainolla tehtäviä. Suurin ongelma on kuitenkin raskaat pääliikkeet, joissa oikea kuorma on kehityken kannalta tärkeimpiä.

En missään nimessä sano, etteikö kehonpainotreenillä voisi saada lihaksia tai timmiä kroppaa aikaiseksi – en todellakaan! Mutta kuntosali on kuitenkin ykköspaikka raskaalle painoharjoittelulle ja on loppujen lopuksi aika vähän liikkeitä, jotka ovat pelkällä kehonpainotreenillä riittävän raskaita lihaksen loppuun väsyttämiseksi. Mieleeni tulee esimerkiksi leuanveto (monille voi olla toki jopa mahdoton liike ainakaan ilman kuminauhaa), punnerrukset ja keskivartalon voimaa lisäävät liikkeet (mm. linkkarit, erilaiset lankutukset, roikkuen tehtävät rutistukset), dipit… No, nämä tulivat ainakin näin äkkiseltään mieleen liikkeistä, jotka ovat kohtuullisen tai jopa hyvin raskaita pelkästään kehonpainoharjoittelulla. Mutta sitten esimerkiksi ihan perusliike eli kyykky, on kehonpainolla tehtäessä hyvin kevyt (terveelle ihmiselle) ja vaatii lisäkuormaa.
Toki eihän se kroppa tiedä onko niskassasi tanko vai naapurin Pena 😀 . Jos tavoitteena on lihaskasvu (joka itselläni on) tarkoittaa se riittävän kuorman käyttämistä liikkeissä ja tämä on koko lihaksenkasvatuksen perusedellytys.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Summa summarum: Jos tavoitteenasi on raskailla kuormilla suoritettava voimatreeni, niin kyllä, sanoisin että kuntosali on place to be! Monia liikkeitä voi toki tehdä kahvakuulalla, kuminauhalla ym, mutta monia liikkeitä on hankala soveltaa vain kotitreenivälineillä. Kannattaa ottaa huomioon, että aloittelijalle voi riittää hyvinkin kehonpaino tai pienet lisäpainot liikkeisiin, mutta kokeneempi treenaaja vaatii jo isomman kuorman. Jos kotoa tai mökiltä löytyisi edes tanko, niin jo sillä pelkästään saataisiin harjoittelu täysin uusille leveleille! Itsessään ”kuntosali” voi tarkoittaa vaikka autotallia ja tanko + käsipainot riittävät aivan hyvin! Omassa ohjelmassani on toki myös esim. jalkaprässi ja selkäpenkissä tehtäviä liikkeitä, joten niiden korvaaminen on haastavaa, eli liike on vaihdettava toiseen.

Varmastikaan kaksi tai kolme viikkoa ei vie vielä lihastalkoita ”maalta merelle”, etenkin jos treenaa muuten aktiivisesti ja monipuolisesti lihaksiaan rasittaen. Treeniohjelmaan kannattaa koittaa etsiä liikkeitä, jotka ovat itselle sen verran haastavia, että toistomäärät pysyvät haarukassa 8-12. Jos taas tarkoituksena on vain pitää kuntoa yllä ja treenata mahdollisimman monipuolisesti, niin luovuuden etsiminen jostain muualta kuin salilta saattaa tehdä treenirutiineihin pelkästään hyvää!

Pidättekö pitkiä taukoja saliharjoittelusta vapaaehtoisesti?OLYMPUS DIGITAL CAMERA

fityoutoo

17 vastausta artikkeliin “Korvaako kehonpainoharjoittelu kuntosalitreenin?”

  1. Laitat kiviä reppuun/rinkkaan ja eiku kyykkäämään tai mäkeä kävelemään! Kyllä tutisee pakara- ja reisilihakset! 😃

  2. mä aina yritän päästä reissussakin salille, ku en koe kehonpainotreeniä yhtä tehokkaana ku perus punttia 🙂 välillä teen kyl aerobisen ohella kyykkyhyppyjä jne loikkia ja niistä saa kintut kyl kipeiks mut siltikään en niin usko et ne lihaksia kasvattaa 😀 voi olla et mun mielikin on vähän kiero ku musta mikään ei korvaa kuntosaliharjottelua.. se vaan on jotai niin parasta.

    ps. repesin täysin tolle ajatukselle et kyykyssä selässä hengaa naapurin pena 😀

    • Loikkatreeni on munkin suosikki! Ja mäkitreeni! Ne on kivaa vaihtelua salitreenille, vaikka olen samoilla linoilla sun kanssa muuten!

  3. Voi, kyllä kehonpainotreenistä voi saada ihan yhtä lailla rankkaa ja kuluttavaa kuin salitreenistäkin! Tekee välillä vaan hyvää hermottaa lihakset pitkillä sarjoilla, kehonpainotreeneillä ja plyoliikkeillä. Räjähtää kuule muskelit kasvuun kun pääsee taas painoharjoittelun pariin 😉

    • Siis tottakai kaikenlainen treeni voi olla rankkaa ja kuluttavaa kun volyymi on oikea 🙂 ! Siksi mä suosinkin salin lisäksi esimerkiksi HIIT-treeniä, joka on tosi hyvää vastapainoa. Toki pitää aina malttaa siinä mielessä mielensä, että pääsee palautumaan. Ainakin noi mun salitreenit on niin raskaita…

    • Juu ihan varmasti tottumiskysymys ja riippuu millä matkustaa! Jos mä lähtisin kotipuolessa joka päivä keskustaan julkisilla (45min suuntaansa) pelkän salin takia, niin eipä siinä illassa muuta ehtisikään 😀 !

  4. Mä laiminlöin kuntosalihommat kun osallistuin juoksukouluun. Juoksukoulun valmentaja oli sitä mieltä että salitreeniä ei tarvita, pelkästään pitkää kevyttä juoksua jopa viidesti viikossa. Oliko se sitten vapaaehtoista vai ei, tyhmää ainakin. Olenkin nyt saanut ”nauttia” pahenevista jalkavaivoista ja juokseminenkin on nyt telakalla, joten tein paluun salille. Siellä parasta on että voi aina aloittaa alusta omasta lähtökohdasta käsin. Kahvakuulasta tykkään myös, sillä saa harjoitettua itseään monipuolisesti. Niin että mä liputan monipuolisuuden nimeen enkä enää laiminlyö salia jatkossa vaikka teen myös muita juttuja. Mä haluan olla toimintakuntoinen vielä vanhana mummonakin!

    …ja salihommat tarkoittaa nimenomaan painoharjoittelua. Jos juoksee matolla, se on silti lenkki vaikka sen käviskin salilla juoksemassa.

  5. Ps. Musta ei taida tulla kovin kummoista juoksijaa, mutta tällä hetkellä terve ja onnellinen viikonloppuhölkkäilijä kuullostaa erinomaiselta vaihtoehdolta.

    • Niin kuulostaa 🙂 ! Kuulostaa, että tuollainen – joskin kevyt – mutta tiheä harjoittelu on saanut jalat jumiin. Etenkin jos ei ole paljon juossut ennen, niin 5krt viikossa kuulostaa mielestäni paljolta (en tosin ole juoksuvalmentaja). Mietin myös, miksi juoksuharjoittelun lisäksi ei suositella just esim salitreeniä?? Kyllähän juoksussa nimenomaan tarvitaan jalkojen ja keskivartalon voimaa, toki sitä nyt voi kehittää muuallakin kuin salilla.

  6. Samaa mieltä ”Nimettömän” kanssa – 15 km / suuntaansa salille ei ole pitkä matka! 😀 Asutaan keskustasta syrjemmässä, ja 6 x viikossa taitetaan tuo 30km päivittäin pelkästään salimatkoihin! 😉 Kuntosalitreenille en näe omalla kohdallani muita vaihtoehtoja 😉

    Ihanaa kesää sinulle ja perheellesi! 🙂

  7. Näin kesäisin vaihtelu tekee hyvää; omalla maaparvekkeella voi treenata kun kotoa löytyy pumptanko(17,5kg saa painoa)käsipainot, leuanvetotanko ja kuminauha. Ja mulle ainakin miesten punnerrus on jo tarpeeksi raskas rintalihasliike samoin leuanvedot kuminauhalla. Toki salillakin treenaan, mutta myös kotona. Noudatan ns. kausiharjoittelua, kesällä pyöräilyä, puistojumppaa syksyllä ja talvella enemmän sauvakävelyä, vesijuoksua ja zumbaa. Saliharjoittelu kulkee mukana koko ajan. Taukoja ei ole muuta kun kevyet viikot n 5viikon välein jolloin teen vaan pumppaavaa lihaskuntotreeniä.

  8. Kyllähän kehonpainoharjoittelu kivaa vaihtelua on, mutta ei kyllä omastakaan mielestä kuntosalia korvaa. Itsellä on hieman samanlainen tilanne että nyt kesällä en kuntosalille pääse ja ongelman ratkaisin sitten hankkimalla tangon ja levypainoja! Toivottavasti ei tässä kesän aikana mitään takapakkia ainakaan tule, kenties jopa pientä edistystä, mutta ehkä hieman toiveajattelua 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta