Mitkä asiat helpottavat terveellisen elämäntyylin ylläpitämistä

Multa pyydetään usein, että kirjoittaisin blogiin enemmän ruokavalioon liittyviä juttuja. En tiedä olisiko teidän lukijoiden toiveissa enemmän jotkut konkreettiset ruokavaliot vai enemmän esimerkkejä kuinka itse syön…? ”Rasvaa polttavaa ruokavaliota” on kysytty ainakin viisi kertaa kesän aikana, mutta en oikein tiedä miltä kantilta sitä blogissa käsittelisi! Ei ole olemassa nimittäin mitään tiettyä ruokavaliota, jonka avulla rasvan polttaminen jotenkin maagisesti helpottuisi! Kaikenlaisia tutkimuksia toki tehdään, mutta kyllä mun mielestä nämä ”tämä elintarvike polttaa tutkitusti rasvaa!” -jutut on ihan humpuukia! Syödä voi niin monella eri tavalla ja heti jos kirjoitan täällä, että kannattaa syödä paljon hiilareita jos treenaa kovaa, niin joku kommentoi heti, että ”ei hiilareita tarvita mihinkään!”. Ja kyllähän se meneekin oikeassa elämässä niin, että joku saattaa olla elämänsä kunnossa pelkällä rasvalla ja proteiineilla elellessä… Mutta itse en siihen mitenkään pysty!

Itse haluaisin puhua enemmän elämäntyylistä, koska sitä se todella on: Se on tietoinen valinta pitää itsestään huolta, vaikka ruokavalio ja treeni ovatkin vain tavallaan osa siitä isosta kokonaisuudesta. Olen todella äärimmäisen kiitollinen siitä, että tällä hetkellä mulla on voimavaroja ja mahdollisuus panostaa itseeni. Eli ihan yksinkertainen esimerkki on se, että jaksan treenata useita kertoja viikossa!
Toki elämää sanelee moni muukin asia (kuten esim. meillä tällä hetkellä pienet lapset), mutta koitan silti aina pitää itsestäni huolta.

Mitä tällainen elämäntyyli sitten vaatii? Tässä joitakin tärkeitä elämää helpottavia tekijöitä… 🙂 

1. Rutiinien rakastaminen

Itse pidän siitä, että päivissä on rytmi ja osaan ennakoida tapahtumia! Tämä on tietysti jo lastenkin kannalta tärkeää, mutta rutiinien ansiosta asioista kaikki on vaan vähemmän sekavaa. Herää tiettyyn aikaan, menee nukkumaan tiettyyn aikaan (tätä vielä harjoittelen..), syö tiettyyn aikaan ja tiettyjä ruokia, treenaa tiettyyn aikaan ym. Kaikkea ei voi tietysti suunnitella, eikä aina pidäkkään! Itselleni lomat ovat sitä varten, että siellä voi päästää arjen rutiineista irti ja olla vain. Kotona kuitenkin tykkään, että asioilla on tietty paikka ja aika ja päivissä on samanlainen rakenne.

2. Kyky päästää irti ”pakko” ajattelusta

”Onko mun pakko….” Lause, joka saa mun niskavillat aina pystyyn, kun puhutaan terveellisestä elämäntyylistä! Ihmiset kyselee kuin jotkut 5-vuotiaat facen keskustelupalstoilla onko mun pakko syödä kaurapuuroa ja käydä salilla jos en haluu…?? Lähtökohta on, että jokaiselle toimii vähän eri asiat ja jokaisen täytyy myös itse etsiä ne asiat, joista aidosti nauttii! Jos pakotat itsesti syömään ruokaa X tai treenaamaan inhokkilajiasi, niin kuinkahan nautinnollista se ns. terveellinen elämäntyyli voi silloin olla? Ajatelkaa omilla aivoilla!

3. Samanhenkinen ympäristö ja motivaation lähteet

Tämä on mielestäni todella tärkeä asia! Meillä kotona miehen kanssa tietyissä asioissa ollaan tosi samanhenkisiä, mutta on toki tiettyjä asioita, joista toinen pitää ja toinen ei. Pohjalla on kuitenkin kunnioitus yhteistä elämäntyyliä kohtaan ja esimerkiksi samoista rutiineista kiinnipitäminen. Molemmille tarjotaan mahdollisuus omaan aikaan, joka meillä tarkoittaa treeniä (ei tietenkään kaikilla tarvitse tarkoittaa). Me jaetaan hurrin kanssa myös samanlaiset ajatukset ruoasta ja millaista sen pitäisi olla.

Mulla ei välttämättä ole niin ”terveyshulluja” kavereita, mutta ei se haittaa. Toisaalta se on ihanaa vasta-painoa, koska elämä alkaa helposti pyöriä vain samojen juttujen ympärillä. Seuraan kuitenkin somesta joitan inspiroivia tyyppejä, joiden avulla saan uusia ideoita ja ylipäätään positiivista tsemppiä omaankin tekemiseen!

4. Omannäköisen elämän eläminen!

Minusta tärkeintä on tehdä omasta elämästään itsensä näköinen! Jos koitat kopioida jonkun toisen elämää, niin silloin hukkaat vain aikaa ja hävität sen mitä ITSE olet. Tee sellaisia asioita joista SINÄ nautit, koska se jos mikä lisää hyvinvointia! Tietty kurinalaisuus ei estä sitä, etteikö voi luoda päivistään sellaisia, että illalla nukkumaanmennessä on tyytyväinen itseensä ja omiin saavutuksiinsa – siis niihin pieniinkin!
Kannattaa myös ponnistella oman itsetunnon korjaamiseksi ja parantamiseksi, koska silloin myös uskaltaa olla oma itsensä. Voi löytää sellaisen itselle sopivat jutut ja kun tekee sitä mistä nauttii, niin se innostus tarttuu myös muihin! Oon itse myös tullut tulokseen, että tavallisuus on ihan kivaa, eikä kaikkien tarvitse olla mitään IG-julkkiksia tai fitnessammattilaisia. Voi olla ihan vain tavis mutsi Pohjois-Helsingistä, joka treenaa ja syö terveellisesti voidakseen hyvin. 

5. Tylsistä ruoista pitäminen

Tämä otsikko kannattaa lukea pienellä huumorilla, vaikka se sisällään totuuden pitääkin! Usein PT-valmennuksissa huomasin, että ruoan valmistamisesta tuli usein asia, johon suhtautuminen oli jo alkujaan vähän negatiivista ja se tuntui asiakkaasta hirveän työläältä! Kyllä se sitä onkin, jos haluaa lautaselleen joka kerta jotain uutta ja erilaista ! Itse haluan päästä oikeesti aika vähällä ja laittan hyvinkin helppoa ruokaa. Usein se on sitä, että keitän riisin, paistan jauhelihan ja sekoitan ne 😀 . Tai kuten tänään, niin paistoin mun lemppari pakastevihannksia ja seitä ja avot! Rakastan ruoanlaittoa – siis ihan reseptistä jonkun kunnollisen ruoan laittamista. Mutta usein siihen riittää aika ja hermot vain viikonloppuisin!

Luitko jo….?

Millaisia vaiheita kävin läpi omassa ruokavaliomuutoksessani?

Lempipuuroni, joka todellakin pitää nälän loitolla!

 

INSTAGRAM: katrivee
Snapchat : katrivee

Muistithan painaa <3 jos tykkäsit? LOVE!

 

 

 

 

fityoutoo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 16
Tykkää jutusta