No ei taida minusta edelleenkään kasvissyöjää tulla…

Muistatteko vielä kun kokeilin kuukauden vegaaniruokavaliota, jonka te lukijat äänestitte kolmen eri ”suuntauksen” joukosta…? Kokeilu oli mielenkiintoinen, mutta yllättävän haastava. Lisäksi sain hmm.. hyvin mielenkiintoisia kommentteja koskien ruokavaliokokeiluani, joista kaikki eivät olleet kovin rohkaisevia! Silti oli varmasti hyödyllistä itselleni välillä ajatella sieltä laatikon ulkopuolelta asioita.

Ajatus kasvisruokavalion noudattamisesta on kuitenkin kytenyt mulla päässä, vaikka en ole siitä sen enempää kirjoitellut. Kuten olen useaan otteeseen sanonut, niin rakastan kasviksia ja hyvin tehtyä kasvisruokaa. Olen myös perillä eettisestä puolesta, vaikka toki siihen voisi varmasti aina kiinnittää enemmän huomiota. Haluan kuitenkin, ettei ruokavalio aiheuta liikaa vaivaa ja pohtimista arjessa, koska syöminen on parhaiten hallussa itsellä silloin, kun se ei stressaa ja on suht helppo toteuttaa. Ymmärrän kyllä, ettei kasvissyöjänä oleminen vaadi esimerkiksi  välttämättä omien ruokien valmistamista mutta se on ihan selvä homma ettei mieheni halua siirtyä kasvisruokaan, enkä halua myöskään lapsille tarjota pelkkää kasvisruokaa. Tässä jo pelkästään yksi logistinen ongelma 🙂 .

Nykyään kun olen töissä ja haen usein ruokaa läheisestä työpaikkaruokalasta, niin olen voinut lisätä viikottaiseen ruokailuihin yhä useammin kasvisruokavaihtoehtoja. Myös kasviproteiinit on aika kivasti huomioitu, eli yleensä aina on tarjolla salaattia, jossa on erilaisia herneitä, linssejä tai papuja. Vaikka liikun töiden puolesta paljon, niin en voi silti syödä pelkästään porkkanaraastetta ja spagettia. Eli kyllä siellä jotain vähän täyttävämpää täytyy olla lautasella! Intouduin myös kokeilemaan taas uudestaan soijasuikaleita keskiviikkona salaattia valitessa, mutta ne jäivät kyllä syömättä, koska jokin niissä totuttelusta huolimatta etoo. Quornia en ole vielä testannut.

En tiedä luitteko entisen missin Lotta Näkyvän IG-päivityksen tässä joitakin viikkoja sitten, jossa hän oli siirtynyt 9kk vege-kokeilun jälkeen sekasyöjäksi. Hänen vatsansa ei millään tottunut ruokavalioon, tai siis lähinnä kasviproteiinin lähteisiin. Ymmärrän kyllä täysin hänen tuskansa! Vaikka mullekin sanottiin vegekokeilun aikana, että ”vatsa kyllä tottuu”, niin mun vatsa ei kyllä vaan tunnu tottuvan! En muista milloin viimeksi olisin kärsinyt näin järkyttävistä vatsakivuista ja suolisto-ongelmista kuin mitä olen viime aikoina kärsinyt. Oon myös koittanut ottaa esim. linssejä tai papuja vain ihan muutaman ruokalusikallisen, mutta mun vatsa reagoi niihin todella voimakkaasti – joka kerta! Tähän mennessä kokeilun perusteella soijapapu on pahin ja härkis tulee hyvänä kakkosena. Härkisrouhetta jugurtin päällä pystyn syömään ilman pahempia ongelmia, mutta härkistä lämpimässä ruoassa taas en. Tai siis pystyn, mutta voin varautua karmeaan kaasunmuodostukseen!!!

Mä jatkan siis edelleen eläinproteiinin käyttöä, mutta ei senkään kanssa tarvitse liioitella. Punaista lihaa syön kerran tai kaksi viikossa. Heraproteiinia (Foodin, maustamaton) käytän ihan päivittäin aamupuuron joukossa ja joskus välipalalla. Nyt sain kaverilta testiin kasvisprodejauheen, mutta en ole vielä maistellut ja pelottaa miten vatsa reagoi (sisältää mm.herne- ja soijaproteiinia).
Mulle on kuitenkin tärkeintä, että vatsan toiminta ei häiritse jokapäiväistä elämää eikä mun tarvitse kärsiä hirveästi turvotuksesta päivittäin.

Mun ratkaisu edelleen on siis monipuolinen sekaruokavalio, eli kasvisruokailija musta tuskin tulee, ellen koe tulevaisuudessa jotain uutta heräämistä. Oma olo kertoo parhaiten sen, mikä itselle ja omalle vatsalle sopii. Mun selkeä kokemus on, ettei punainen liha tai sen paremmin pavut ja linssit oikein ole mulle paras valinta!

Onko teidän vatsa oireillut kasvisproteiinin lähteistä? Kuinka usein tulee käytettyä linssejä, papuja tai herneitä?

fityoutoo

10 vastausta artikkeliin “No ei taida minusta edelleenkään kasvissyöjää tulla…”

  1. Itse tuli joskus kokeiltua jauhelihan korvikkeena soijaa. Maultaan ja koostumukseltaan olisin voinut ottaa sen pysyväksikin vaihtoehdoksi, mutta sen aiheuttama kaasunmuodostus oli jotain ihan jäätävää. Käytin ostamani pussin sinnikkäästi loppuun asti, mutta kaasun muodostus ei laantunut mihinkään. Toista en ole viitsinyt sen jälkeen ostaa. Ymmärrän kaasutus ongelmasi. 😀
    Kidneypavut, mustat pavut ym. eivät ole aiheuttaneet samaa. Mutta niissä ostan sellaisia suolaliemessä liuotettuja papupakkauksia. Voisiko se liuotus vaikuttaa asiaan jollain tavalla?
    Hyvää syksyn jatkoa! 🙂

    • Kiitos samoin sinne :)!
      Soijarouhetta oon joskus itsekin käyttänyt, mutta mulla se ajatus soijasta vaan ällöttää. En tiedä mikä siinä on!

  2. Ei sinun tarvitsekaan, monet kasvissyöjät ovat palanneet seka tai kala syöjiksi. Nykyään flexaus(joustavuus syödä lihaa silloin tällöin)on aika suosittua ja varmasti siitä tulee seuraava ”trendi” ainakin povataan sellaista. Fleksaaja voi siis syödä juhlissa palan liivatekakkua, olla 100%kasvissyöjä koko vuoden mutta jouluna syödä palan kinkkua ja pääsiäisenä lammasta. Toivottavasti rohkeasti kokeilet vegeproteiinia! on kyllä vatsaystävällistä mutta tietty jokaisen vatsa reagoi eri tavoin. onneksi lounasruokaloissa ja eineksissä on panostettu paremmin proteiiniin. Ei pelkällä salaatilla elä varsinkin jos on liikkuva työ

    • Ihana sana, flexaus! Ja itse vegaaniliiton puheenjohtaja kirjoitti taannoin, että moni vegaanista ruokavaliota noudattava palaa kokonaan takaisin sekasyöntiin, koska kokee sen sosiaalisesti ja käytännössä liian hankalaksi. Hän kannusti myös joustavuuteen! Ei se maailma muutamaan eläinperäiseen tuotteeseen kaadu, jos suurin osa ravinnosta on yleensä täysin kasvisperäistä. Itsekin syön yleensä vegaanisesti, mutta en säti tai toru itseäni jos joskus käytän esim. juustoa tai kanamunia. Parempi on tehdä muutos pienin askelin, itselleen sopivalla tavalla ja totuttelemalla. Kirjoitin viime vuonna lyhyen jutun aiheesta: http://www.lily.fi/blogit/coachellu/kivinen-tie-kohti-vegaanisempaa-ruokavaliota 🙂

    • Mun mielestä toi flexaus on sanana ihan loistava ja sopii ainakin omaan ideologiaani hyvin. En oo koskaan ymmärtänyt täydellistä ehdottomuutta – tai siis se on ok silloin jos se ei tuota ahdistusta itselle. Toki monella sairaus vaatii esim. ruokavaliossa ehdottomuutta, mutta harvassa asiassa se muuten toimii.

      Mä koin vegekokeilun aikana sen juurikin sosiaalisesti tosi hankalaksi. Siis joo, aina jotain vaihtoehtoja löytyi, mutta sitten se saattoi olla juurikin se porkkanaraaste ja pasta ja sillä mennään. Ja kiireessä helposti ainakin itse jätän mieluummin sit syömättä kun syynäämään jokaista ruokalistaa tarkkaan.

  3. Mulle ainoa toimiva kasvisprotsku on lektiinitön herne-riisiproteiini, pienissä määrin myös pähkinät ja esim. sokeriherneet. Viljoista käy tattari mutta vain jauhona. Oon keliaakikko, jolle kaura ei sovi. En ymmärrä, miksei kasvisruokavaliossa voisi käyttää kananmunaa proteiininlähteenä, jos vegaaneilla on koiriakin lemmikkinä. Pari pihakanaa, ne eivät huomaa eroa, jos vaihdat hedelmöittämät kananmunat golfpalloihin. Ne jatkavat hautomista tyytyväisinä, eivätkä vaihda munimispaikkaa, mikä kertoisi kanan stressistä. Vapaana ulkoileva, toimivassa laumassa elävä ja päivittin rapsuteltu kana ei varmasti ole lemmikkikoiraa onnettomampi tai riistetympi eläin.

    • Totta muuten! Hyvä pointti! Itse käytän luomukananmunia. En tiedä onko ne kanat oikeasti onnettomia….? Ostan myös aina lähitilojen munia jos on vaan saatavilla. En tiennytkään et sinne pesiin laitetaan golfpalloja!? 😀

  4. Mulla on ollut samaa ilmiötä papujen, soijarouhe ja linssien kanssa. Erityisesti jos on mukana myös sipulia. Tuo yhdistelmä aiheuttaa ilmapalloilmiön. Ilmeisesti kuivatetut pavut liotettuna ja sen jälkeen hieman idätettynä ennen keittämistä helpottais tätä mutta en ole vielä testannut. Härkis, nyhtökaura, soijasuikaleet ja pavuista mustapapu aiheuttaa myös hieman mutta ei ihan yhtä paljon. Seitan toimii. Quorn mullakin vielä testaamatta. Pirtelössä käytän hamppuproteiinia. Vähän heinältä se maistuu mutta oon makuun tottunut ja hyvin katoaa banaanin, marjojen, mantelimaidon ja inkiväärin seurassa. Heraa en taas pirtelössä voi käyttää, koska blendattuna se kuohkeuttaa siinä määrin, että taas pääsee nauttimaan pallovatsasta. Tykkään käyttää hamppua myös siemeninä. Maku mukavan pähkinäinen. Munat aiheuttaa isoina määrinä myös ongelmaa, joten tämä fleksaaja täydentää ruokavaliota kalalla, juustoilla (feta/vuohenjuusto) ja satunnaisesti riistalla eikä pala joulukinkkua maailmaa kaada.

    • En ole muuten ihan varma testasinko tota seitania…? Mulla on kyllä ajatus, että olen testannut. Ehkä se ei tuottaisi niin vatsaoireita. Oon joskus kokeillut riisiprodea ja se ainakin on koostumukseltaan ihan sietämätöntä. Tosi sellaista karkean jauhoista, vähän niinkuin sementtiä murskaisi smoothieen 😀 .

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 6
Tykkää jutusta