Kuinka laihtua päivässä – ja helposti!

No ei mitenkään. Sitten itse asiaan.

Tämän aiheen perään on kyselty useastikin, joten kirjoitanpa laihdutuksesta omasta näkökulmastani. Laihdutusjuttuja ja kaikenmaailman ruokavalioita tunkee nykyään joka tuutista, eikä ole mikään ihme että jengi on ihan pihalla siitä mitä tulisi tehdä ja mitä ei. Nykyään on suunnilleen pakko olla koko ajan jollain dieetillä ollakseen ”normaali” tai vähintäänkin karpattava, skarpattava, noudatettava paleota tai syötävä viherpirtelöitä. Suhtaudun itse skeptisesti silloin, kun asioissa mennään äärimäisyyksiin ja kun jostain käsketään luopumaan kokonaan. Olen myös usein nähnyt, että siitä läskin polttamisesta tulee helposti pakkomielle ja sitten kaikki pyöriikin sen ympärillä, etenkin niillä joiden ongelmat ovat enempi omassa pääkopassa kuin takapuolen koossa.
Ihminen on kuitenkin muutakin, kuin se (omasta mielestä) kerrostalon kokoinen takamus tai pelastusrengas lantiolla. Pitäisi aina ajatella omaa hyvinvointia kokonaisuutena, vaikka toki liikunta ja ruoka onkin iso osa sitä. Monella on fantasia rasvattomasta ”fitness-vartalosta”, mutta ei käryäkään siitä mitä sen eteen on tehtävä ja kestettävä! Harva ihminen oikeasti ylipäätään ehtii omistautua niin täydellisesti kroppansa muokkaamiselle.

Puhuin joskus aikoja sitten yhdessä postauksessa myös siitä, että kannattaa kohdata faktat niinkuin ne ovat; Monella on ihan älyttömiä kuvitelmia siitä, minkälaiseksi voi muuttua ja etenkin siitä, miten paljon voikin yht’äkkiä panostaa tähän elämänmuutokseen. Varmaan ihan sama asia, kun kampaajalla näytät kuvaa niistä Herttuatar Catherinen ihanista suklaanruskeita laineista ja sulla on itsellä sentin siili – ei vaan tule toimimaan. Be realistic! Tämän ei todellakaan ole kuitenkaan tarkoitus lamaannuttaa ketään, vaan tottakai haluan kannustaa kaikkia – jos en välttämättä laihduttamaan, niin ainakin elämään terveellisesti!
Tässä siis omasta mielestä tärkeitä juttuja kun lähdet polttamaan sitä läskiä:

Mulle kans tällaset! Ja naama kans!


1. Tavoite kannattaa valita ainakin silloin, kun aikeissa on pudottaa enemmän kuin ”tää löysä tästä lantiolta”, eli sinulla on todellista ylipainoa. Puoli kiloa viikossa on hyvä tahti, mutta muista tämä; Jos on paljon läskiä, niin se lähtee varsinkin alussa nopeammin! Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että paino voi olla välillä muuttumaton ja juuri silloin ei saa heittää pyyhettä kehään. Kysymys on myös aina elämänmuutoksesta, eikä siitä että seuraavat 10 viikkoa elät jotain fitness-staran elämää ja sitten palaat munkkipossujen pariin… Älä siis lamaannu vaa’an lukemasta! Menet silti eteenpäin!

2. Ihan jokainen joskus laihduttanut tietää, että alussa innostus on yleensä valtava! Silmissä näät jo itsekin hoikan sutjakkana ja kuinka purjehdit ensi vuonna firman pikkujouluun koon 34 pikkumustassa. Noh, asiahan ei ole ihan niin yksinkertainen… Monella on aika paljon työstettävää korvien välissä ja vasinkin siinä MIKSI haluaa laihtua; Yleensä PT:nä haluaisin kuulla enemmän niitä syitä että ”haluaisin olla terveempi, jaksaa paremmin arjessa” ym. Eikä vain että olen ruma inhottava läski. Myös tunnesyöminen on sellainen asia, että se esiintyy yleensä elämän vaikeina hetkinä  ja pelkästään siihen muutoksen saaminen on melkoinen urakka. Monelle ylipaino on oikeasti kipeä ja vaikea asia ja syyt siihen miksi lihot ja lihot ovatkin jossain muussa kuin siinä, että satut rakastamaan mäkkiä.
Tee siis pieniä muutoksia vähän kerrallaan. Jos asiakas sanoo minulle, että on liikkunut ennen kerran viikossa ja nyt haluaakin liikkua viisi kertaa, niin se yleensä tarkoittaa että innostus tulee lopahtamaan nopeammin kuin pian…

3. Sitten kun se innostus lopahtaa, niin koitetaan sitä radikaalia keinoa. 8 viikkoa pelkillä pussikeitoilla ja taas ne firman pikkujoulut mielessä! Jos päivittäinen kalorinsaanti on alle 700kcal (niinkuin useissa pussikeittodieeteissä on!) niin ei kannata luulla että kroppa jaksaa sellaista kovin kauaa. Olen toki tavannut ihmisiä, joilla pussikeitot ovat kyllä pudottaneet painoa..Tai ne muut lentoemäntädieetit… Mutta mitä tapahtuu sen jälkeen? Kaikenmaailman ”kidutuskikkailut” voivat myös olla loppupeleissä tuhoisia sille omalle kropalle ja aineenvaihdunnalle.. Pyri siis mieluumin siihen, että lisäilet pikkuhiljaa sinne omalle lautaselle niitä hyviä asioita. Syö ensinnäkin aamupalaa, kaksi lämmintä ruokaa (yritä edes!!!) ja ala syömään kasviksia. Sillä pääsee jo pitkälle. Seuraavana mietit saatko proteiinia tarpeeksi (liha,kana,kala,maitotuotteet,munat,pavut ym) vai onko välipala aina vain leipä leipä ja leipä. Kolmas askel onkin sitten päästä siitä jokapäiväisestä herkuttelusta eroon.
Terveellisesti syöminen ja vähän syominen EI OLE SAMA ASIA! Jokainen asiakas, joka menee mun käsistä läpi, saa kuulla monta monituista kertaa että syötävä on! Se on ihan ensimäinen asia.

4. Kannattaa luottaa laihdutuksen etenemisessä mittanauhaan ja kuviin. Okei, pikkuhousuilla kameran edessä seisominen ei ehkä tunnut maailman kivoimmalta idealta, mutta toisaalta kuvista näet parhaiten onko edistystä tullut. Vaa’alla käyminen kerran viikossa on ihan ok, mutta mikäli alat juoksemaan siinä joka päivä, niin se tappaa kaiken motivaation.
Kannattaa myös antaa kropalle välillä vähän löysää, koska kenenkään fysiikka ei kestä vuoden dieetillä oloa ilman sivuvaikutuksia. Jossain vaiheessa fokuksen pitäisi siirtyä muutenkin siitä laihtumisesta yleiseen hyvinvointiin… Kun olet normaalipainoinen ja voit hyvin, olet päässyt tavoitteeseen. Nyt pysy siinä!



5. Näihin projekteihin pitää lähteä avoimin mielin. Tiedän jo kaiken- asenne ei ole ehkä se oikea. Ole rehellinen ja myönnä missä on mennyt syömisen ja liikunnan suhteen vikaan. Pidä vaikka ruokapäiväkirjaa ja jos et itse löydä sudenkuoppia, niin pyydä ammattilaiselta apua. Usein kuulen syitä kuten en ehdi syödä töissä, haluan nukkua aamulla, häpeän itseäni salilla, iltaisin ei ole energiaa – ne on kaikki valitettavasti tekosyitä. Mitä sitten ihan oikeasti haluat?  Jos aamupalan syöminen on siitä kiinni, että haluat nukkua pitempään niin aika huono lähtökohta lähteä muuttamaan muitakaan asioita ruokailutottumuksissasi…

6. Jos tätä et tiennyt niin olet elänyt pimennossa :); Syö 5-6krt päivässä, paljon kasviksia, vältä lisäainepommeja, korkeintaa kerran pari viikossa herkkuja (jos ei lähde lapasesta), juo vettä PALJON,  vältä surkeita einesruokia ja muita työpaikkaruokalamössöjä ja suojaa elimistöä tarvittavilla vitamiineilla. Kirjaa syömiset vakka kalorilaskuri.fi:hin tai kiloklubiin, niin näät miten paljon saat mitäkin. Jos liikut säännöllisesti, niin kaloreita tulisi saada n.1700kcal-1800lkcal, vaikka tämä onkin aivan karkea arvio, koska jokainen on kuitenkin yksilö.

Kuten varmaan huomasitkin, niin kaikki asiat taisivat olla sinulle jo ennestään tuttuja. Mutta ei vaan yksinkertaisesti ole mitään pilleriä, jonka otettuasi heräät huomenna 10 kiloa kevyempänä. Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa, kun rueta hommiin – ja tiedät sen!

fityoutoo

4 vastausta artikkeliin “Kuinka laihtua päivässä – ja helposti!”

  1. Moi! Löysin blogisi sattumalta kun googlaisin treenibiisipostauksia ja pakko nyt jättää kommentti, vasten kaikkia tapojani :). Huikea tuo muutos kropassasi 2009-2012. Näkee, että töitä on tehty! Kirjoitat mukavalla tyylillä ja asiantuntevasti, kiitos siitä. Sekä mielestäni olet paljon kauniimpi kuin Catherine, kun tuossa viittasit häneen aiemmin :)Hyvää jatkoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta