Kuinka päästä herkuttelukierteestä eroon?

Varmaan moni teistä söi reilusti jouluna ja hyvä niin! Jos oma ruokailu on terveellä pohjalla, niin muutaman päivän reilummat eväät ei vaikuta mihinkään (muuta kuin ehkä aiheuttaa ähkyn olon syömisen jälkeen). En suosittele kenellekään itsensä ahtamista äärimmilleen, mutta jos jouluruoasta sattuu tykkäämään, niin miksei sitä herkuttelisi hieman reilummin! Ja mitä tulee turvotukseen, niin se yleensä laskee parissa päivässä reilulla vedenjuonnilla. Monissa jouluherkuissa on paljon suolaa (esim.kinkku ja graavikalat) eli ne saavat helposti kropan keräämään nestettä. Ainakin itse huomaan seuraavana aamuna naamasta heti, jos edellisenä iltana olen syönyt jotain normaalia suolaisempaa!

Ainoa asia, jonka huomaan jääneen itselläni vähän ikävämmin päälle on makean syöminen. Joka paikassa jossa olen joulun pyhinä ollut (eli hurrin ja omien vanhempieni luona) on tarjolla ollut runsaasti herkkuja. Olisi niin paljon helpompaa olla kotona, jossa pöydät eivät koko ajan notku kakkua, keksejä ja karkkeja! Meillä tosin on kotona ainakin 5 avaamatonta rasiaa konvehteja ja täällä mun vanhemmilla vielä kolme laatikkoa joulukarkkeja. Mulle nimenomaan karkit on aina olleet herkkä kohta ja niiden poistaminen näköpiiristä toimii itselleni kaikista parhaiten herkuttelun vähentämisessä! Joskus voi riittää ihan sekin, että työnnän ne jonnekkin siivouskomeron ylähyllylle.

Lempparivälipalani on ehdottomasti ruisleipä + avokado!

Joillekin sopii ”kerrasta poikki” menetelmä, mutta toisille liian raju muutos voi aiheuttaa ylitsepääsemättömiä mielitekoja. Kannattaa tutustua itseensä ja vähän analysoida omia heikkoja kohtia syömisen suhteen. Voi olla ihan okei aloittaa vaikka aamiaisen järkevöittämisestä ja siitä sitten päivien kuluessa tekee pieniä petrauksia ruokavalioon! Yleensä monen ongelmana on liian rankat muutokset omaan arkeen ja se korostuu etenkin näin joulun jälkeen, kun suunnilleen joka toinen aloittaa ”uuden elämän”. Jos taas tunnnet, että sinulle toimii ehdottomuus parhaiten, niin ei sekään väärin ole! Tärkeintä on tietysti se, että kun päätös on tehty ja herkut on heitetty pois, niin selkärankaa riittää päätöksessä pysymiseen!

Tässä siis vielä tiivistetysti omat vinkkini:

  • Jos fiilis tuntuu turvonneelta juo paljon vettä ja vähennä hetkeksi suolan käyttöä.
  • Mieti, toimiiko itselläsi paremmin kerrasta poikki vai pikkuhiljaa ruokavalion parantaminen?
  • Älä vedä terveellisyyttä överiksi, muista herkutella välillä!
  • Hankkiudu kotona eroon sellaisesta, mitä et halua päätyvän suuhusi!
  • Liiku! Se helpottaa terveellisen ruokavalion ylläpitämistä!

Ihanaa uudenvuodenodotusta kaikille lukijoille! 

fityoutoo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 14
Tykkää jutusta