Kuinka ylläpitää täydellistä vartaloa?

Joka tuutista tulee ohjeita täydellisen vartalon saamiseksi. Näillä kahdeksan viikon ohjeilla pääset elämäsi kuntoon! Tällä treenillä saat unelmiesi pakarat! Tällä ruokavaliolla laihdut kuin huomaamatta!
Mutta missään ei kuitenkaan kerrota, että kuinka sitä täydellistä vartaloa ylläpidetään ja mitä se vaatii? Laihduttaminen on helppo homma siihen verrattuna, että saa pidettyä sen unelmien kunnon kuukaudesta toiseen. Se vaatii omistautumista, suunnitelmallisuutta, jämäkkää selkärankaa ja myös aikaa. Mitä vähemmän sinun täytyy huolehtia kenestäkään muusta, niin sitä parempi. Mitä enemmän sinulla sen sijaan on on mahdollisuukset käytää aikaa ja rahaa itseesi, niin sitä parempi.

IMG_0061
Kuvat: Joonas Vuorinen/Kauneus ja Terveys/A-lehdet

Olin eilen vieraana Ylen Kioskissa Miss Helsinki Rosanna Kuljun kanssa, jossa käsiteltiin ulkonäköpaineita ja terveellistä elämää (katsottavissa täällä). Keskustelimme siitä, kuinka voi yhdistää terveellisen elämän ja täydelliseen ulkonäköön (mitä ikinä se täydellinen ulkonäkö nyt sitten onkaan). Tässä kohdassa sillä varmaankin haettiin sellaista fitnesslehden kansimallin kroppaa. Itse olen kokenut jo hienoisen ähkyn kaikenmaailman pyllyposeerauksista ja pullistelevista suonista, enkä jaksanut mennä katsomaan viime viikonloppuna edes Kultsalle kisoja. Itse en juuri ehdit miettiä omaa painoani ja mulle riittää, kun näytän urheilulliselta ja normaalipainoiselta. Se ei kuitenkaan ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä!
Silti se täydellinen ulkonäkö on joillekin elämässä jatkuva tavoittelun aihe ja kai tyytymättömyys on meihin naisiin joku sisäänrakennettu ominaisuus. Vai kuinka usein teidän miehet puristelee läskejään peilin edessä valittaen, että ”mä oon ihan järkyttävä norsu!!!”…?

IMG_0140

Monella on ehkä se käsitys, että kun joku bloggari näyttää joka kuvassa niin täydellisen timmiltä, niin ehkä sinäkin voisit saada sellaisen kropan ja elämän! Haluat näyttää 24/7 hoikalta ja treenatulta ja niissä kuvissasi jokaiset pyllyhousut olisivat kuin sinulle tehdyt! Sinänsä terveen ulkonäön tavoittelussa ei ole todellakaan mitään väärää (ja siksi myös itsekin treenaan osittain), mutta on eri asia kuinka realistiset tavoitteet ovat päässäsi. Myös sellainen kuvitelma, että täydellisessä kropassa olet täydellisen onnellinen on väärä; Myös se tyttö, jolla on sinun silmissäsi täydellinen kroppa on tyytymätön ainakin joltain osin itseensä tai saattaa löytää itsestään vaikka kuinka paljon paranneltavaa. Sen takia esimerkiksi itse vältän julkisesti haukkumasta itseäni lihavaksi, koska se kuulostaa aika hemmetin kivalta sellaisen korvaan, jolla on oikeasti ylipainoa tai kamppailee paino-ongelmien kanssa! Tiedätte varmaan just sen työkaverin, joka on ympäri vuoden laiha koska omaa läpipaskan geenit (ts. ei liho vaikka söisi mitä, tai siis, väittää syövänsä), mutta silti suureen ääneen valittaa, kuinka pitäisi aloittaa kiristely…

IMG_0127

Mutta miksi jotkut ovat aina vaan niin hyvässä kunnossa ja toiset taistelevat kilojensa kanssa? Toisille unelmakunnon ylläpitäminen on paljon helpompaa kuin toisille, epäreilua mutta totta. Johtuu puhtaasti geeneistä sekä tietysti ulkoisista tekijöistä (elämätilanne, ajankäyttö, taloudellinen tilanne ym).
Tunnen ihmisiä, jotka joutuvat syömään hirveitä määriä, jotta eivät laihtuisi ja menetä lihasmassaa. Näiden naisten ”kiusana” on nopea aineenvaihdunta ja yleensä hyvä hiilihydraattiensietokyky. Tällainen neitokainen vetelee helposti huiviinsa sen 3000kcal päivässä. Myös ruumiinrakenteella on paljon merkitystä, eli mihin rasva kertyy. Miesten tavoin rasva palaa joskus myös naisilla nopeasti, eli heille riittää muutama viikko kireämpää ruokavaliota ja lisätreenejä ja pian keskivartalo onkin bikiniready! Nämä tapaukset ovat kuitenkin harvassa (vai oletko sinä juuri tällainen tapaus??) ja yleensä elämän täytyy olla hyvin kontrolloitua viikosta ja kuukaudesta toiseen syömisen ja treenin osalta.

IMG_0056

Meille syötetään jatkuvasti kuvia täydellisistä vartaloista. Kuvat fitnesslehdissä ovat usein todella rankasti photoshopattuja ja epärealistisia, eikä itseään pitäisi ikinä koskaan milloinkaan verrata lehdessä oleviin fitnessmalleihin!  Suomessa ylipäätään omalla ulkonäöllään on erittäin vaikeaa tienata (suomessa luultavasti kukaan ei tienaa pelkästään olemalla fitnessmalli, toisin kuin esim. amerikassa, jossa he ovat superjulkkiksia). Ulkomailla meininki on erilainen, kun sulle maksetaan siitä, että olet koko ajan rasvattomassa bikinikunnossa. Raha varmasti motivoi! Harva pystyy jatkuvasti treenaamaan pt:n kanssa tai edes käyttämään ulkonäköönsä niin paljon rahaa kuin haluaisi. Tiedän, että suomessakin monella suositulla bloggarilla on sopimukset kuntosalien kanssa, eli he eivät maksa ollenkaan kuukausimaksuja. Treenata toki voi ilman huippusaliakin, eli siinä mielessä voit kyllä päästä kuntoon vaikkei sulla olisi varaa kuin siihen halvimpaan pommisuojapunttikseen!

IMG_0161

Juttelin kerran erään ulkomailla asuvan fitnessmallina työskentelevän naisen kanssa ja tiedustelin miten hän pitää yllä rasvatonta kuntoa ympäri vuoden? Hän kertoi olevansa kokoajan ketoosissa. Se siis tarkoittaa sitä, että hänen ruokavaliossaan ei voi olla käytännössä ollenkaan hiilihydraatteja eli maksa alkaa tuottaa ketoaineita. Ketoosidieetillä hiilareiden määrä voi olla vain 30g-50g päivässä ja se käytännössä rajoittaa täysin muiden kuin vihreiden vihannesten syönnin (toki proteiinia ja rasvaa syödään runsaansti). Ketoosin ikäviä sivuvaikutuksia ovat päänsärky, hengityksen haiseminen, vatsan huono toiminta kuitujen puutteen takia ja väsymys. Nainen kertoi, että jatkuvan ketoosin takia hänen ajatuksensa pätkii koko ajan, mutta se on yleisimmin käytetty ruokavalio mallien keskuudessa. Ketoruokavalioon yhdistetään vielä ns.mättöjä ennen kuvauksia (iso annos epäterveelistä ja rasvaista ruokaa), jotta saadaan lihas täyttymään hiilarilla. Siitä menee tietysti pakki täysin sekaisin.

En mene tässä sen enempää ketokarppaukseen, mutta itse en pidä sitä järkevänä ruokavaliona paitsi erittäin harvoissa tilanteissa suunnitellusti. Voitte itse laskea joskus kalorilaskurilla, millainen ruokavalio täytyisi olla, jotta hiilareita ei tulisi koko päivän aikana enempää kuin 30g. Olisitko sinä valmis treenaamaan kahdesti päivässä, ilman hiilihydraatteja ja koko ajan henkinen paine siitä, että grammaakaan ei saa tulla lisää läskiä…?

IMG_0106

Vaikka et olisikaan supertikissä, niin voit silti olla freesin ja elinvoimaisen näköinen ja mikä tärkeintä – näyttää terveeltä. Vaikka keskivartalossa olisi hieman hyllyvää, voit silti olla ihana energinen ilmestys ja motivoida muita! Täydellisen kropan omaava pissapää ei yleensä ole kenenkään suosikki-ihminen.  Et ole yhtään sen laiskempi tai huonompi ihminen, vaikka sinusta ei saisikaan täydellisiä bikinikuvia, joita voit ampua fb:n ja instan täyteen. Voit syödä terveellisesti, mutta nipottamatta, eikä sinun tarvitse väkisin ylläpitää huippuvartaloa, jotta saisin miljoona tykkäystä. Etene pienin tavoittein ja mieti: Kuinka paljon haluan satsata liikuntaan ja haluanko noudattaa tarkasti jotakin ruokavaliota, vai ottaa ruokavalion suhteen rennommin? Onko tavoitteeni varmasti sellainen, ettei paniikkistressi iske matkan varrella, kun en pystykään tähän kaikkeen suunnittelemaani uuteen elämäntyyliin?
En myöskään sano, että täydellisen kropan tavoittelussa olisi mitään väärää ja jos rakastat sitä mitä teet, niin miksipä et tekisi sitä! Vähempikin voi olla kuitenkin ihan jees.

PS. Tasasin tekstin molempiin reunoihin, mitäs tykkäätte? 😀

fityoutoo

12 vastausta artikkeliin “Kuinka ylläpitää täydellistä vartaloa?”

    • Samaa mieltä ja etenkin naamassa! Katselin Kultsan fitnesskisojen kuvia ja osa likoista näytti skeletoreilta… Kamalaa katsottavaa.

  1. Hyvä kirjoitus taas kerran,täyttä asiaa joka lause. Noista sanoista voi jokainen nainen ottaa oppia ja todeta siinä peilin ääressä,että hitto soikoon mä näytän hyvältä(vaikka siellä täällä vähän löysää olisikin). Kun ei kai meidän kaikkien naisten tartte olla tiukkapyllysiä misukoita…;)
    Ja loppuun vielä kysymys…mistä saa noin kivannäköiset trikoot,jotka sulla on noissa kuvissa?:) Mahtavan väriset pökät ovat.:)
    Hyvää kevään jatkoa!:)

    • Kiitos Marika! Noi pökät tuli toimituksen kautta, mut jos en ihan väärin muista niin ne oli SOCit eli se Stadiumin oma merkki!

  2. Niin totta, loistava teksti! Media luo tavalliselle tallaajalle(kin) kovat paineet.. seuraat belfie-selfie-mumfie-mitänäitänyton-kuvia.. ja mietit hiljaa mielessäsi, mikset itse näytä tuolta. Huh.. nykyään ikävä kyllä tuntuu, että jokaisen kuntosalitreenaajan pitäisi olla fit(ness) -merkkivaatteissa, kännykkä kourassa ja käsipaino toisessa. Missä on puhdas liikunnan ilo, vailla ulkoisia paineita? Saa nähdä, kuinka kauan nykyinen trendi pysyy yllä. Niin, ja mulla ei ole mitään negatiivista sinänsä fitness-urheilua kohtaan, mutta ei oo realistista että kaikista tulisi harrastajia tai kilpailoita. Kun löytyisi se kuuluisa liikunnan ilo.

    • Mumfie?!? Tästä mä en ollu ees kuullu 😀 . Tuli heti mieleen se Sarah Stage jolla oli sikspäkki vielä raskauden loppuvaiheessakin….
      Fitnesiä voi tietysti harrastaa, jos sillä tarkoitetaan terveellisiä elintapoja, liikuntaa ja hyvää oloa ilman paineita. Mutta kisalavoille tosiaan ei tarvi kaikkien nousta…

  3. Ihana teksti! 🙂 Näitä samoja ajatuksia on pyörinyt omassakin päässä tässä ”kesäkuntoa” tavoitellessa. Tykkään sun asenteesta!

  4. Asiaa! Sulla on ihan mielettömän hyvä asenne ja suhtautuminen ulkonäköön.

    Mä itse sairastuin muutama vuosi sitten syömishäiriöön ja kun itse tajusin tilanteen, muistan ensimmäisen ajatuksen: ”miks mä teen näin? Olin paljon onnellisempi syödessäni mitä halusin ja olin vähän löysempi”. Nimenomaan, mä olin onnellinen, en ehkä tikissä, mutta onnellinen. Nyt oon onneks päässyt takaisin siihen mielentilaan, että tärkeempää on olla onnellinen ja syödä hyvin kuin olla sairaan rasvattomassa kondiksessa.

  5. Mua alko naurattaa tuo ”kuinka moni mies puristelee peilin edessä läskejään ja valittaa..?” Mun miehen itsetuntoa saa aina välillä olla kohottamassa, hän kun välillä kuvittelee näyttävänsä M&M-karkilta kuin mieheltä, eikä tilanne kuitenkaan ole niin pahana vaikkei kroppa enää ihan samanlainen ole kuin silloin parikymppisenä 🙂

    Joskus vähän alle kolmekymppisenä sitä vaan kyllästyi juoksemaan sen ihannekropan perässä, mitä ei koskaan enää saavuttanut, koska kolmekymppisestä vartalosta ei tehdä enää kaksikymppisen vartaloa kuin ihan järjettömällä henkisen energian tuhlaamisella. Silloin päivät kului kaloreita laskiessa ja miettiessä olka- ja vatsalihasten erottuvuutta. Ja kun ei tavoitteena ollut edes mitkään kisalavat! Nykyään liikkuminen on mukavan stressitöntä, kun kiinnittää huomiota kaikkeen siihen mihin kroppa pystyy, eikä treenin jälkeen pelkästään ajattele että kuinkahan monta kaloria nyt paloi.
    Tärkein fyysinen tavoitteeni on tällä hetkellä ylläpitää sellaista kuntoa, että pysyn toimintakykyisenä vielä vanhanakin (kenelle on iloa siinä iässä erottuvasta sikspäkistä ja olkapäistä?). Tää on tuonut mulle perspektiiviä eikä aikarajakaan ole turhan tiukka 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta