Mamma kyykkää videolla!

Pahoittelen taas postauksen viipymistä! Ensin mun iPhone hajosi niin, että en kuule soittajan ääntä (jollain mitään hajua missä vika??) ja sitten hävis läppäristä äänet! Läppäri onneksi saatiin pelittämään taas kunnolla, mutta puhelimeen ei auttanut edes perinteinen ”naisen korjaus” eli virrat pois ja päälle :D! Ehkäpä kokeilen seuraavaksi puhelimen paukkauttamista muutaman kerran pöytään…
Olin tiistaina salilla ja koska ketään ei ollut häiritsemässä, niin ajattelin kuvata teille muutaman sarjan kyykkyä! Videomatskua ei olekkaan tullut hetkeen laitettua blogiin. Mun mielestä kuvien/videoiden ottaminen muiden töllöttäessä salilla on jotenkin…no en tiedä noloa, mutta jotenkin…no noloa! Tein ekana liikkeenä normaalin kyykyn melko leveällä haaralla yhteensä neljä sarjaa.
Vähän jo mietin että kehtaanko laittaa videon, kun jotkut varmaan olettaa, että mä kyykkään tuhansilla kiloilla :D. Jalkatreenissä mulla on junnannut painot vähän paikallaan, koska uskallusta puuttuu. Nyt muutenkin olen kyykännyt pikästä aikaa vapaalla tangolla (yleensä aina smithissä).

Yksin kun treenaan, niin ainakin mulla itselläni on pieni ”varaus” päällä. Eli ei viitsi mitään isoja riskejä ottaa, että liiskaantuu itikaksi sinne tangon alle. Kyykyissäkin varmistaja on hyvä, jos oikein kunnon hiluilla kyykkäilee. Toki voi ottaa uskottavuuden lisäämiseksi pari lihaksikasta heppua varmistamaan sitä 20kg:n tankoakin :D.
Itse koostan treenin aina niin, että teen pari pääliikettä ja niiden lisäksi teen vielä 3-4 apuliikettä. Olen itse huomannut, että jos teen pääliikkeet kunnolla ja etenkin maksimaalisilla painoilla, niin tuon enempää apuliikkeitä en tarvitse. Pidän treenin keston tunnissa sisältäen alkuverran. Jos teen tuota pidemmän treenin, niin sitten teen jonkinnäköisen aerobisen osuuden treenin jälkeen. Niin, tiesittekö muuten että aerobisen treenin voi tehdä ihan hyvin myös voimatreenin jälkeen! Itse en ole enää kotioloissa tehnyt aamuaerobisia, kun ne eivät tässä elämäntilanteessa ole kovinkaan helppoja toteuttaa (yhtälö vauva+imetys+miehen töihiinlähtö+koirien lenkitys). Jotain rasvanpolttoa olisi kuitenkin kiva silloin tällöin tehdä, joten 20-30min tehokasta crossaria pari kertaa viikossa saa riittää. Täältä voit muuten lukea Lihastohtorin tosi mielenkiintoisen kirjoituksen aamuaerobisen tehokkuudesta!

No, eksyin taas aiheesta. Tässä siis treeni kokonaisuudessaan

– Kyykky tangolla 2*lämmittelysarja ja 3*15 40kg ja 1*10 50kg (videolla viimeiset sarjat)
– Maastaveto käsipainoilla 
– Yhden jalan prässi 3*15
– Reiden ojennus istuen 4*15
– Vatsat kuntopallolla 4*10-15

Vaikka aikaa meni vain tunti, niin jalat oli kyllä loppuun käsitelty! Hyvä kun jaksoin kaasua painaa mökille ajaessa… 😀
Eilen pidin treenistä vapaapäivän ja käytiin tuhlaamassa sadepäivä (ja rahat) shoppaillessa :D. Yritin löytää salille uusia kenkiä ja SALIHANSKOJA!! Jos joku bongaa jostain Niken-salihanskat kokoa S niin kertokoon välittömästi! Mun vanhat salihanskat on nimittäin viittä vaille roskiskunnossa.

fityoutoo

10 vastausta artikkeliin “Mamma kyykkää videolla!”

    • Voihan wittundeeros! Kävin nimittäin just ennen mökille lähtöä Forumissa, mutten TIETENKÄÄN Interissä….Ammun sinne siis välittömästi ensi viikolla!

    • Moi. Tykkään sun kirjotuksista, ja tuo sun jo aikasempi muodonmuutos kuva antaa jo ennen lukemistakin itselleni motivaatiota taistella painoni kanssa. Mutta pakko kommentoida tuota kyykky videota. Hieman hirvittää tuo liikkeen loppu, kun työnnät lantion eteen ja polvet lukkoon! Tai ainakin siltä se näyttää. Lantion yliojennus ei tee hyvää polville ja tietenkään polvien lukkoon lyöminen ei tee hyvää polville. Ihan vaan turvallisuutta ajatellen..

    • Moi T!

      Joo mä puristan pakarat aina tossa yläasennossa yhteen ja lantio työntyy vähän korostetusti eteen. Katoin ton videon vielä itsekkin uudelleen ja tarvi kyllä vähän kiinnittää huomioo tohon tekniikkaan. Prässissä mä en koskaan ojenna jalkoja lukkoon, mutta en tiedä miks se on kyykkyyn jäänyt…

  1. Toinen juttu vielä tuosta kyykystä – kannattaisi mielummin tehdä rytmitys hitaammin alas ja räjähtävästi ylös. Nyt näyttää siltä että tiputtaudut lähes ilman kontrollia alas ja tuskailet ylös. Pointtinani siinä alas jarruttavasti laskeutumisessa eksentrisen lihastyön hyödyt (!) ja räjähtävyys ylös noustessa. Onko jokin erityinen syy miksi et vie kyykkyasentoa alemmas? Vajaaksi jää..

    • Yksi syy miksi en oikeastaan ollenkaan tee vapaalla tangolla kyykkyä on se, että mulla on tosi jäykkä alaselkä enkä saa kulmaa 90asteesta alemmas. Smithissä on helpompi, koska saan asetettua jalat reilusti tangon etupuolelle.
      Mutta oikeassa olet että vajaaksi jää. Videon ei toki ole tarkoituskaan olla mikään esimerkki täydellisestä kyykkytekniikasta :).

  2. Voiei, kommenttini katosi ennenkuin lähetin. No tiivistetysti näin, että minäkin vähän kauhistuin tuota tekniikkaasi videolla. Tuo liiallinen lantio eteen ja polvet lukkoon- juttu vähenisi ainakin sillä, että tekisit kyykyt ilman taukoja. Eli sen verran painoja (ehkä niitä olikin tuossa) että voit vetää alusta loppuun ilman että liike pysähtyy jokaisen kyykkäyksen jälkeen. Myös vartalonhallinta näytti jotenkin hurjalta (tai sitä ei oikein ollut). Siispä korsetti kasaan! Tuntuiko tuo enemmän takaosastossa kuin edessä? Hetkittäin näytti että menee etupainotteiseksi, mutta saattaa se video vääristääkin.
    Kivaa nähdä välillä videoita niin muistaa itsekin välillä tarkkailla omaa tekniikkaa. Sitä tahtoo höyrytä vain eteenpäin sen kummemmin aina ajattelematta 🙂

    • Heh, unohditko laittaa sen laskutoimituksen?? (mullekkin käynyt pari kertaa…)
      Videoita voisi laittaa toki useemminkin! Harmi vaan, kun salilla ei ole yleensä ketään joka pääsisi kuvaamaan.
      Oli tosi hyvä ottaa omastakin mielestä pitkästä aikaa videota tekniikan kannalta, koska sitten näkee omat virheet paremmin (mulla kun ei ole ketään korjaamassa salilla). Vapaalla tangolla kyykätessä mulla herkästi tulee liike liikaa etureisille koska mulla on alaselkä todella jäykkä.

      Varmaan aika moni voi yhtyä siihen, että omaa tekniikkaa ei osaa katsoa samalla tavalla kuin jonkun muun tekniikkaa (paitsi nyt toki videolta helpompaa) ja omille tekniikkavirheille tulee hiukan sokeaksi. Varasinkin kun harvoin tekee jotain liikettä. Ajattelin kuitenkin, että ihan hyvää vaihtelua tehdä välillä vapaalla tangolla. Onneks mulla nyt ei ole tossa mitään kovin isoja rautoja :).
      Pitääpä ottaa video myös muista kyykyistä, niitä kun tulee tehtyä ainakin monilla eri tavoin.

    • En yleensä hirveästi kommentoi (tää on eka kerta), mutta ton videon jälkeen tuli semmoinen olo että on pakko. Ja näköjään täällä on ollut muitakin tarkkasilmäisiä 🙂
      Noiden edellämainittujen ongelmakohtien lisäksi polvet hakeutuu sisään sitä enemmän, mitä pidemmälle sarjassa menet. Erityisesti vasen. Se on tosi yleistä kun lihakset väsyy, mutta mun mielestä pitäisi lopettaa siinä vaiheessa kun kontrolli pettää. Keskimmäinen pakaralihas, alaraajojen- ja keskivartalon hallinta kuntoon, niin hyvä tulee!
      T. fyssari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta