Nukahtamisongelmia, valvomisongelmia ja heräämisongelmia…

28.4 asetin blogissa itselleni tavoitteen (postaus TÄÄLLÄ!). Se tavoite oli levätä enemmän, nukkua pidemmät yöunet ja mikä tärkeintä: Raahautua sänkyyn ihan viimeisetään ennen klo.23!

Katselin eilen Katarina Tunturin snäppiä, jossa hän puhui siitä muutoksesta, joka häneen on tullut sen jälkeen, kun hän opettelin lepäämään riittävästi. Käytän sanaa opettelu, koska opettelua se yleensä vaatii! Toki on eri asia, jos esimerkiksi muksut valvottaa, koska niiltä on paha mennä kyselemään, että millos annatte mutsille 8h yöunet??
Mutta kyllä lepäämäänkin voi opetella ja harvoin pystyy tekemään kovin isoja mullistuksia kerrallaan tässäkään asiassa. Riittävä yöuni on kuitenkin se, mistä kannattaa aloittaa aivan ensimmäisenä!

Ainakin itselläni on ollut paljon parannettavaa viimeisen kahden vuoden aikana siinä, että maltan mennä ajoissa nukkumaan. Katarina kysyi snäpissään, että ”milloin olet herännyt virkeänä aamulla?” Aloin miettiä tätä kysymystä ja tulin tulokseen, että viime aikoina aivan liian harvoin! Ilta on ainakin meillä ainoa aika, kun on hiljaista ja voi keskittyä kunnolla johonkin omaan juttuun. Meillä lasten iltapuuhat alkavat klo.20 jälkeen ja niissä vierähtää helposti ainakin 45min-1h, kun saan hipsittyä pois makuuhuoneesta (toki miehen kanssa vuorotellaan nukutushommissa). Sen jälkeen yleensä ekana syön kunnon aterian, luen ja vastaan sähköposteihin ja bloggaan. Jos olen treenannut, niin koitan myös rullata ja venytellä edes hetken, juuri ennen sänkyyn menoa.
Meillä on ongelmana isomman pojan nukahtaminen, koska hän on ollut aina hirveän haastava nukahtaja! Hän ei kerta kaikkiaan suostu jäämään makuuhuoneeseen nukahtamaan ominpäin, vaan vahtii kuin haukka että joku on vieressä! Vasta kun hän on syvässä unessa, pääsee huoneesta poistumaan. Olemme kokeilleet tarrojen keräämistä ja palkintoja, mutta mikään ei toimi. Hän menee hirveään paniikkiin, jos huomaa, että poistun huoneesta. Tuntuu, että vielä aika sikeästäkin unesta hän vaistoaa, jos koitan nousta sängystä. Tämä sama juttu on ollut hänellä ihan vauvasta asti.

Heti tuon huhtikuisen postauksen jälkeen oli tosi hyvä pätkä, että olin oikeasti nukkumassa silloin kuin piti, eli sängyssä ennen klo.23. Silloin sitä ns. omaa aikaa ei juurikaan jää, mutta toki uniaikaa on enemmän. Usein saatoin mennä jo lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan! Osalle voi klo.21 kuulostaa aikaiselta, mutta kyllä se yllättäen vaan alkaa haukotuttamaan, kun pääsen vaakatasoon!
Mutta kuten kaikki varmasti tuntee tämän tutun kaavan, niin tulee yksi lipsuminen suunnitelmasta…. Sitten toinen…
Itseään pitäisi ihan jatkuvasti muistuttaa, että hei, olet tehnyt itsesi kanssa nyt diilin! Älä huijaa vaan tee mitä lupasit!

Katson nykyään tosi harvoin telkkaria, mutta välillä jään johonkin sarjaan koukuun.. No, tällä kertaa se on Ensitreffit alttarilla USA.

Oon jo kauan haaveillut, että nyt kun mies palaa töihin ja lapset menee hoitoon, niin ehtisin käydä ennen aamuhärdelliä pienellä happihypyllä ainakin 2-3krt viikossa. Tämä on tietysti ihan kuolleena syntynyt idea, jos on päässyt sänkyyn joskus yhden aikaan yöllä… Silloin sekin kävelylenkkiin menevä aika kannattaa käyttää lepäämiseen! Ainakin mä itse uskon, että jos nukkuu öisin riittävästi (määrä on jokaisella toki yksilöllinen!), niin aamulla ei ole rättiväsynyt! Ei tätä vielä välttämättä yhden tai kahden yön jälkeen huomaa, mutta varmasti pidemmässä juoksussa jos oikeasti nukkuu vähintään sen 8-9h. Jos nukahtaminen on tosi haastavaa, niin voi kokeilla esim. melatoniinia nukahtamiseen, joka on reseptivapaa ”pimeähormoni”. Aika usein nukahtamisen helpotamiseksi kehoitetaan myös sulkemaan hyvissä ajoin kaikki ruudut. Itse oon huomannut, ettei sillä ole niin väliä, koska nukahdan joka tapauksessa 10-15min sisällä sänkyyn menosta.

Laitetaas pieni galluppi pystyyn, vastaa kommenttiboxiin!
a) Kuinka monta tuntia nukut öisin?
b) Monelta menet nukkumaan iltaisin?
c) Monelta herään aamuisin ja heräätkö pirteänä vai väsyneenä? 

 

fityoutoo

10 vastausta artikkeliin “Nukahtamisongelmia, valvomisongelmia ja heräämisongelmia…”

  1. Mulla vaihtelee nukkumaan menemisen aika tosi paljon, mutta sanotaan että 24-03 välillä menen nukkumaan (joskus sammahdan jo 23 ja joskus vasta 04), ja nukun noin 9-10h. Silloin kun jouduin käymään palkkatöissä jäi yöunet usein 6-7h pintaan, jolloin jouduin nukkumaan 2-3h päikkärit.

    Nykyään kun itse määrään työaikani herään aina virkeänä, enkä juuri koskaan laita herätyskelloa. Herään kun kroppa haluaa herätä, ja se on ihan luksusta <3

  2. Meen nukkumaan noin kl 22. Joskus jo 21 jos väsyttää ihan sikana eli samaan aikaan lasten kanssa. Viimeistään kl 23. Herätyskello soi joka aamu nykyään 6.30, viikonloppuna laitetaan vasta 7.30, mutta ilman herätyskelloakin herätään viimeitään 8. Eli nukun sen abt 8 tuntia yössä ja se on mulle hyvä ja riittävä määrä. En muista milloin olisin herännyt enää sika väsyneenä. Tietysti asiaan vaikuttaa se että meillä lapset nukkuu yöt nykyään hyvin ja vaikka tulevat viereen melkein joka yö niin en aina edes herää siihen.

    Vuosia huonosti nukkuneena mulle parasta omaa aikaa ja luksusta on nukkuminen 😍 toki ymmärrän pointin että illalla on ainut ja paras hetki hengähtää, koitin vaalia sitä loppuun asti itekin mutta kun itse luovin siitä niin sillä oli niin paljon parempia vaikutuksia niin valitsin unen. Myös ruokailutuottumukset parani kun itseään kun kaikki iltamässäily on jäänyt.

    Nykyään niitä omia hetkiä tulee jo päivällä ja illalla kun lapset ovat omilla menoillaan kavereiden kanssa, joten sitä ei enää niin paljon kaipaa kun aikoinaan.

  3. aikalailla nukahdan siinä puolenyön paikkeilla, nykyisin useimmin jo ennen, ja kello soittaa aamuvuoropäivinäkin vasta noin 8:20. Tosin, useimmin tulee heräiltyä aamulla sitä ennen jo pari kertaa, mutta yleensä aamuisin nukahdan helposti uudelleen. Toisinaan herään virkeänä, toisinaan en, mutta nykyään yritän pysyä tarkkana siitä, että ainakaan alle 6h unet ei lipsuisi, ei mielellään ainakaan useampana yönä alle 7h. Kofeiini on mulle se suurin vihollinen, kun sen kanssa on tehty selkeä ero niin yöunet on parantunu huomattavasti 🙂

    http://huulipunaareenitrikoissa.blogspot.fi/

  4. Jaiks, uniongelmainen täällä. Saan yleensä nukuttua 4-7h yössä, välillä tulee nukuttua 8-12h, kun on tarpeeksi univelkaa. Tähän ei vaikuta oikein mikään. Tänäänkin laitoin herätyksen niin että nukkua oisin saanut 8½h, noh mähän heräsin sitten jo 6h jälkeen.

    Mun nukkumaanmeno ajat vaihtelee ihan täysin työvuorojen mukaan, kolmivuoro kun on niin se voi olla ihan mitä tahansa maan ja taivaan välillä. Nukkumaan en mene ennenkuin väsyttää, koska turhaan menen sänkyyn pyörimään. Pyrin kuitenkin siihen että saisin nukuttua sen 7-9h yössä, vaikka se harvemmin toteutuu. Harvemmin herään pirteänä, tosin olen aina ollut aamuäreä.

    Mulla on jo lukiosta asti ollut unettomuusongelmaa, joka vaihtelee joko a) en nukahda, b) heräilen öisin tai c) herään aikaisin enkä saa enää nukuttua. Tän kanssa oon jo aikalailla luovuttanut, välillä on pahempi välillä parempi. Oon opettanut itselleni päikkäreiden oton, koska välillä on vaan pakko torkkua se ½-1h päivällä. Mulla on lääkkeetkin, mutta niiden jälkeen on aamulla niin tokkurainen olo että käytän niitä mahdollisimman vähän. Samaten väsyttää koko päivän, tosin tuleepahan silloin nukuttua se pari yötä 9-11 tuntia.

  5. Heippa! Nukun yleensä 8-9h. Arkisin menen nukkumaan viimeistään klo.21 ja herätyskello soi 5.30. Eli nukun makoisat yöunet 🙂 Aamulla olen hyvin pirteä ja touhuan heti aamusta. Työ, koira ja reenit rytmittää päivää. Pysyn pirteänä koko päivän, koska aamu starttaa kaffin jälkeen koiralenkillä ja töissä harrastan taukojumppaa, ja työpäivän jälkeen lähden samantien pitkälle lenkille koiran kanssa. En nuku päikkäreitä kuin vain joskus, ehkä lomalla ja joskus saatan torkahtaa sohvalle viikonloppuna, jos olen ollut ulkona monta tuntia 🙂 En toki ole mikään kone tai duracell-pupu, mutta olen vaan löytänyt itselleni sopivan elämäntyylin, johon sisältyy paljon ihania asioita. Toivottavasti menet tänään nukkumaan ennen yhtätoista 🙂 🙂 Hyvää syksyn alkua!

  6. a) 5-6 h, viikonloppuisin 7-8 h.
    b) klo 24-02
    c) riippuen työvuorosta herään 5.45, 6.45 tai 7.45 ja useimmiten herään suht virkeänä. 5.45 herätyksen syö kyllä jaksamista loppuviikosta koska olen iltavirkku ja aamun torkku. 6 h on aika optimaalinen uniaika miulle, 5 h on jo liian vähän. Ilman kellon herätystä uniaika jää n. 6 tuntiin, viikonloppuisin jään pötköttelemään pidemmäksi aikaa 🙂

  7. A)8-10 h
    B) klo 20-22.jos mies iltavuorossa käyn lasten kanssa nukkumaan klo 20,muuten vietämme illalla aina kahestaan aikaa sen pari tuntia.
    C)BabyBoy herättää nakutetusti joka aamu klo 6:30😃herään pirteänä 99%aamuista ja tämä on opeteltu ja hyväksi todettu rytmi itselle.Aina ei ole ollut näin hyvällä mallilla uni asiat mutta kokemuksesta todettu että tarvitsen väh 8 h yössä unta ja luvannut itselleni että nukun tarpeeksi jotta jaksan olla pirtsakka äiti ja vaimo😂

  8. Hei!
    Pakko vinkata tuohon pojan nukahtamiseen. Meillä kolmevuotias ja kohta vuodenikäinen. Minulla oli ennen tosi paljon ongelmia miten saan isomman nukahtamaan kun minun piti olla myös toisessa huoneessa nukuttamassa vauvaa. Mies reissaa paljon työnpuolesta ja siksi näitä yksin nukutus iltoja on ollut paljon. Poika oli tottunut siihen, että aina maataan vieressä ja siitä
    ei lähdetä ennenkun on syvässä unessa. Mutta kaveri vinkkasi, että äänikirjoja kannattaa kokeilla! Niimpä hain kirjastosta CD-levyllä lasten äänisatuja. Nykyään laitan vain tuon pyörimään ja poika jää sänkyyn rauhassa sitä kuuntelemaan ja nukahtaa NOPEASTI! Eikä enää edes halua että olen samassa huoneessa!
    Ei tietenkään toimi kaikilla, mutta ehkä kokeilemisen arvoista?!

  9. Menen nukkumaan yleensä 21-21.30 aikaan ja herään kuuden aikoihin aamulla. Olen todennut että sellainen 9 tunnin yöuni olisi paras minulle. Herään usein ihan pirteänä vähän ennenkuin herätyskello soi. Illat toki on aika lyhyitä kun menee noinkin aikaisin nukkumaan mutta pakko kun ei muuten jaksa. 🙂

  10. Menen sänkyyn yleensä viimeistään kl 22 ja nukahdan ennen klo 23. Herään normaalisti noin 7 – puoli 8 aikaan. Aamuisin nukuttaisi vielä oikein makoisasti herätyskellon soidessa, joten taitaa tämän hetkinen nukkumaanmenorytmi olla vähän liian myöhäinen. Mun unentarve on aika suuri, noin 9 tuntia on se sopiva 🙂 Kuitenkin virkistyn aina iltaisin, kun olisi nukkumaanmenon aika, joten ihan helppoa nukahtaminen ei ole. https://fitnesta.blogspot.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 4
Tykkää jutusta