Kropan muutos 1,5kk synnytyksen jälkeen

Synnytyksen jälkeen moni nainen häpeää vartaloaan ja siitä puhutaan, että se olisi jyrän alle jäänyt. Ja hei, niin onkin 😀 ! Ensin 9kk vatsanahkan venytystä ja sitten yht äkkiä pistetään ilmapalloon reikä. Tulos on suunnilleen yhtä löysä ja ryppyinen… Ensisynnyttäjä ei välttämättä tiedä yhtään mitä odottaa ja jännityksellä kävelee ekan kerran peilin eteen synnytyksen jälkeen.

Tämä kuva on otettu 12h synnytyksen jälkeen.
Tämä kuva on otettu 12h synnytyksen jälkeen.

Vatsa ei toki hetkessä pienene, eli ainakin itse näytin vielä seuraavana päivänä siltä, kun olisin ollut ehkä puolessa  välissä raskautta. Mies kuitenkin sanoi, että tällä kertaa vatsa pienentyi paljon nopeammin ja parin päivän päästä olikin jäljellä enää se löysä pussi. Ah, ihana ajatus.
Joo joo, onhan sitten aina näitä ”vatsalihakseni näkyivät kolme tuntia synnytyksen jälkeen” -juttuja, mutta itseään ei kannata verrata muihin ja noita ihmisiä on 1 sadasta synnyttäjästä jos sitäkään! Eiköhän se tilanne ole usein miten se, että vatsa ”vetäytyy” vielä viikkoja synnytyksen jälkeen eikä ne omat farkut mene päälle. Pidän itseäni ihan perus liikunnallisena ihmisenä joka söi suht terveellisesti koko raskauden. Silti kiloja tuli 18 raskauden aikana ja  niistä on edelleen jäljellä 7. Eikä ole vatsalihaksia paljon näkynyt. Kyllä ne tuolla jossain silti on!1kk_edestä

Tosi moni odottaja ottaa vatsakuvia hanakasti raskauden aikana, mutta synnytyksen jälkeen vatsaa ei juuri tee mieli esitellä. Silti mä luulen, että kiinnostavuudessaan raskaudesta palautuva vatsa on hieman niinkuin kaveri ottas silarit; Kiinnostaa tietää miltä ne nyt oikeesti näyttää! Mä olen muuten saanu jopa koittaa mun kaverin silikonitissiä kun halusin tietää miten ”kova pallo” se oikeasti on! Miettikää nyt, nainen puristelemassa toisen naisen tissiä (eikä tässä siis tippaakaan mitään pornoa huom)!

Oman kroppani palautuminen raskauden jälkeen on lähtenyt ihan kivasti käyntiin, vaikka edelleenkin omien kuvien katsominen on jotakuinkin kiusallista ja kamalaa! Kiinteetä lihasta ei kyllä löydy suurennuslasillakaan 😀 ! Itse olen päässyt tämän loppuviikon pientä flunssaa huomioonottaen aika kivasti kuntosalitreenin pariin ja oli hyvä ratkaisu ottaa jäsenyys tuohon lähisalille! Kun lähden autolla kotiovelta niin olen 4 minuutissa salin ovella. Siitä nopea vaatteista kuoriutuminen ja crosstrainerin selkään. Lämmittelen n.5min ja sen jälkeen keppijumppaa ja mobilisointiliikkeet 10min. Teen tehokkaan salitreenin kolmessa vartissa, käyden läpi joko jalat, selän tai kädet-olkapäät-rinnan. Noloa myöntää, mutta en malta jäädä sen enempää enää venymään tai jäähdyttelemään (teen sen sitten kotona, yeah right…), vaan kiskaisen kamat takaisin päälle ja kurvaan kotiin. Kaikkeen tähän menee aikaa maksimissaan 1h 15min. Treenin aikana pyrin keskittymään 100% tekemiseen, enkä mieti muuta. Ja hiki virtaa!!!
Salilla käyn 3krt viikossa ja sen päälle lenkkeilen (tosin nyt on jäänyt vähällä kovien pakkasten takia), sekä teen pari kertaa viikossa kotona joogaa tai pilatesta yoogaiasta. Muistakaa, että tekin pääsette kokeilemaan palvelua veloituksetta kahden viikon ajan koodilla BUZZ2016 ! Tarjolla on vaikka millaisia ryhmäliikuntatunteja, jotka voi tehdä kätevästi vaikka omassa olohuoneessa!1kk_sivu

1kk_takaaRuokavalio muuttui tämän viikon alussa radikaalisti kun aloitin maidottoman ja gluteenittoman ”dieetin”. Meinaan mennä tällä nyt helmikun loppuun nähdäkseni, onko sillä vaikutusta ihoni kuntoon. Olisin varmasti saanut parempiakin tuloksia kropassa, jos olisin ottanut vähän tiukemman linjan heti synnytyksen jälkeen… Mutta en vaan jaksanut ihan suoraan sanottuna! Toki syön perusterveellisesti, mutta kyllä tämä tämän viikon muutos on siinä mielessä ihan tervetullut, että ei eksy keksi Katrin suuhun niin helposti. Olen ihan hemmetin perso makealle ja ”tää imetys on niin kuluttavaa”. Juu, kyllähän se kuluttaa mutta meillä ei kyllä mikään herkku pääse happanemaan. Nyt kun on asettanut päänsä tähän uuden ruokavalion vaatimaan moodiin, niin mulla ei ole ollut edes mitään mielitekoja. Olen niin motivoitunut, että ei koko ajan tarvi kiertää keittiössä etsimässä ”jotain hyvää”. Uskon, että kun otan taas uudet kuntokuvat 18.2, niin muutos on vielä merkittävämpi vartalossa kun ruokavaliossa puhaltaa uudet tuulet. Onhan näissäkin kuvissa jotain eroa, muttei mitään kovin radikaalia. Paino laskee edelleen hitaasti, mutta varmasti.
Kivointa silti on, että ruokavaliossa ja treenaamisessa on tällä hetkellä kuitenkin aivan eri focus, kuin päästä nopeeasti älyttömän hyvään kuntoon. Terveelliset elämäntavat näkyvät kyllä muillekin, eli kroppa muuttuu halusi tai ei.

fityoutoo

14 vastausta artikkeliin “Kropan muutos 1,5kk synnytyksen jälkeen”

  1. Sun edellisistä postauksista on saanu sen kuvan, että sulla on kovinkin terveellinen, tiukka ja laihduttava ruokavalio. Olen hieman ollut jopa kateellinen, että sulla on aikaa ja voimia panostaa ruokavalioon. 😳 Ja ennenkaikkea itsekuria!
    Itsellä rv 14 ja paino noussut jo 8 kiloa. Lähinnä tämän kauhean pahoinvoinnin vuoksi: pitää syödä 1-2 tunnin välein, jotta jaksaa hoitaa kaikki velvollisuudet. Ja ei aina jaksa tehdä niin fiksuja valintoja..
    Olen ihan kriisissä! Muut yrittää sanoa ettei saa stressata, mutta kokemuksesta tiedän kuinka haastavaa se laihduttaminen on sitten synnytyksen jälkeen…

    • Hehe, en kutsuisi ruokavaliota ihan noillakaan sanoilla :). Riippuu tietysti mihin vertaa. Mä olen syönyt näin jo vuosia, enkä pidä sitä enää niin kocin tiukkana. Mutta totta on se, että panostan ruokavalioon, koska tiedän, että mun on niin paljon helpompi syödä esimerkiksi kasviksia kun niitä on tarjolla ja ne on nopeesti valmistettavissa.

      Älä oikeasti stressaa, se on tärkein neuvo mitä odottajalle voin antaa! Nimittäin odotusajan stressi vaikuttaa elämään myös synnytyksen jälkeen – sitähän on tutkittukin! Tää on vain mun omaa pohdintaa, mutta kiitä kahta helppoa vauvaa osaksi ainakin siitä, että odotusaikana keskityin muuhun kuin odotukseen (jos nyt yhtään ymmärrät mitä ajan takaa). Toki pahoinvointi vie voimia ja vaikka sitä mulla ei ollut, niin aivan kuolettava, siis kauhea väsymys! En meinannut aamulla sängystä päästä ylös. Olin aivan lamaantunut. Mulla nousi paino myös alussa nopeasti, mutta niin kävi molemmissa raskauksissa. Sä oot vielä sen verran alussa, että painon nousu ehtii tasaantumaan ja mullakin tuli ekassa raskaudessa 25 kiloa! Kaikki kuitenkin lähti ja vähän päällekin. Nyt tyttö keskityt siihen, että saat ruokaa ja energiaa sisääs ja elät päivän kerrallaan!

  2. Viimeiseen kuvaan on vahingossa eksynyt jo helmikuun päivämäärä. Uskon, että silloin olet taas jo yhden askeleen pidemmällä! Mutta kuten sanoit, focus on nyt eri asioissa, kun siinä, että pitäisi päästä nopeasti huippukuntoon. Nauti vauva-ajasta!

    • Ohhoh niin onkin, mä oon näköjään ”aikaani edellä” 😀 …
      Oon huomanut, että tästä toisesta vauvasta osaa jotenkin nauttia eri tavalla, ehkä se on se kun ei tarvi tarkistaa jokaista hengitystä 🙂 …

  3. Eroa huomaa kyllä selkeästi!!mua ihan masentaa kattoo näitä muiden synnytyksestä palautumisia kun itsellä on maha täynnä ryppyä ja löysää ihoa.6v sitten esikoisen odotuksessa tuli raskausarvet ja iho ei nyt sitten palaudukkaan…kuopus syntyi 3v sitten…ainoa apu tähän on varmasti vatsannahan kiristysleikkaus 😢 liikun säännöllisesti eikä ylipainoa ole..
    Mutta sinuna olisin enemmän kuin tyytyväinen..hyvältä näyttää!!

    • Kiitos kovasti. Ikävä kuulla, että et oo tyytyväinen vartaloosi. Onkohan tilanne tosiaan niin paha…? Vai tuntuuko susta vain siltä? Toki ymmärrän, että jos ylipainoa ei ole niin ”tyhjästä ei voi nyhjästä”. Eli laihduttaminen ei auta tässä tapauksessa. Oletko kokeillut esim LPG-hoitoa? Tuskin ihan leikkaukseen kannattaa mennä, ellei asia oikein tosi kovasti vaivaa mieltä. Kokeile sitä ennen jotakin hellävaraisempaa hoitoa. Tsemppiä!!

  4. Olet palautunut upeasti! Voitko tehdä postausta raskauden jälkeisestä liikunnasta? Liikkuvana ensisynnyttäjänä kiinnostaa kovin, kuinka liikuntaa voi synnytyksen jälkeen aloittaa (olettaen et alateitse synnyttää). Kiitos jo etukäteen.

    • Juu eiköhän se onnistu (vaikka jokaisella onkin niin eri lähtökohdat). Voin toki kertoa, miten mä oon lähtenyt liikkumaan ja mitä lajeja olen harrastanut.

  5. Tasan ei mee raskaudesta palautumisen lahjat! Mulla on kahden raskauden jälkeen maha ku tiikerikakkutaikina raitoineen kaikkineen, ja napa muistuttaa norsun peräaukkoa (sen mitä nyt olen kyseiseen koheeseen pässyt tutustumaan :D). Vatsalihakset on erkaantuneet, ja maha on täynnä löysää raidallista ihoa. Edellisestä raskaudesta on aikaa jo 1,5v eikä maha ole läheskään entisellään, vaikka ylipainoa ei ole.
    Ole siis ylpeä itsestäsi, näytät mahtavalta jo nyt! <3

    Ps. Itselläni sama ruokavaliokokeilu, koska yritän saada kipeät polvet kuntoon! Katsotaan auttaako tämä. 🙂

    • No toivotaan, että se auttaisi meillä molemmilla. Onko sulla myös MSM käytössä? Olettaen, että vaivasi on nivelissä? Siitä on paljon hyviä kokemuksia.
      Ootko käynyt erkauman takia fyssarilla? Suosittelen! Ehkäpä jotain on tehtävissä? Ihon ja raskausarpien suhteen tilanne toki voi olla eri, mutta yleensä keskivartalotreenillä myös ihoa voi saada napakoitumaan. Varmasti fyssari voi tässäkin asiassa antaa mielipiteensä (olettaen, että on työskennellyt synnyttäneiden kanssa).

  6. Hyvältä näyttää! 🙂 Ja hitaasti vielä parempi tulee! 😉 Mulla aika sama meininki, 20kg tuli ja 6,5kg vielä jäljellä! Hidasta tosiaan on, mutta kyllä se vaa’an luku tulee hitaasti, mutta varmasti alas! Lihaskuntoon olen myös nyt koittanut panostaa, kun sain jälkitarkastuksessa treeneihin luvan reilu kuukausi sitten. Kiva seurata sun matkaa takaisin kuntoon! 🙂

    • Mullakin oli tällä viikolla jälkitarkastus ja olin tosi iloinen, että lääkäri oli selvästi valveutunut näissä treeniasioissa ja esimerkiksi kokeili vatsalihasten tilanteen (ekan raskauden jälkeen ei tosiaan). Lihaskuntoharjoittelua mäkin aijon jatkaa säännöllisesti ja siihen päälle kohtuullisesti aerobista lähinnä vaunulenkkien muodossa :).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta