Paljonko rasvaprosenttini on tällä hetkellä?

Eilen salilla tarjoutui mahdollisuus käydä InBody-mittuksessa, eli kehonkoostumusmittauksessa! Olin käynyt viimeksi syyskuussa, joten tässä oli siis kulunut ihan reilusti aikaa, viikkoa vajaa puoli vuotta. En odottanut mitään kovin mullistavia muutoksia, mutta ainahan se olisi kiva jos lihasta on tullut lisää ja läskiä sulanut.

Ihan tyytyväinen täytyykin tuloksiin olla: Paino oli sama (syyskuussa 64.3kg, nyt 64.0kg), mutta rasvaa oli lähtenyt lähes kaksi kiloa! Eli toisinsanoen lihasmassaa on tullut lisää, mittauksen mukaan puoli kiloa. Kuulostaa pieneltä määrältä, mutta etenkin näin naisena lihaksen kasvattaminen on kova homma! Aloittelijalla lihasmassa voi vielä kasvaa jopa 0.5kg kuukaudessa (ja tämäkin vain alkuvaiheessa jos silloinkaan), mutta ei enää tässä vaiheessa treenitaivalta! Olin siis todella tyytyväinen tähän parannukseen! Enhän ole tehnyt esimerkiksi moneen kuukauteen säännöllistä salitreeniä, vaan suurin osa treenistä on ollut aerobista ja enemmän kuluttavaa kuin kasvattavaa. Nyt ei vaan oo ollut oikein aikaa säännölliselle salitreenille ja siksi toisekseen kroppa ei varmaan palautuisi kunnolla lisätyllä treenimäärällä…

Rasvaprosentti on tietysti se luku joka kiinnosti mua eniten, koska sen perusteella osaan arvioida vastaako ruokavalioni nykyistä elämäntyyliäni ja kulutusta. Ja kyllä; Rasvaprosentti oli nyt 19% sen ollessa vielä syyskuussa 21.4% (13.8kg->12.1kg)! En ole mitenkään supertietoisesti dieettaillut, vaan syönyt kyllä hyvin vapaasti, mutta toki terveellisesti! Syön niin paljon että nälkä lähtee ja koitan syödä tasaisesti pitkin päivää hiilareita, proteiinia ja rasvaa, korostamatta mitään noista ylitse muiden ruokavaliossani.
Jos jossain pitäisi parantaa, niin se on varmaan herkuttelu… Pieni herkkupersevaihde on taas ollut viime aikoina päällä 😀 ….

Tässä InBody kokonaisuudessaan!

Se mikä mittauksessa pisti silmään eniten on kaksi asiaa:
Eka on Vyötärö-Lantio-suhde, eli vyötärön ympärys jaettuna lantion ympäryksellä. Mulla se on edelleen korkeahko, eli juuri se mainitsemani alavatsa/alaselkä on se paikka joka kerää rasvaa. Epäilen, että mun pitäisi olla aika kireässä kunnossa, jotta rasva oikeasti häviäisi lantiolta. Olenko valmis rehkimään hulluna saavuttaakseni tämän – tuskin!

Toinen yllättävä juttu oli oikean ja vasemman jalan lihasepätasapaino. Olin kyllä tiennyt, että oikea jalka on vasenta vahvempi, mutta lihaksen määrässä oli huomattava ero. Sinänsä pelkkä luku ei kerro mitään, mutta isoista voimaeroista raajojen välillä voi olla haittaa. Jos asiaan ei kiinnitä huomiota, niin treenissä vahvempi jalka alkaa dominoimaan, eli heikompi jalka heikentyy entisestään. Asiaa voi kehittää tekemällä yhden jalan liikkeitä ja aloittamalla sarjat aina heikommalla puolella. Hyviä liikkeitä ovat esimerkiksi yhden jalan prässi, yhden jalan maastaveto, askelkyykky ym.

Numeroilla paperissa ei ole mulle mitään väliä oikeasti, eli tärkeintä on se, että viihdyn omassa kropassa. Jokaisella on oikeus vartaloon, jota katsoo mielellään peilistä ja sitä on oikeus tavoitella!

Oletteko käyneet tuossa kehonkoostumusmittauksessa? Oliko tulos yllättävä vai tiedossa??

fityoutoo

11 vastausta artikkeliin “Paljonko rasvaprosenttini on tällä hetkellä?”

  1. Olipa mielenkiintoinen 😊 itse kävin puoli vuotta sitten ja nyt viimeisempänä viikko sitten. Iso yllätys oli 1,3 kg lihasmassaa lisää ja kilo vähemmän rasvaa. Oikein piti hakea oma lappu kun katsoin että oli lähestulkoon samat ”arvot” kun sinulla 😂😂 ensimmäistä kertaa elämässäni ei iskenyt ”paniikki” kun oli paino noussut… nyt vasta (31-veenä) olen vasta saanut pääni ymmärtämään että se vaaka ei ole kaiken onnellisuuden ja hyvä ihminen-statuksen määre. Parempi myöhään kun ei milloinkaan… 😉

    • Hei sehän on aivan upea saavutus!!! Hyvä sä! 🙂
      Mä en seuraa juurikaan painoa, tai no siis ehkä kerran kahdessa viikossa käyn vaa’alla. Mun paino on 2-3kg:n sisällä lähes koko ajan eli riippuu kuukauden ajankohdastakin. Jos olo on kevyt ja fiilis hyvä niin painolla ei ole väliä!

  2. Moikka! Tavoitteletko siis rasvattomampaa kroppaa siksi, koska se miellyttää ulkoisesti itseäsi? Mun silmään ainakin näytät upeelta! Ootko lukenut uusinta tutkimustietoa, jonka mukaan lievä ylipaino onkin painoindeksin mukaan se tervein tila? Eli varsinkin lihaksikas urheileva tyyppi voisi jopa tavoitella lisää rasvaa kroppaansa:)

    • En tavoittele rasvatonta kroppaa missään nimessä, vaan aivan tavallista urheilullista kroppaa. Toimintakyky edellä. Mitä tutkimusta mahdat tarkottaa? Lievässä ylipainossa voi olla jo kuitenkin myös terveyttä huonontavia tekijöitä riippuen tietysti geeneistä. Ylipainoa on siis mielestäni aika huono perustella sillä, että haluaa olla terve?

    • Mäkin oon kuullut, että erityisesti vanhuksille lievä ylipaino on parempi kuin normaali tai ainakaan alipaino! Eli mummona pitäisi vältellä kuivan kesän orava -lookkia ja vaan paistella pullia säännöllisesti. <3 Ehkä jos esim kaatuu niin läski voisi vähän suojata eikä lonkka mene heti päreiksi?? :DD Jos katri perehdyt noihin tutkimuksiin enemmänkin niin vois olla kiva kuulla syitä tän takana 😀

    • Ainakin terveyskirjastossa oli tuosta asiasta hyvä teksti
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01153 ja mun mielestä jostain kouluun liittyvästä kirjasta luin myös tästä.

      On varmaan ihan yksilöllistä onko pieni ylipaino vaaraksi vai ei. Voihan laihoillakin olla samoja sairauksia mitä ylipainoisilla. Kuitenkin jo jo lievä ylipaino voi aiheuttaa verensokerin käyttäytymiseen häiriöitä eli toisinsanoen on diabetesriski. On varmaan siis perustellumpaa sanoa, että kannattaa pyrkiä normaalipainoon, kuin ylipainoon. Ja sekin vielä, että jos tällä hetkellä on ylipainoinen eikä terveyden kanssa ole ongelmia, niin se ei tarkoita etteikö niitä iäkkäämpänä olisi (+ että paino voi vielä nousta, jos sen hallintaan ei ole opetellut).
      Me ollaan rakenteeltakin aivan erilaisia, eli joku on luonnostaan isompi ja toinen hoikka. Sen takia on väärin mun mielestä sanoa, että joku on automaattisesti terve tai sairas oli minkä mallinen tai muotoinen tahansa.

  3. Todella hyvä kehitys kuten sanoit naisten on vaikea saada lihasmassaa, varsinkin enemmän harjoitelleet kuten sinä. Tuo vyörtärölantiosuhdehan on sulla normaali. Olen käynyt 2010 ja oli kyllä mielenkiintoinen, nestetasapaino oli silloin alhainen ja puolieroja oli jalkojen lihasmassassa. Kehonkoostumusvaalla (olisiko ollut tanita)kävin kyllä vuosi sitten mutta se kertoi vain lihas ja rasva% oli vaikea laskea mikä oli kg määrä. Tulkintahan on noissa tärkeä, itse en saanut kunnon vastauksia. Olisi kiva käydä mutta en kyllä uskalla. Ja näytät hyvältä!

  4. Lavien ja Flegalin juttuja on kritisoitu siitä, että ne eivät ole ottaneet huomioon sitä, että alhainen paino voi olla tiettyjen sairauksien/huonojen elintapojen seuraus. Myöhemmissä populaatiotutkimuksissa joissa on suljettu pois henkilöt, jotka ovat olleet jo tutkimuksen alkaessa sairaita tai tupakoineet (http://thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(16)30175-1.pdf), tai tutkittu myös elintapojen vaikutusta BMI:n ohella (http://www.bmj.com/content/355/bmj.i5855), on puolestaan havaittu, että normaalipaino on yhteydessä parempaan terveyteen. Että edelleen kannattaa noudattaa terveellisiä elämäntapoja ja pysytellä normaalipainossa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 10
Tykkää jutusta