Mikä motivoi mua syömään terveellisesti?

tammikuu04 (1 of 1)

Ne jotka ovat tätä blogia seuranneet pidempään tai tuntevat mut tietävät, etten ole ollut aina niin kiinnostunut ruokavaliostani ja terveydestäni. Oikeastaan vasta vuonna 2007 heräsin ajattelemaan asioita. Olin tottunut syömään päivittäin suoraansanottuna sontaa, eli pikaruokaa, kinkkia (Kalevan pikkukiinalainen ja friteerattu kana muistoissani), kepsua ja Lidlin pakasteallas tuli myös tutuksi! Olin ”keskivartaloplösähtänyt” ja varmaan myös henkisesti plösähtänyt 🙂 . Vaikka aloin liikkumaan säännöllisesti, niin se ei oikein näkynyt missään. Joskus saatoin laihtuakin nopeasti, kun en ehtinyt syömään tai olin jollain älyvapaalla ”ilmansuuntadieetillä”, mutta sieltä ne kilot kiipesivät kylkiini takaisin kuin varkain. Kiinnostuin noihin aikoihin myös kuntosalitreenistä ja pikku hiljaa ruokavalioasioistakin.

Vuonna 2000.. ja jotain... Sipsi ja siideri maistui!
Vuonna 2000.. ja jotain… Sipsi ja siideri maistui!

On jotenkin lohdutonta välillä sanoa asiakkailleni, jotka välillä ottavat ruokavalion kanssa takapakkia, että don’t worry, mulla meni vain noin viisi vuotta asioiden sisäistämiseen 😀 !
Mutta hei, se on totta! Voi toki olla, että joku pystyy muuttamaan ruokavaliotaan nopeastikin (ainain tv-sarjoissa…gröhöm), mutta yleensä vanhat tavat ovat juurtuneet aika syvälle. Muistan esimerkiksi edelleen, kuinka en voinut uskoa, että joku voisi korvata raakasuklaalla fazerin sinisen! Eihän se ole mahdollista! Rakastan suklaata!

Eikun kylläpäs se onkin mahdollista.

Lounas tänään; Maailman helpointa italianpataa ja rehuja.
Lounas tänään; Maailman helpointa italianpataa ja rehuja.

Mä noudatan itse aika pitkälti 80/20 sääntöä, en tosin tietoisesti. Se tarkoittaa, että 80% ajasta syön terveellisesti, tai jonkun mittapuun mukaan varmaan jopa tosi terveellisesti. 20% sitten olen rennompi, lähinnä viikonloppuisin tai jossain spessutilanteissa (kylässä, reissussa ym.) Olen pikkuhiljaa opetellut tietoisesti pois huonoista vaihtoehdoista, varsinkin nyt kun meillä on tuo perintöprinssi sotkemassa 😀 . Esimerkkinä vaikka se, että nykyään en osta mitään lihoja marinoituna, vaan maustan ne itse! Koitamme ostaa mahdollisimman puhdasta ruokaa ja mahdollisimman monipuolisesti. Yleensä koitan päivän aikana syödä ainakin 30 eri ruoka-ainetta, joka loppupeleissä ei ole edes hankala saada kasaan. En tee sitä tietoisesti tai väkisin, eikä mulla ei ole mitään pikkuvihkoa keittiössä, johon merkkaan kaiken syömäni ruoan. Meillähän ei myöskään vältellä mitään tiettyjä ruoka-aineita, enkä juuri puutu mieheni ruokailuun, koska hänkin tykkää syödä terveellisesti. Siis poislukien maksalaatikko(kylmänä tabascolla) ja pinaattiletut.

Välipala tänään: Rahkaa, persimonia ja pähkinöitä&siemeniä
Välipala tänään: Rahkaa, persimonia ja pähkinöitä&siemeniä

Mikä sitten motivoi mua syömään terveellisesti? Tiedän, että moni siellä tuskailee ja rimpuilee ruokavalionsa kanssa, kun toisena päivänä kaikki menee täydellisesti ja toisena voisi elää pelkillä voisilmäpullilla (jotka ovat muuten aivan niin hyviä, etten kestä!). Kun oikein rupesin miettimään asioita, niin seuraavat kohdat nousivat ekana mieleeni.

1. Olo
Terveellinen ruokavalio vaikuttaa yleisesti omaan oloon aivan järisyttävällä tavalla! Kokonaisuutena! On niin paljon eri asioita, joista huomaa syövänsä hyvin; Energiatasot, hyvä mieli, kevyt olo, hyvin toimiva vatsa, hyvä iho (no joo mun tapauksessa iho on usein hankala), ajatus juoksee, jaksaa keskittyä, palautuu hyvin treenistä, nukkuu hyvin ym. Tässä sellaisia, mitä äkkiseltään tuli mieleeni.
En ymmärrä yhtään sitä, että valitetaan päivät pitkät omaa oloa, EIKÄ TEHDÄ ASIALLE MITÄÄN! Varmaan kaikilla on sellaisia päiviä joskus, että pää on kipeä, nukkui huonosti syystä x ja väsyttää, ”ihan kuin olis flunssa tulossa”, vatsa turvonnut…. Näihin oireisiin syy ei luultavasti koskaan selviä, mutta toisaalta olo on seuraavana päivänä jo usein parempi ja elämä jatkuu!
Mutta jos olet kuukausia putkeen väsynyt, stressaantunut, turvonnut tai allapäin, niin miksi et toimi? Miksi et koita löytää syitä ongelmille? Kuka muu niitä asioita voi muuttaa, kuin sinä itse?

Eiliestä iltapalaa. Oletko koskaan kokeillut omenan ja pähkinävoin comboa?? Hyvää!!!
Eilistä iltapalaa. Oletko koskaan kokeillut omenan ja pähkinävoin comboa?? Hyvää!!!

2. Esimerkki, jonka haluan näyttää lapselleni
Olen lukenut aika paljon siitä, kuinka aikuisen syöminen vaikuttaa lapseen suorasti ja epäsuorasti. Et voi vain esittää syöväsi terveellisesti, koska lapsi aistii sen! Et voi teeskennellä, että mmm onpas tämä salaatti hyvää, jos oikeasti inhoat sitä itse! Lapsi myös aistii ja matkii kaikenlaisen ongelmallisen syömisen helposti. Uskon, että aikuisiän nirsous voi olla myös periytyvä ominaisuus.
Meillä onnneksi ruoan kanssa on aina ollut helppoa, koska kundi syö mitä vaan (paitsi avocadoa, hei miettikää, terveysintoilian lapsi ei pidä avocadosta!). Koitan vaikuttaa silti hänen syömiseensä ainakin niin, että suhtaudumme ruokaan rennosti ja positiivisesti! Hän saa aina maistaa lähes kaikkea mitä haluaa maistaa ja syömme samaa ruokaa koko perhe. Joskus, jos en ole ehtinyt laittaa ruokaa, niin kaivan kunnon keräilyerän lautaselle jääkaapista ja syömme tyyliin munakasta, porkkanaa, ananasta ja näkkäriä 😀 . Mä en nää, että ruoan täytyy aina olla joku viisi tuntia haudutettu pata, vaan se voi olla vähän sitä sun tätä. Mä en koskaan stressaa ruoasta tai sen valmistamisesta, koska kyllä sitä päivä menee vähän tylsemmilläkin eväillä. Tärkeintä on, että vatsa on täynnä!

3. Elän, niin kuin opetan!
Jonkun mielestä voi olla typerää syödä terveellisesti siksi, että voi sanoa muille tekevänsä niin. Mielestäni se on tässä ammatissa (ja etenkin hyvinvointibloggaajana) tärkeää! Kuinka kehtaisin patistaa asiakkaitani syömään vihanneksia, jos itse mussuttaisin kotona jotain saarioisten makaronilaatikkoa ja ranskalaisia?? Sehän olisi ihan tekopyhää toimintaa! Olen itse esimerkki omille asiakkailleni ja tämän blogin kautta jollekin jopa esikuva. En oikein usko, että voisin ihan uskottavasti keksiä tänne jotain postauksia terveellisestä elämästä, jos se olisi kaikki vain feikkausta. Haluan siis pitää tiukasti kiinni terveellisistä elämäntavoista, myös silloin kun väsyttää ja tekisi mieli heittää salaatit pöntöstä alas. Toisaalta haluan myös antaa esimerkin rennosta ja stressittömästä ruokavaliosta.

Hurri yllätti yksi ilta töistätullessa ankanrinnalla! Oli meille molemmille uusi kokemus. Maku hyvä, koostumus... Outo?
Hurri yllätti yksi ilta töistätullessa ankanrinnalla! Oli meille molemmille uusi kokemus. Maku hyvä, koostumus… Outo?

4. Näytän hyvältä
Liikuntaympyrät ovat usein myös melko ulkonäkökeskeisiä. Timmejä ihmisiä pyörii ympärillä jatkuvasti. En siis kiellä sitä, ettenkö välillä kokisi paineitakin, mutta toisaalta olen tosi sinut itseni kanssa! Terveellisellä ruokavaliolla on helppo pysyä normaalipainoisena, ilman mitään grammavaakaa.  Toki jos haluaa olla oikein ”fit”, tarvitaan omistautumista ruokavaliolle enemmänkin ja tietysti oikeanlaista treeniä (koska porkkana ei vielä toistaiseksi ole kasvattanut kellekään isoa hauista).
En häpeile yhtään sanoa, että haluan näyttää hyväkuntoiselta ja freesiltä!  Terveellinen ruokavalio on stressin välttämisen, oikeanlaisen liikunnan ja riittävän unen kanssa ainoa keino, jonka aidosti uskon toimivan. En usko pätkääkään rasvaimuihin tai muihin pikavoittoihin. Nuo neljä mainitsemaani asiaa, eli ruokavalio, stressin vähentäminen, uni ja liikunta on laitettava kuntoon, jos haluat voida myös ulkoisesti hyvin!
Kaljan ja pikaruoan turvottamaa naamaa ei pelasta edes Joen Blasco!

Olen aika noviisi raakakauissa, mutta muutamia tehnyt. Tämä puolukkakinuskikakku, jonka reseptin opin Greenstreetin raakakakkuworkshopissa, on todella herkullista!
Olen aika noviisi raakakauissa, mutta muutamia tehnyt. Tämä puolukkakinuskikakku, jonka reseptin opin Greenstreetin raakakakkuworkshopissa, on todella herkullista!

5. Rakastan ruokaa!
Kuka nyt ei syömisestä pitäisi!? Itse tykkään melkein kaikenlaisesta ruoasta, paitsi todella rasvaisesta ruoasta. Olen huomannut (omalla kohdallani ainakin), että usein todella hyvät ruoat voivat olla myös terveellisiä. Tosin jos halutaan kruunata lauantai-ilta oikein tosi mahtavalla ruoalla, niin ei me sillon pitsataksia soiteta 😀 ! Se mikä on ”hyvää ruokaa” on tietysti ihan makuasia – jollekin se pitsa voi olla parasta maan päällä.
Ei kannata myöskään juuttua aina kaloreiden kyttäämiseen, se vie huomion pois ruoan mausta. Tärkeää on, mistä ja minkälaisista aineksista ruoka on valmistettu. Maukas ruoka on valmistettu laadukkaista raaka-aineista, joten silloin kun pääsee nauttimaan oikein huippuateriasta, kannattaa keskittyä makuun eikä kalorimäärään. Toki saa sieltä ravintolastakin niitä vehnä- ja rasvapommeja, kuten vaikkapa jotkut pastat. Mutta en sitäkään pidä syntinä harvoin nautittuna!
Pointti on kuitenkin se, että kun syö muuten terveellisesti, niin silloin tällöin voi herkutella ja ihan hyvällä omallatunolla 🙂 !

Kuinka terveellisesti syötte omasta mielestänne? Mihin asioihin ruokavalio eniten on vaikuttanut positiivisesti tai negatiivisesti?

PS. Vielä ehtii osallistua NRJ Workout-skabaan TÄÄLLÄ!
Käy myös tekemässä sokerikoukku-testi TÄÄLLÄ!

fityoutoo

18 vastausta artikkeliin “Mikä motivoi mua syömään terveellisesti?”

  1. Kai paistoitte ankanrinnan oikein? Sehän pitää laittaa ihan kylmälle paistinpannulle rasvapuoli alaspäin (viiltoja rasvaan) ja paistaa kunnes rasva on ottanut kauniin värin ja kääntö. Sitten ollaan kyllä laitettu hetkeksi uuniin mikäli sisälämpö ei ole ihan oikein. Paistinpannulla saattaa mennä kuivaksi. Mutta kun sisälämpö on 7-10astetta tavoiteltua pienempi, käärii folioon ja antaa levätä. Kylmä pannu on tärkeää tai tulee muuten kumiankkaa

    • Oi kiitos vinkistä! Täytyypä kysäistä mieheltä, että miten hän operoi sen :). On kyllä paljon pihvejä paistellut, mutta sehän ei sano, että ankkaa osaisi paistaa! Ehkä siis annamme sille uuden mahdollisuuden!

  2. Ei nyt liity postauksen aiheeseen juurikaan, mutta sä oot tosi kaunis nainen! Jäin tuijottamaan tota ekaa kuvaa haltioituneena. Ihanat huulet!

  3. Omasta mielestäni sä syön suhkot terveellisesti. Pyrin syömään paljon kasviksia ja marjoja. Kovasti yritän pitää säännöllisestä ruokarytmistäni kiinni mutta oman työn puolesta se on välillä hankalaa (ravintola-ala).
    Oon huomannut että mä jaksan töissä tai muissa arjen askareissa paremmin. Öisin nukuttaa kivasti.
    Alotin parin työkaverin kanssa sokerittoman tammikuun niin on huomattavasti kevyempi olo tai sit mä vaan kuvittelen 😀

    • Tämä sokerihiiri nyt ollut herkkulakossa (kohdallani herkkulakko käsittää irtokarkit, suklaan ja iltapäiväpullan 😉 ) kohta kaksi viikkoa ja on se vain uskomatonta, mikä ero olotilassa on. Ei huonoa omaatuntoa karkkien päivittäisestä popsimisesta, uni on laadukkaampaa ja hampaanikin kiittävät. Heräsin todellisuuteen (taas vaihteeksi) tämän sokerin suhteen, kun hammaslääkärissä minulta löytyi monta paikattavaa reikää, vaikka viimeisestä tarkistuksesta vain muutama vuosi. Ei auta, vaikka huolehtii hampaistaan muuten ja käytän päivittäin hammaslankaa, sokeri on kyllä tuhoavaa. Lisäksi kokeilen tammikuun ajan olla Foodmap-ruokavaliolla. Hyvältä tuntuu

    • No tuskin kuvittelet! Sokeri vaikuttaa ihmiskehossa uskomattoman moneen asiaan. Sokerittomuudella voi olla nopeastikin positiivinen vaikutus, varsinkin jos on syönyt paljon sokeria normaalisti.
      Tosi hienoa, että teillä on kaverin kanssa tollainen diili! Tsemppiä nyt kovasti, tässähän ollaan jo tammikuun ”loppupuolella” muutenkin :). Toivottavasti tammikuusta jää sit jotain käteen loppuvuodeksikin!

  4. Itse noudatan kanssa tuota 80/20-menetelmää. Mäkin viikonloppuina ja erikoistilaisuuksissa sitten löysään terveellisyydestä. 🙂
    Totaalikieltäytyminen ei toimi mulla pitkässä juoksussa (yleensä liian tiukka ruokavalio saa treeninkin tuntumaan pakolta)
    Tolla sallivammalla 20/80 menetelmällä myös treenitulokset on parantunut. 🙂

    • Harvoinpa totaalikieltäytyminen toimii kellään! Paitsi toki jossain todella haitallisissa asioissa, kuten tupakoinnissa kertarysäys voi toimia. Heti kun kieltää itseltään jotain, alkaa automaattisesti ajatella sitä enemmän.

  5. Heissan!
    Olisi kiva nähdä ihan vaikka vaan kuvina ruokapäiväkirjaa sun ruuista mitä syöt esim. viikon aikana. Josko saisi inspistä omiin ruokiin.

  6. Hei,

    Todella helpottavaa kuulla, että itselläsi on mennyt vuosia terveellisemmän ruokavalion opetteluun. Itselläni on nyt muutama vuosi mennyt niin, että olen tietoisesti yrittänyt syödä terveellisemmin ja silti se on välillä haastavaa. Kummasti kuitenkin olen huomannut, että hiljalleen ovat jotkin ruokavalinnat jo muuttuneet niin automaattisiksi, ettei muista koskaan syöneensä eri tavalla (esim. sokerijogurtin vaihtaminen maustamattomiin ja vähärasvaisiin/rasvattomiin). Todella paljon hitaampaa tämä kuitenkin on kuin vaikka siellä telkkarissa…
    Tykkään blogistasi, inspiroit!

    • Oi kiitos kovasti, ihanaa kuulla!
      Juuri tuollaisista muutoksista puhuin. Enää en edes katsahda vaikka pakastepitsoihin, vaikka joskus niitäkin söin silloin tällöin. Ja muutenkin huomaa vieroittuneensa erittäin tehokkaasti jostain tietyistä jutuista. Huomaan, että olen paljon tarkempi sokerin, entä rasvan suhteen. Kaloreita en katso oikeastaan koskaan ja syön hyvin paljon fiilispohjalta. Joskus superterveellisesti, josku taas en niin super. Riippuu päivästä, energiasta/väsymyksestä, kiireestä jne.

  7. Tosi hyviä perusteita, olisivat voineet olla minun kirjoittamiani lapsi- ja PT-hommia lukuunottamatta :D. Se olotila olossa on tosiaan uskomaton, ja sen huomaa jo ”pienellä lipsumisella”…

    • Se ON uskomaton! Monesti ihminen ei edes tajua, minkälainen olo voi parhaimmillaan olla! Ehkä kuvittelee, että tietyt asiat on normaaleja, jotka eivät todellakaan sitä ole. Mutta kyllä energisyys on siellä listan kärkipäässä! Energisenä jaksaa myös tehdä parempia valintoja, jolloin hyvä kehä syntyy.

  8. Väittäisin syöväni terveellisesti ja säännöllisesti. Kasviksia tulee syötyä usein lähes kilo päivässä 🙂 Viikonloppuisin tai erikoistapauksissa höllään, mutta esim. kylässä vältän maistamassa kahvipöydässä jokaista sorttia. Jos joskus pääsee herkuttelu lipsumaan ylen syönnin puolelle, niin kyllä tuntuu olossa.

    • Kilo on jo todella hyvin! Täytyy sanoa, että edelleen kamppailen sen asian kanssa. Onneksi mulla on viherjauhe käytössä, se on todella helppo ja käytännöllinen tuote ja yhdessä ruokalusikallisessa kuivattuna on iso kasa vihreää tuoreena. Ehkäpä tässä kasvisasiassa olisi mullakin nyt taas ryhtiliikkeen paikka.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta