Kunnon kotiruokaa sen olla pitää!

Olen huomannut, että usein itse pidän terveyteen ja etenkin terveelliseen ruokavalioon liittyviä asioita itsestäänselvyyksinä. Mulle hiilarit, proteiinit ja rasvat on arkipäivää, mutta moni ei tajua niistä tuon taivaallista! Osaan itse koota monipuolisen aterian, mutta monelle  näyttää tuottavan päänvaivaa, kun ei oikein tiedä mikä on terveellistä ja mikä ei. Vaikka tietoa tulee joka tuutista, niin silti perus pirkolla menee kaupassa sormi suuhun, kun koittaa päättää mitä ostoskärryyn pitäisi valita. Miksi bataatti, miksei perunaa? Miksi täysjyvä, miksei rakettispagetti? Miksi kalkkuna, muttei kinkkusuikale?

Ajattelin tähän koota ihan perisuomalaisia perusruokia ja kertoa niistä mielipiteeni terveellisyysnäkökulmasta ja myös sen, miten perinteistä versiota voisi tuunata terveellisemmäksi!

Makaronilaatikko. Tämän terveellisyyttä kysytään aika usein, koska ”makruloora” on varmaan suomen suosituin ruoka ja tottahan toki minäkin siitä tykkään! Varsinkin ne palaneet makaronit siinä päällä on ihan parhaita :D! Makaronilaatikko tehdään kuitenkin usein valkoiseen makaroniin, joka on valitettavasti höttöhiilaria pahimmasta päästä. Eli sitä vararenkaan kasvattajaa! Kannattaa siis korvata ehdottomasti makaroni tummalla makaronilla, jossa on sentäs jotain ravintoarvoja jäljellä.
Sen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota proteiiniin, eli makrulooran tapauksessa se on yleensä jauhelihaa. Suosittelen valitsemaan naudan vähärasvaista jauhelihaa ja laittamaan sitä runsaasti. Itse laittasin pienen perheen vuokaan ainakin 700g:n paketin.

makaronilaatikko3

Makkarakastike. Täytyy myöntää, että makkarakastike voisi olla tämän tytön lempiruokaa! Sinänsä makkara ei todellakaan ole mikään terveystuote ja itse en nykyään enää edes syö possua (mitä makkara on). Makkaran ongelma on se, että se ei ole ”oikeaa” lihaa vaan tehty ties mistä sorkista ja saparoista. Jos ostaa makkaraa kannattaa ensimäisenä katsoa lihapitoisuus (jonka tulisi tietysti olla mahdollisimman korkea!) ja sitten lisäaineiden määrä. Makkarakastike tehdään usein ruskeaan kastikkeeseen, joka on siis käytännössä voita ja vehnäjauhoa, joten mä en oikein keksi siitä terveyden näkökulmasta hyvää sanottavaa. Mutta hyväähän se toki on ja silloin tällöin voi hyvin syödä!

Lasagne. Lasagne on vähän niinkuin makaronilaatikko, mutta aika hiton paljon rasvaisempaa! Tässäkin voi toki mennä vähän terveellisempää reittiä, eli valitsee täysjyvä lasagnelevyt, ei lotraa sen maitokastikkeen kanssa ja laittaa juustoa joka välin sijasta vain päälle.

Kinkkukiusaus. Tässä ruoka joka ravintoarvollisesti aika pyöreä nolla! Perunaa toki juu, mutta sen lisäksi siinä on usein kermaa, huonoa rasvaa ja kinkkukiusaus on myös proteiiniköyhä ruoka pahimmasta päästä (niinkun yleensä muutkin kiusaukset). Valmiit kinkkusuikaleet onkin sellaista tavaraa, että niillä ei ole paljoakaan lihan kanssa tekemistä. Niissähän on usein myös broilerijätettä. Joku moussaka-tyyppinen vaihtoehto kuulostaa paljon järkevämmältä, eli kinkun tilalle jauhelihaa ja jos käyttää kinkkua, niin ottaa oikeaa kinkkua eikä sitä pussitavaraa.

lasagne2

Pinaattiletut. Eivät ole muuten vielä 30 vuoden jälkeenkään vakuuttaneet meikeläistä. Pinaatti on todella terveellistä mutta letussa ollessa ei ihan pääse oikeuksiinsa :). En ole mikään pinaattilettuasiantuntija mutta nopea vilkaisu reseptiin ja perus lettutaikinalta näyttää. Voisiko vehnäjauhot vaihtaa joihinkin parempiin jauhoihin? Jos vertaa ihan perus lettuihin niin toki parempi vaihtoehto, vaikkakin paistaminen jo itsessään tuhoaa osan sen parhaimmasta ainesosasta – eli pinaatista! No sokeria näissä ei toki ole, niinkuin yleensä tavallisessa lettutaikinassa.

pinaatti

Näissä kaikissa edellämainituissa ruoissa on myös ongelmana, että ne sisältävät todella minimaalisesti tai eivät ollenkaan kasviksia. Vedettyäsi lautasellisen sitä makaronilaatikkoa et varmasti jaksa enää ottaa salaattia! Se mua terveysnatsinäkökulmasta katsottuna vähän huolestuttaa. Kaikkea voi toki syödä kohtuudella, mutta eivät nämä nyt valitettavasti ole omasta mielestäni niitä ruokia parhaasta päästä ja meidän pitäisi ensisijaisesti täyttää itsemme niillä vihanneksilla. Suomalainen perinneruoka on todella hiilarivoittoista, eikä ole mikään ihme, että suurinosa keski-ikäisistä suomalaisista kantaakin vyötäröllään vararengasta. Eikä siinä mitään, vararengas ei vielä haittaa vaan lähinnä ne sisäelimet siellä renkaan alla, jotka ovat ihran ympäröivinä. 
Sen takia kannattaa kiinnittää huomiota ruoan raaka-aineisiin ja jos ideat loppuu niin netti on reseptejä pullollaan! Itse olen ainakin ihan opettelemalla opetellut kokkaamaan, koska varsinkin maustaminen on aikamoinen taitolaji. Sen kuitenkin kun oppii, niin sen kerman ja voin käytön voi sitten jättää vähemmälle.
Muistakaa kuitenkin, että välillä kannattaa vähän löysätä pipoa ja unohtaa kalorit. Kun kuusi päivää viikossa syö terveellisesti, niin sitä kroppaa ei yksi lasagneöveri sunnuntain kunniaksi vielä tuhoa :). 

Kuinka paljon itse kiinnitätte ruokaa valmitaessa huomioon, onko siinä hyviä vai huonoja hiilareita ja tuleeko tarpeeksi proteiineja, hyviä rasvoja ym? Tuunaatteko usein klassikkoruokia, vai mennäänkö viikot tylsällä kananrintafilelinjalla?

fityoutoo

18 vastausta artikkeliin “Kunnon kotiruokaa sen olla pitää!”

  1. ”…kinkkukiusaus on myös proteiiniköyhä ruoka pahimmasta päästä (niinkun yleensä muutkin kiusaukset).”

    Tähän väliin on pakko kommentoida, että kyllä niistä kiusauksistakin saa proteiinipitoisia jos vain haluaa. Itse laitan lohikiusaukseen aina n. 1,3-1,5kg lohifileen ja vastaavasti vähemmän perunasuikaleita. Lisään yleensä myös porkkanaa, pinaattia tai mitä satun keksimään. Vastaavalla tavalla teen myös broilerikiusausta, eli paljon kanaa, vähän perunaa ja kasvikseksi paprikaa. Kermaa ei tarvita, vaan esim. munanvalkuainen riittää. Vinkkinä myös, että munanvalkuaisesta ja raejuustosta saa aivan loistavan ”juustokuorrutteen”, kun vetäisee blenderissä tai sauvasekoittimella soosiksi ja lisää aavistuksen suolaa. Eipäs nyt turhaan parjata näitä. 🙂 Vaivattomia ruokia, joista riittää yleensä useammaksi päiväksi.

    • Hyvä kommentti! Tarkoitin tässä jutussa sitä ns. perinteistä kiusausta, eli 90% perunaa, 10% kinkkusuikaletta, kermaa ja juustoa. Tämä sun kuvailema vaihtoehto onkin jo tosi paljon fiksumpi versio, enkä ehkä itse sitä olis mieltänytkään perinteiseksi kiusaukseksi. Missä se kiusaus muuten siinä ruoassa on?? 😀

  2. Lasagnelevyt voi myös korvata munakoiso- tai kesäkurpitsasiivuilla. Tein muutama viikko sitten lasagnea kesäkurpitsasta ja siitä tuli todella mehevää ja hyvää.

    • Tätä olen halunnut kokeilla jo pitkään! En ole todellakaan mikään kesäkurpitsan ystävä, mutta tähän ruokaan se kuulemma uppoo kuin väärä raha! Ehkäpä siis ensi viikonloppuna laitan hihat heiluun keittiössä. Kiitos vinkistä! 🙂

  3. Tein juuri viikonloppuna makaroonilootaa johon tuli 1200g paistijauhelihaa, torinon täysjyvä proteiinipastaa ja sitten tietty vielä munamaito luomumunista ja maidosta. Oli aika proteiinipitoinen setti 😀

    • Hyvältä kuulostaa! Eikä varmaan jää protskut saamatta :). Me kun vielä kovasti paljon liikutaan, niin tuo on tosi kätsä ruoka (kun hiilariakin tarvitsee). Toi proteiinipasta jää vaan usein vähän sellaiseksi kovaksi tms, just eilen sitä keittelin… Mutta tuskin noilla tummilla pastoilla on kovin huimia eroja (tämä oli siis vain arvaus).

    • itseasissa oon kokeillut tosi monia eri tummia pastoja, ja toi proteiini pasta on ainut, joka jää sillee vähän kovemmaks keittäessä…kaiken maailman muista täysjyväpastoista tulee keittäessä aika lailla ”normi pastan” kaltaisia:)

  4. Muutamia juttuja mitä itse olen tehnyt noiden kanssa:

    Makaronilaatikkoon hujautan kasviksia reilusti, vaikkapa sitä he-ma-paa, toimii täydellisesti. Ja reilusti naudanlihaa!

    Kinkkukiusaukseen toimii sama kikka kuin makrulaatikkoon!
    Esim. bataattikin on tosi hyvä korvike, sekä porkkana perunalle, jos ei halua kiusauksen olevan täysin perunasta.
    Kinkkukiusaukseen voi laittaa myös munamaidon, ja jos kaipaa ”syntiä” ruokaan niin sitä juustoa sit siihen päälle. 🙂 Kasvisgratiinin tyyppisesti toteutetut laatikot ovat myös mahtava vaihtoehto.

    Kevyempi ruskekastike lihaliemeen:
    Muutama desi lihalientä kiehautetaan.
    Vehnäjauhoja (muutama rkl) sekoitetaan n.1dl kylmään veteen,
    soijakastiketta rkl ja sinappia. Sit tottakai pippuria, ja jos haluaa niin suolaa.

    Lasagnea voi keventää juuston sijaan käyttämällä raejuustoa levyjen välissä ja naudanlihaa tottakai. 🙂
    Juustokastikkeen sijaan munamaito levyjen päälle lopuksi, ja koko komistuksen päälle hieman sit vaikka sitä juustoraastetta. Niitähän on aika eri prosenttisiakin (Itse tykkään 15 prossasesta)
    Tomaattiviipaleiden piilottaminen levyjen väliin on myöskin hyvä kikka lisäämään mehevyyttä koostumukseen.

    Pinaattiletut voidaan tehdä protskupannari tyylisesti. Siihen tarvitaan vain maustamatonta protskujauhetta, raejuustoa, esim. kauraleseitä ja kaurahiutaleita ja hmm mitäs muuta minä sinne laitan.. 😀
    Tarkempia ohjeita on koko google täynnä 😉
    Sulatettua pakastepinaattia vaan sit reilusti joukkoon. Ja sellainen ohje, mikä ei ole makea.
    Sit vaan uuniin tai paistaminen kookosöljyssä ja avot!

    Hmm onkohan tässä nyt kaikki niksit..
    Toivottavasti olin avuksi!

    Terveisin, kuntoileva kodinhengetär

    Ps. Anteeksi info-oksennus. Itse olen perinteisen ruuan ystävä. Niksejä on tarttunut saleilu-elämän varrella, kun on pitänyt oikeasti miettiä, mitä OIKEASTI syö 🙂

    • Hei mahtavaa! Sieltä tulikin oikein täyslaidallinen ohjeita, ehkä oma reseptikirja? 😉 Ehkä voisinkin joskus uskaltaa kokeilemaan noita pinaattilettuja protskupannarityyliin. Täytyy myöntää, et mulla on itsellä melko suuri kynnys käyttää prodejauhoja leivontaan, kiitos muutaman epäonnistuneen kokeilun jotka lensi roskikseen…

  5. Aika paljon tulee perinneruokia tuunattua, makaronilaatikko tummasta makaronista ja tuplaten lihaa. Ja näin talvella uunipatoja johon uppoo paljon kasviksia. mutta just esim. Makkarakastiketta ei oo tehty vuosiin kun en vaan keksi miten sen vois tuunata terveellisemmäks… muksut syö sitä kuitenki vissiin päiväkodissa aina sillon tällön niin en koe olevani huono äiti vaikka en tätä perinneruokaa heille enää kotona tarjoakaan. Ja yks mun suosikki on kaalilaatikko, paljon jauhelihaa, kaalta, sipulia, porkkanaa, nesteenä lihaliemi ja riisiä myös hieman.

    Mutta sitten on ruokia jotka kuuluu olla vähän epäterveelisiä, kuten lasagne ja itse tehty pizza. Jos noita syö kerran kuukaudessa nii ei ehkä maailmaa kaada vaikka käyttää ihan täysrasvaista juustoo. No pizzapohjan teen kyllä vähä tuunaten, eli täysjyväjauhoa ja esim ruisjauhoo osittain. Syön pizzan mieluummin vaikka ilman juustoa kuin laitan päälle kevytjuustoo!

    Oon varmaan monien mielestä hirvee ruokanatsi kun meillä ei syödä ikinä mitään eineksiä, eikä valkoisia höttöhiilareita. Eikä muksutkaan niitä kyllä osaa kaivata kun ei niitä oo koskaan heille kotona tarjottu. Eikä sokerisia muroja, mehuja eikä jugurtteja. Ja ilmeisesti lapsi kasvaa ihan ilman sokeriakin, vaikka monilla minunkin ystäväpiirissä tuntuu olevan käsitys että eihän sokerista lapselle mitään haittaa ole, että lasten kuuluu saada sokerisia lapsille tarkotettuja juttuja…

    Tulipa paasattua. Ruoka on yks juttu mistä jaksaisin jauhaa loputtomiin, tiedän itsekin tämän olevan välillä hyvin rasittavaa… mut minkäs teet:)

    • Joo samaa mieltä myös siinä, et en ala käyttään mitään 0,5% juustoja yms. Jos käytän niin käytän kunnnon tavaraa. Sillon dieetillä söin 5% juustoa enkä tajua miksi, koska eihän se miltään maistu!
      Mulla on kans sellanen arvaus, että meidänkin poitsu saa sit isompana ne tarvitsemansa herkut ihan tuolla mummoloissa eikä niitä tarvi enää kotona sen pahemmin antaa! Sielläkin onneks mummot leipoo itse pullaa ja ollaan puhuttu että mieluummin sitä kuin karkkia sit tulevaisuudessa.
      Mä luulin että ihan nollatoleranssin pitäminen lapsen kans on helppoa, mutta niinhän siinä sit kävi että makeen makuun pääsi anoppilassa ja sen verran ollaan nyt sit joustettu.

      Toi makkarakastike on ihan mun lempparia…jos joskus täräyttäs jonkun suuren juhlan kunniaksi. En edes muista millon olisin viimeksi sitä laittanut, mutta menee varmaan viiden vuoden päähän ainakin!

  6. Tässä perheessä nautiskellaan myös joskus makaronilaatikolla..tosin naudan/hirvenjauhelihaa pari pakettia. Suurin osa lapsillakin lautasella höyrytettyjä kasviksia ja salaattia 🙂 Kourallinen pähkinöitä päivässä on iskostunut myös pienimpiin… 😉 Hyvä postaus, kiitos taas 🙂

    • Kiitos itsellesi! Terveelliseltä ja hyvältä kuulostaa!
      Hirvenliha on muuten tooooooodella hyvää! Harmi kun ei oo ketään ihan lähisukulaista hirviporukoissa..Se on lihaa parhaimmasta päästä!

  7. Oon vielä koulussa ja meillä kotona on kans aina tehty noi perusmakaroonilaatikot sun muut täysjyvä pastalla ja tupla naudanjauhelihalla sekä kasviksia sekaaan! Mutta yks mikä mua haittaa on kouluruoka. Valkosta riisiä ja valkosta pastaaa. Salaattivalikoimakin on joskus niin köyhä että oikeesti ärsyttää. Just viime viikolla lounaaksi puuroa mansikkakiisselillä ja sellasta valkosta ’pullaleipää’. Missä proteiini? Vaikka oon näin nuori haluan silti syödä terveellisesti ja kouluruoka ei sitä todellakaan aina ole..

  8. itse elämäntapamuutosprojektin aloitettuani oon todellakin kiinnittänyt huomion ravintoarvoihin ja tuunailen perusruokia terveellisemmiksi, mikään natsimus sinänsä en ole että käytän normi aineksia ruuan tekoon, mutta välttelen eineksiä viimiseen saakka, eli alusta asti ite kaikki. (en tässä tapauksessa laske eineksiksi esim. makaronia, tomaattimurskaa etc.)
    Makaronilaatikon tuunaan esim aina puutarhurin sekoituksella (porkkana, parsakaali, maissi 300g) ja juurikin extrajauhelihalla. Hyvää tulee :). Oon myös oppinut vähän pikkuhiljaa laskemaan makroja siis että miten tulee hyviä rasvoja syötyä päivän aikana ja juuri olen tutustumassa superfoodeihin pikkuhiljaa, tosin lasken mustikat ja esim hillat superfoodiksi eli kaikkea ei tarvitte ostaa jauhona :). Oon lukenut sun blogia jo pitkään ja nyt sitten kommentoin kun oli kiva kirjoitus. Musta ollaan menossa koko ajan oikeempaan suuntaan ravintotietouden kanssa, vieläkin silti vähän ahdistaa entistä jojoilijaa ja syömishäiriön omaavaa tytteliä nykyinen kovin valloillaan oleva dieetti ajattelu. Eli hirveetä tahtia kiloja pois eikä koskaan oikeesti opetella elääntapamuutoksen kautta. Se on kuitenkin harva tyyppi joka pystyy pitämään puolen vuoden sisällä menetetyt -30kg pitämään poissa… Siksi on kiva että kerrot näistä normeista kotiruuista minkä kautta voi opetella terveellisempiä vaihtoehtoja 🙂 Olipas pitkä ja sekava viesti 😀
    -hanna-
    http://laihdutusmatka2014.blogspot.fi/

  9. Itse kahden lapsen äitinä teen kaikki ruuat tummasta makaronista/pastasta ja monesti uuniruokia kun teen esim eilen tein kinkkukiusausta niin ostin ison kinkku palan jossa oli vain vähän rasvaa. Laitoin puoli pussia perunasipuli sekoitusta ja kaksi pussia kasvissuikaleita! siihen laitoin kevyt ruokakermaa johon sekaan kaksi kanamunaa ja mausteita, luulisin ainakin että oli terveellisempää kuin normi kinkkukiusaus, ainakin kaikilla tuli maha täyteen ja sain lapsetkin huomaamattaan syömään kasviksia! 🙂

    Vähän mielikuvitusta niin saa helposti perus kotiruuista muokattua terveellisiä ja maistuvia. Kun niitä perus ruokia lapset tuppaa syömään paremmin! 🙂

    tv. äippä !

  10. Kiusauksiin käy mainiosti pakastealtaasta perunajuuressuikaleet ja makukin senkun paranee. Vielä jos jaksaa pilkkoa bataattia sekaan, niin ennestään paranee.
    Juniorin soseiden teon takia olen kahlannut pakastekasviksia läpi ja harmikseni en ole vielä kotimaisiin törmännyt. Olisiko ollut parsakaaliakin etelä-amerikasta saakka.

  11. laitetaan nyt vielä oma niksi.. Itse tykkään kasvissosekeitoista, mutta omatekemiä keittoja ei täällä muut juuri syö, kun muistuttaa enempi vauvanruokaa. Noh pakastan pieniin minigrip pusseihin sitten tuota keittoa ja ujutan kastikkeiden joukkoon. Itse en ole koskaan tehnyt kastikkeita suurustamalla jauhoja, vaan käytän liemikuutioita ja maizenan suurustetta. Ruokakermaa lisään joskus, mutta kun kolesterolin huono osuus kävi rajan yläpuolella, niin siirryttiin kevyempään kastikemalliin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta