Kuinka paljon (ja usein) kannattaa syödä?

Nykyään joka paikassa toitotetaan, että pitää syödä paljon! Tämä on tietysti hyvä asia, mutta ehkä tärkeämpää kuitenkin on syödä riittävästi, eli omalle kulutukselle sopivasti! Ei samalle viivalle voi mitenkään laittaa 150cm toimistotyöntekijää tai 180cm varastyöntekijää! Heillä on todennäköisesti aivan erilainen energian tarve.
Usein ohje on, että parasta on syödä 5-6 ateriaa päivässä, 3-4h välein. Lyhyet ateriavälit varmistavat, että nälkä ei pääse liian kovaksi, eikä verensokeri laske liikaa. Tätä lyhyemmilläkään väleillä en suosittele kuitenkaan syömään. Voiko pidemmistä väleistä olla sitten haittaa…?

Tämä Bounce ”Energy ball” on nykyään lemppari-snäkkini töissä (todella kallis sellainen tosin..). Näitäkään ei silti kannata nappailla ihan tunnin välein, koska ruoansulatus ei tykkää jatkuvasta syömisestä!

Olen alkanut itse vähän kyseenalaistamaan jollain tavalla näitä lyhyitä ruokailuvälejä, enkä ole ihan varma toimiiko itselläni 3-4 ateriaa kuitenkin paremmin…? Jokatapauksessa se, että mussuttaa koko ajan jotain ei ole terveellistä jo pelkästään suoliston kannalta, koska ruoansulatus tarvitsee selkeät tauot toimiakseen! Sen takia vähän kritisoin sitä ohjetta, että koko ajan kannattaa pitää vaikka pähkinäpussi työpöydällä, josta voi koko ajan napsia. Kannattaa pitää päivissä säänölliset ruoka-ajat ja syödä niillä riittävästi ja niin, että pärjää taas seuraavaan kertaan. Ei ole mitään sääntöä siihen mitä aterioilla täytyy syödä, vaan jos haluat voit syödä lämmintä ruokaa vaikka joka aterialla.

Tässä on lounaani annoskoko. Pyrin syömään jokaisella lämpimällä aterialla lautasmallin mukaan nyt kun töissä tulee paljon liikuttua. Jos vain istuisin työpäivän, niin korvaisin ehkä riisin kasviksilla tai söisin sitä vähemmän.

Kuten varmasti olette huomanneet, niin sillä mitä syö on kovin iso vaikutus siihen miten kylläiseksi tuntee itsensä ja kuinka nopeasti nälkä tulee takaisin. Yleensä sokeri ja höttöhiilarit vaikuttavat juuri niin, että ne täyttävät hetkellisesti, mutta taas hetken päästä tekeekin taas mieli syödä jotain! Itse en koskaan laske kaloreita, mutta tarkkailen kuitenkin annoskokoja ja etenkin sitä mitä lautaselleni päätyy! Sillä on jaksamiseen ja yleiseen fiilikseen aivan mieletön vaikutus! Proteiini ja rasva pitää hyvin nälkää, mutta esimerkiksi itselläni punainen liha saa olosta tosi väsyneen, vaikka söisin sitä vain pienenkin määrän.

Ruokaa, eli energiaa pitäisi päivittäin syödä sellainen määrä, että se riittää lepoenergiankulutukseen (eli pitämään elintoiminnot, sekä ruoansulatuksen  yllä), sekä siihen, että se vastaa päivittäin kulutettua energiamäärää. Tämä määrä tietysti riippuu hyvin paljon siitä minkä kokoinen on ja miten paljon päivän aikana energiaa kuluu arkiaktiivisuuten ja liikkumiseen. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että keho nopeasti tottuu esimerkiksi liian alhaiseen ruokamäärään ja tämä on se syy, miksi monen painonpudotus tyssää! Ja koska koko ajan ei voi vain vähentää syömistä ilman ongelmia, niin kannattaa miettiä voisiko ruoan lisääminen kuitenkin olla avuksi tässä tilanteessa…?

Tein Tanita kehonkoostumusmittauksen reilu viikko sitten. Sen mukaan perusaineenvaihdunta kuluttaa 1439kcal vuorokaudessa.

Omaa kulutusta voi arvioida erilaisilla laskureilla, sykemittarilla tai kehonkoostumusmittauksella. Tämä luku ei kuitenkaan ole yleensä mikään totuus, vaan vain suuntaa antava. Elimistö tasaa myös pitkässä juoksussa energiansaantia, eli jos tänään liikut paljon ja syöt vähän ja huomenna toisinpäin, niin välissä ei tapahdu mitään ”pikalaihtumista”. Plussa tai miinuskalorit näkyvät vasta pidemmässä juoksussa laihtumisena. Itsekin olen huomannut, että olen pysynyt saman painoisena viimeiset 4-vuotta (+ – 2kg), eikä luku tunnu muuttuvan vaikka söisin miten paljon tai vähän!

Jos liikut todella paljon, niin yleensä nälkä pitää huolen siitä, että syö riittävästi. Ainakin itse oon todella huono kestämään nälkää. Jos mietit syötkö riittävästi, niin yleensä parin päivän ruokapäiväkirja paljastaa totuuden! Yleensä sopiva määrä päivässä on jotakin n.2000-2500kcal:n paikkeilla, ellet ole hyvin fyysisesti raskaassa työssä! Mitään kaikille sopivaa määrää on kuitenkin ihan mahdotonta sanoa. Tuohonkin määrään saa syödä 5 hyvänkokoista annosta ja kasvispainotteisella ruokavaliolla ruokaa saa syödä monta kiloa. Älä totuta kehoasi liian pitkiin tai liian lyhyisiin ruokailuväleihin, mutta jos kärsit ruoansulatusongelmista voi joku pätkäpaastokin toimia ihan hyvin. Se selviää vain testaamalla!

 

Kuinka isoja annoksia syöt? Entä kuinka monta kertaa päivässä? 

Lue myös:

Pitääkö ruoan olla aina rasvatonta?

Millaisia vaiheita kävin läpi omassa ruokavaliomuutoksessani?

fityoutoo

3 vastausta artikkeliin “Kuinka paljon (ja usein) kannattaa syödä?”

  1. Kyseenalaistan myös tuon3-4h välin ja 5-6ateriaa/välipala. Välipalaa en syö koskaan. Syön 4krt päivässä 4h välein ja se toimii minulla. Jokainen omalla tyylillä. Haluan pitää kunnon tauot juuri suoliston kannalta mutta myös hampaiden takia koska minulla on eroosiota. Koen myös että jatkuva/tiheä syöminen veisi muilta asioilta/menoilta aikaa pois. Itselläni muutenkin vähän vaikea kokea kylläisyyttä ja haluan syödä kun on nälkä, en koe järkeväksi syödä kylläisenä ns. tankkauksena. Tuntuu että nykyään jopa pelätään nälkää ja verensokerin laskua vaikka nälkä on vain hyvä merkki. ”Jos liikkuu todella paljon, niin yleensä nälkä pitää huolen siitä, että syö riittävästi.” päinvastoin välillä itselläni; huomaan että joskus liikunta lisää kylläisyyttä näläntunne häviää. tuttua?

    • Mäkin oon vähän kauhistellut hampaiden puolesta joidenkin jatkuvaa napostelua :S Happohyökkäys päällä koko ajan kun ei sitä purkkaakaan tuu just jokaisen pähkinäkourallisen jälkeen otettua.

      ”huomaan että joskus liikunta lisää kylläisyyttä näläntunne häviää. tuttua?” Mulla on myös samaa, varsinkin kestävyysurheilun jälkeen ei tee mieli syödä mitään! mut sit esim. seuraavana päivänä tuntuu että energia on matalalla (= tulee liikuttua automaattisesti kevyemmin ja energiaa säästävämmin jos on ihan loppu :D) ja nälkä on isompi (= isommat annokset jne), joten ainakin itselläni tuntuu kyllä tasaantuvan päivien myötä, vaikkei välttämättä heti urheilun jälkeen.

  2. Syön suurinpiirtein kolmesti-neljästi päivässä. Aamupala, lounas, välipala, iltapala-tyyliin. 😀 Kun syö tarpeeksi joka kerta, niin selviää pidemmänkin välin syömättä. Itse teen siivoustyötä klo 16-23 ja en työn aikana syö mitään. Töiden jälkeen tulee sitten syötyä kun ei heti uni tule. Keväällä onnistuin vielä tekemään niinkin, että söin vain ennen töitä riittävästi ja menin töiden jälkeen heti nukkumaan enkä todellakaan nälkää tuntien.

    Säännöllinen, riittävä syöminen ja fyysinen työ takasi vielä sen että painokin putosi muutaman kilon kivuttomasti :).

    Ehkä mä vinkkaisin laihduttamista haaveileville juurikin sen, että syötäisiin vaikka tosiaan tarkasti sen kolmen tunnin välein että vältyttäisiin mieliteoilta. Ajatellaan että jätetään herkuttelu vähemmälle niin itselläni ainakin siihen himoon toimii se ettei tunne tosiaan sitä nälkää ja nälässä sitten popsi ihan mitä sattuu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 13
Tykkää jutusta