Mökkijumppaa!

Kohta on taas se aika vuodesta, kun kuntosalijäsenyydet laitetaan jäähylle ja suunnataan luonnon helmaan mökille lomailemaan. Grilli kannetaan varastosta, jynssätään pois pahimmat noet  viime kesän jäljiltä ja kääräistään herkkusienet pekoniin. Suomalaisen työssäkäyvän kesäloman keskipituus on varmaan jotain 2-3 viikon luokkaa ja siinä ajassa ehtii vetäistäkkin aika monta grillimakkaraa ja mansikkakakun palasta!

Kesälomalla saa ja pitää nauttia, ja hyvästä ruoasta etenkin. Mikään ei ole niin ihanaa, kun grillata porukalla, lämmittää sauna, ottaa muutama siideri auringon laskiessa ja höpötellä myöhään keskiyöhön. Itse myös intohimoisena jäätelönrakastajana odotan jäätelökioskien aukeamista! Pian unohtuu mielestä lounastaukojen väsyneet eväsboxit ja työpaikkaruokalan pöperöt.

Usein käy kuitenkin niin, että kesäloman loputtua totuus räjähtää silmille. Tai ehkä pikemminkin voisi sanoa, että nappi räjähtää housuista! Kevään aikana cambridge-kuurilla, nutraamalla tai naapurin emännän pomminvarmoilla laihdutusohjeilla pudotettu 1,7 kiloa tuleekin loman aikana korkojen kera takaisin. Kesäloman jälkeen alkaa taas hirvittävä tuskailu ja kaloreiden laskeminen.  Elämä on yhtä jatkuvaa eri vuodenaikaan sidottua dieettaamista ja takaisin ruotuun palaamista. Mutta niinhän sen ei tarvitse olla! Vaikka lomalla syömisen kyttääminen tuntuu inhottavalta ajatukselta, niin kiität itseäsi loman loputtua jos pikkuisen rajoitat rasvan ja sokerin määrää. Ja jos väität, että mökillä ei ole mitään välineitä lihaskuntotreeniin (joka on terveellisen ruokavalion lisäksi todella tärkeää), niin tässä tulevat ohjeet joilla saat mökille kuntosalin pystyyn parissa sekunnissa!                       

Voit tehdä treenin kuntopiirinä, esim.15 toistoa jokaista liikettä ja kaikki liikkeet putkeen! Kierroksien välissä parin minuutin palauttava tauko. Muista myös varata vesipullo lähettyville! Jos litra vettä painaa kilon, niin painoa on helppo lisätä tai vähentää. Mutta siitähän me lähdetään, että kanisteri on täynnä 🙂 !

Välineet: Vesikanisteri (itse käytin 10L:n kanisteria) sekä aurinkotuolin pehmuste tai vaikka saunan muovinen istuinalunen. Lisäksi joku korkea reunus tai tukeva tuoli.

välineet

1. Liike: Pystypunnerrus. Älä nosta hartioita korviin ja pidä keskivartalo tiukkana.

pystypunnerrus

2. Liike: Sumokyykky. Pidä jalat mahdollisimman leveällä ja vie peppua alas aivan kuin istuisit minikokoiselle jakkaralle. Muista pitää myös selkä suorana ja katse edessä.

sumokyykky

3. Liike: Yhden käden kulmasoutu. Muista keskivartalon tuki! Liikkeen pitää sitten tuntua yläselässä eikä hauiksessa…

kulmasoutu

4. Liike: Kylkitaivutus. Aktivoi koko korsetti!

kylkitaivutus

5. Liike: Askelkyykky. Itse menin n.10m matkan aina edestakaisin. Voit tehdä askelkyykyt myös taakse tai sivulle niin saat variaatioita.

askelkyykky

6: Liike: Dipit. Kyynerpäiden tulisi osoittaa suoraan taakse, kuva vähän hämää. Kun nouset ylös, purista allit kasaan 🙂 !

dippi1

7. Liike: Jalan nostot makuulta. Tuo jalat hitaasti alas ja yläasennossa työnnä kohti taivasta. Jos pystyt.

jalannostot

Eikä sitten muuta kuin kesälomia odottelemaan!

fityoutoo

4 vastausta artikkeliin “Mökkijumppaa!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta