Kuinka päästä eroon alavatsalöllöstä??

Täällä blogissa ei ole taas hetkeen puristeltu läskimakkaroita, joten ehkä kerran kuussa se sallittakoon! Eikös se ole kaikkien naisten etuoikeus…? Miehet, älkää suuttuko.

Olen etsinyt itselleni uusia farkkuja ja olen jotenkin hullaantunut korkeavyötäröisiin housuihin… Ja syy on tietysti helppo arvata! Nimittäin alavatsamakkara, joka häiritsee mua kovasti! Se ei vaan ole lähdössä minnekkään!!! Epäilen syvästi, että vaikka mun rasvaprosenttini olisi -15, niin silti sitkeä vararengas hengaisi navan alapuolella.

Pahoittelen mun todella väsynyttä ”päivän vanhaa” naamaa…

Kävin itseasiassa meillä töissä rasvaprosentin mittauksessa, kun piti päivittää InBody -laitteen käyttämistä. Sain tulokseksi 21%, kun normaalin alaraja on mulla 18%. Eli olen enemmän siellä alapäässä, kuin yläpäässä. Ja yllätys yllätys, suurin osa rasvasta juurikin keskivartalossa, eli vatsassa, kyljissä ja alaselässä. Mun paino on ollu sama jo tosi monta vuotta, siis ainakin viimeiset 6… Heitto on ollu n.2kg suuntaansa ja tällä hetkellä vaaka näyttää 62kg. En mitenkään seuraa tarkasti painoani, ainoastaan enemmän ”nice to know” mielessä. Mä epäilen, että koska tämä näyttää olevan se mun kropalle optimaalisin paino, niin sitä on tosi vaikeaa saada siitä suuntaan tai toiseen.

On todella yksilöllistä ja usein geeneihin kirjoitettu mihin se rasva ensimmäisenä kertyy. Itse uskon vähän myös näihin kehotyyppiteorioihin, mutta en alkaisi elää elämääni jonkun sellaisen jaoittelun mukaan. Stressillä on varmasti vaikutusta ”napaläskin” kertymiseen ja se on käsittääkseni todistettu myös tieteellisesti (ja stressi yleensä myös huonontaa ruokavaliota). Olen tietysti todella kiitollinen kropalleni, että pysyn normaalipainossa suht helposti (tai no, katsotaan nyt kun lopetan huomenna liikunnanohjaushommat…), mutta tuo sitkeä rasvakerros alavatsassa saa kaikki housut näyttämään sivuprofiilissa ihan kamalilta!
Usein siis hoikallakin saattaa olla se kuuluisa pömppövatsa, etenkin jos on vähänkin notkoselän mahdollisuutta. Vai onko teistä joku onnistunut laihduttamaan niin, että rasva on palanut tiristen ensimmäisenä juuri vatsasta ja sitten vasta muualta…?

 

Miten sen alavatsarasvan sitten saisi pois? Vatsarutistuksilla? Pudottamalla painoa? Hypoxilla? Saunabeltillä?

Joskus voi olla, ettei se lähde muuta kuin rasvaimulla ja sitä vaihtoehtoa nyt en voi pokkana suositella kellekään! Vatsalihastreenistä on toki aina hyötyä keskivartalon vahvistamista ajatellen, paitsi jos olet juuri synnyttänyt tai epäilet vatsalihasten erkaumaa. Kun vatsalihasten koko kasvaa, niin toki ne myös erottuvat helpommin, mutta mikäli sikspäkin päällä on  runsaampi kerros rasvaa, niin erottuvuutta ei tietenkään silloin huomaa!
Ja miksi pitäisi huomatakkaan, koska erottuvat vatsalihakset ovat todellakin jo ”has been” ilmiönä.

Kyllä se ruokavalio taitaa olla tässäkin asiassa avain onneen. Jotkut myös vannovat, että kun kaiken viljan ja sokerin jättää ruokavaliosta pois, niin rasva oikein sulaa pois keskivartalosta! Tätäkään ruokavalioremppaa ei vaan voi tehdä ”vähän sinnepäin”, vaan se voi vaatia ihan täyttä absolutismia.
Kaikessa kehonmuokkauksessa kannattaa mun mielestä aina suhteuttaa vaiva hyötyihin; On esimerkiksi ihan eri asia hikoilla salilla, jos vaakakupissa painaa oma terveys. Jos taas tarkoitus on sulattaa muutamaa sitkeästi istuvaa makkaraa normaalipainoisena niin…. Usein se vaiva vaan saattaa olla aika kohtuuton! Toki hyvä ulkonäkö yleensä parantaa itsetuntoa ja onhan se mukavaa kun vaatteet istuvat hyvin. Mutta ainakaan itse en ole halukas enää tästä alentamaan rasvaprosenttiani vaan hyväksyn pehmeän pelastusrenkaani ja sillä sipuli! Toki aina välillä seison illalla peilin edessä ahdistuen ja vannon, että vielä se lähtee…….

Mistä sinä olet sait apua alavatsa”pömppiksen” hävittämiseen vai onko se myös sun ongelma-alue?

fityoutoo

12 vastausta artikkeliin “Kuinka päästä eroon alavatsalöllöstä??”

  1. Se on ehdottomasti mun ongelma, musta tuntuu et teen mä mitä niin se on ja pysyy………..
    Se ei liiku suuntaan tai toiseen, tuijottaa aina takasin peilistä ja nauraa ku kaikkiin hameisiin ja farkkuihin tulee se Ä R S Y T T Ä V Ä pömppö 😀 Sitte noi kyljet, ne tekee just samaa, varmaan joku sopimus ton vatsamakkaran kanssa et ollaan meki mahollisimman perseestä ja tursutaan jokasesta paidasta nätisti yli äyräiden.
    Toisaalta oon mä saanu sulaa vyötäröltä sellasen 8cm tässä jossain vaiheessa, et ehkä niille vois jotain tehdä mut mistä löytyy se balanssi ja mitä uhrauksia se vaatiikaan 😀

    Koitan nyt vielä VIIMEISEN kerran päästä siitä/niistä eroon fiksaamalla ruokavaliota sekä treeniä ammattilaisten avulla ja jos tää ei auta ni sit se kai siinä vaan roikkuu ikuisesti ellen silvo sitä veitsellä pois 😀

    • No mut upeeta kuulla, että oot nyt ottanut ”härkää sarvista” ja teet hyviä muutoksia! Mielestäni ulkonäkö on ihan hyvä motivaattori, siinä missä joku muukin. Jos omassa kehossa jokin osa häiritsee ja sitä on mahdollista muuttaa, niin mikä jottei – GO FOR IT!

  2. Täällä yksi jolla täysin sama ongelma! Se on se viimeinen läski joka lähtee sulamaan sitten ihan viimeisillä hetkillä…toki se ottaa ja pienenee kyllä mutta se,että se häviäisi melkeen kokonaan niin ei oo vielä tullut vastaan 😀

    Nyt aattelin kyllä kaikkeni yrittää,jotta se lähtisi pois joten saa nähdä kuinka tällä kertaa käy! Suunta ainakin on oikea toistaiseksi 🙂

    • Mahtavaa! Mäkin otin pienen tavoitteen, 5cm VEX vyötäröltä kesään mennessä! Pieni juttu senteissä, mutta mulle henkisesti iso. Toivottavasti me molemmat onnistutaan 🙂 !

  3. Kokemus on näyttänyt, että pömpön saa pois vaan syömällä liian vähän ja liikkumalla paljon (väh. 7h / viikko). Voi olla, että vähempikin liikunta riittää, jos syö tarpeeksi vähän. Mutta siinä vaan ei pitemmällä aikavälillä ole mitään järkeä, joten itsekin olen vaan hyväksynyt, että pieni pömppö saa olla. Ei se nyt pahalta näytäkään, kun on keskivartalon lihakset muuten hyvässä kunnossa. Syviä vatsalihaksia kannattaa erityisesti harjoittaa muutaman kerran viikossa. 🙂

    • Joo aivan totta, syvien vatsojen kunto todellakin vaikuttaa siihen pömppikseen! Itsekin niihin voisin keskittyä paljon enemmän ja pilates on siinä hyvä. Mutta näännyttämisessä ei ole MITÄÄN järkeä, ei ole sen arvoista!

  4. Täällä taas yks, jolla se läski sulaa ekana keskikropasta ja vieläpä tosi helposti! Sitä tiukemmin se sitten istuukin tuolla reisissä ja hanurissa, sellua ja höttöä on kertynyt sinne jo 15-vuotiaana rimpulana. Siitä ei tunnu pääsevän eroon sitten millään, vaikka oon aina ollut hoikka ja huidellut alipainon rajoissakin useasti. Näin 36-vuotiaana näyttää jäävän ikuiseksi unelmaksi lyhyiden shortsien käyttö kesällä, surullista 😀 Olenkohan ainoa hoikka ihminen, jolla on ihan hirveät sellut jopa etureisissä ja kamalat löllöpolvet!?!

  5. Sama ongelma täällä! Mulla on navan alapuolella ollut oma makkara koulun alusta alkaen. Vaikka olen ollut huomattavasti hoikemmassa kunnossa välillä, se on ja pysyy! kylkien kahvat on välissä sulaneet mutta navan alla on aina ollut. Tämä lienee niitä jotka eivät lähde kuin rasvaimulla tai sitten tuo on joku tyrä.

  6. Sama ongelma täällä! Siinä se on sitkeästi pysytellyt kiinni jo muutaman vuoden. Inbodyssa rasvaprosentti oli muistaakseni n. 18%, ja varmaan ainakin puolet siitä rasvasta on nimenomaan tuossa keskivartalossa

  7. Pakko ihan uteliaisuudesta kysyä, et paljo sun vyötärönympärys on tällä hetkellä? Itsellä myös löllöä eniten vatsanseudulla ja myös yläselässä. Vy vaihtelee siinä 76-78 cm välillä..

  8. Sama täällä, muuten hoikka ja rasvaprosentti 20% mutta navan seudulla tuo ikuinen sitkeä makkara joka ei liiku mihinkään. Urheilen paljon ja syön terveellisesti, mutta jotenkin tuntuu että pitäisi ottaa todella voimakkaat keinot käyttöön ruokavalion suhteen saadakseni tuon pois. Antaa siis olla 😀 Inbody mittaus näytti myös että lähes kaikki rasva mikä kehossani on, on juuri tuossa vatsan seudulla. Ulkonäöllisesti se sama määrä korostuu myös enemmän kun pienellä alueella, jos sen sijaan rasva olisikin tasaisesti reisissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 18
Tykkää jutusta