”Pakarapläjäys” mäkitreeniä tarjolla!

IMG_2224Viikonloppu menikin aika vauhdikkaissa merkeissä! Olen ollut tänään jostain syystä ihan järkyttävän väsynyt – tosin syynä voi olla sekin että parin viimeisenä yönä unta on tullut n.5h. Benin unirytmi on jotenkin muuttunut (aamulla ylös jo 6.15 – tsiisus!!!) ja itse vielä harjoittelen menemään aikaisemmin nukkumaan. Eräällä mun asiakkaalla on sama ongelma, että hän ei saa mentyä tarpeeksi ajoissa petiin, joten löimme pienen vedon ja hänellä odottaa 10km ”uhkasakkolenkki” seuraavissa treeneissä 😉 . No, tämä oli ihan leikkimielellä sovittu kuitenkin, en ole mikään natsitraineri.

Meillä oli eilen myös mäkitreenit neljän kaverini kanssa, eli käytiin Paloheinässä pinkomassa järkyttävän jyrkkää ylämäkeä kymmenen kertaa! Itse en voi tosin rehellisesti väittää juosseeni koko ajan, koska n. neljän mäen jälkeen loppumatka meni ennemminkin harppoessa! Nyt onkin kannikat erittäin kipeät ja kyllä toi mäkitreeni on pyöreän pakaran metsästäjälle ihan napakymppi! Meillä oli todella hauskaa ja hyvä meininki! Mäkitreeni on mielestäni yksi hauskimmista ja samalla kamalimista treeneistä!

IMG_2261

IMG_2258

IMG_2229IMG_2238Olisiko teillä lukijoilla halukkuutta tulla ensi viikolla lauantaina eli 20.9 yhteistreeniin Paloheinään klo.11? Voitas vetää sellainen reilun tunnin pakaranteloitus setti, eikä siellä todellakaan tarvitse juosta! Voi hyvin vaikka loikkia ylös selkä edellä tai edetä itselleen parhaimmalla tavalla. Sykkeet tossa mäkitreenissä saa helposti ylös, eli se käy kovatehoisesta harjoituksesta erinomaisesti. Viikossa sellaisia olisi hyvä olla 2-3 riippuen toki vähän omasta kuntotasosta, mutta ei missään nimessä liikaa! Mielestäni moni treenaa määrällisesti liian kovia treenejä (aina keuhkot pihalla ja sykkeet kaakossa), mutta ei malteta lähteä niille tylsille peruskuntolenkeille. Jos treenaat paljon ja kovaa, mutta hengästyt jo portaita noustessa voi ongelma olla tässä; Liikaa kovaa treeniä! Eli toisinsanoen vääränlainen treenin ohjelmointi voi johtaa jopa kunnon huonontumiseen – niin älyttömältä kuin se kuulostaakin! Myös vähän liikkuneiden ei kannattaisi ensimmäisenä mennä välttämättä niille ”megaintensityhardcorearmyworkout” ryhmäliikuntatunneille, koska ne väsyttävät huonokuntoisen nopeasti ja motivaatio vähenee kropan ollessa koko ajan kipeä ja alitehoinen.

IMG_2243

Itselläni ongelmaa tuottaa välillä palautuminen, koska kovat treenit vaativat aina myös pidemmän palautumisajan. Palautuminen ei ole pelkästään se tunne ”jaksan taas”, vaan myös hermosto palautuu! Jos kevyestä treenistä palautuu jo päivässä, niin kovan treenin palautumisaika voi olla jopa kolme vuorokautta!
Mulla oli itselläni esim viime viikolla 6 ryhmäliikuntatuntia (joista kolme kovempaa tuntia) + tuo mäkitreeni eli salle ei tullut lisäksi enää raahauduttua muuta kuin tietysti ohjaamaan asiakkaita. Mulla tulee helposti noita kovatehoisia treenejä vähän liikaakin joskus ja väsyneenä treenaaminen lisää myös loukkaantumisriskiä. Vaikka tänäänkin olisin aivan hyvin voinut mennä salille, niin päätin sen sijaan nukkua ja otinkin sellaiset ”kevyet” neljän tunnin päikkärit 😀 ! No joo, olin tosiaan noussut jo 6.45 ja yllä menin nukkumaan 01 kun oltiin pankkineidin kanssa leffassa. Nykyään en todellakaan raahaudu puolikuolleena salille, koska silloin kroppani ei vastaanota treeniä kunnolla. Sellainen väkisin runttaus kannattaa unohtaa.

IMG_2227
Mun pari entistä luokkakaveria Arcadasta oli kans paikalla ja nää likat pieksi tällaisen sunnuntaihölkkääjän mennen tullen! Ihmekös tuo kun toinen entinen SM-tason juoksija ja toinen jalkapalloilija!
IMG_2248
Kevyttä punaa naamalla….

Valmistin eilen myös ehkä uutta lempiruokaani, eli kesäkurpitsalasagnea! Aivan loistava ruoka ja melko helppokin valmistaa! OIipa ihana tulla treeneistä kun keittössä oli valmiiksi tekeytynyt lasagne valmiina valumaan suoraan mun pakaralihakseen 😀 !
Kesäkurpitsan jättäminen hieman paksuimmiksi siivuiksi olisi tehnyt ensitekeleestä täydellistä, mutta meillä oli vain hommaan sopivana välineenä juustohöylä. Jauhelihakastikkeen tein naudan jauhelihasta, sipulista, valkosipulista, tomaattimurskasta, tomaattipyreestä ja mausteista (sokeri, suola, mustapippuri, basilika, pitsamauste). Sitten vaan ladoin vuokaan ensin jauhelihakastiketta, sitten kesäkurpitsaviipaleita, yhden pallon motsarellaa, jauhelihakastiketta, kesäkurpitsasiivuja ja päälle hieman jotain pakkasesta löytyvää juustoraastetta. Oli muuten TODELLA hyvää ja tää ruokahan on karppaajan päiväuni! Suosittelen kokeilemaan!

IMG_2193

IMG_2194

IMG_2196 IMG_2200

IMG_2203Jos ensi viikon ”pakarapläjäys” Paloheinässä kuulostaa houkuttelevalta, niin mitään sen ihmeempää ilmoittautumista ei tarvita; Ilmesty Puhos-areenan eteen klo.11 ja allekirjoittaneen puhelinnumeron löydät kotisivuiltani www.katriviirret.fi! Pidetään kuitenkin säävaraus, eli sadesäällä treeni peruttu. Mukaan tarvitset juomapullon ja jalkaan juoksuun soveltuvat kengät.
Paloheinään pääsee kätevästi joko autolla (poistutaan joko Kehä 1:sellä tai Tuusulanväylältä) tai sit HKL:n bussilla nro 66!

fityoutoo

14 vastausta artikkeliin “”Pakarapläjäys” mäkitreeniä tarjolla!”

  1. Voihan, mä oisin niin mieluusti tullut juoksemaan sun kanssa. Helsingissäkin oon koko vl:n mutta tuohon aikaan kuuntelen Jukan puheita koulutuksessa. Pitäiskös sitä lähteäkin vielä illalla portaisiin tai mäkeen?! 😀

    Ja tervetuloa kerhoon. Meidä pienempi on aina herännyt 6-7 aikaan. Kesällä ja viikonloppuisin myös… 🙂

    • No voi räkä! No, kyllä sitä Jukkaakin viittii kuunnella 😉 !
      Meillä B on nukkunut todella hyvin aina, ja yleensä sen saa herättää… Mutta viime päivinä kundi on ollut ihan kärppänä jo viimeistään seiskalta! Voi muna mä sanon 😀 !

    • Hehe :D. Epäilen, että saisin kyllä yksinäni tarpoo sitä mäkeä sateessa! Ei vaan, se pinta on aika irtonaista soraa ja siinä menee kyllä kamat pilalle jos haluaa sateessa loikkia!

  2. Moi! Tosi tehokkaan tuntuista toi mäkitreeni! Miten tälläinen täysi aloittelija sohvaperuna? Olisiko 1xviikossa hyvä? Vai liikaa sekin ihan aluksi? Ikää 41 ja vauva 9kk. Persus on täys latuska, eli juurikin sinne voisi tuota treeniä kohdistaa 😀 . Mä pääsen hyvinkin tuohon Vuosaaren mäkeen.
    Juostaanko (=kävelläänkö) vain vai tehdäänkö myös erilaisia loikkia tms??
    Kiitos, jos viitsit vähän neuvoa! Ja kiitos muutenkin kivasta blogistasi!!

    • Kiva Kirsi Kiitos viestistä!
      Ensin kerta viikossa voi olla hyvä muun treenin ohessa. Mun mielestä hyvä määrä aloittelevalle ”himoliikkujalle” on 3-4krt viikko. Pari kertaa enemmän lihaskuntoa mutta myös aerobista kuntoa kehittävää. Riippuu paljon myös siitä, miten viikon saa suunniteltua, eli voiko pitää välissä lepopäiviä vai painottuuko treenit enemmän pe-su akselille. Varsinkin alussa, kun kroppa on vielä tottumaton, on hyvä huolehtia palautumisesta. Etenkin tuo mäkitreeni on aika kokonaisvaltaisesti sekä lihaksia kuormittavaa että tosi hengästyttävää, jolloin kroppa voi olla muutaman päivän ”shokissa” sen jälkeen :D. Mutta toden totta se on superhyvä treeni ja iskee etenkin sinne pakaraosastoon!

  3. Mattimyöhäinen kommentoi, hienostihan meidän nukkumaanmenohaaste etenee, ja mä ainakin otin ihan natseilumielessä tuon haasteen vastaan >:D

  4. Olen todella iloinen, että törmäsin sun blogiin! Oon etsinytkin jo hetken blogia, jos kirjoittaja on samassa iässä ja suht samassa elämäntilanteessa 🙂
    Jos koskaan mäkitreenit on viikolla, niin tulen paikalle, kun tässä lähellä olen. Mukavia treenejä lauantaina!
    Ps. Missä on tämä paloheinän mäki? Täytyykin käydä kokeilemässä, nyt on tullut van jätemäki tutuksi 😉

  5. Olisin niin messissä, mutta penikkatauti ei taida tuolla parantua :/ Mut loistava blogi ja ihana kun jaksat järkkää kaikkee! Ehkä mäkin vielä joskus pääsen osallistumaan .. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta