Palautusjuomista…

Monilla naisilla on lisäravinteista se käsitys, että ne maistuvat pahalle ja ovat lähinnä sonnin kokoisia bodareita varten. Ehei naikkoset, nyt olette erehtyneet! Varsinkin palautusjuoma treenin jälkeen on hyvin suositeltavaa. Miksikö? No siksi että kun treenissä olet ikään kuin rikkonut lihaksiasi, niin palautusjuoman nauttiminen edesauttaa niiden jälleenrakennusta. Tämä on tärkeää etenkin voimaharjoittelussa (eli punttisalin jälkeen). Nestemäisessä muodossa nautittuna palautusjuoma imeytyy kaikista parhaiten. Mikäli olet laktoosivammainen, niin teillekin löytyy laktoosittomia vaihtoehtoja. Erään naistenlehden keskustelupalstalla joku kysyi että riittääkö lasi maitoa palautusjuomaksi. No ei riitä!!! Lasillisessa kevytmaitoa (2,5dl) on kaloreita 114 ja proteiinia vaivaiset 7,5g! Kannattaa siis syödä edes rahka (+banaani), jos ei halua sekoitella mitään jauheita. Vertauksen vuoksi, valion pehmeässä maitorahkassa (jota itse suosin) on samassa määrässä proteiinia 25g! Yhdessä annoksessa(40g jauhetta) palautusjuomaa on proteiinia suunnilleen sama määrä. Muistattehan myös, että palautusjuomassa on oltava myös hiilihydraattia. Pelkkä proteiini ei riitä, eivätkä lihakset palaudu kunnolla. Älkää siis pelätkö hiilareita, varsinkaan treenin jälkeen. Silloin on myös paras aika nauttia kunnon ateria!

Nykyään noita jauheita saa jo joka marketista ja pikkukaupasta. Useasti vaan niitä pusseja tuijotellessa ei tule hullua hurskaammaksi… Kaikkea niissä on kauheesti, mutta mikä olisi sitten paras vaihtoehto? Itse valitsen tuotteeni ensisijaisesti maun perusteella. Ja tietenkin protskua ja hiilaria on oltava oikeassa suhteessa. Oman palautusjuomani sekoitan nykyään kahdesta eri pussista (proteiinista+hiilarista) ja joskus välipalana juon pelkkää protskua. Näin dieetillä se on helpompaa, koska protskun ja hiilarin määriä säädellään vähän väliä ruokavaliossa.
Kun ostaa tuotteen, jossa on kaikki samassa pussissa, on homma on helppoa kuin hengittäminen! Mittaat vaikka kotona sheikkeriin ohjeessa sanotun määrän jauhetta, treenin lopuksi lisäät siihen vettä 3-4dl ja sekoitat! Voila!
Naisille on nykyään myös ihan omia pusseja. Okei, ei niitä juomalla miehille varmaan tissit kasva, mutta ehkä niillä koitetaan alentaa naisten kynnystä käyttää lisäravinteita. Tässä voisin mainita muutaman suosikkini, for women only :).


Fastin dietmix. Hyvässä suhteessa kaikki, sisältää hyvin paljon myös muita liikkujalle tärkeitä aineita kuten magnesiumia. Yleensä palautusjuomissa on paljon hiilaria, mutta tässä tuotteessa sopivasti painonpudotuksen kannalta. Voi ottaa ihan lenkinkin jälkeen. Täyttää hyvin vatsaa. Tuotteessa on kuitua ja suutuntumassa sen huomaa. Suklaa menettelee, mansikasta en tykkää oikein koskaan muutenkaan. Löytyy nykyään pikkukaupoistakin. Maksaa paikasta riippuen parin kympin hujakoilla ja pussista saa monta monta annosta!

Tämä on suosikkini! Charlotte Perrellin Fit & Smart proteiinilisä naisille! Tämä on enemmän välipalatyyppinen ratkaisu, koska ei sisällä juurikaan hiilaria. Kokeilin makua Caffe Latte ja ehkä parhaimman makuinen protsku koskaan. Ostin tuotettetta kätevissä annospusseissa, joten toimii loistavasti eväänä kouluun ja töihin. Sekoitat vaan vettä tai maitoa! Tätä olen tilannut fitnesstukusta osoitteesta www.fitnesstukku.fi

Viimeisenä vinkkinä tuote, jota en ole kyllä vielä itse ehtinyt testaamaan. Toivonkin, että lukijoissani olisi joku, joka voisi tämän tuotteen puolestani arvostella. Törmäsin tähän tuotteeseen Lifen myymälässä. Kysymyksessä on WNT Female Recovery- niminen tuote. Kyseessä on siis naisille kehitetty uutuus. Makuina ovat todella hyvän kuuloiset mustikka-jugurtti sekä vadelma-jugurtti! Tässä tuotteessa on aika paljon tosin hiilihydraattia, mutta jos niitä ei pelkää niin varmasti hyvä tuote. Samalla sarjalla on myös pelkkä proteiinilisä naisille Female Protein. Hinta oli ehkä pieneen purkin kokoon nähden piiiiiikkusen liian suolainen, lähes 30€…

Tässä siis vain muutaman esimerkki mainitakseni. Itse käytän palautusjuomassa Star Nutritionin Whey-80 jauhetta sekä Musclepharmin Re-con tuotetta sekaisin. Tuon viimeiseksi mainitun tehon olen itse käytössä huomannut selkeästi, lihakset palautuvat todella paljon paremmin. Harmi vaan että saatavana on kaksi todella ihmeellistä makua (watermelon ja fruitpunch) joten tuota ei viitsi sekoittaa muuhun kuin vadelma- tai vaniljaprotskuun. Ennen käytin Syntraxin Matrix-proteiinia, joka on makunsa puolesta ihan huipputuote!! Ylipäätään Syntraxin tuotteiden maku on yleensä noista jauheista paras. Kuten jo aikaisemmin jo postasin, oli testissä myös maku ”coocies&cream” eikä ollut hullumpi!
Bongasin muuten, että nyt oli Fastin pussein kyljessä joku arvonta menossa. Joten lisäravinneostoksille mars mars!

fityoutoo

11 vastausta artikkeliin “Palautusjuomista…”

  1. Onko tuossa Dietmix Fitness Shakessa laktoosia? Olen vaihtamassa vanhaa harratustani (kilpatanssi) puolen vuoden totaalisen tauon jälkeen sali treeniin ja aion laihduttaa tauolla kertyneet kilot pois. Tulisiko esim. tätä tuotetta ottaa heti treenin jälkeen? Voiko sillä korvata aterioita? =)

  2. Moikka!Fastin sivuilla kerrotaa, että dietmix sisältää maitoproteiinia ja siinä on laktoosia 100g:ssä 4,5g. Yksi annos on 40g. En ole mikään asiantuntija näissä laktoosiasioissa, mutta ilmeisesti aika moni sietää kuitenkin fastin tuotteita vaikka onkin maitovammainen.Dietmix kannattaa nimenomaan ottaa heti treenin jälkeen, jotta palautuminen alkaisi mahdollisimman nopeasti! Ihan kokonaista ateriaa en sillä suosittele korvaamaan, koska ruoka on aina ruokaa ja sitä ei mitkään sheikit tai pussit korvaa. Jos tulee hätä ja syömiseen ei ole aikaa, niin ehkä sitten tuollainen sheikki + banaani olis ainakin tyhjää parempi!

  3. Moikka! Mistä nämä jauheet ns. oikeasti koostuvat? Ihan oikeista ravintoaineista vai keinotekoisista ainesosista? Entä sisältävätkö makeutusaineita ja muita vastaavia myrkkyjä?

  4. Hei!En todellakaan ole mikään asiantuntija tässäkään asiassa. Protskujauheet sisältävät paljon sellaisia lisäravinteita, jota esiintyy ihan normaalissakin ruoassa. Jauheissa on kuitenkin myös lisäaineita (määristä en tiedä) ja makeutusaineita. Lisäksi niissä voi olla myös jäämiä jostain sellaisista aineista, joita pussin kyljessä ei edes mainita!Itse pidän proteiinijauheita varsin turvallisina, koska käytän nimenomaan lähinnä normaalia hera(maito)proteiinia enkä mitään massanlisääjiä tai muita hifistelyjuttuja. Juon sitä myös raskausaikana silloin tällöin. Proteiineja on monenlaisia ja esim iHerbissä on hyvä valikoima luonnollisemmista jauheista, joissa ei varmasti ole niin paljon ns.ylimääräistä. Maku tosin saattaa esim. soijaproteiinissa olla hieman epämiellyttävämpi 🙂 (sikälimikäli joku pitää soijaa enää edes luonnollisena tuotteena). Kannattaa siis selailla iHerbissä ja käydä jossain lisäravinneliikeessä tenttaamassa myyjiä! En tiedä kuinka hyvin tutkittuja Suomessa myytävät lisäravinteet ovat, mutta uskon että normaalikäytössä joku proteiinijauhe on aivan turvallinen tuote.

  5. Mulla on todella paha laktoosi-intoleranssi ja siksi mietinkin, mitä palautusjuomaa voin ostaa? Eli pienikin määrä voi laittaa mahan sekaisin, jos ei maha mene sekaisin, niin hajuja ja turvotusta kyllä pukkaa.. Olen ajatellut aina ennen että palautusjuomat ovat hölynpölyä, mutta nyt olisin innostunut testaamaan. Nyt vain mietin, että minkä tuotteen sitä voisi valita (jos valikoimisen varaa edes on.) Itse en kauheasti suklaanmakuisista tuotteista ainakaan välitä, jos sillä on merkitystä.. Voiko palautusjuomasta olla jotain haittaa? Mielestäni treenaan ihan hyvin, mutten millään bodaajatasolla vaan yritän saada n. 3kg kiloa vielä pois, joten kannattaako minun edes hankkia palautusjuomaa? Etsisin mielellään helpointa vaihtoehtoa, eli että olisi hiilarit ja proteiinit samassa ja kohdillaan!

  6. Hei!Oon nyt kuukauden käyny kuntosalilla ja tänään ekan kerran kokeilin proteiinijuomaa (Leader Protein 40) ja palautusjuomaa (Leader recovery).Kotiin noin puolituntia salin jälkeen pääsin kotiin ja laitoin palautusjuoman 5 minuutiksi jääkaappiin ja söin siinä ajassa sitten ruuan.Onko siitä mitään hyötyä/haittaa, jos ottaa palautusjuoman noin myöhään vai pitääkö se juoda heti treenin jälkeen? Ja milloin on paras aika juoda pelkkä proteiinijuoma? Poikaystäväni käyttää proteiinijauhoja, koska käynyt salilla jo pari vuotta, mutta en kehtaa kysellä ihan tyhmiä kuitenkaan 😀 Muutenkin kivempi kysyä kokeneemmalta näistä asioista, joka on myös samaa sukupuolta ja tietää naisten treenistä enemmän.Aloittelijanainen 20 v.

  7. Moikka Miraela!Oikeestaan hyvä nyrkkisääntö mielestäni on, että palkkari puolen tunnin sisään ja kunnon ruoka parin tunnin sisään treenistä. Palkkarissa on myös oltava hiilaria, koska muuten se ei korjaa niin tehokkaasti kataboliaa (lihasvaurioita lihaksissa=lihakset kasvaa) ja vaikuttaa myös lihasten palautumiseen harjoituksesta. Pelkkää proteiinia voi ottaa vaikka ennen treeniä tai illalla nukkumaan mennessä.Ihan hirveitä määriä ei (mielestäni) kannata noita jauheita päivässä käyttää, ellei valitse sitten jonkun luonnollisemman vaihtoehdon. Tärkeintä on aina monipuolinen ruokavalio, eikä sitä millään jauheilla voi korvata. Ja miksipäs et vois tehdä salin jälkeen kotona ihan omaa palkkaria (esim. rahkaa, banaania, l-glutamiinia yms.). Toivottavasti auttoi :)!

    • Kiitos! Tämä auttoi paljon 🙂 Jauhoja en ole vielä käyttänyt, koska kokeilin ensin valmista juomaa. Halvemmaksi silti tulisi ostaa jauheita, koska yksi pullo maksaa yli 3 euroa eli pistän mietintään, jos fitnesstukusta tilaisi proteiinijauhoja ja hiilarijauhoja. Onko muita tapoja kuin rahka ja banaani? Rahkaa en voi syödä, koska olen maidoton :/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta