”Onko tämä taas niitä sun terveyssössöjä??”

IMG_2705
Greenstreetin raakakakkukoulutuksessa sai nuolla myös reseptit!

Mä seuraan sosiaalisessa mediassa todella monia ”fitnessfood” sivuja, jotka on pullollaan jos jonkinlaisia ihme väkerryksiä! Mä mietin usein, että kun vaikka instagramissa (jossa olen muuten nimimerkillä katrivee) tulla tupsahtaa joku aivan mieletön kuva jostain ”suklaa-toffee-keksi-herkusta” (joka on tehty tietenkin vain terveellisistä raaka-aineista!), että onko noi oikeesti hyviä? Vai näyttääkö ne vain hyviltä…?
Kaikissa näissä raakajutskissa on se juttu, että ne helposti näyttää tosi herkullisilta ja voi kuitenkin maistua aika eksoottisilta – varsinkin tottumattoman suussa. Esimerkiksi mieheni ei syty niille millään! Aina kun pyydän häntä maistelemaan jotain tekelettäni, niin hän kysyy ”onks tää taas jotain niitä sun terveyskokeiluita?”. Mä väitänkin, että mulla on paljon kehittyneempi makuaisti 😀 !
Tosin ei kai nyt kukaan oikeasti odotakkaan, että joku kuusenkerkkäkakku voi maistua ehdalle mutakakulle, vaikkakin se onnistuisi näyttämään erehdyttävästi lajitoveriltaan. Voita, vehnäjauhoja ja sokeria ei voi korvata. TOSIN niille voi löytää erittäin hyviä vaihtoehtoja pienen totuttelun jälkeen. En nimittäin itse olisi vielä vuosi sitten olisi voinut uskoa rakastavani raakasuklaata yli kaiken!!

IMG_1215
Manteli-rusina raakasuklaa odottaa jähmettymistä!

Mä oon kyllä kovasti tykännyt myös maistelemistani raakakuista ja tietysti etenkin niistä ammattilaisten tekemistä! Ostan myös silloin tällöin Ruohonjuuren välipalaosastolta kaikenlaisia sammakonkudun näköisiä välipalapuuroja, jotka on oikeesti hyviä! Lisäksi ne pitää todella hyvin nälkää verrattuna johonkin kahvilan täytettyyn vehnäpatonkiin! Sellainen smoothie tai puuro on sama, kuin söis kokonaisen aterian ja ravintorikkaus on aivan eri luokkaa! Mua aina harmittaa, etten mä itse osaa väsäillä Katrin kotikeittiössä samanlaisia suussa sulavia superterveellisiä välipaloja!
Ja jos sanotaan, että harjoittelu tekee mestarin, niin mulla on vielä pikkuisen matkaa 😀 ! Lisäksi raaka-aineiden haaliminen on aika tyyristä ja jotta leipominen olisi kannattavaa, niin sitä kannattaisi tehdä usein (raaka-aineet usein isoissa pakkauksissa käyttömäärään nähden). Ja myös syöjiä pitäisi olla enemmän kuin vain allekirjoittanut! Lapselle voi toki antaa jotain noita välipaloja, mutta esimerkiksi raakakaakaota ja joitakin superfoodeja ei ymmärtääkseni saa antaa lapsille (kuten esim maca).

IMG_1400
Eka raakakakkuni viime keväältä. Koitin veivata aineksia sauvasekoittimella ja hermohan siinä meni.

Mä tekaisin viime viikonloppuna raakakun, jonka idean sain Jonnan blogista. Tottakai aloin säätämään reseptiä, koska en tykkää taateleiden mausta ja ajattelin kokeilla yhtä tuttua pohjareseptiä raakakaakaojauhelisällä. Väliin tuli vadelmia ja tämä kakku on tosin vain 2/3 raaka, koska vadelmat keitin (tein niistä vadelma-chia-hillon, joka ei ollut yhtään pöllömpi idea!). Täyte jäi kuitenkin liian kirpeäksi tai sitten suklaan olisi pitänyt olla tosia makeaa! Oikeastaan tulos ei ollut ”kakku” vaan enemmänkin piirakka tai jopa täytesuklaa! Suklaa jähmettyi kakun päällä kovaksi ja yllättäen kakkua oli aika vaikea leikata kauniisti. Ei kakku nyt mikään menestys ollut, mutta kyllä se näköjään on tuolta jääkaapista hävinnyt pikkuhiljaa (omaan suuhuni) ja laitoin puolet pakkaseen. Raakakakut voi toki myös pakastaa.

IMG_3576
Pohja in the making… Mantelijauhoja, kookossokeria, raakakaakaojauhetta ja kylmäpuristettua kookosöljyä. Tollaisella vehkeellä onnistuu nykyään mainiosti myös raakakakkujen teko!
IMG_3583
Pohja oli hyvin muotoiltavissa
IMG_3586
Täytteen keitin, koska käytin ulkomaisia vattuja. Laitoin joukkoon myös chia-siemeniä, joten koostumuksesta tuli hieman hillomaisempi!
IMG_3590
Huomaatte, kuinka matalaksi kaku jäi. Täytyypä ostaa pienempi irtopohjavuoka…

Joskus kyllä tulee tehtyä niin terveellisiä ruokia, ettei niitä tee mieli itsekkään syödä 😀 ! Olen tehnyt tuorepuuroa ja kaiken maailman sössöjä ennenkin, mutta tämä alla oleva kokeilu meni kyllä roskiin! En tiedä oliko ongelmana liian happamat puolukat vai stevia – en nimittäin yhtään tykkää steviatippojen mausta! En tiedä mikä siinä on, mutta jotenkin makeus ei ole suussani hyvä. Steviatipat menee ok esim teessä, mutta hunaja on paljon paremman makuista. Niinhän siinä kävi, että tekele lensi (seisottuaan pari päivää jääkaapissa) roskiin. Ilmaisen vinkin annan; Jos teette pahaa ruokaa, niin sitä ei kannata laittaa jääkaappiin, koska se tuskin maistuu huomennakaan hyvälle!
Silti mä kuitenkin nykyään valitsen mieluummin sen raakakaun kuin päivän pullan. Tai raakapuuron mieluummin kuin teollisen proteiinipatukan. Noita herkkuja on kivempi syödä, ilman huonoa omaatuntoa ja tietän, että ne tekevät sisäisesti mulle myös hyvää.
Nyt kuulisin mielelläni teidän kokemuksia terveellisestä leivonnasta; Topit ja flopit!
Tuleeko ostettua erikoisempia aineksia ja seurailetteko terveellisen ”alternative-leivonnan” sivustoja? 

IMG_3685
Tätä annosta syö jo silmillään! Maun puolesta sitä ei tosin kannata muuten syödäkkään…

Tässä joitakin seuraamia instragram-tilejä ja sivuja;
http://healthyfitnessmeals.com/
http://withpeanutbutterontop.blogspot.fi/
http://www.hungryhappens.com/
http://instagram.com/effortlyss

 

fityoutoo

Yksi vastaus artikkeliin “”Onko tämä taas niitä sun terveyssössöjä??””

  1. Raakasuklaata tai kakkuja en ole vielä maistanut.. 🙂 mutta monia ”fintess/terveys” leivonnaisia olen kokeillut, sillä kaiken uuden kokeileminen ja leipominen on niin kivaa.. 😀 osa on ihan floppeja, nou nou ei uudestaan, mutta muutama suosikki on jäänyt ihan tavaksi, kuten esimerkiksi banaanipannareita teen usein ja my project is me -blogin rahkaleivät ja marjapiirakka ovat niin herkkua! ja meidän perheen miespuolikas tykkää näistä myös tosi paljon, nää mun leivonnaiset kerää hänen työpaikallaan paljon huomiota.. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta