Oma kokemukseni kinesioteipin käytöstä, huuhaata vai ei?

Neljä viikkoa sitten sain takareiteen revähdysvamman, joka tuli jumppien jälkeen liian nopeassa ja repivässä venytyksessä, kun kumarruin ottamaan jotain lattialla jalat auki istuessa. Lihakset oli tietysti kahden tunnin jumppaamisesta liian väsyneet ja myös alttiina vammautumiselle, eikä jänne kestänyt yhtäkkistä liikettä.
Yksi nopea venytys liian ääriasentoon ja takareidestä kuului ääni, kun vanha kuminauha olisi vedetty kahtia! Säikähdin ihan tosissaan ja jalka meni nopeasti tosi kipeäksi. Kipu tuntui etenkin askeleen työntövaiheessa ja toki aina kun takareisi joutui venytykseen (eli kun halusin vaikka poimia solmimaan kengännauhat). Tajusin heti, että kyseessä ei varmaan ollut mikään ihan pieni juttu, koska tuskinpa siitä olisi noin selkää ääntä muuten kuulunut.
Kävin fyssarilla ja tuomio oli, että takareiden kiinnityskohtaan ylös oli tullut repeämä (jonka tosin olin itsekin päätellyt jo ennen sitä). Ajattelin ensin, että homma paranee varmaan viikossa, max kahdessa. Mutta fyssarin ennustama aika 5 viikkoa onkin ollut paljon lähempänä totuutta!

Työkaverini, fyssari hänkin sanoi heti, että kokeile kinesioteippiä. Sen on kehittänyt kiropraktikko Kenzo Kaze 1970-luvulla ja värikkäitä teippejä onkin nähty viime vuosina urheilijoilla usein. Kinesioteipin toimivuus perustuu siis ihan eri asiaan, kuin sellainen normaali urheiluteippaus: Teipin idea perustuu ihoaistimukseen ja esim mun takareisivamman kohdalla osa teipin kohdista oli tiukempana kuin osa. Se muistutti itseäni siitä, etten vie takareittä vahingossakaan liikaa venytykseen.

Kinesioteippi oli mulle kouluajoilta tuttu, jolloin jopa harjoittelimme sen laittoa, mutta olin kyllä tyystiin unohtanut teippaustekniikat. Kävin kuitenkin hakemassa apteekista rullan kotiin nyt varmuuden vuoksi ja eräs toinen fyssari Nokian reissulla laittoi mulle jalkaan ekat teipit. Sen jälkeen ne laitettiin vielä kahdesti ja joka kerralla ne on laitettu vähän eri tyylillä.
Kinesioteipin lisäksi sain takareiteen LPG-hoitoa ja hierontaa. Sain kotiin jumppaohjeet ja olen hieronut revähdyskohtaa hierontapallolla, jotta siihen ei kertyisi arpikudosta.

Tämän kokemuksen perusteella mitä mulla nyt kinesioteipistä on voin sanoa, että toimii! Nyt ihan viimeisellä teippauskerralla mun ahteriin laitettiin ”kipukukkanen” ja nyt kipu onkin hävinnyt lähes täysin revähdyskohdasta. Pystyn venyttämään jalkaa aika hyvin ja menemään kyykkyyn (mitä en viikko sitten pystynyt tekemään). Menen tänään salille ja teen yläkropan treenin lisäksi vielä kuntouttavia liikkeitä kumpparilla. Ihan vielä en uskalla tehdä kovin raskaita jalkaliikkeitä.
Joka tapauksessa tää episodi oli kyllä mulle kunnon wake up call! Revähdys kuulostaa jotenkin vähäpätöiseltä, mutta kun oma kroppa on työväline niin vitsit on vähissä kun jotain tällaista sattuu.

Olisi mielenkiintoista kuulla millaisia revähdysvammoja teillä on ollu (etenkin jos on ollut takareidessä) ja miten kauan toipuminen kesti?

 

fityoutoo

2 vastausta artikkeliin “Oma kokemukseni kinesioteipin käytöstä, huuhaata vai ei?”

  1. Oumai!!
    Täällä kohtalotoveri. Takareiden yläosan kiinnityskohdasta reisi revähtänyt, ITSENÄISYYSPÄIVÄNÄ. Eli nopeasti laskettuna 4kk sittten. Edelleenkin laitan todellakin nauhat kiinni kyykyssä. Tietyt jalkaliikkeet onnistuu tietyt ei. Kun takareidelle antaa löysät polven kautta voi lantiosta koukistaa. Eli askelkyykky suht ok, kyykky suht ok. Suorinjaloin maastaveto EI tosiaan ole ok 😀

    Järkyttävän kauan kestää toipuminen. Ite olen sitä venytellyt, hieronut hierontatyynyllä ja pallolla. Mut miten en lo teippiä ajatellutkaan. Kiitos vinkistä, täytyypä kokeilla.

  2. Mulla venähti / revähti takareisi viime kesänä. Ääntä ei kuulunut, mutta venytyksessä tuntui, kun joku antoi kunnolla periksi takareidessä ja sen jälkeen tuli kipu. Pahin tuska meni ohi muutamassa päivässä, mutta toipumisessa ennalleen meni lähes puoli vuotta. Mäkin elättelin toiveita, että viikossa kuntoon, mutta toipuminen vei tosiaan aikaa. Onneksi toipumisaikana pystyi liikkumaan muuten lähes normaalisti, mutta esimerkiksi joogatessa joutui vähän soveltamaan. Edelleen venähtänyt takareisi vaatii pidemmän lämmittelyn ennen kuin venyy kunnolla. Malttiahan tuo opetti ja sitä, että väsyneenä saa olla erityisen tarkkana. Pikaista paranemista! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 7
Tykkää jutusta