Mitä lisäravinteita käytän ja miksi?

Tässä postauksessa ajattelin hieman raottaa teille ”vitskukaappini” ovea, eli kertoa mitä lisäravinteita syön ja miksi!

Mulla on ollut sama kombinaatio plus miinus pari tuotetta käytössä jo iät ja ajat ja merkitkin pysyneet lähes samana! Tilaan yleensä tuotteet netistä; Yleensä joko hyvinvoinnin.fi -verkkokaupasta tai iHerbistä. Joskus tulee pohdittua, että ovatko kaikki purkit oikeasti tarpeellisia ja aika pitkä penni niihin menee. Kaikki paitsi yksi tuote näistä on maksettu siis ihan omalla rahalla.
Silti muistutan itseäni, että tänä(kin) vuonna saikkupäiviä on tullut nolla ja muutenkin olen elämäni vedossa! Ihan mitä tahansa ei kannata kuitenkaan syödä vain syömisen ilosta. Tuotteita on markkinoilla niin huru mycket, että rahansa saa aivan varmasti poltettua purkkiin jos toiseen. Tärkeintä on tuotteet hinta-laatusuhde, eli tiedät mitä saat rahalla.

Aamun setti: Berocca pore, D-vitamiini ja tarvittaessa B-vitamiini.
Lisäksi Eskimo omeg-3:sia tai mustaherukka+tyrniöljy omegaa.

Hyvä nyrkkisääntö tuotteiden ajoitukselle on tämä: Vitamiinit ja omegat aamulla ja hivenaineet illalla. Ainoa valmiste, jonka voisin ehkä jättää pois on aamuinen vitamiiniporetabletti, mutta jotenkin siitä on tullut niin luonteva osa aamurutiinia, etten osaa sitä poiskaan jättää. Lisäksi tuossa Berocca Boostissa on piristävä vaikutus, joka etenkin pimeyden lisääntyessä on ihan tervetullutta.

Aamun settini on siis seuraavanlainen:

  • Berocca Boost -poretabletti
  • D-vitamiini, Solgar merkkinen. Otan 1 tabletin päivässä eli 55 mikrogrammaa.
  • Omega 3 Eskimolta tai iho-omega Valioravinnolta (tämä tuote on saatu blogin kautta). Syön näitä molempia sekaisin atooppisen ihoni takia, koska atoopikoille suositellaan sekä eläin- että kasviperäisiä omegavalmisteita. Otan jompaa kumpaa valmistetta 2kpl, mutta olen ajatellut kasvattaa annostusta. Tuo Eskimo ei ollenkaan aiheuta kamalia röyhtäyksiä, niinkuin jotkut omega 3-valmisteet. Lisäksi sen ainakin pitäisi olla hyvin laadukas valmiste.
  • B-vitamiinivalmiste, jota otan jos tunnen itseni väsyneeksi, stressaantuneeksi tai muuten vain puolikuntoiseksi. En siis käytä tätä valmistetta jatkuvasta, vaan kuureina. Tuote on tilattu iHerb-verkkokaupasta ja päädyin tähän kaverin suosituksesta.
Sinkki, kollageeni-biotiini sekä magnesium sitraatti.

Illan settini sen sijaan on:

  • Puhdas+ -mekin kollageeni-biotiinivalmiste, jonka lisäsin sen jälkeen kun luovuin ripsipidennyksistä. Tästä on tulossa blogiin vielä paremmin juttua. Valmiste auttaa myös hiusten ja kynsien kasvuun. Olen kyllä selkeästi huomannut eron, joten kiitos blogin lukijalle vinkistä!
  • Magnesium on myös Solgarilta ja otan kaksi tablettia (2x200mg). Se on sitraattimuodossa, joka on vatsaystävällinen. Se auttaa lihasväsymykseen, palautumiseen, sekä rentouttaa yötä vasten. Kesällä tarve korostuu, etenkin jos hikoilee paljon.
  • Sinkkiä otan, jos olen syönyt juuri. Sinkki tyhjään vatsaan aiheuttaa huonovointisuutta ja joskus iltapalasta on päässyt vierähtämään niin pitkä aika, etten uskalla enää ottaa sitä. Sinkki omegoiden lisäksi on atoopikolle tärkeä valmiste. Sinkkiä voi ottaa ns. överit, joten kannattaa tarkistaa onko muissa käyttämissäsi tuotteitta sinkkiä (kuten tuossa kollageeni+biotiini -valmisteessa on).

Kysymys siitä, pärjääkö elämässä ilman vitamiineja tai lisäravinteita on vähän kaksipiippuinen. Jos syö todella terveellisesti ja kasvisvoittoisesti, niin varmasti saakin ravinnosta hyvän määrän suojaravinteita. Asumme kuitenkin suomessa, jossa ruokaa ei todellakaan voi verrata sellaisten maiden tuotteisiin, jossa aurinko paistaa ja ihania tuoreita kasviksia ja hedelmiä on ympäri vuoden saatavilla. Lisäksi auringon puute ja kylmyys altistaa meidät kausittaisille flunssille ja mielestäni niiden ennalta ehkäiseminen myös ruokavaliolla on ihan perusteltua. Se, ettei sairastu tai voi hyvin ei välttämättä ole ruokavaliosta kiinni. Mutta oma elämänohjeeni on, että mieluummin hoidan terveyttä nyt, kuin sairautta myöhemmin.

Millaisia lisäravinteita käytät, vai käytätkö mitään…?

Lue myös:

Juotko liikaa vettä??

fityoutoo

4 vastausta artikkeliin “Mitä lisäravinteita käytän ja miksi?”

  1. Vähän samantyylisellä setillä mennään täällä. Sinkki tosin tekee sitä pahoinvointia, joten sen yritän saada ruoasta. Mulla käytössä Piimax C+biotiini. Ja itsellä ripset tuuheni ja piteni kun lopetin taivuttamisen. Siis ero on huomattava. Ei ole koskaan ollut pidennyksiä, enkä uskaltaisi liimoja silmiin edes laittaa. B vitamiinia otan pari viikkoa kuukaudesta ja pms viikolla ruusujuuri lisänä. B vitamiini ja ruusujuuri mulla lieventää pms oireita. C vitamiinia otan kuureina muutaman kuurin vuodessa ja sen näkee että tulee tarpeeseen aina. Olo virkeempi aina silloin.

  2. Mulla loppui jatkuva sairastelu kun aloin käyttää vahvoja maitohappobakteereja. Moni lekuri sanoo vitamiineista että ne on usein turhia ja niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, siksi en nykyään syö niitä kovinkaan paljon.

  3. Vegaanina b vitamiini, d 30mikrogr, kalcium2x500mg aamulla/päivällä aamulla lisäksi maitohappo puhdas+ suosittelen! puhdas+ magnesiumjauhe myös hyvä sitä iltaisin ja tuo biotiini valmiste on käytössä katsotaan tehoaako aiemminkin ollut biotiinivalmiste mut nyt halusin nimenomaan puhdas+ sitä kehuttu ja on ns naturel. vaikka kallis mutta laatu maksaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 12
Tykkää jutusta