Missä ja miten kotiäiti voi treenata?

kotijooga5 (1 of 1)Joskus sitä miettii, että miltäkähän tuntuisi olla joku Hollywood julkkis, jonka ainoa työ on ottaa itsestään selfieitä Instaan ja  näyttää hyvältä!
Kunnossa pysymisessä ei olisi ongelmaa; Julkkiskokki loihtii keittiössä bio-orgaaniset luomu-vege-annokset tukemaan raskaden jälkeistä palautumista. Julkkis-PT tulee heti aamulla kylään, jonka kanssa tekisin milloin minkäkin tarkkaan suunnitellun, juuri minun vartalolleni ja luonteelleni sopivan treeniohjelman. Sen jälkeen on tietysti hengellisen coachini kanssa meditaatiohetki, koska lapsiperhearki on niin ”kuluttavaa”, eikä millään muuten ehdi pysähtyä! Kaiken tämän vauvasta irtaantumisen mahdollistaa tietysti julkkis-lastenhoitaja, joka mamman treenatessa tekee vauvalleni hänen motorisia taitoja kehittävää vauvajumppaa ja lukee vauvan psyykettä hellivää kirjallisuutta. Mamman mediaation aikana myös vauvalla on oma vauvameditaatio. kotijooga2 (1 of 1)

Ja sitten mä heräsin ja muistin, että mähän olen aivan tuikitavallinen toppahousumamma Pohjois-Helsingistä! Sen lisäksi mun armas ”kotiorjani” (eli mies) joutuu työskentelemään päivisin muualla, eikä ole täällä päivisin reagoimassa mun pienimpäänkin tarpeeseen. On siis itse koitettava vääntää omat soijalattensa ja vegaanipiirakkansa – huh huh! Liikkumaan pääsee joko päivällä kotona vauvan nukkuessa, vauvan kanssa tai illalla yksin miehen ollessa kotoa. Silloinkaan aikaa ei ole yllinkyllin, koska mielellään sitä viihtyisi muunkin perheen kanssa kun kaikki ovat koolla! Vierastan sitä ajatusta, että kun mies tulee kotiin niin isken hänelle tuttipullon ja vauvan syliin ja häivyn salille moneksi tunniksi. Tosin vaikka imetän, niin ns. hätätilanteessa Theo voi ottaa myös korviketta pullosta, koska isäkin voi ja saa hyvin hoitaa vauvaa toisinaan. kotijooga4 (1 of 1)

Lenkkeily vaunujen kanssa päivisin on yksi helpoimmista ja myös omasta mielestäni kivoimmista liikuntamuodoista vauvan kanssa! Ainoa vaan, että näillä pakkasilla vaunulenkit ovat hetkeksi jäissä – kirjaimellisesti!
Bongasin meidän läheltä äitien päiväjumppaa, joka myös kuulostaa oikein mulle sopivalta ratkaisulta tässä tilanteessa. 10 kerran kortti ei todellakaan ole ilmainen (70€), mutta ajatus siitä, että lapsen saa ottaa jumppaan mukaan ratkaisee monta ongelmaa. Lisäksi sali on kävelymatkan päässä meiltä ja jumppia on kolmena päivänä viikossa. Tunneilla näytti olevan eri teemoja, jolloin tunnit eivät ala kyllästyttää, vaikka kävisi sen kolmekin kertaa viikossa! Jumpasta voi häipyä imettämään, eikä musa pauhaa täydellä volyymilla (ainakaan niissä äiti-lapsijumpissa, joita itse joskus Fressillä vedin).
Harmittaa, että Fressi-liikuntakeskukset ovat meiltä aika kaukana, koska muuten tietysti kävisin siellä jumpissa – olenhan heillä myös ohjannut jo vuosia! Tässä tilanteessa maksan kuitenkin myös salin kätevästä sijainnista!
Käykö muut mammat ohjatuilla tunneilla lapsen kanssa?kotijooga (1 of 1)

Kolmas arjen helpotus on Yoogaia-palvelu netissä, johon voin sanoa jollain tasolla ”hurahtaneeni”! Tutustuin siihen Buzzador-sivujen kautta ja sain kokeilla 30 päivää maksutta. Yoogaia on siis ”kuntokeskus netissä”, jossa on sekä livetunteja, että tuntitallenteita. Pääosin tunnit ovat joogaa ja pilatesta, mutta tarjolla on esimerkiksi myös venyttelyä, kehonhuoltoa, kahvakuulaa, vatsa-pakaraa – ja mikä parasta, New mom -jumppia, jotka on tarkoitettu juuri synnyttäneille! Livetunnit ovat siis reaaliaikaisia jumppia, jonne voi osallistua halutessaan nettikamera päällä, jolloin ohjaaja näkee sut (muut jumpparit eivät). Nettikameraa ei tietenkään ole pakko pitää päällä. En ole vielä osallistunut livetunneille, koska aikataulut eivät ole natsanneet, joten en osaa sanoa mitä hyötyä nettikameran auki pitämisestä on…? Ehkäpä ohjaajalle voi esim esittää kysymyksiä tunnin aikana tms. Koska osallistujamäärää ei ole rajattu ja ohjaaja näyttää koko ajan liikkeitä, niin ei hän ainakaan pysty tekniikoita opastamaan henkilökohtaisesti, luulisin.
Tuntitallenteissa löytyy menneet tunnit ja niitä olen nyt tehnyt melkein joka päivä palvelun käyttöönoton jälkeen! Meillä on vielä kätevästi yksi toistaiseksi käyttämätön huone (lasten nukkumahuone), jonka olen muuttanut omaksi jumppaluolakseni 😀 ! Voin mennä sinne tekemään jonkun tunnin kaikessa rauhassa ja jos Theo alkaa vaatia tissiä, niin hurri voi keskeyttää mut milloin vain! Teen siis sen verran kun pystyn, silloin kuin pystyn. Kätevää!
Ja onhan youtubessa olemassa vaikka millä mitalla erilaisia jumppavideoita, eli ei muuta kuin läppäri tai pädi auki ja lenkkarit jalkaan!
Oletteko kokeilleen esimerkiksi youtubesta ohjattuja videoita ja onko teillä jotain suosikkikanavaa?kotijooga3 (1 of 1) kotijooga6 (1 of 1)

Mä olen myös haaveillut crosstrainerista, mutta hurri ei ole innostunut ideasta. En viitsi mitään halpaa vempulaa ottaa, joka nitisee ja natisee liitoksistaan ja kalliimmat sitten ovat useita satoja euroja (käytettynä voi tosin saada edullisestikin, eikä kai kukaan niitä oikein uutena nykyään ostakkaan). Sen lisäksi crosstrainer, kuntopyörä tai juoksumatto eivät ole sisustuksellisesti kovin kauniita kapistuksia, eikä meillä ole mitään lämmintä autotallia/varastoa/kellaria johon sen voisi piilottaa 🙂 . Toisaalta mietin, että kuinka paljon sitä tulisi käytettyä, mutta esimerkiksi aamulla ennen kuin muut herää näkisin itseni tekemässä sillä pienet aamuaerobiset! Etenkin näin talvisaikaan se olisi aika kiva, mutta ei kai tässä mene taas kauaakaan, kun aamulla voi mennä ihan ulos asti juoksemaan! Puolensa ja puolensa siis!
Onko teillä crossaria ym vekottimia kotona ja tuleeko niillä OIKEASTI tehtyä, vai ovatko jääneet vain pölyä keräämään?

 

fityoutoo

17 vastausta artikkeliin “Missä ja miten kotiäiti voi treenata?”

  1. Yoogaia on tuttu, välillä käytin mut sit se jäi vaikka oli soppari koko viime vuoden, nyt en uusinut. On niin paljon muita treenejä ja sit tykkään tehdä pilatesta ja venytellä oman pään ja tarpeen mukaan.
    Mä olen nyt hankkinut vastuksen mun maantiepyörään joten nyt se on meillä olkkarissa kauniina sisustuksena 😀 Ei nyt, kyllä mä ajan sillä 2-3kertaa viikossa.

    • Mä kun en ole hirveästi käyny itse pilateksessa saati ohannut, niin tarvii vielä toistaiseksi ohjeet joilla mennä. Tosin nyt olen jo sen verran monesti tehnyt, että osaisi hyvin niitä liikkeitä varmaan kaivaa ihan muististakin. Tosin tykkään myös siitä, että tunnilla on ns. tietty rakenne jonka mukaan etenen eli sujuvasti vain kuuntelen ohjeita eikä tarvi itse miettiä 🙂 !

  2. No mut Sullahan on oivallinen crossarin mentävä tila alakerrassa! Ei muuta ku salkkarit pyörimään ja crossari viuhumaan 😉

    Mä just tein yoogaian jonkun rentoutusjoogan. Eihän siitä mitään tullu kun tyttö tahtoi ihan välttämättä just sillä sekunnilla jumpata mun kans ja kissa oksenteli keittiön matolle… Blogilates on kans hyvä! Huomenna sit sellaista vuorossa kun turha kai sinne salille on lähtee ihmettelemään tän käden kans…

    • Mun mielestä olis myös! 😀

      Joo mä lueskelin FB:stä että sulla oli mennyt hommat ihan putkeen… Aikamoinen vilpertti se teidän likka onkin!

  3. Meillä oli kuntopyörä,käytin sitä raskaana ollessa kun esikoinen katsoi piirrettyjä ja keskimmäinen nukkui vaunuissa. Oli kyllä kovassa käytössä! Ja tosi näppärä talvella. Vaihtelin vastuksia ja tein samalla käsipainoilla liikkeitä. Kun vauva syntyi,jäi ihan kaikki liikunta minimiin,kaikkien 3 lapsen ollessa kotihoidossa,aikaa ei vaan riitä,kuin siihen myöhäisiltaan.. Mutta aikansa kutakin,kerran ne on vaan pieniä!

    • Mä ajattelin kanssa, että etenkin näin talvella sille voisi olla käyttöä. jos saan valita, niin poistun mieluummin kotoa mutta saa nähdä miten se tulee olemaan tässä pikkavauva-aikana mahdollista. Mä kyllä koitan kaivaa ajan vaikka mistä reiästä, tosin helpompaa tietysti kun isompi on päivällä hoidossa… En tiedä miten se onnistus jos paimentas tätä sakki yksinään koko päivän 😀 !

  4. Mulla on ollut jo vajaa kolme vuotta spinning pyörä, jonka sain puoleen hintaan 🙂 Se vekotin on siitä asti ollut kovassa käytössä joka viikko ainakin kerran 🙂 Omia spinningtunteja, HIITtejä tai leppoisia aamuerobisia 🙂 ja se on näppärä myös liikuttaa paikasta toiseen ja menee hyvin piiloon varastoon 🙂

    • Mä en oikein tykkää spinningpyörän perstuntumasta… Tykkään kyllä vetää tunteja, mutta aina mulla menee kankut kipeeksi! Onhan noita kuntopyöriä tosin ihan mummosatulallakin….
      Mutta totta, että toisinkuin crosstraineria niin sitä on paljon helpompi siirrellä!

  5. Fitness Blender on mun ehdoton suosikki! Tykkään myös InWell-treeneistä, joka on kotimainen ja tarjolla on käsittääkseni myös raskausajalle ja juuri synnyttäneille sopivia treenejä.

  6. Mä olen kolmen äiti ja mulla on vieläpä sua haastavampi aikataulu koska kuljettelen lapsia edestakaisin, hoidan ruokaostokset ja kaikki arkisin päiväsaikaan. Mun helpotukset
    – kuntosali jossa on päiväsaikaan tyhjää, vauva nukkuu vaunuissa itkuhälyttimen kanssa salin ikkunan takana
    – kahvakuulat, kotona 2 kpl eli helposti saan tehtyä puolenkin tunnin tehokkaan treenin halutessani
    – yoogaia, sain sinne buzzadorin kautta nyt jo toisen ilmaisen kuukauden. Ainoa on vaan, että on vaikea jörjestää sopivaa hetkeä ja tilaa sitä joogaamista varten.

    Äiti-vauvajumpista en niin välitä, mutta isompien kanssa on kiva jumpata yhdessä:) Teemme mm. sirkusakrobatistemppuja joskus yhdessä. Käytän myös hyväkseni lasten harrastukset, liikuntaleikkikoulussa tungen mukaan juoksentelemaann jne.

    Pirunmoista aikatauluttamista kyllä, en tiedä miten selviän kun palaan töihin:)

    • No huh, nostan hattua! Kaks lasta ei oo mitenkaan sama kuin yks ja kolme on jo aikamoista hässäkkää varmaan :)! Mäkin kuule tilasin nyt itkuhälyttimen ekaa kertaa meille! Mulla ei oölu Benin vauva-aikana ollenkaan kun ei jotenkin tullu tarvetta… Nyt kun meillä on kaks kerrosta niin ajattelin jos kokeilis…

  7. Niin ja kysyit crossarista. Meillä oli hyvä crossari ja esikoisen synnytyksen jälkeen käytin sitä tosi paljon. Kyllä se oli monta vuotta meillä aktiivikäytössä. Kahvakuulaamishurahduksen jälkeen möin ne pois. Kuulat ja trx-hihnat vie tosi paljon vähemmän tilaa:)

  8. Itse ostin lapseni syntymän jälkeen crossarin vieläpä ihan uuden ja kalliin 🙂 usein aamulla ennen kuin vauva heräsi vedin tunnin crossailut sillä. Mulle se oli silloin ”henkireikä” koska lapseni ei nukkunut ekaan vuoteen juuri ollenkaan ja halusi olla tissillä koko ajan, joten itsellä oli voimat salilla käymiseen vähissä. Olin todella kova kuntoilemaan ennen raskautta, joten minulle crossailu oli todella tärkeää. Viimeksi käytin sitä puolmaratoniin harjoitellessa vime vuoden keväällä ulkona juoksemisen tukena ja kyllä käytän sitä edelleen. Välillä se pölyttyy, välillä todella aktiivisessa käytössä. Mutta rahaa siihen kannattaa laittaa. Itse sain todella kovan alennuksen joulun jälkeisien poistomyyntien takia, mutta hintaa tuli silti tuhat euroa. Uskon, että liikunnallisen ihmisen sitä tulee käytettyä. Yleensä kalliimmat laitteet ovat myös isoja, joten se miinus ”paremmissa” laitteissa on, että ne ovat hirveän rumia 🙂 välillä mietin myymistä, koska todella hyvässä kunnossa ja toimii eikä aina tule käytettyä. Silti en raaski luopua, koska kuitenkin tulee uusi kausi, kun sitä enemmän tarvitsen. Esim toinen lapsi, kokonainen maraton, häädieetti. Mitä näitä nyt on 😉

  9. Bikini body mommy challenge youtubesta on aivan loistava! Sopii milel vartalotyypille vain, kohottaa kuntoa ja senttejä katoaa, kunhan muistaa olla katsomatta pelkästään puntaria.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta