Miten välttää lomapöhötys?

Pidän luultavasti hallussani kaikkien aikojen lomapöhötyksen ennätystä. Nimittäin eräällä Thaimaanreissulla lähes 10v sitten hankin matkatuliaisina 4kg lisäpainoa 😀 . Reissu oli tosin ollut jokseenkin kuuma, ”kostea” ja hikinen, joten ymmärtäähän sen. Siihen pikku hiilarishow kylkeen ja vaaka kiitti kotona useamman kilon edestä!

Mekko on Helly Hansenin (saatu blogin kautta)
Mekko on Helly Hansenin (saatu blogin kautta)

Saan aika useinkin kysymyksiä etenkin kesällä, että miten välttää pöhötystä lomalla. Oon reissannut aika paljon ja kantapään kautta itsekin oppinut mitä tehdä ja mitä ei. Kaikkia ei pöhötys tai turvotus haittaa, mutta itse kärsin reissun jälkeen aina pienestä henkisestä lamaantuneisuudesta muutenkin, joten siinä on ihan tarpeeksi. Usein turvotus johtuu nesteestä, koska viikon tai parin reissulla ei oikein ehdi vielä hankkia ihan konkreettista läskiä (jos yhtään lohduttaa…). Saattaa mennä siis reissun jälkeen ihan vain muutama päivä, jolloin kehon nestetasapaino tasoittuu ja olo muuttuu siedettävämmäksi! Tähän voi vielä auttaa muutama kunnon hikilenkki, joka laittaa kehon nesteet kiertämään.

Kuumassa lomaillessa kaiken a ja o on nesteen juominen, enkä nyt puhu vino tintosta! Vettä tulisi juoda reilusti, siis litroja. Usein lomaillessa syödään aika suolaista ruokaa, joten veden juonti korostuu! Monella on se harhakäsitys, että veden juonti lisää turvotusta, mutta se ei pidä paikkaansa. Munuaiset tarvitsevat vettä toimiakseen kunnolla! Liika on tietysti liikaa, eli vetääkään ei kannata juoda paria kolmea litraa enempää. Veden juonti nimittäin myös laimentaa elimistöä, jolloin etenkin kuumassa suolatasapaino voi järkkyä. Lisäksi kannattaa nauttia hedelmiä ja vihanneksia, joiden nestepitoisuus on iso. Toki veden lisäksi voi juoda muutakin, mutta vesi on tietysti terveyden kannalta paras.
Jos vedenjuontia yllättäen lisää loman takia, niin sekin saattaa tuntua turvotuksena. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Kannattaa mennä Plataniaksessa sellaiseen ravintolaan kuin Drosia! Oli todella hyvää ruokaa ja lapsille hyvä leikkipaikka!

Kuten mainitsinkin niin myös suolainen ruoka kerää nestettä kroppaan. Moni muuttaa lomalla aika radikaalistikin omaa syömistään (eli syö mm. suolaisempaa ruokaa kuin normaalisti), johon elmistö saattaa reagoida sekä kerämäällä turvotusta, että kaasua vatsaan. Usein myös ruokailuajat ovat pidempiä, eli jos syöt kotona 4-5krt päivässä niin usein lomalla syödään ”pahimmilllaan” aamulla ja illalla. Ateriakoot ovat isoja kun nälkä on kova ja olo saattaa olla aterian jälkeen todella tukala. Lisäksi kuitujen saanti pitäisi muistaa lomallakin, koska ainakin itselläni vatsa reagoi tosi voimakkaasti muuttuneeseen ruokavalioon ja kuitujen puutteeseen! Vatsa turpoaa helposti liian rasvan ja hiilareiden yhdistelmästä.

Aamupalallakin koitan syödä aina runsaasti kasviksia, jotta vatsaan ei mahtuisi enää herkullisia vehnäasioita :D ....
Aamupalallakin koitan syödä aina runsaasti kasviksia, jotta vatsaan ei mahtuisi enää herkullisia vehnäasioita 😀 ….

Usein pöhötys johtuu myös paikallaanolosta. Pitkät loikoilut rannalla saavat aikaan ehkä kivan brunan, mutta mahdollisesti myös kivan turpoamisen. Usein lomareissulla urheilevia pidetään ihme neurootikkoina, mutta nykyään itse treenaan ainakin joka toinen päivä ja sen lisäksi kävelen paljon (kävely saa myös suolistoon liikettä joka poistaa turvotusta). Kuumassa makaaminen ei siis välttämättä ole paras idea. Huomaan itse, että jos makaan pitkään kuumassa, niin olo on megaturvonnut sen jälkeen!

Viimeisenä täytyy vielä mainita tuo tissuttelu lomalla, joskaan en jaksa saarnata aiheesta. Olen nimittäin itsekin viettänyt meneisyydessa aika kosteita lomia. Alkoholi yhdistettynä näihin aikaisemmin mainittuihin pöhötyksen kerääjiin takaa kuitenkin sen, että kotosuomessa kengät eivät enää mahdu jalkaan ja housunkaulus puristaa. Kuten varmasti tiesitte, niin alkoholi kuivattaa kroppaa joka aiheuttaa pöhötyksen – ei suinkaa kiristymistä.
En toki itsekään sylje täysin lasiin, mutta koita välttää hiilihapollisten sokeristen juomien kittaamista. Toki esimerkiksi coctaileissa voi olla aika reippaasti kaloreita, joskaan lomaillessa tuo kaloriajattelu ei välttämättä ole ihan päälimmäisenä mielessä. Mutta kannattaa ehkä viinipulloja availlessa muistaa avata se vesipullokin jossain välissä.

Rakia... jota tuodaan joka raflassa ruoan päätteeksi pöytään. Maku on oikeasti aika kauhea!
Rakia… jota tuodaan joka raflassa ruoan päätteeksi pöytään. Maku on oikeasti aika kauhea!

Mietittekö muuten ylipäätään lomaillessa, millainen olotila kotiinpäästyä mahtaa olla eli ahdistaako pöhötys..? Vaikuttaako se juomiseenne / syömiseenne..?

 

fityoutoo

7 vastausta artikkeliin “Miten välttää lomapöhötys?”

  1. Mulla vatsa reagoi muutoksiin herkästi ja lähes poikkeuksetta siten, että lopettaa toimintansa. Turvotus on siis taattu jo alkupäivistä ellen muista ottaa kuituvalmisteita käyttöön. Mun on siksi myös lomilla pakko yrittää syödä mahdollisimman samanlailla kuin kotona, eli usein ja perusterveellisesti. Lomilla tulee onneksi käveltyä paljon, mutta kyllä saatan muutaman hölkkälenkin tehdä tukalan olon välttämiseksi. Harmittaa, että oon näin herkkä, mutta tällä mennään kun ei muutakaan voi! 🙂

    • Toisaalta taas, sulle tuskin tulee mitään kovin pahoja ylilyöntejä sitten reissussakaan! 🙂

  2. Ollaan matkailtu puolison ja ystäväpariskunnan kanssa viime vuosina paljon, ja mua rassaa meidän erilaiset ruokarytmit ihan tavattomasti! He kun noudattavat jonkinlaista matelijadieettiä, jossa syödään pahimmillaan kahdesti päivässä ja muu aika sulatellaan ähkyä pois. Kun aamupalasta on pari tuntia, mä joudun jo miettimään välipalaa tai jopa lounasta, jolloin matkaseurue on ihan kauhuissaan että siis apua, oikeesti, älänyvviitti, vastahanmesyötiin. Oma puoliso tämän jo jollain tasolla ymmärtää, ja joskus osaa varustautuakin tähän mun ”nopeasti iskevään nälkään” jollain välipalalla tai tarjoutumalla hakemaan jotain snäksiä tms, mutta kyllä hetkittäin matkoilla on hermo kiristynyt kun ollaan jossain hevonkuusessa ja mun pitäisi jo saada ruokaa. Kolmen-neljän tunnin välein riittäisi lämpimässä ollessa, se on ihan ok aika, mutta ei jumankauta missään tapauksessa aamupalalla ähkyä ja illalliseen asti sinnitellen ja siellä kamalat överit ja yöksi turvotuksen viereen nukkumaan! Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun reissussa on otettu kuvia kun Anni syö välipalaa ja muut katsovat vierestä 😀 Mutta hyvin on mennyt yhdessä reissaamiset tästäkin huolimatta 😀

    • Hei, I feel you! Mun mies osaa samalla tavalla jo ennakoida tilanteen. Nälkäisenä mua ärsyttää helposti ihan kaikki ja sen takia en ota riskejä. Välillä lasten kanssa touhutessa saattaa tosin aika vierähtää, mutta sitä varten meillä on täälläkin hotellihuoneessa edes jotain banaania tms jota voi napata pahimpaan nälkään.

  3. Matkustan paljon sekä työn puolesta että vapaa-ajalla, ja pidän mahdollisimman paljon sekä ruoka- että liikuntarytmistä kiinni reissun päällä. Mun kroppa ei yksinkertaisesti kestä monen päivän liikkumattomuutta, vaan se alkaa oireilla ensin alaselän ja lantion alueen jäykkyydellä ja sitten kivuilla (taustalla kaikenlaisia tule-oireita). Liikkeessä pysymisestä huolimatta se on ruoka joka vaikuttaa eniten pöhöihin, ja olen huomannut seuraavan asian: Aasiassa lomaillessa mun paino tippuu aina pari kiloa siitä huolimatta, juonko päivän mittaan hellejuomaksi olutta vai vettä 😉 Etelä-Euroopassa tai Turkissa lomaillessa paino nousee pari kiloa. Aasiassa ruoka-annokset ovat siis väkisinkin maltillisia, eikä makeaa tule syötyä ollenkaan. Etelä-Euroopassa lisukkeina saattaa olla pahimmillaan sekä riisiä että perunaa yhdellä aterialla, ja kaikki herkkujuustot ja jälkkärit siihen päälle takaa pöhön 😀 Eihän noita ole pakko syödä, mutta…

    • Juustot….Ahh! Tuolla Kreetalla oli ihan järkyttävän maukkaat juustot, etenkin se pehmeä feta… Voisin vetää kaksin käsin! Jälkiruoat oli niin makeita, että nousi tukka pystyyn 😀 !

  4. Palasin juuri kahden viikon lomalta Puerto Ricosta. Lomilla minulle tulee yleensä melkeinpä hoikempi fiilis kun kotona – veikkaan että stressillä ja kiireellä on suuri vaikutus, vatsaakaan ei turvota samaan malliin kuin kotona silloin tällöin. Silti kun tulin kotiin saan huomata painon nousseen reilulla kilolla, eikä se tainnut olla vaan nestettä kun on viikon ajan pysynyt. 😛

    Täällä on juttua tuon reissun ruokailuista:
    http://blogit.kauneusjaterveys.fi/pilketta/lomakeittiossa-kokattua/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta