Minkä olen kokenut haastavaksi maidottomassa ja gluteenittomassa ruokavaliossa?

Sain aika hyvän kysymyksen liittyen nykyiseen ruokavaliooni: Mitkä asiat olen kokenut haastaviksi maidottoman ja gluteenittoman ruokavalion ylläpitämisessä?

Piti oikein miettiä, että mites kauan tällä ruokavaliolla on nyt mentykään…? Muistaakseni ainakin alkukesästä aloin jo vähentämään radikaalisti maitotuotteita ihon ollessa niin huonossa kunnossa. Gluteeniton ruokavalio oli jo oikeastaan osa elämääni eli käytin vain satunnaisesti gluteeniviljoja (lähinnä viikonloppuisin), koska sain vehnästä kauheat ilmavaivat. Vehnää on vaan salakavalasti todella monessa tuotteessa ja jos haluaa olla absoluuttisen tarkka, niin se on melkoista salapoliisityötä!

Tein kesällä kokeilua, jolloin lisäsin taas maitotuotteiden käyttöä ja tulin tulokseen, että joko olen hullu tai sitten oikeasti maidon vähentäminen vaikuttaa ihon kuntoon! Parasta olisi olla tietysti 100% AINA, mutta ihan aina en siihen pysty. Esimerkiksi juustoa syön joskus. Olen kuitenkin ollut yllättynyt, miten sitä oikeasti tottuu kaikkeen… Ihan suurin juttu (vaikka pieneltä kuulostaakin!) on kahvimaito! Olin jotenkin hirveän vastahankaan sen suhteen, että voisin käyttää jotain muuta kuin punaista maitoa kahvissa. Mutta toisin kävi! Nykyään en enää tykkää normaalista maidosta kahvissa ja uusin suosikkini on Oatlyn iKaffe. Parasta!

Mennäänpä sitten haasteisiin..

Ihan ekana on kyllä pakko todeta, että sekasyöjänä elämä ON kyllä helpompaa! Itse jotenkin ärsyynnyn sellaisesta, että pitää kytätä missä on mitäkin. Etenkin väsyneenä olisi niin helppo lappaa vaan suuhun sitä mitä on tarjolla! Kotona kaikki on tietysti helppoa, etenkin jos ruoka on valmiina tai edes jääkaapissa täytettä, että saa jotain pahimpaan nälkään. Suosikkivälipalojani ovat smoothiet kookos- tai kauramaitoon sekä kaurajugurtti omatekemällä myslillä.

Itse huomaan kyllä, että olen aika perso houkutuksille. Enkä nyt puhu mistään pullista tai jäätelöistä, vaan ihan siitä, että jossain on tarjolla valmista ruokaa 😀 . Esimerkiksi viime viikolla kävi niin, että mulla oli aivan sairaan pitkä työpäivä ja menin lounastunnilla mun toimiston lähellä olevaan lounaspaikkaan. Valittavana oli joko ranskalaista sipulikeittoa tai smetanakanaa riisillä. Jos olisin mennyt pelkällä keitolla ja salaatilla, niin mulla olisi ollut heti tunnin päästä nälkä. Söin siis smetanakanaa, vaikka tiesin siinä olevan maitoa. Ja siis mähän rakastan smetanaa, joten tää oli oikein extrapaha rasti!
Jos ruokailee pääosin Helsingin keskustan paikoissa, on lounasvaihtoehdon löytäminen maidottomana ja gluteenittomana vielä suhteellisen helppoa.

Välillä kyllä himoitsen ihan älyttömästi esimerkiksi kermaista lohikeitto, kasvissosekeittoa smetanalla, lasagnea, kotitekoisia hamppareita ym. Meillähän lapset ja mies syö normaalia sekaruokaa ja välillä joudun kikkailemaan omia vaihtoehtoja. Se nyt ei oikeastaan haittaa, koska meillä syödään muutenkin todella yksinkertaisesti.
Kuten sanoinkin, niin kyllä gluteenittomien vaihtoehtojen suosiminen on perheenkin tasolla todella paljon helpompaa. Välillä maitotuotteet ovat nimenomaan ne, joille ei oikein löydy täydellistä korvaajaa: Juustot, voi, smetana ym.

Kylllä mä silti pysyn edelleen tällä hyväksi havaitulla linjalla. Mulla on ensi kuussa Iho- ja allergiasairaalassa laajat tutkimukset ja jännä nähdä tuleeko ruokavaliosta puhetta tai selviääkö jopa yliherkkyyksiä.

Pidetäänpä pieni galluppi: Mikä on sellainen maitotuote tai gluteenia sisältävä tuote, jota himoitsisit/himoitset eniten? Itse sanon ehdottomasti juusto ja croisantit!

 

 

fityoutoo

5 vastausta artikkeliin “Minkä olen kokenut haastavaksi maidottomassa ja gluteenittomassa ruokavaliossa?”

  1. Mulle ehdottomasti pahimmat himotukset on rasvaiset jugurtit, juusto ja ruisleipä! Ja välillä toivoisi, että vois vaan napata sen maitorahkan välipalaksi, makrot kunnossa jne. Mutta näkyy kans välittömästi kasvoissa ja vatsassa nää hairahdukset 🙁

  2. Mulla oikeastaan yhdistelmä molempia, nimittäin pinaattiletut ja raejuusto. Se oli sellainen arjen nopea ja helppo iltapala kun ei muuta jaksanut tehdä. Pinaattiletut saa tehtyä itse gluteenittomaksi ja syötyä vaikka omenasoseella, mutta se ei ole sama…ensinnäkin se on silloin makea ruoka, raejuuston kanssa oli suolainen.

    Ja hei vinkkinä muuten että kalakeitosta saa tehtyä ihan täydellisen kermaisen kookosmaidolla, tulee Super hyvää! Jos ohjeessa on litra maitoa, laitan yleensä 50-50 kookosmaitoa ja vettä niin tulee juuri sopivan kermainen. Kannattaa kokeilla!

  3. Mulla aikoinaan maitoallerigia ilmeni kystisinä finneinä pitkin naamaa, iho parani heti kun lopetin kaikki maitotuotteet. Yksi mitä kaipaan kovasti on juusto, etenkin lämpimien voileipien tai pizzan päällä, noi mun kokeilemat vegaanijuustot ei ole sulaneet ollenkaan uunissa ja ovat muutenkin kovin kumisen oloisia että yäk 😛

  4. Mulla ongelmat astuu kuvioihin kun haluaisin herkutella lemppariherkuilla, eli kunnon kermajäätelö ja perus maitosuklaa, noita ei munmielestä mikään korvaa 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 4
Tykkää jutusta