Koska meillä on joulu??

Niin kysyn vaan!?
Sain nimittäin niin herkullisen näköisiä keksejä tuliaisina, etten kestä… 
Jollakulla oli tapana sanoa, että vie kielen mennessään aina takapuoleen asti :D! Tai no enhän mä mausta tiedä.. sillä paketit pysyvät neitseellisen koskemattomina aina huhtikuun 14sta saakka. Sen verran olen skeptinen toisen tankkauspäivän mahdollisuuden suhteen, että tuskin päästään keksikesteille ennen sitä. Eipähän ainakaan vituta niin paljon, jos asennoituu, ettei sitä tule ja piste.
En tiedä johtuiko eilisestä korkeakalorisesta päivästä, mutta treeni meni ihan nappiin! Tein hyvin pumppaavan ja uuvuttavan jalkatreenin eli prässiä 20 toiston seteissä, bulgarialaista kyykkyä, pakaraa taljassa ja askelkyykkyä. Syytän myös ruhtinaallista spagettilounasta siitä, että aerobiseenkin riitti vielä virtaa ja sotkin crossaria kuin mielipuoli (niin kuin valmentajani minua ohjeisti). Siitä vielä sauvakävellen kotiin ja sauna päälle.
Joo ja venyttelin. Mun mielikuvituksessa. Ja arvatkaa tuntuuko se nyt…
Aamuaerobisen ja uuden auton ihmettelyn jälkeen vuorossa oli saliohjelmien tekemistä. Minulta pyydetään tätä nykyä aika paljon apua varsinkin kuntosaliasioiden suhteen ja hyvä niin, koska ainakin 50% salilla kävijöistä tekee liikkeitä joko väärällä tekniikalla tai aivan liian isoilla tai pienillä painoilla. Isot painot ja väärä tekniikka ovat tuhoisa combo; Esim. isoissa massaliikkeissä (kyykky, mave, ym), jossa koko kroppa joutuu töihin, voi esimerkiksi selkä paukahtaa vakavin seurauksin.
Naisten ongelma tuntuu olevan enemmänkin, että oma liikepatteri on aika pieni ja ei oikein kehtaa kokeilla mitään uutta, kun ei ole hajuakaan tekniikasta. Tuolla meidän salillakin 80% naisista sotkee ensin crossaria, sen jälkeen tehdään 3kg:n käsipainoilla hetki hauiskääntöä ja viimeisenä reidenloitonnusta laitteessa. Tätä treeniohjelmaa noudattaen kuukaudesta toiseen on ihan turha odottaa mitään edistystä. Kyllä salilla voi mennä toki tekemään vain aerobista ja treenikaverin kanssa voi homma luistaa paremmin, treenaanhan itsekin usein kaverin avustuksella. Aika tosin menee pääasiassa hikoiluun, eikä leukojen lonksutteluun 🙂.
Joskus tekee oikein pahaa katsoa vierestä, kun joku äheltää menemään aivan kamalalla tekniikalla. Yleensä etenkin nuoret jätkät syyllistyvät tähän ja loppujen lopuksi lihas, jonka kuuluisi työskennellä, ei teekkään suurinta työtä. Tällä viikolla sain myös todistaa, kun pt tai ohjaaja tai mikälie, laittoi ilmeisesti hyvin kokemattoman (ja ylipainoisen) naisen tekemään maastavetoa 50kg:lla… sillä seurauksella että selkä ei jaksanut tukea liikettä yhtään. Olen itse opetellut nimenomaan mavea ja kyykkyä kauan pelkällä tangolla tai pienillä painoilla. Kehittymisen kannalta painoja täytyy lisätä, mutta tärkeintä loppujen lopuksi on tuntuma lihakseen! Haen myös mm.verryttelyssä hyvän tuntuman ja teen ”tyhjällä kelkalla” aluksi lämmittelyä. Painoja sitten lisää pikku hiljaa, mutta ei koskaan tekniikan kustannuksella!
Totuushan on se, että kuntosalilla vaihtoehtojen maailma on käsittämättömän suuri ja eri variaatioita eri liikkeistä lukemattomia. Joten jos yhtään haluaa kehittyä, oli se sitten voimaa, lihasta, laihtumista, mitä vain, kannattaa ehdottomasti ottaa itse selvää tai kysyä joltain kokeneemmalta (enkä nyt todellakaan tarkoita välttämättä itseäni…). Sanonkin aina, etten todellakaan ole vielä ammattilainen tässä hommassa, mutta takana on kuitenkin jo vuosia painojen kolistelua ja imen jatkuvasti tietoa itseeni kuin sieni! Myönnän kuitenkin, että esimerkiksi tempauksen ja työnnön tekniikassa olen huono neuvomaan, koska noita liikkeitä en tee itse. Sitä kannattaa kysyä sitten viisaammilta.
Nyt salille, adios!!
fityoutoo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta