”Nälkä on tunne siitä että laihtuu!”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

…Ja varmaan myös tunne siitä, kuinka mun lihakset haihtuu!!!

Tuo lause oli mun mielestä joskus vuosia sitten Superdieetti-ohjelmassa ja aloin jo silloin miettiä sen älyttömyyttä. Laihdut vain jos on nälkä. Muistan itse kun olin sen yhden ja ainoan kerran fitnessdieetillä, niin oikein nautin välillä nälästä, koska jotenkin se toi fiiliksen siitä, että kunto menee eteenpäin. Nälkää osasi odottaa ja jos se ei ollut, tuli heti olo tekeekö asiat oikein. Kuinka hullua se olikaan?!?
Toki nälänsäätely toimii niin, että elimistö osaa ilmoittaa kun se tarvitsee ruokaa. Jos se on syystä tai toisesta häiriintynyt, niin esimerkiksi uutta ruokavaliota opeteltaessa voi helposti tulla fiilis, että syö vaikkei tekisi mieli. Jos tuntee pärjäävänsä pelkän aamun röökillä ja kahvilla, niin se ei välttämättä kuitenkaan tarkoita, että se olisi kovin terveellistä…

Nykyään mä inhoan nälkää, koska muutun aika nopeasti vuoden tyttöystävästä vuoden äksyimpään narttuun. Tätä vegeshowta on jatkunut nyt kolme päivää ja olen ollut yllättynyt siitä miten voisin vain syödä koko ajan?? Joku totesikin tuolla kommenttiboxissa liittyen edelliseen postaukseen, että ruokaa täytyy syödä selvästi enemmän… Joo olen kyllä huomannut! Eilen mä olin ottanut kunnon eväät ja sen lisäksi mulla oli repussa cashewpähkinöitä ja manteleita joita nappailin jumppien välissä (ohjasin vain neljä tuntia). Menin suoraan töistä anopille hakemaan lapsen hoidosta ja anoppi oli siellä laittanut karjalanpaistia, joka ei ole edes mitään lempiruokani… Mutta niinhän siinä kävin, että kun nälkä oli kova ja vaihtoehtona oli karjalanpaisti+keitetyt perunat+salaatti tai pelkkä perunat+salaatti, niin en voinut vastustaa kiusausta.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Olenkin miettinyt, että miten tää vegaaniruokavalio toimii hyvin liikkuvalla ihmisellä… Siis oikeasti? Syödä täytyy paljon, mutta totuus on, etten ainakaan itse ehdi syödä koko ajan! Tänään jumppaohjausten jälkeen jäin kaipaamaan palkkaria, koska silloin kestän syömättä siihen asti kun saan lapsen nukkumaan. Jotain mun ruokahalusta kertoo se, että söin äsken 3 täysjyvätortillalettua, melkein 250g härkistä, sipulin, paprikan, kokonaisen kesäkurpitsan ja puolikkaan avocadon. Kaiken tän huuhdoin alas puolella litralla appelsiinimehua, enkä oo vieläkään mitenkään hirvittävän täynnä! 😀OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Huomenna mulla on liikunnasta vapaa päivä, joten epäilen, ettei tule syötyä ihan samalla tavalla. Mulla mielestäni kroppa toimii aika optimaalisesti siinä mielessä, että se kertoo aika selvästi jos on jotain vailla. Nykyään harvemmin tulee syötyä ihan huvin vuoksi, eli nälkä tulee tasaisesti pitkin päivää.

Ostin huomiseen wokkiin niitä soijapötkylöitä(??), joista mun mies sanoutui irti heti ne nähtyään 😀 ! Eli mä saan tätä mun vegekeittiöö pyöritellä täällä aika yksinäni… Sain hänet maistamaan kyllä härkistä, mutta ilme kertoi kaiken. Onneks mun ruokahalulla ja avoimuudella tällä kokeilulla voi olla jopa joku mahdollisuus onnistua! Tai edes päästä joten kuten läpi.

 

fityoutoo

23 vastausta artikkeliin “”Nälkä on tunne siitä että laihtuu!””

  1. Hei!

    Bongasitko jo uudet härkismaut; tex mex ja BBQ? Ostin tänään testiin ja voin kyllä ainakin jälkimmäistä suositella. Tex mexiä en vielä avannut. Ostin myös niitä uusia härkispihvejä ja hyvältähän nekin maistuivat. Mun mielestä toi sun ilta-annos kuulostaa pieneltä verrattuna millaisia settejä sitä välillä itse tulee jumppien jälkeen vedettyä 😀 Olen itsekin sellainen, etten oikein noista vegeruoista täyty, vaikka kuinka haluaisin.

    Suosikkivegeruokiani (olen siis sekasyöjä, joka syö aika vähän lihaa ja kanaa en oikeastaan ikinä kotioloissa + paljon lohta, munia ja jonkin verran maitotuotteita) ovat nyhtiksen ja härkiksen lisäksi.
    -Baban falafelit & hummus
    -Lupiinitempe
    -Oluthiiva
    -Vihis 😀
    -Oatlyn tuotteet

    • Oluthiiva… Hmm… Nyt kuulostaa melko erikoiselta 😀 !
      En oo vielä bongannut noita. Härkiksessa on vaan vähän sama ongelma mulla kuin linsseissä ja pavuissa (ylläri sinänsä) että ne tekee mulle hirveesti ilmavaivoja 🙁 !

    • Mulla on ton Härkiksen kanssa vähän sama juttu, että vatsalle ei ihan se paras mahdollinen. Mulla ei tuu ilmavaivoja niinkään, mutta muuten sellainen tosi outo olo vatsaan ja ehkä pieni närästyksen tunne. Tosin mun on ollut jotenkin koko suoliston systeemi ihan sekaisin viime vuoden lopun jäljiltä. Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla miltei 4 vuotta ravitsemusterapeutin ehdotuksesta ja voinut sillä aika hyvin, lähinnä vehnää kestän tosi huonosti ja viime vuoden lopulla armottomasti mätin kaikkea vehnäistä ihan päivittäin ikään kuin kokeiluna ja samalla muutenkin tuli ehkä syötyä vähän huonosti, etenkin kahden viikon joululomalla söin itseni ihan tukkoon. Aion jatkossakin vielä kokeilla vehnää pienissä määrin, mutta hieman oloa ja vatsan kuntoa tarkkaillen, kai tässä on kohta johonkin lääkäriin mentävä. Mä en niinkään muusta välitä, mutta tuoreet croissantit, ne Alepan suklaacookiet, mutakakku, minttupuffet ja Ben & Jerry-jäätelöt 😀 mistään leivoksista en niinkään muuten välitä ja kaiken muun saan gluteenittomana ja olen niin tottunut syömään.

      Oluthiiva on tosi hyvää ja antaa sellaisen kivan juustoisen tuntuman esim. pastan, salaatin tai minkä vaan kokkailun päälle. Punnitse ja Säästä (ainakin Simonkenttä) myy ihan irtonakin, mutta myös Ruohonjuurista, Lifestä ja muualta löytää, maksaa n. 5-7 euroa. Palmuston kikhernenuudelit on kanssa tosi hyviä.

      Sinuna ottaisin kyllä kaiken ilon irti tästä kokeilusta ja kokeilisin kaikkia erikoisuuksia, joita vegehyllyt pitävät sisällään….ainakin vatsan sallimissa rajoissa. Kattelin sun snapista tänään sitä vegemöttöstä (itse tykkään enemmän Hoviruoan) ja olit ihan oikeassa, että nakki puuttuu välistä 😀 Itsekin tuppaan vihiksen väliin laittamaan Hesen kurkkumajoneesin, ketsuppia, juustoa ja ehkä niitä nakkejakin #truevege 😂

  2. Tarvitset enemmän rasvaa ja proteiinia. Runsaasti oliiviöljyä kasvisten päälle, kookosöljyä lusikalla vaikka sellaisenaan, avokadoa, papuja, kikherneitä, linssejä…ei pelkillä kasviksilla tulekaan täyteen, varsinkin rasvoilla saa kylläisyyden tunnetta aikaan.

    • Joo rasvaa koitankin mättää ja jokaisella aterialla.
      Pavut ei oikein sovi mun vatsalle, kuten tohon edelliseen kommenttiin laitoin. Pitää kokeilla nyt noita soijajuttuja miten ne sopii kun en normaalisti soijaa syö muuta kuin soijakastikkeena.

  3. Moikka!

    Suosittelen katsomaan Aino Rouhiaisen kirjoitukset kasvisruokavaliosta paljon liikkuvalla ihmisellä. Hän testasi sitä n. vuosi sitten 2015 🙂

    • Juu, muistelinkin että hänellä oli hyviä reseptejä. Muutamia jo bongailin, mutta ainakaan ne eivät olleet ihan vegejä, vaan maidottomia&gluteenittomia.

  4. Hei,

    kyllä se tasoittuu. Suoliston bakteerikanta muuttuu liharuuan jäädessä pois. Lisääntynyt kuitujen määrä yhdessä bakteerikannan muuttumiseen voi saada aika jänniä oloja aikaan. Luulen, että tuossa 3viikon kohdalla olosi on jo tasoittunut. Toisaalta jos siirryt takaisin liharuokaan, muuttuu normaalifloorasi taas. Aika harmillisen usein ajatus vegeruuasta on: liharuokaa ilman lihaa. Kannattaa ottaa omia ruokia mukaan, esim. tofupaketti, kasvispihvipaketti jne. Itse tykkään myös laittaa härkäpapurouhetta ruokiin lisukkeeksi.

    Suomalainen ei kyllä voi proteiinivajeesta kärsiä. Olennaisempaa on, kuten varmaan liikunta-alan ihmisenä tiedät, essentiellien aminohappojen saaminen ravinnosta, ei niinkään proteiinien älytön tankkaus. Glukoosi on solujen pääasiallinen energianlähde. Suosittelen kaikille biokemian perusteita. Tässä tosin puhuit siitä, että koet proteiinien täyttävän paremmin. Uskon tosin, että totut runsaampaan hiilihydraattimäärään pian.

    Olen ollut vegaani kohta kaksi vuotta, enkä edes muista koko asiaa. Tehotuotetun lihan syöminen on yksinkertaisesti älytöntä, vastuutonta ja typerää. Miksi pitää koiraa, helliä ja rakastaa sitä, ja toisaalta pistää poskeensa tuntevia, älykkäitä, arvokkaita eläimiä? Toivon, että vegekokeilu saa sinut ja lähipiirisi vähentämään lihansyöntiä.

    Suosittelen käyttämään paljon tahnoja, niitä voi tehdä mistä vaan. Hummusta ki(c)kherneistä, ihan suomalaisista herneistä, tai munakoisotahnaa eli coolimmin babaganoushia, vegaanista pestoa, you name it.. Tuhdit smoothiet, runsaat salaatit, tuorepuurot… Kauppojen eineshyllyiltäkin löytyy nykyään täysin vegaanisia eväitä: vegepizza (se on oikeesti hyvää), vegeburger (en pidä), vegaaniset riisipiirakat (nam!), valmisannokset jne. Vegaaniruoka ei ole rajoitus vaan mahdollisuus! Vaihtoehtoja on loputtomasti. Tsemppiä vegeilyyn, paluuta liharuokaan ei ole 😉

    • Kyllä, opiskelen tällä hetkellä yliopistossa aihetta, joten väittäisin ainakin jotain tietäväni ravinnosta. Ja sen perusteella suosinkin myös proteiineja ravinnossa! Mutta kuten sanoinkin, niin koen että kasvisruoka kyllä täyttää aluksi, mutta sen kylläisuusvaikutus ei ole sama kuin proteiinipitoisella ruoalla.
      En mitenkään jaksa uskoa, että voisin ihan käytännön syistäkään olla täysin vege, koska haluan että me perheenä voidaan syödä kaikki samaa ruokaa. Lisäksi ruokavalio on haastava kaikissa sosiaalisissa tilanteissa. Toki meillä on jo nyt paljon ruokavaliossa kasviksia ja punaista lihaa syö lähinnä mieheni. Itse koen, että luomulaatuista lihaa voin hyvällä omalla tunnolla syödä, samoin kuin kalaa ja äyriäisiä, joita tykkään kovasti. Ja tietysti maustamatonta heraa ja kananmunia, joita meillä kuluu ihan kiitettävästi. Mä ymmärrän kyllä täysin, että monella vegaanius on puhtaasti eettinen valinta, mutta jokaisella on oma näkökantansa. Itse suosin kultaista keskitietä, enkä aivan ehdottomuutta missään 🙂 .

  5. Se, että olet käynyt muutaman kurssin ravitsemustieteitä avoimessa yliopistossa, ei tarkoita sitä, että opiskelisit ravitsemustieteitä yliopistossa. Hienoa tietysti, että otat avoimesta yliopistosta kaiken irti, mutta se ei vielä tee sinusta yliopisto-opiskelijaa. Biokemian mainitsin siksi, että mielestäni olisi ihan mahtavaa, jos ihmiset enemmän ymmärtäisivät solutason mekanismeja. Ei tietenkään sillä, että kaikkien niitä yliopistossa pitäisikään opiskella. Tietysti omat kiinnostuksenkohteensa kokee tärkeinä. Aika pitkään on ollut esimerkiksi käsitys, etteivät hankitut ominaisuudet periyty. Sehän taas on aivan puuta heinää. Hankitut ominaisuudet kun eivät periydy dnan emäsjärjestyksessä, vaan perimän modifikaatioina = epigeneettinen periytyminen, esim. metylaatiot. Joo, lähti vähän lentoon aihe, mutta pointti oli, että mekanismeja ymmärtäminen voisi vaikuttaa elintapoihin 🙂

    Vegeys yleistyy niin kovaa tahtia, etten omassa lähipiirissäni ole joutunut koskaan haastaviin sosiaalisiin tilanteisiin sen takia. Riippuu siis näköjään myös piireistä! Tämä ei tule mieleen, kun omat ystävät ja perhe syö lähes pelkästään kasvipohjaista ravintoa. Ravintoloistakin olen poikkeuksetta ilman nurinaa saanut vegeannoksen ja nykyään sellainen löytyy vakiona lähes jokaiselta listaltakin 🙂

    • Jaahas 😀 . En voi todeta kuin että ”taas näitä”. Upeaa tulla pätemään tuntemattoman bloggarin kommenttiboxiin anonyyminä.
      Siellähän voi olla vaikka ydinfyysikko, kun niin vain antaa ymmärtää.

      Omassa ystäväpiirissäni ei ole ketään vegaania ja epäilen, että vegaanit edustavat suomalaisesta väestöstä (ainakin toistaiseksi) häviävän pientä osaa. Yhtään heitä väheksymättä. Ruokavalion toimivuuteen vaikuttaa myös se, millaiseksi sen kokee sosiaalisissa tilanteissa. Tässä kokeilussa mä puolueettomasti haluan ottaa huomioon eri tekijöiden vaikutukset.

  6. En voinut olla tarttumatta aiheeseen 😀 Mainitsit miettineesi, miten vegeruokavalio toimii paljon liikkuvalla ihmisellä. Se riippuu ihan siitä, miten on perehtynyt ruokavalioon, miten sen osaa toteuttaa yms. Itse olen ollut vegaani pitkään treenaten paljon. Ei ole kyllä nälkäkään vaivannut enkä sanoisi, että syön muihin nähden mitenkään valtavasti. No, kaikkihan ovat toki erilaisia, mutta toki kehosi on tottunut erilaiseen ruokavalioon ja siltä kestää hetken sopeutua uuteen muutokseen. Mutta jos ei ruoka täytä, niin kannattaa syödä enemmän ”tuhdimpia” vegeruokia ja ottaa myös isompia aterioita. olisi kyllä kiva nähdä sun ruokapäiväkirjoja tältä kokeilujaksolta 🙂

    • Tää on varmasti ruokavalio, joka vaatii totuttelua ja paneutumista. Jo pelkästään se, että keksii mitä laittaa ruoaksi vie alussa enemmän aikaa. Itse oon ainakin aika juurtunut niihin omiin ruokiin paitsi toki niinä viikkoina kun meille tuli Sannan ruokakassi (tosin niistä resepteistä ei voi kyllä muuntaa vegeversioita).
      Ruokapäiväkirjatoive huomioitu 🙂 !

  7. Jos palkokasvit ei tunnut sopivan vatsalle, niin kannattaa silti ainakin kokeilla tofua (jalotofun tuotteet superhyviä ja sopii ruokien lisäksi vaikka leivän päälle). Samoin nyhtökaura sopii monelle, jos sitä vain sattuu löytämään kaupasta (prismat la-aamuisin on varmin paikka). Alpron soijapohjaisissa jogurteissa ja Go On -rahkoissa on myös ihan hyvin proteiinia ja sopivat ainakin minun herkkisvatsalleni. Maustetut Go On -rahkat menevät melkein jälkkäristä 🙂 (Maa)pähkinävoi on myös yllättävän hyvä proteiinin (n. 25%) ja rasvan lähde. Kannattaa myös maistaa Jokaiselle-merkin Tikka Masalaa, vaikka ei muuten eineksistä välittäisikään, tuo on nimittäin todella hyvä ja on pelastanut minut muutamalta nälkäkuolemalta :D. Myös esimerkiksi Evoken proteiinipatukat ja -mehut sekä Yosa Sport -kauravälipala ovat vegaanisia ja runsasproteiinisia välipaloja, joita on helppo napata mukaan treenikassiin. Evoken tuotteissa tosin on proteiinina käytetty lähinnä soijaa, mutta ainahan voi kokeilla sopivatko ne itselle.

    Lisäksi jos http://www.vegaanituotteet.net ei ole vielä tuttu, niin kannattaa kurkata sivusto läpi, sieltä löytyy runsas listaus kauppojen vegaanituotteista, myös esim. proteiinipatukoista ja -jauheista.
    Tsemppiä kokeiluun!

    • Varmaan vatsa tottuisi pitkässä juoksussa palkokasveihin. Nyt olen lähinnä piereskellyt kolme päivää heh heh :D. Saatoin myös aloittaa liian isoilla määrillä, eli ehkä aluksi kannattaisi ottaa vain kerran päivässä papuja&linssejä. Tänään kokeilin niitä soijapötkylöitä. Katsotaan mitä niistä vatsa sanoo!

  8. Ei liity otsikkoon millään tavalla mutta koska positiivisia asioita ei voi koskaan sanoa liikaa haluan kertoa että tuossa kuvassasi näkyy omaan silmääni melko lailla täydellinen kroppa 😊 terve, urheilullinen, timmi.. mitä näitä nyt on. Sulla on myös hauska ja kipakka tapa kirjoittaa, tykkään siitä että on asiaa ja huumoria yhdistetty. Ei varmaan kannata kehua liikaa ettei kihahda hattuun joten jätetään tällä kertaa tähän 😂 pidä tää linja!!!

  9. Jonkin tutkumuksen mukaan ( sori ei oo lähdeviitettä) pavut täyttivät pidemmäksi aikaa kuin punainen liha, mutta varmasti nämä jossaun määrin yksilöllisiä asioita. Itse en esimerkiksi pysy kylläisenä smoothiella sisälsi se mitä vaan ja oli kuinka iso vaan. Mun aivot ei ilmeisesti usko mun syöneen jos en oo pureskellut ruokaani. 🙂

  10. paljon liikkuvana vegaanina voin sanoa etten kadu ollenkaan eläinperäisten tuotteiden jättämistä. nykyään on niiiiiiin helppoa olla vegaani – soijajugurtti/-rahka, kauravalmisteet, leivän päälke flora ja violife, kasvimaidot, linssit/pavut jne kunhan muistaa käyttää esim öljyä hyvän määrän niitä laittaessa jotta nälkä pysyy loitolla, härkis/nyhtökaura/tofu… musta on hassua miettiä että sanat proteiinipitoinen ja kasvisruoka ei kulje käsikädessä – omasta tahdosta perehtyä vegetuotteisiin se on kiinni ja yhtä protskupitoisen sekä täyttävän ruokavalion saa vegaaninakin tehtyä eikä se ole mitenkään vaikeaa. reseptejä kannattaa bongailla netistä ja mahdollisuuksien ja omien halujen mukaan netistä on mahdollista saada itselleen vegaanitutor auttamaan ravinnon valinnassa, vaikkei olisikaan pysyvällä tiellä 🙂

    • Juu varmasti vegaaniruokavaliossa proteiinia voi saada myös, mutta ovathan lähteet toki paljon rajallisemmat kuin sekasyöjällä! Itsellä tämä on vain kokeilu ja ruokavalio olisi voinut olla noista neljästä mikä tahansa. Mulla ei siis lähtökohtaisesti ole sellaista paloa alkaa vegaaniksi, joka tässä ehkä kannattaa muistaa 🙂 . Eiköhän ihan kaikille, jotka radikaalisti ruokavaliotaan muuttavat ole alku hieman tahmeaa.

  11. Mukava lueskella näitä kommentteja kun vegaanit niin voimakkaasti perustelevat ruokavaliotaan! 😀 hyvä kun kokeilet, kyllähän se on yksilöllinen asia miten kroppa pelittää mistäki ruuasta. Kiitosta myös siitä, että kerrot mielipiteesi suoraan, vaikka joku voi mielensä pahoittaakin. Kirjoitustyylisi on hauska, tsemppiä (ja voimia) vegeaikoihin!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 9
Tykkää jutusta