Parisuhdeaikaa: Crossfit!

crossfit3

Joo eli tosiaan niinkuin jo kerroinkin niin meillä alkoi hurrin kans tää ”parisuhdekurssi” tällä viikolla, eli crossfitin alkeiskurssi – alan termein siis On Ramp. Mä olen käyny joskus vajaa puoli vuotta Pasilan Fixillä Cross”fixissä” (kun toi crossfit-termi on lisenssillä, eli sitä ei saa kuka tahansa Pekan kuntokellari käyttää!) ja tykkäsin silloin vaikkei se mitään oikeaa crossfittiä ehkä ollutkaan. Siis sikäli mikäli on edes oikeaa crossfittiä. 
Crossfithän on vuoden 2013 zumba. 

crossfit4

Me käytiin ihan ensin tutustumiskerralla kokeilemassa, kun ihan tohon meidän hoodeille avattiin uusi sali. Se on siis nimenomaan crossfitsali, eli sieltä ei mitään hauiskonetta tai reidenlähennyslaitetta löydy! Siellä sen sijaan on lähinnä tankoja ja renkaita roikkuu katossa ja kai ne on jonnekkin jemmannu sen helvetin ison traktorinrenkaan, sitä mä odotan eniten! Meininki on rento, eli varmaan alan termein ”laid back” :). Aika nopeasti huomasi, että ei ole kyykkyä, on ”squat”. Eikä ole ”niin monta kierrosta kuin jaksat” vaan on AMRAP. Näitä alan termejä viljellään sitten ihan joka välissä ja mua rupes jo melkein hymyilyttään. Ei se kyykky siitä kuitenkaan mikskään muutu :).

Nyt on siis ollu pari kertaa sitä kurssia ja niinkuin mä odotinkin, niin kyseessä on siis TEKNIIKKAkurssi. Olin hieman yllättynyt, koska liikkeet ei oo loppupeleissä mitään kovin helppoja ja aika nopeaan lähdettiin maveakin tahkoon jo kolmellakympillä. No nyt te nauratte, että onpa tosiaan aikamoiset painot, mutta mun äiti ei esimerkiksi jaksas tehdä kyllä kolmellakympillä mavea. Tosin mun äiti on ehkä kuitenkin enemmän sitä zumbatyyppiä… Kyllä siellä siis jotain pitää pohjalla olla, koska ne liikkeet ei ole ihan helpoimmasta päästä. Siis ei sellaisia liikkeitä, mitä esim. perus PT asiakkaalle välttämättä voisi vetää.

crossfit7

Kurssilla on kaksi opettajaa ja molemmat on todella hyviä ja puhuvat ja näyttävät niin, että jopa blondi voi tajuta! Opetuksen taso on siis loistavaa, joten ei ole hetkeäkään ollu sellanen olo (ainakaan tähän asti, tiedä mitä keksivät ensi viikolla 🙂 ), että menis rahat hukkaan! Kurssin parasta antia on ehdottomasti se, että joku katsoo tekniikkaa lähes koko ajan! Kyykkykin purettiin osiin ja vaikka se kuulostaa pitkästyttävältä, niin mä sain oikeasti uusia ulottuvuuksia siihenkin liikkeeseen! Lisäksi ei tietenkään tyydytty hinkkaamaan peruskyykkyä, vaan otettiin mukaan etukyykky ja ”overhead squat”, jossa tankoa pidellään pään yläpuolella suorilla käsillä. Mulla kun tää selän liikkuvuun on aivan huippuluokkaa, niin toi osoittautui yllättävän haastavaksi liikkeeksi. Mä ennustinkin ihan oikein eilen, että mun ristiselkä tulee oleen melkosessa jumissa ton session jälkeen!

crossfit5

Mä kokeilin Erällä maanantaina mavea pitkästä aikaa tangolla, mutta jotenkin se tuntui tosi epämiellyttävälle ja tekniikka oli hukassa. Nyt eilen tuolla treeneissä harjoiteltiin maven tekniikkaa vaihe vaiheelta ja tuntui TODELLA hyvältä. Vaikka mave on mulle jo todella tuttu liike(ja muuten myös mun lemppariliike!), niin mun on vähän vaikee sanoa, onko tää crossfit tekniikka joku ”oma” tyyli tehdä se mave, mutta mun mielestä se on sekoitus suorinjaloin mavea sekä normaalimavea. Joku viisaampi voi tähän varmaan kommentoida miten asia on! Tanko oli kapea ja tuntui niin paljon kivemmalta käteen, kun paksu tanko. Saa heti paremman otteen siitä ja kaikki energia ei mene puristamiseen!
Tänään käytiin läpi pystypunnerruksia eri versioina. Lopuksi tuolla tunneilla rullaillaan (eilen palloilla ja tänään tangolla), kuten ehkä tiedätte niin venyttely rupee olemaan jo kuollutta tiedettä. Ja siis tämä ei ole mikään crossfit juttu vaan ihan muutenkin. Toi sanonta on muuten lainattu siltä ohjaajalta, mun mielestä se sopi niin hyvin tähän esimerkkiin.

Ens viikolla jatketaan sit harjoituksia ja katotaan mitä siellä on tulossa. Mä huomaan heti itsestäni, että mä oon aivan ärsyttävän kilpailuhenkinen! Kun me tultiin eilen sinne salille, niin joku mimmi reenas siinä renkailla jotain liikettä, missä siis punnerretaan itsensä suorille käsille (ne renkaat ei siis todellakaan oo missään vyötärönkorkeudella :D)… No, mun oli toki pakko mennä heti kokeilemaan, että pääsenkö mä, enkä päässyt!! Rupes niin ottaan kupoliin, että mä alan hetipaikalla nyt hinkkaan tota liikettä!
Mitä muuten tulee tohon crossfittiin, niin en usko että voisin treenata pelkästään sitä. Kyllä mä rakastan kuitenkin ihan perus punttia ja noi on aika rankkoja treenejä pelkästään tehtäväksi. Ehkä pari kertaa viikossa voi olla ihan ok. Toki siellä salilla tahkotaan muitakin kun niitä WODeja (Workout of the day, you see) eli voi mennä tekeen ihan tekniikkaakin!
Mutta ihan vielä ei tarvi käydä hakemassa Stadiumista niitä crossfit-sukkia. Ei mulla kyllä sen puoleen ole niitä zumba-housujakaan! 🙂

Mutta kyllä tolta kurssilta saa varmasti paljon irti ja itse kullekkin tekis ihan hyvää välillä tarkistaa ne omat tekniikat!

crossfit2

fityoutoo

8 vastausta artikkeliin “Parisuhdeaikaa: Crossfit!”

  1. Moikka! Huippuu, että ootte menny crossfittiä kokeileen! Itse lajiin täysin hullaantuneena (peruspuntti taas ei esim oo yhtään mun juttu) voin sitä kaikille suositella! Se on kuitenkin niin tärkeetä, että löytää parhaan liikuntalalajin itselleen! Oon seuraillu blogias alkuajoilta saakka ja tykkään tosi paljon sun postauksista ja tyylistä kirjoittaa! 🙂 Itsellä liikuntapuoli ollu aina kunnossa, mutta sun monet kirjoitukset ruokavaliosta ja terveellisestä syömisestä ovat saaneet itsenikin panostamaan siihen entistä enemmän! Kiitos tästä ja ei muuta ku jatka samaa rataa! 🙂

    • Kiitos ihanasta kommentista! Tuli niin hyvä mieli!
      Yritän pitää blogin monipuolisena, eli en ”jumitu” mihinkään yhteen lajiin tai ruokavalioon. Näin olis vähän jokaiselle jotakin :).
      Mäkin kiinnostuin crossfitistä juuri sen takia, että pari kaveria hullaantunut siitä täyin, ja facesta katsellut kuvia kun he hampaat irvessä vetää jotain kivirekeä perässä :D… Kyllä mullakin aivan uusia lihaksia taa kipeänä ja ois kiva päästä koittaan noita vähän erikoisempiakin liikkeitä, mitä ei tuolla perus salilla pysty tekemään!

    • Moikka Emppu!

      Me käytiin hurrin kanssa ensin tutustumistunnilta (bongattiin se Vantaa Crossfitin facesivuilta) ja siellä tunnilla olleille oli tarjous, että On Ramp-kurssi 105€! Ilmoittautua piti siis samana päivänä. Oisko hinta muuten ollut jotain 169€…?? Ehkä sitä luokkaa kuitenkin. Oltais kyllä menty kurssille varmaan anway, mutta mielestäni toi 105€ on todella kohtuullinen hinta!
      Kurssi kestää siis yhteensä 5h.

  2. Mä juuri päätin Crossfitin alkeiskurssin ja fiilikset on hieman kaksijakoiset. Toisaalta tykkäsin ja erityisesti tykkäsin juuri siitä, että sai tosi perusteellista tekniikkaopetusta, mutta ”hypetys” tökkii. Ja meidän valmentaja oli hieman ”epäammattimainen” kun lynttasi perus punttitreenin maan rakoon. Mutta eiköhän salilla tuu silloin tällöin piipahdettua uudestaakin, kun onhan se niin kivaa juosta spurtteja oksennus suussa ja kyykätä sata kertaa 😀

    • No joo, mun mielestä mitään lajeja ei kannata ruveta dissaamaan. Mun mielestä on tärkein, että jokaiselle löytys sellainen liikuntamuoto, josta pitää. Oli se sitten crossfit, kuntosali tai sauvakävely. Mä tykkään kyllä noista kaikista! 🙂
      Tollanen vaan helposti karkottaa ihmisiä lajin parista, jos annetaan kuva että tämä on just se ainoa ja oikea tapa treenata (joka ei todellakaan pidä paikkaansa). Myös crossfitiä on arvosteltu julkisuudessa ja pidän sitä ehkä hieman yksipuolisena jos pelkästään tekee. Mutta tää toki mun mielipide ja varmasti vannoutuneet cf-fanit on sitä mieltä, että mitään muuta ei ihminen enää ikinä tarvitse!
      Meidän kurssilla on todella mukavat opettajat, eivätkä he mielestäni mitenkään pakkosyötä lajin erinomaisuutta. Lähinnä siis keskitytään tekniikoihin!

    • Ookei! Mä sanonkin niille ohjaajille ens kerralla, että unohtakaa muut liikkeet; Nyt ruvetaan reenaan muscle-uppia!! 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta