Lopeta painon jatkuva kyttääminen!

*Sisältää mainoslinkkejä

*Postaus sisältää mainoslinkin

Iik, taas tuli viikonloppuna 400g lisää painoa! Ei muuta kuin äkkiä lenkille!

Nike trikoot TÄÄLTÄ* (alennuksessa!!) / Takki David

Niinkuin olen kertonut teille blogissa, niin aika harvoin käyn vaa’alla eli tarkkailen painoani. Meillä on töissä salilla vaaka, joten katson ehkä kerran viikossa miltä luku näyttää. Onko painolla kuitenkaan itselleni merkitystä?? Ei ole! Nään kyllä peilistä ja tunnen nahoissani, jos olen erityisen turvonnut tai erityisen timmissä kunnossa.
Painoni on pysytellyt nyt yli puoli vuotta 3kg:n sisällä. Enkä oikein jaksa uskoa, että se tästä enää kovinkaan paljon putoaa.

Moni kuitenkin seuraa painoaan ihan hysteerisesti ja käy vaa’alla pahimmillaan monta kertaa päivässä! Tapa on todella haitallinen ja ajaa vääristyneisiin ajatuksiin nopeasti. Tässä kolme tärkeintä ohjettani teille kaikille:

  1. Älä käy vaa’alla päivittäin. Kerran viikossa tai harvemmin riittää!
  2. Älä analysoi jokaista sataa grammaa tai etsi väkisin ”syyllistä” pienelle painon nousulle.
  3. Seuraa painoa pitkässä juoksussa, esim. puolen vuoden ajalta.

Paino voi vaihdella lukemattomista eri syistä! Etenkin meillä naisilla kuukautiset voi nostaa painoa parikin kiloa nesteen muodossa, kuten varmaan moni teistäkin on huomannut. Lisäksi treeni ja etenkin voimaharjoittelu kerää lihakseen nestettä, jolloin paino yleensä nousee hetkellisesti. Ja hei, niinkin ihmeellinen syy kuin RUOKA voi nostaa painoa hetkellisesti; Ruokamassa painaa, eikä se tarkoita, että ruoka ”automaattisesti” on heti muuttunut läskiksi!

Myös hiilihydraatit ja suolainen ruoka keräävät nestettä ja tämä on huomattavissa etenkin silloin, kun syö muuten siististi ja yht äkkiä vetää vaikka lomalla reilusti herkkuja. 1g hiilaria kerää n.3g nestettä, joten painon nousu on siis täysin normaalia!  Neste poistuu itsestään kehosta juomalla reilusti vettä ja harrastamalla liikuntaa. Miksi kiusata itseään menemällä heti herkkupäivän jälkeen vaa’alle vain todetakseen, että ”mä oon taas lihonu, päivä pilalla”…?

Älä anna siis painon määritellä päiväsi onnistumista tai epäonnistumista! Keho ei ole mikään kone ja sen toimintaan vaikuttaa muukin kuin se, kuinka monta kaloria laitat suustasi alas! Vaikka koittaisit laihtua, voi paino olla huono mittari etenkin matkan edetessä. Vaikka paino joinakin viikkoina nousisi, niin se ei tarkoita, etteikö rasva väistyisi lihaksen tieltä! Olen itsekin pienentynyt tasaisesti, vaikka paino ei ole juuri vaihdellut.
Jos paino kuitenkin lyhyen ajan sisällä nousee tai tippuu rajusti, niin kannattaa hakeutua lääkärin puheille, koska silloin kyse voi olla terveydellisestä vaivasta.

Nyt rehellisesti; Kuinka usein käytte vaa’alla ja miksi?

fityoutoo

10 vastausta artikkeliin “Lopeta painon jatkuva kyttääminen!”

  1. Hyvä teksti! Ite en käy oikeastaan ollenkaan puntarilla. En koe että teen sillä tiedolla mitään, koska jos peilin kautta oon vähänkään tyytyväinen niin sillä mennään 😀 Kerran- kaks vuodessa käyn kehonkoostumusmittauksessa niin siinä se paino tulee tietty samalla selville. Joskus vuosia sitten oli maailmanloppu jos paino nousi parikaan kiloa. Mun ”normaali” paino oli 58-59kg ollu pitkään ja päässä oli ajatus että yli 60kg ei saa mennä. Onneks päässy tuosta irti, koska onhan se raskasta ressata jonku painon takia.

    • On mullakin ollut vaihe elämässä, että painon kyttääminen meni ihan yli… Ja ihan sama juttu, että oli joku ”maaginen raja” jonka alla piti pysyä. Ihan hölmö ajatusmalli!

  2. Just näin, kiitos postauksesta! Itse käyn vaa’alla yleensä kahdesti viikossa peräkkäisinä päivinä, mielenkiinnosta lähinnä, sillä näiden peräkkäisten päivien välillä paino yleensä vaihtelee parilla kilolla, eli en itse ainakaan hätkähdä heilahduksista. Joskus on taas pidempikin väli, etten katso painoa ollenkaan. Peilistähän ja olostahan se tosiaan näkyy, onko turvotusta tai muuten tukala olla. 🙂

    • Just näin! Peili ja viimeistään omat vaatteet kertoo jos jotain radikaalia muutosta on tullut. Harvoin on 🙂 !

  3. Hei, viime aikoina ehkä kerran, pari viikossa ihan vain huvikseen 🙂 Ja varmaan siksi kun mulla on ns massakausi niin ihan mielenkiinnosta seuraan. On kausia jolloin unohdan vaa’an olemassaolon viikoiksi. Ei ne numerot ahista tai stressaa mua, on tosiaan enemmän tällainen tutkimuksellinen suhtautuminen lukemiin 😀

    • Jos on joku selkeä tavoite, esim pudottaa painoa tai kasvattaa massaa, niin paino toki kertoo mennäänkö oikeaan suuntaan. Ei painon seuraaminen siis pelkästään huono juttu ole, vaan lähinnä se millainen olo siitä luvun näkemisestä tulee 🙂 .

  4. Pari kertaa vuodessa, nyt raskausaikaan neuvolan takia pakostakin joka kuukausi. Ei kyllä olisi niin väliksi… 😀 Mieluummin tunnustelen lihomiseni ja laihtumiseni sen mukaan, miten vaatteet mahtuu päälle. Painosta tulee jotenkin ihan turhaan niitä paineita, kun tuntuu, että se lukema on liian iso, vaikka peilikuva olisikin ihan tyydyttävä.

    • Mua kans vähän ahdisti neuvolassa se painon kyttääminen vaikka tietysti ymmärrän sen pointin. Lisäksi mulla oli tosi kiva neuvolan täti, eikä hän koskaan ikävästi huomautellut painosta. Oon kuullut myös ikäviä juttuja siitä miten siihen painoon on takerruttu vaikka aihetta ei varmasti ole ollut (esim ei merkittävää yli/alipainoa taustalla).

  5. Itse en käy vaa’alla enää laisinkaan. Olin pitkään pakkomielteinen vaa’an lukemasta jopa niin, että se haittasi elämääni. Minun oli parempi vainunohtaa se täysin ja lopettaa itseni kiusaaminen, kun ahdisti joka tapauksessa – näytti lukema sitten mitä tahansa. Peili on paras mittari.

    • Just näin! Aivan oikea ratkaisu, et tee tiedolla mitään! Itseään on turha kiusata asialla sen enempää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 18
Tykkää jutusta