Miksi salitreeni ”ei tunnu missään”??

Aina välillä joku kysyy minulta, miksi ei saa salitreeniä tuntumaan missään?? Eli tilanne on se, että treenaat salilla ja teet liikkeet mielestäsi oikein, mutta lihakset eivät väsy, hikikään ei tule ja huomenna et edes muista olleesi eilen treenaamassa! Jossain siis mättää!

turkkilainen
Kuvaaja Jan Jernmark

Ensinnäkin ”tunne” treenin aikana riippuu kovin siitä, millaista treeniä salilla tekee ja mikä on treenaajan tavoite! Eli toisin sanoen mitä haluat treenilläsi saavuttaa? Lihaksia? Rasvanpolttoa? Hyvää mieltä?
Välttämättä kuntosalilla ei saa edes samanlaista kuumotusta ja hikeä kuin lennokkaalla spinning- tai zumbatunnilla ja tämä johtuu tietysti siitä, että kuntosalilla yleensä työ on melko lyhytkestoista ja tauko ainakin tuplasti pidempi. Lihas väsyy, mutta syke ei välttämättä pysy korkealla. Jos salitreenin jälkeisinä päivinäkään ei tunnu kropassa lihasarkuutta voi toki miettiä, että olikohan treeni tarpeeksi tehokas.

Tein muuten itse tiistaina elämäni jalkatreenin ja vielä perjantaina en pystynyt kyykistelemään ja pöntölle istuminen oli ihan tuskaa! Tänään tein keskivartalo- ja selkätreenin ja siinä ei tullut läheskään niin kuuma, vaikka treeni hyvä muuten olikin. Toivottavasti kuitenkin viimeistään ylihuomenna selässä tuntuisi. Itse odotan tuota tunnetta ja pidän sitä jonkinlaisena mittarina treenini onnistumiselle. Tämä tosin koskee vain minua ja omaa treeniäni.

En mene tässä jutussa mihinkään kuormitusfysiologiaan sen tarkemmin, vaan koitan kertoa asiat mahdollisimman ymmärrettävästi ja tuon esille niitä asioita, joita esim havaitsen kun saleilla tulee paljon pyörittyä. En myöskään sano, että kaikkien täytyy treenata kovaa, mutta jos olet miettinyt miksi et saa salitreenistä mitään irti, niin tämä on postaus on tarkoitettu sulle!

punnerrus

Itse opetan aina asiakkailleni, että salitreenin tärkein tarkoitus ei missään nimessä ole pelkästään räjäyttää verisuonta päästä, etkä ole outo, jos et huuda kuin tapettava sika salitreenin aikana (tätäkin toki näkyy…) 😀 ! Kehittyä voi, vaikka ei joka kerta veisi itseään ihan täydellisesti äärirajoille ja tämä on tutkimuksissakin osoitettu. Se, että oksennat joka kerta treenin päätteeksi ei tuo sille treenille mitään lisäarvoa. Usein salitreenissä, kuten sanoin, sykkeet eivät välttämättä kohoa kuin hetkellisesti (kuntotasosta toki paljon riippuen). Salillakin voi toki tehdä kuntopiiriä ja pidempää sarjaa, jolloin sykkeen saa pidettyä koko ajan koholla ja tällaisia treenejä kannattaa toki silloin tällöin tehdä. Kroppa tykkää monipuolisesta harjoittelusta, eikä kannata kangistua kaavoihinsa. Se 8-12 toistoa ei ole mikään saliharjoittelun kiveenhakattu ”sääntö”.

Kovaa harjoitteleminen on taitolaji ja sen oppii vain ajan myötä. Tankoon täytyy oppia laittamaan sen verran painoa, että a) kykenee taidollisesti ja liikkuvuuden puolesta tekemään oikean liikeradan b) kykenee tekemään vaaditun toistomäärän juuri ja juuri c) saa hyvän tuntuman treenattavaan lihakseen, eli ei niin, että selkätreeni tuntuu vain käsissä! Tuntuma lihaksessa turvallisen tekniikan rinnalla on kuntosaliharjoittelun tärkein asia (ainakin jos minulta kysytään)! Joskus painon vähentäminen voi saada liikeradasta paljon laajemman tai voit keskittyä paremmin kevyemmällä painolla oikeaan liikerataan ja tuntumaan. Ajatusten täytyy olla 100% treenissä ja treenattavassa lihaksessa eli mietit mitä teet. Jos et tiedä alunperinkään mitä lihasta treenaat, niin silloin sitä on vaikeampi myös väsyttää!IMG_4768

Moni myös lopettaa sarjan silloin kun alkaa tuntua pahalle, eli ei halua yksinkertaisesti poistua mukavuusalueelta. Kovaa treenaaminen tuntuu ehkä pelottavalta ja on parempi lopettaa silloin, kun treeni tuntuu vielä kivalle. Moni onkin sanonut, että PT:n kanssa treenatessa vie itsensä aina paljon enemmän äärirajoille kuin yksin treenatessa. Ihminen on mukavuudenhaluinen olento, eikä mielellään kärsi kipua. Harvoin kuitenkaan mukavuusalueella syntyy tuloksia! Lihaksessa tuntuu aina tehokkaan sarjan loppuvaiheessa jonkin verran polttoa ja epämiellyttävää tunnetta. Itse koitan aina tehdä parhaani joka treenissä ja PT:n kanssa treenatessa tietysti vielä hieman enemmän! Jokainen sarja viedään siihen asti, että treenattava raaja ei liiku enää senttiäkään 😀 !
On toki jotain liikkeitä (esim. kyykky vapaalla tangolla, penkkipunnerrus) jolloin yksin treenatessa ei kannata arvailla jaksaako vai ei. Kannattaa niiden kanssa ottaa varman päälle, ettet litisty tangon alle…

Oma kokemukseni on, että jos tunnin salitreenin jälkeen  on olo, etten jaksa enää tehdä mitään, niin treeni on mennyt perille! Silloin treenattu lihas/lihasryhmät ovat jo niin väsyneet, että esim kävely tai takin päälle pukeminen tuntuu ihanasti inhottavalta! Jos jalkatreenin jälkeen voisit vetäistä vielä lenkin, niin silloin lihaksia tuskin on loppuun asti rasitettu. Toki voihan sitä yhdistää myös lihaskunto- ja aerobisen treenin – kuka sitä kieltää!
Summa summarum, tiedä mitä teet ja miten teet. Ota selvää, millainen tauko on sopiva ja kuinka paljon liikkeitä kannattaisi tehdä. Kokeile, mikä liike toimii juuri sun kropalla hyvin ja jos joku liike ei tunnu misään, niin tarkista tekniikka jonkun osaavamman kanssa! Sen lisäksi suunnittele salitreeni etukäteen, jotta se on järkevästi toteutettu etkä vain ”revi jostain kahvasta johonkin suuntaan”. Muista myös säätää laitteet oikein!!! 
Jos nämä asiat ovat kunnossa ja siltikään treenin jälkeen ei tunnu missään, niin onnittelen, olet jo täydellisessä kunnossa 😉 !

PS. Olethan muistanut tykätä Fit you too-blogista facebookissa? Jos et, niin paina välittömästi tykkäysnappia ylhäältä sivubannerista, niin saat uusimmat blogipostaukset facebook feediisi! Postailen sivuille myös kuvia ja muuta hyödyllistä / vähemmän hyödyllistä treeniin ja ruokavalioon liittyvää!

 

fityoutoo

9 vastausta artikkeliin “Miksi salitreeni ”ei tunnu missään”??”

  1. Hyvä aihe! Paitsi että mulla on vähän päinvastainen ongelma ja kysymys liittyen siihen. Oon siis ollut aina liikunnallinen ja melko lihaksikaskin, mutta aloitin treenaamaan tavoitteellisemmin salilla 4 kuukautta sitten. Treenaan tosiaan juuri kuten kuvailit, ja lihakset on jumissa ja arkoina treeniä seuraavina päivinä. Niin että helpottuuko tämä koskaan? Välillä ärsyttää, kun on niin jumissa että ei jaksa kättä/jalkaa nostaa. Vaihtelen aika paljon treenejäni, välillä saatan käydä combatissa/HIIT:ssä jne, mutta pääasiallisesti käyn kuntosalilla ja aerobiset on hieman vähäisemmässä roolissa. Kehitystä on tietty tapahtunut, mutta voisiko olo tasaantua kuitenkin niin, että on vain sellainen ”semijumi”, mutta on kykenevä kuitenkin tekemään normaaleja arkiaskareita?

    Niin, ja syön terveellisesti ja monipuolisesti, joten en usko syyn löytyvän ruokakaapista. Ja nukun hyvin 😉

    • Moikka Ritu! Vastaus kysymykseesi, kyllä ja ei 🙂 ! Lihakset tottuvat kyllä treeniin, mutta se on yksilöllistä. Ilmeisesti treeni on ainakin osunut hyvin, kerta lihakset on noin arat! Yleensä kivun pitäisi helpottaa viimeistään neljäntenä päivänä, mutta kyllä ainakin itselläni saattaa jalat palautua viisikin päivää! Joskus lihas voi jopa tulehtua ja tämä voi olla seurausta liian kovasta treenistä tottumattomalle! Tosin kerrot, että olet liikkunut aina ja treenannut jo jonkun aikaa, joten siitä ei varmaankaan nyt ole kysymys.
      Itse en suosittele treenaamaan edellisestä treenistä kipeillä lihaksilla, ainakaan, jos lihas on tosi aran tuntuinen. Huomaan esim itse, että kun teen jalkatreenissä pakaroille ”eri kulmista” liikkeitä, niin ne menevät ihan totaaliseen jumiin. Voisitkin siis koittaa treenata ehkä vähän kevyemmin tai vähemmän liikkeitä, jos haluat treenata tiheämmin? Se on yksi vaihtoehto.
      Jokatapauksessa tsemppiä treeniin ja sun kroppa tottuu kyllä paremmin treeniin, kun treenikuukausia tulee lisää 🙂 !

    • Kiitos vastauksesta! Niinhän se varmasti on, että aika auttaa tähänkin. Toki se on myös joskus kiva tunne, kun ”tietää treenanneensa”. Harrastin tuossa monta vuotta kestävyysjuoksua (maratoneja) ja eipä sitten enää tuntunut oikein missään vaikka kävi juoksemassa 30km lenkkejä :D. Eli annetaan ajan kulua. Sulla on mahtava blogi, tätä on aina kiva lukea 🙂

  2. moi! mulla olis pieni kysymys joka menee nyt jonkin verran ohi aiheen mutta kysynpä kuitenkin:D osaatko sanoa että mistä johtuu kun minulla askelkyykky tuntuu lähinnä vain taaimpana olevan jalan etureidessä? oon kokeillu ties mitä eri variaatioita ettö saisin tuntumaa pakaraan mutta pääosin lihas tuntuu em. kohdassa ja joudub lopettamaan liikkeen tämän lihaskivun takia. mulla on jonkin verran lihaskireyttä etureidessä, olisikohan tällä jotain vaikutusta?

  3. Moi!

    Luen aktiivisesti sun blogia mut vasta nyt uskaltauduin kommentoimaan – tämä aihe kun on itselle ollut ongelma viime aikoina.

    Teen stressaavaa ja tuloskeskeistä työtä, johon liittyy paljon matkustamista. Pyrin salille pari kertaa viikossa, mutta työpäivän jälkeen en jaksa vetää kuin sen puol tuntia. Olisiko sinulla antaa vinkkejä tähän tilanteeseen silmällä pitäen sitä, että saisin puolessa tunnissa salilla tehtyä sellaisen treenin että lihakset muotoutuisivat ja voimistuisivat?

    Hyvää kevättä!

  4. Mie oon just alottanut käymään salilla mielestäni teen liikeet oikein ja liikkeen aikana tulee lämmin (enemmän käsille suunnatuista liikkeistä) jabtuntuu käsissä että olen tehnyt nyt hyvin mutta seuraavana päivänö ei tunnu missään ihan kuin treeni olisi turhaa..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta