Muutama vinkki uintitekniikan parantamiseksi!

En ole varmaan täällä blogissa hirveästi muistanutkaan mainostaa, että olen ollut uimaseuratoiminnassa mukana aina vuoteen 2007 asti. Uin ensin Joensuun Uimaseurassa ja sen jälkeen valmensin Tampereen Uimaseurassa 2002-2007. Olen valmentanut oikeastaan kaiken ikäisiä väliltä uimakoulut ja aikuisten ryhmät. Lisäksi olen työskennellyt Tampereella asuessani kaikilla silloisilla uimahalleilla valvojana.
Uinti on siis ehdottomasti mun ns.vahva laji, vaikken sitä enää aktiivisesti harrastakaan. Suurin syy on varmaan se, että kloorivesi ei oikein toimi ihoni kanssa. uintitekniikka1 (1 of 1)

Ajattelin, että voisin antaa teille muutaman vinkin uintitekniikoihin liittyen, koska siellä päässä on varmasti uinnista pitäviä ja esimerkiksi triathlonia harrastavia! Ihan yksinkertaisetkin jutut uintitekniikan korjaamisessa voi vaikuttaa ihan merkittävästi uintivauhtiin ja tietysti myös uinnin miellyttävyyteen. Jos uinti tuntuu raskaalta ja eteneminen on luokkaa etana, niin yleensä se vika on väärässä uintiasennossa, rytmissä tai hengitystekniikassa.
Uimataidon määritelmä:
”Henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään uudelleen pinnalle ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään, on uimataitoinen.” (SUH)

Vapaauinti:
Vapaauinti (eli krooliuinti) on yleensä nopein tapa edetä vedessä. Usein suurimmat virheet ovat liian pystyssä uiminen, jolloin jalat laahaavat liian syvällä ja pää on koko ajan pinnalla.
Opettele uimaan vaparia kasvot vedessä ja niin, että potkut pysyvät koko ajan pinnassa.
Koko jalka potkii lonkasta asti ja nilkka on rentona. Potku on piiskamainen.
Opettele hengittämään kainalon alta, eli aina silloin, kun käsi tekee kauhaisun! Voit hengittää koko ajan samalta puolelta, eli joka toisella vedolla, mutta suosittelen kuitenkin opettelemaan molemmilta puolilta hengittämistä. Näin ollen voit ottaa happea vain joka kolmannella vedolla.
Puhalla ilmaa sekä nenästä, että suusta rauhallisesti ulos, jotta hengittämisestä ei tule ”keuhkot ääriään myöten täyteen ja kaikki hirveällä puhalluksella ulos” -tyyppistä. Se syö hirveästi energiaa.

vapaauinti_hengitys
Vapaauinnin hengitys ”hieman” liioitellen, mutta ymmärrätte varmaan mistä se happi pitäisi ottaa. EI siis edestä, vaan kainalon alta!

 

Rintauinti:
Rintauinti (eli sammakkouinti) on monille varmasti tutuin uintitekniikka. Rintauinti on kevyin uintitekniikka, joskaan ei nopein. Usein pinnalla pysymiseen riittää perinteinen ”mummotyylikin”, jossa uintikaverin kanssa juoruilu onnistuu leppoisasti potkutellen.
Jos haluat rintauintiin vauhtia, opettele rytmi: Liuku – veto – potku. Liukuasennossa kroppa on aivan luotisuora ja pää käsien välissä.
Vedossa kädet pysyvät koko ajan näkökentässä, eli käsiä ei viedä leveälle auki. Kädet koukistuvat kyynerpäistä ja peukut tulevat kohti kainaloa.
Potku on yleensä se haastavin osuus, mutta itse koen, että tavallisen ”sunnuntaiuimarin” ei välttämättä tarvitse hallita ihan oikeaoppista rinulin potkua. Opettele potkimaan kuitenkin niin, että jalat aukeaa symmetrisesti ja lantio pysyy vaakatasossa (eli potku ei ole saksipotku).

Rintauinnin vedossa kädet "hyökkäävät" eteenpäin, jota seuraa pitkä liuku!
Rintauinnin vedossa kädet ”hyökkäävät” eteenpäin, jota seuraa pitkä liuku!

Selkäuinti:
Selkäuinnissa monen ongelma on istuva asento, jossa takapuoli putoaa kohti pohjaa. Oikeassa uintiasennossa lantio on lähellä pintaa ja varpaat rikkovat pinnan jokaisella potkulla. Polvet sen sijaan pysyvät pinnan alla (eli potku ei ole pyörän poljentaa).
Käsivedossa käsi pysyy suorassa ja pikkurilli rikkoo ensimäisenä veden pinnan käden mennessä aivan korvan vierestä. Aivan kuten vapaauinnissakin, vedot vedetään vuorotellen. Rinta kääntyy aina sen käden puolelle, mistä veto vedetään ja katse pysyy koko ajan kohti taivasta. Selkäuinnissa tarvitaankin hyvä rintarangan liikkuvuus! Selkäuinnissa ei hengittämisellä ole erityistä rytmiä, koska kasvot ovat veden pinnan yläpuolella.
Käsivedossa loppuveto on kinkkinen, joka kannattaa ehkä opetella videolta jos haluaa saada vauhtia lisää omaan selkäuintiinsa. Sanallisesti sen selittäminen on haastavaa.

Käsi kulkee aivan pään vierestä ja pikkurilli edellä!
Käsi kulkee aivan pään vierestä ja pikkurilli edellä!

Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä kaikille uinnista pitäville! 
Kovia vetoja 😉 !uintitekniikka8 (1 of 1)

 

fityoutoo

3 vastausta artikkeliin “Muutama vinkki uintitekniikan parantamiseksi!”

  1. Kävin muutama vuosi sitten tekniikkauimakoulun ja siitä on ollut hyötyä todella paljon. Varsinkin kun jatkoi uintia uimakoulun jälkeen aktiivisesti niin ei mennyt rahat hukkaan ja hartiat pysyy kunnossa. Ainoa ongelma on nenän valuminen kun puhallan nenän kautta ilmaa veteen.. Ja tästä syystä mieheni ei enää halua uida samalla radalla kanssani 🙁

  2. Ompa hauska tämä selitti miksi näytät tutulta! Olen itsekin uinut Joensuun Uimaseurassa ensin tekniikka kouluissa pikku nappulana vuodesta 2000 aina lukioikäiseksi jonnekin 2009 tienoille varsinaisesti seurassa.:) Varmaan olen ihaillut sinua katsellessani ”isojen” harkkoja, jotka ui niin hurjan kovaa. 😀 Oletko valmentanut vielä Joensuussa uidessasi? Kiva blogi sulla, olen lukenut jo jonkin aikaa.

    • Eikä, tosi hauska yhteensattuma 🙂 !!!
      Olen joo valmentanut, mutta muistakseni vain uimakouluissa ja jossain ihan pienten ryhmissä. Olin silloin 18-v. Eli on ihan mahdollista, että ollaan törmätty ”muutama” vuosi sitten!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta