Tänään ei kannata laihduttaa!

Kuten varmaan moni teistä tietää (ja on ehkä jo blogeistakin bongannut), niin tänään on kansainvälinen Älä laihduta -päivä! Suomessa päivän takana on Syömishäiriöliitto Syli Ry ja päivänä teemana on herätellä ihmisiä ajattelemaan, onko laihuudesta tullut jonkinlainen itseisarvo ja miksi laihtumista ja laihoja ihmisiä ihannoidaan niin kovasti. Sen lisäksi päivän teemaan liittyy, kuinka laihduttaa voisi järkevästi ilman, että siihen liittyviä hulluja dieettejä ja päähänpinttymiä. Samalla kun laihdutamme hullun lailla ylipainoistuu kansa ja olemme lihavampia kuin koskaan! Yhä harvempi on normaalipainoinen ja keskivartalolla kannetaan vararengasta välittämättä siitä aiheutuvia terveysongelmia. Kaikkien ei tarvitse olla bikinimallin kunnossa, mutta omasta terveydestään huolehtiminen on ihan järkevää ja ylipaino vaikeuttaa elämää monin tavoin. Silti ns. tylsä ja tavallinen painonhallinta ei tunnu olevan muotia – kaikki nopeat keinot kyllä!
Lisäksi ainakin nyt äitinä ajattelen paljon, millaisen kuvan annan lapselleni syömisestä ja liikunnasta. Toisaalta se ei häiritse minua, koska en ole alunperinkään ottanut mitään kovin tiukkaa linjaa. En haluaisi, että omat lapseni muistaisivat äitinsä aina laihduttaneen ja olleen onneton vartalonsa takia. Myös siksi haluan pysyä hyvässä kunnossa, olen onnellisempi tällaisena.

siskonmakkarakeitto2 (1 of 1)

siskonmakkarakeitto (1 of 1)
Tämän päivän lounas. RAKASTAN siskonmakkarakeittoa….

Mulle tulee ensimäisenä mieleen sanasta ”laihdutus” valitettavasti kaikenlaiset dieetit, jotka juontaa juurensa jo mun lapsuuteen ja varmaan siksi mielikuva on iskostunut päähän. Tuskinpa olen ihan ainoa, joka muistaa jo omien vanhempiensa/sisarustensa laihduttaneen ja kokeilleen dieettejä. En muista tarkkaan, kuuluiko esim oma äitini joskus painonvartioihin, mutta en yhtään yllättyisi jos olisi kuulunut. Omat vanhempani eivät ole koskaan olleet ylipainoisia, mutta eivät langanlaihojakaan. Mä itse uskon, että vaikka lapsen kotona ei olisi minkäänlaisia viitteitä painontarkkailusta, niin silti suurin osa tekee sitä jossain vaiheessa (varsinkin naisista).  Eli käsi pystyyn, joka ei koskaan ole ollut dieetillä! Kuten tiedätte, niin rentous on oikeastaan tämän blogin sanoman ja myös oman työni punainen lanka; Kuinka löytää elämäntapa, joka tulee painonhallintaa ja pitää normaalipainossa.
Aiemmin minäkin rimpuilin ties millaisten dieettin ristiaallokossa ja muistin, kuinka Kalevan Uintikeskuksen pikkuisella kuntosalilla revin soutulaitetta kuin henkeni kaupalla. ”Tänään se alkaa. Mä laitan itseni täydelliseen kuntoon”.
Kunnes tuli huominen ja uusi houkutus.

IMG_1678
Meikätyttö vähän tukevammassa kunnossa…
pikkujoulut4 (1 of 1)
Ja sit vähän hoikemmassa kunnossa…

Se painonvartioiden pistekartta on ikuisesti syöpynyt mun mieleen, koska ystäväni koitti laihduttaa sillä jo ollessamme hmm…lukiossa?? Ja muistaakseni hän oli vielä aika hoikka. Muistatteko muut tämän PV:n pistesysteemin?? Muistanko mä ihan metsään, että päivässä sai syödä jonkun 21 pistettä ja jokaisesta ruoasta sai jonkun tietyn pistemäärän…? Tämä johti usein sitten siihen, että jos suklaapatukasta tuli 10 pistettä, niin loppupäivänä ei sitten syötykään hirveästi juuri mitään! Mun mielestä aika tuhoisa metodi, vaikka toki ”Weight Watchers” on maailman suurin ja tunnetuin (tai ainakin vanhoin) laihdutusbisnes… joka tosin on jo kuollut suomesta.
En voi muuten olla laittamatta tähän linkkiä lempparisarjastani Little Britainista! Fat Fighters on vähän erilainen laihdutusryhmä, johtajanaan aina niin ”kannustava” Marjorie… Huom, ei huumorintajuttomille 😀 !

fatfighters

Kuten olen kertonut, niin myös mullakin on historia kaikenmaailman kuurien parista. Olen kerran jopa kokeillut legendaarista lentoemäntädieettiä, jonka nimi on jo niin hullu, että luulisi sen soittavan jotain kelloja! Kyseessä on pesunkestävä pikalaihari, jolla onnistut pääsemään eroon – et pelkästään nesteistä, mutta myös lihaksistasi! Tässä esimerkki ekasta päivästä:

Aamiainen on joka päivä samanlainen: puolikas
greippi, kahvia tai teetä ilman maitoa ja sokeria.

1. PÄIVÄ
Lounas: noin 200 g keitettyä kalaa tai purkki
tonnikalaa veteen säilöttynä, salaattia, tomaattia ja
omena.
Päivällinen: 2 keitettyä kananmunaa, 170 g vihreitä
papuja ja puolikas greippi. Lämmitä pavut, muserra
toinen muna päälle ja mausta miedosti yrteillä.

Siis ei herranjumala mä kuolisin jos söisin päivässä noin vähän! Luultavasti puoleen päivään mennessä mä olisin kalunnut meidän kuiva-ainekaapin tyhjäksi ravinnon löytymisen toivossa 😀 . Kuten voitte arvata, tätä dieettiä ei kestänyt ihan hirveen pitkään, koska olin niin /&%¤#”! nälkäinen koko ajan.
Olen kokeillut muutamaan otteeseen karppaamista ja myös ketoosidieettiä, eli ruokavaliota  täysin ilman hiilihydraatteja. Tätä kokeilin hakiessani fitnessmallikisaan muistaakseni ekan kerran, enkä ollut pysynyt ”ruodussa”, eli jouduin yllättäen taas turvautumaan johonkin kuuriin. Jaksoin viisi päivää ihan hyvin pelkällä proteiinilla ja rasvalla, kunnes jatkuva päänsärky alkoi olla niin sietämätön vaiva, että se haittasi erittäin vastuullista työtäni, jossa piti olla jatkuvasti skarppina. Lisäksi hiilareiden laskeminen oli työlästä, koska alle 50g:ssa pysyminen ei ole mikään helppo juttu. Periaatteessa söin vain leikkeleitä, valkuaisia, tonnikalaa, yhden rahkan päivässä, sekä kurkkua ja salaattia. Ei ollut ihan mun kuppi teetä tuo ketoilu, vaikka toki hiilareiden vähentäminen toimii erinomaisesti lähes aina, kun kiloja aletaan pudottomaan (siis jos tilanne on se, että ne tulee mistä sattuu).

Niin. Eivät ne kuurit koskaan toimineet. Ainoa, joka on toiminut on pitkäjännitteinen omien ruokailutottumusten muuttaminen PYSYVÄSTI!  Itse koen ruoan polttoaineena ja sen takia syön säännöllisesti ja ilman mitään ”sääntöjä”. Jos kärsit ylipainosta, niin silloin toki asioiden muutamiseksi on tehtävä jotain konkreettista. Pelkkä unelmointi ei auta.

Hyvin normaalia arkiruokaa…

Kootaas tähän teidän hulluimpia laiharikokemuksia! Millaisiin pikakuureihin olette sortuneet ja millaisin seurauksin? Onko lentoemäntädieetti muille tuttu?
Mikäs se on se yksi Beyonce-dieetti, jossa laitetaan kuumaan veteen pippuria ja vaahterasiirappia…?

fityoutoo

8 vastausta artikkeliin “Tänään ei kannata laihduttaa!”

  1. Kaikenlaista on kokeiltu. Myös sitä pianonvirittäjien pistesysteemiä. Mutta yllätys, yllätys, kaikista toimivin ja pysyvin ratkaisu on ollut ruokavalion järkeistäminen ja ihan normaali ns.kotiruoka. Sillä mennään tälläkin hetkellä. Ilman tarkkoja ja ehdottomia rajoja mitä saa syödä, järkevillä ja riittävillä annoksilla. Tarkoituksena todellakin se pysyvyys ja siinä sivussa jos lähtisi jokunen kilokin. Hitaasti, mutta varmasti. Niin ainakin toivon. Mutta ei ajatusta, että olen jollain kuurilla.

    • ”Pianonvirittäjät”… Repesin 😀 ! Ja juuri noin itsekin ajattelen. Tämä ruokavalio ei ala tai lopu joku tietty päivä. Se on ja pysyy!

  2. Mä itse kuulun näihin nuoriin ihmedieetti laihduttajiin jonka tuloksena on vakava syömishäiriö ja syömishäiriön mukana tulevat myöskin pysyvät muutokset esim. rytmihäiriöt, kilpirauhasen vajaatoiminta sekä mahdollinen hedelmättömyys jotka ovat itselleni osuneet. Kaikenlisäksi olen sen ikäinen (15) ettei edes tarvitsisi laihduttaa ellei kyse ole vaarallisesta ylipainosta ja muista oikeista terveysongelmista!! Luojan kiitos alan olla terveillä vesillä jo. Iskäni dieettitoimintaa olen vuodesta toiseen seuraillut, useimmin käytetty on atkins-dieetti, tosin häneltä hengenvaarallisesti toteutettuna.
    Ei paljoa houkuta alkaa milleen ihmedieetille, korkeintaan jollein detox-kuurille joskus, noiden omien kokemuksieni jälkeen. Tänään en todellakaan laihduta – toivon, ettei ikinä tarvitsekaan!

    • Voi Armi, kuulostaapa kamalalta 🙁 ! Olet siis itse kantapään kautta oppinut, etteivät pikadieetit ole oikotie onneen. Vaan päinvastoin! Ja oot vielä noin nuori, että sinun ei todellakaan edes pitäisi laihduttaa!!! Ja kyllä voit noin detoxitkin unohtaa ihan suosiolla. Sun ei todellakaan tarvitse eikä kannata rasittaa elimistöäsi yhtään enempää. Toivottavasti parannut ja pääset pian kuntoon, eikä ongelmista tulisi pysyviä!

  3. Tätä lukiessani olen niin kiitollinen omalle äidilleni! Äitini on ollut ylipainoinen koko elinikäni ja jo ennen sitä (minä olen 27v.). Hän ei ole IKINÄ moittinut omaa kehoaan tai lihavuuttaan. Hiljalleen hän on pudottanut varmaankin 20-30 kiloa lapsuuteni jälkeen ja aina kertonut tekevänsä sen, jotta olisi terveempi ja jaksaisi liikkua. Nyt hän on hiukan ylipainoinen ja edelleen aikoo pienentyä vähän. Eikä sitä ole tehty millään kuureilla vaan vain paremmin syömällä. Kiitän häntä siitä, että vaikka itsekin olen lievästi ylipainoinen, niin en ole ikinä vihannut tai inhonnut itseäni sen takia. Olen kyllä pudottanut itsekin painoani isoimmista vuosista ja samalla tavalla kuin oma äitini -syömällä laadukkaammin ja liikkumalla sillä tavalla kun hyvältä tuntuu. Enpä siis ole ikinä kokeillut minkäänlaista ihmedieettiä. Vanhempien asenteella on kyllä valtava merkitys ja on hyvä jos jokainen vanhempi miettii millä tavalla kehostaan puhuu lapsensa kuullen.

    • Kuulostaa, että äitisi on hoitanut kasvatustyön tältä osin ainakin todella tyylikkäästi! Kiva kuulla, että vaikka hänelläkin ollut ylipainoa, niin hän on silti kunnioittanut ja arvostanut itseään. Se kaikki myös välittyy lapsille ja siitä painon pudottamisesta ei tarvitse tehdä mitään suurta numeroa. Vaan kuten sanoit, pikkuhiljaa ja fiksusti!

  4. On nuorempana tullut kokeiltua mm. pussikeitto laihdutus kuureja. Ihan jäätävän makuisia mömmöjä, nopeasti tuli normaali ruokaa ikävä. 😀
    Osaisitkohan sä kertoa onko normaalia että liikunnan aloittaneella kipeytyy pohkeet niin kipeiksi ettei pysty kunnolla kävelemään?
    Ennen kipeytymistä tein fysioterapeutin kanssa pari päivää sitten vain kevyen jumpan sekä venyttelyt.
    Miten heikkoja pohkeita kannattais reenata?

    • Heippa, kyllä tuo voi olla ihan normaalia. Riippuu tietysti millaista treeniä tekee (tuo kertomasi kuulosta kyllä aika kevyeltä…???), mutta itselläni esim ylämäkivedoissa helposti kipeytyy myös pohkeet. Pohkeita saa treenattua tietysti juoksussa ja hyvin myös salilla. Kaikenlaiset varpaille nousut esimerkiksi käsipaino kädessä vahvistaa kaksoiskantalihasta, eli juurikin pohjetta. Pohje rasittuu myös jalan koukistuksessa, eli takareisitreenissä.
      Pohkeita kannattaa myös rullata ja pitää tällä tavalla kipu siedettävämpänä. Aivan jumissa olevaa lihasta ei kannata enää entisestään rasittaa…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta