Kotitekoinen supermysli – miksi kokeilen tätä vasta nyt?!

IMG_0337

Kuten kerroin joskus taannoin blogissa, niin mua on jo pitkään kutkuttanut kokeilla tehdä itse mysliä! Mysliä en ole ostanut varmaan viiteen vuoteen kaupan versiona ja ihan siitä syystä, että joko maku tai ainesosaluettelo ei ole miellyttänyt.
Itseasiassa valehtelin juuri! Ostinhan mä joskus tämän vuoden puolella gluteenitonta mysliä mutta sen maku oli… No aika karsea :D! Jäi siis ”yhden hitin ihmeeksi” meidän taloudessa se pussukka.

Valmismysleissä risoo itseäni kaksi asiaa; Ensinnäkin se tolkuton sokerin/lisäaineiden määrä ja heti toisena sahanpuru-ominaisuus. En millään viitsisi maksaa eurotolkulla pussista, jossa on pelkkiä kaurahiutaleita. Ainoa oikeasti hyvänmakuinen mysli on omenakaneli-muromysli joka ravintoarvoiltaan vastaa murskattuja keksejä :D! Sen lisäksi mysleissä on usein huonolaatuista rasvaa, vehnää ja suolaa, jota en nää myslissä tarpeelliseksi.
Valmistamalla myslinsä kotona itse siihen saa myös juuri sellaisen koostumuksen, kun itse haluaa! Itse en esimerkiksi pidä hirveästi pähkinöistä (tai siis pidän, mutta vain muutamista), mutta muuten myslissä tulisi olla kivasti suutuntumaa! Pähkinöiden, hedelmien ja siementen suhteen saakin kotona valmistuvassa myslissä säätää helposti juuri oman maun mukaiseksi!

mysli_ainekset (2)

Netti ja blogit ovat pullollaan myslireseptejä, mutta sen tekeminen ei kyllä vaadi mitään master chef-tasoisia kokkaustaitoja! Suurin vaiva lienee kerätä kasaan oikeat ainekset ja tulin siihen tulokseen, että Punnitse ja Säästä -liike lienee tässä tapauksessa paras vaihtoehto; Muuten joutuisi ostamaan mahdollisesti aika isot (ja kalliit) paketit kaikenlaista, eikä kaupasta välttämättä edes löytyisi juuri niitä juttuja, joita mysliini kaipaan! Mitä P&S:stä sitten tarttui matkaan?

  • Luomu superfood-hedelmäsekoitusta, jossa viikunaa, taatelia, mulperia, inkamarjaa ja gojimarjaa
  • Luomu kuivattua papaijarouhetta
  • Pakastekuivattuja mansikoita
  • Ananasmehulla makeutettuja kuivattuja karpaloita

Omasta keittiönkaapista löytyi vielä

  • Gluteenittomia kaurahiutaleita
  • Puffattua Gluten free-mixiä (paahdettu täysjyväriisi, paahdettu tattari, paahdettu hirssi. Tätä saa myös Punttise ja Säästä -myymälästä)
  • Chia-siemeniä
  • Hampunsiemeniä
  • Saksanpähkinöitä (pidän myös cahew-pähkinöistä, mutta meillä ei sitten harmikseni ollutkaan niitä :(… )

mysli_ainekset

Myslin kaksi tärkeää ainesosaa ovat vielä Cocovin kylmäpuristettu kookosöljy sekä hunaja. Öljynä voi käyttää myös oliivi- tai rypsiöljyä, mutta rypsiä meillä ei juuri käytetä ja oliiviöljyn makua hieman vierastan. Hunajan tilalle sopii varmasti myös vaahterasiirappi!
Mulla ei ole sanoa aivan tarkkoja määriä teille, mutta kaurahiutaleita tuli n.4dl ja kylmäpuristettua kookosöljyä n.4rkl. Hunajaa taisi lorahtaa ehkä 3rkl. Kun myslissä ei ole muuten sokeroituja hedelmäpaloja niin hunajasta saa kivasti makeutta mysliin. Tämä toimii sitten oikein buenosti esim.turkkilaisen jugurtin sekä tuoreiden marjojen kanssa! Myös rahkanvihaajille tiedoksi, että sitä kitalaki-efektiä saa vähennettyä kun SOTKEE siihen rahkaan esim juuri sulaneita pakastemansikoita ja siemeniä!

Tässä siis homman eteneminen vaihe vaiheelta:

1. Kuumenna pannulla Cocovin kylmäpuristettu kookosöljy ja hunaja. Älä keitä! 
2. Heitä joukkoon kaurahiutaleet ja siemenet+pähkinät. Tässä vaiheessa voit siirtää jo pannun pois liedeltä (tai jos on induktio niin vain sammuttaa) koska seosta ei ole tarkoitus vielä käräyttää tässä vaiheessa! 

IMG_0331IMG_0332
3. Sitten kriittisin vaihe; Heitä seos uunipellille ja paista 175 asteessa n.15-20min silloin tällöin käännellen. Paistoaika riippuu siitä, kuinka rapeaksi haluat myslin jättää. Ja toki myös uunista! Anoppini esihistoriallisessa mallissa paistoaika olisi luultavasti tunti poikineen :D.
Uunia kannattaa vahtia silmä kovana, koska oma myslini oli ehkä muutaman minuutin liikaa. Onneksi seos ei kärähtänyt, mutta vähän meillä kyllä haisi poppareille… Jos taas tykkää paahtuneesta mausta, niin silloin tämä olisi ollut sinun lempparimyslisi!
4. Lopuksi sekoita loput raaka-aineet uunista tulleeseen seokseen ja varastoi ilmatiiviiseen kannelliseen rasiassa!

IMG_0336

Vaikka tämä ensimmäinen myslikokeiluni ei mennytkään ihan 100% nappiin hieman liian pitkäksi venyneestä paistoajasta johtuen, niin silti lopputulos oli ehkä parasta mysliä jota olen maistanut! Siis jopa niin hyvää, että mun piti ottaa heti uusintakierros lautaselle! Maistelin tekelettäni mustikoiden, turkkilaisen jugurtin sekä rahkan kanssa ja sehän meni takuulla suoraan hauikseen…
Kotitekoisen myslin valmistukseen meni ihan maksimissaan 20min paistoaika huomioiden ja kerralla voi valmistaa isommankin satsin! Teen ehdottomasti tätä myös tulevaisuudessa ja tämä päätyy päivittäiseen välipalakäyttöön – onneksi tuli kokeiltua!
Tämäkin resepti muuten päätyy Cocovin uudelle reseptisivustolle (kohdassa välipalat), jonne myös muut bloggaajat ovat kehitelleet omia reseptejään liittyen kylmäpuristettuun kookosöljyyn. Suora linkki myslireseptiin on tässä!
Käyppä lukaisemassa ja ota ideoita omiin kokkailuihin! Myös sinä voit käydä lisäämässä oman reseptisi CocoVin sivuille täällä ja kiitoksena siitä saat vielä postissa SuperSnack-patukan! 🙂

kylmäpuristettu_kookosöljy IMG_0338

*Postaus toteutettu yhteistyössä Cocovin kanssa

fityoutoo

Yksi vastaus artikkeliin “Kotitekoinen supermysli – miksi kokeilen tätä vasta nyt?!”

  1. Nam! Mä joka kerta himoitsen noita myslejä, kun joku on niitä ite tehnyt, mutten vaan oo saanu aikaseksi kokeilla. Nyt jos voit potkasta mua perseelle, niin otan tän työn alle heti jussin jälkeen 😀 Kiitos!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta