Kuinka laihtua nopeasti?

Aina välillä eksyn tutkimaan googlen haetuimpia hyvinvointiaiheisia hakusanoja. Koska ollaan taas vuoden alussa, niin ei mikään yllätys, että painonpudotus on erittäin trendaava aihe. Kärkisijoilla komeilee kysymys, jota varmaan n.500 000 ihmistä koittaa selvittää googlen avulla joka tammi- ja syyskuu: ”Kuika laihtua nopeasti”.
Niinpä niin. Olisi mukava mennä tänään nukkumaan ja herätä huomenna laihana.
Laihdutustietoa on JOKApaikassa, ei pelkästään blogeissa, vaan jokaisessa mediassa… Enpä ihmettelisi, jos jostain Raviurheilulehdestäkin löytyisi pieni juttu, kuinka kuski laihtuu nopeasti ennen raveja 😀 ….

 

 

Kuinka laihtua nopeasti? Eli toisinsanoen laihtua JA lihoa nopesti takaisin?

Annan esimerkin. Varmaan jokaisella teistä on ollut joskus oksennustauti tai oikein elämää kovempi kuumetauti joskus. Siinä on nopea laihdutuskuuri, etenkin vatsataudin ollessa kyseessä! Kyllä paino putoaa ja vatsa näyttää litteältä! Kannattaako siis etsiä käsiinsä mahdollisimman oksennustautinen ihminen ja suudella tätä oikein pitkään ja hartaasti? No ei varmasti kannata!

Kun ”laihdutaan nopeasti”, niin laihdutaan AINA nesteistä. Ensin nesteet ja sen jälkeen luultavasti lihasmassa. On eri asia pudottaa painoa kuin hävittää rasvakudosta. Eka tapahtuu mahdollisesti aika nopeastikin, toinen hitaasti.
Nesteitä voi lähteä helposti muutamankin kilon edestä päivässä parissa. Miehillä tietysti tuplat. Tähän perustuu kaikki painoluokkaurheilussa käytettävät ”viime hetken hikoilut”. Mutta kun muutama päivä kuluu ja kroppa palaa ns normaalitilaan niin tadaa – paino on palannut normaalilukemiin! Hyvästi nopea laihtuminen!

Entä kun lihasmassaa häviää?

Kun paino putoaa laihduttaessa useita kiloja viikossa, ollaan ennenpitkää tilanteessa, että lihasmassa alkaa häviämään. Tästä tulee nimitys ”laiha läski”, eli kyllä laihallakin ihmisellä voi olla korkea rasvaprosentti! Tässä suurin ongelma (jota yleensä nämä pikalaihtutajat ei tajua) on se, että kun laihdutat ripeällä tahdilla ja hävität lihasmassaa, niin kulutat vähemmän ja vähemmän energiaa mitä enemmän laihdut. Eli joudut koko ajan vähentämään ruokamäärä jotta laihtuisit! Jos polttaisit sen sijaan rasvaa ja kasvattaisit lihasmassaa, niin voisit syödä koko ajan aivan normaalisti ja jopa kasvattaa ruokamäärää! Et joutuisi näkemään nälkää ja jatkuvasti pienentämään annoksia.

”Vaikka syön todella vähän en silti laihdu!”

Tämä on se lopputulos, jonka nopeaita tuloksia jatkuvasti janoavat kohtaavat jossain vaiheessa. Kun elimistö totutetaan pienille kaloreille ja tärkeää, energiaa kuluttavaa lihasmassaa on hävitetty on laihtuminen TODELLA vaikeaa! Päin vastoin, voi olla, että vaikka söisit kuin lintu, niin paino voi jopa nousta. Silloin neuvoisin peruuttamaan pari askelta ja harkitsemaan tarkkaan tulevia toimenpiteitä. Lihaskuntoharjoittelu yhdistettynä kunnolliseen, hyvinsuunniteltuun ruokavalioon käynnistää kroppaa pikku hiljaa, mutta valitettavasti sekään ei käy nopeasti, niinkuin ei minkään pysyvien tulosten saaminen.

Onko sulla haaveissa tänä vuonna kehonkoostumuksen muuttaminen? Luotatko omaan toteutukseen vai hankitko valmennuksen avuksi?

 

fityoutoo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 12
Tykkää jutusta