Mikä siinä kotona treenaamisessa on niin vaikeaa??

Kotitreeni; Onko mitään helpompaa ja kätevämpää treenimuotoa olemassa?? Ei ole! No okei, ehkä se, että lähtee omasta ovesta ulos kävelylly tai lenkille. Multa pyydetään tasaisin väliajoin kotitreeniohjeita ja etenkin pienten lasten vanhemmat ajattelevat sen olevan ainakin ajatuksen tasolla toimiva tapa treenien lisäämiseksi. Valitettavan usein käy vaan niin, että vaikka ohjelma ja välineet ovat valmiina, niin silti treenin aloittaminen on hirmu haastavaa! ”Ei nyt oo vaan tullut tehtyä sitä treeniä”.
Enkä voi syyttää heitä: Ei noi mun omat kahvakuulat tai kuntopallot ole olleet juuri sen kovemmassa käytössä….

Netti ja blogit on pullollaan kotitreeniohjeita ja esim. Yoogaia on sellainen sivusto, jossa voi tehdä ryhmäliikuntatunteja kotona joko reaaliajassa tunnin pitäjän kanssa tai katsoa jälkikäteen nauhoitteen. Saa tavallaan kuntokeskuksen ja ohjatun tunnin omaan kotiin, mutta säästyy siirtymisen vaivalta, sekä säästää ylipäätään aikaa. Tunnin voi valita oman kunnon ja fiiliksen mukaan ilman, että joutuu rustaamaan itse treeniohjelmaansa. Usein ohjattu tunti myös motivoi tekemään kunnollisen täysimittaisen treenin, kun ohjaaja kertoo liikkeet ja tunnilla on kunnollinen rakenne. Eikä niin, että ”Aijaa, astianpesukone piippasi, jos tyhjennän sen tässä välissä”.
Myös youtubessa Bodyrock TV:n, Popsugar Fittnesin ja Tone it Upin videoista saa satamiljoonaa hyvää ideaa omaan treeniin!

Nykyään kotiin saa myös kaikenlaisia välineita todella halvalla, koska ainakin meidän kaupunginosa fb-kirpparilla on tasaisin väliajoin käsipainoja, kahvakuulia ym. menossa kiertoon. Monelle yli 50€ salijäsenyys kuukaudessa voi olla mahdoton satsaus, mutta kympin käytetty kahvakuula on kuitenkin aika pitkäaikainen ja halpa sijoitus. Toki yhdellä kahvakuulalla ei toki vielä kuuhun mennä, mutta siihen kaveriksi muutamat erikokoiset käsipainot ja vaikka fysiopallo (eli siis se iso pallo jonka päällä voi maata) ja sulla on mahdollisuus tehdä upea ja hikinen treeni!

Mutta mutta… Itse olen kokenut, että etenkin nyt kun on lapsia, niin siihen kotitreeniin sen ajan ottaminen on hyvin paljon haasteellisempaa kuin että jos lähden salille tai lenkille. En vaan pysty motivoitumaan treeniin, kun kaksi tenavaa pyörii jaloissa.. Ja vaikkei pyörisikään, niin silti! Salilla saan olla rauhassa, keskittyä itseeni ja treeniin. Mutta illalla lasten jo nukkuessa voisi useinkin olla hyvä aika tehdä joku rauhoittava joogasessio… Eikä aina ajautuisi katsomaa telkkaria tai nettiin! Oon käynyt muutenkin viimeiset 2kk niin huonosti salilla, että voisin hyvin nekin treenit tehdä kotona ja säästäisin salikortiin menevät rahat.
Bloggarikolleegani Jonna onkin ihan kadehdittavasti saanut motivoitua itsensä tekemään kotona treenejään. Ehkä häneltä pitäisi kysyä vinkkejä 🙂 .

Hei te kaikki jotka treenaatte kotona! Miten olette saaneet sen ”toimimaan”, eli mihin aikaan teette treenin, millaisen treeni ym? Millaisia välineitä käytätte?
Jos omistat kuntopyörän/crosstrainerin/juoksumaton, niin tuleeko käytettyä paljon…?

Lue myös:

 

fityoutoo

7 vastausta artikkeliin “Mikä siinä kotona treenaamisessa on niin vaikeaa??”

  1. Heips!
    Kuntopyörä, kahvakuula, ”vatsarulla”, parit painot löytyy. Kuntopyörä on kätevä vempain kun tekee treenin esim.aamu piirrettyjen aikaan:).
    Esim.1h sis. Vedot 3X10X30sec täysiä/15sec/2min tuossa hiki lentää varmasti! Loppuun voi vielä vetästä VK:olla 2x5min+ vatsarullalla esim.3×20 toistoa(tai omista voimista riippuen). Lapset pysyy tyytyväisinä(ehkä;)) ja kunnon treenin tulee tehtyä heti aamusta!

    • Crosstraineri on ollut mun salainen haaveeni etenkin viime vuonna kun olin vauvan kanssa kotona. Tykkään tosin paljon lenkkeillä vaunujen kanssa, joten aerobinen tuli siinä. Meillä on hyvät mäet lähellä.
      Mutta anyway kuulostaa hyvälle!!!

  2. Olen nyt vuoden verran treenannut lähestulkoon kokonaan vain kotona ja en ole ikinä ollut paremmassa kunnossa. Päätin syksyllä irtisanoa n.6 vuoden salijäsenyyteni, koska huomasin että pääsen paljon halvemmalla ja säästän myös kalliarvoista aikaa kun treenaan enimmäkseen kotona. Minulla tosin on 8 euron kk maksu yhteen kotitreenaus nettipalveluun, jota käytän 5-6 krt vkossa. Eli siis ohjattuja jumppia. Omistan käsipainoja, kahvakuulan ja uusimpana hankintana jumppapallon, joita noissa nettijumpissa saa hyödynnettyä. Mulla myös 1,5 vuotias poika ja 4-vuotias tyttö. Pääosin teen puolen tunnin jumpan pojan päikkäri aikaan, miehen tullessa töistä tai lasten mentyä nukkumaan. Olen jopa saanut mieheni innostumaan koti-treenailusta. Helppoa, halpaa ja nopeaa..:)

    • Hei kuulostaa just siltä mikä olisi omakin tavoite treenata – no joo, ehkä ei ihan noin usein, mutta esim 2-3krt viikossa. Mulla ei ole kovin kallis kuntosalimaksu (40€/kk) mutta vähän harmittaa, että on tullut niin vähän käytyä…
      Haaveilen kotiin niistä koottavista käsipainoista, joihin voi lisätä painoa kiekoilla. Ovat hieman kalliimmat, mutta vievät vähemmän tilaa. Viime kesänä treenasin aika paljon myös ulkona meidän pihalla!

  3. Täällä kanssa kotona treenailija! Lasten päiväuniaikaan, illlalla tulee tehtyä treeniä kotona. Meillä on pieni kellaritila missä on painoja ja saa puhkia rauhassa😊😊 vaunujen kanssa tulee myös ulkona liikuttua ja kun menee ylämäkistä lenkkiä niin hyvä tulee…

  4. Mulla on crossari, säädettävät käsipainot, kahvakuula, pallo..kuminauhoja. Niillä pääse jo pitkälle. Käyn lisäksi salilla, kotona treenaan mielenkiinnon/ehtimisen/aikataulujen mukaan 1-4x/vko.
    Crosstrainerin olen hankkinut 7v. sitten , paljon olen käyttänyt. Oli vieläkin tiheämmin käytössä, kun olin lasten kanssa kotona. Sitä ennen mulla oli kuntopyörä, jonka etu vrt crossari on koko..

  5. Mä en saa aikaiseksi tehtyä kunnon voimailu- tai hikitreenejä kotona, mutta kehonhuolto- ja liikkuvuusharjoituksiin oon nyt yllättäen pystynyt keskittymään kotonakin. Telkkari päälle tai hyvät musiikit soimaan, niin pakollinen kehonhuoltohetki sujuu miellyttävästi. Tosin en tiedä, miten jumppailu onnistuisi, jos jaloissa pyörisi taaperoita 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 15
Tykkää jutusta