Pitääkö ruoan olla aina rasvatonta?

Kuinka paljon te kiinnitätte huomiota ruoan rasvan määrään? 
Onko se asia, joka on kaikista tärkein asia, kun valitsette lounasta työpaikkaruokalasta tai jauhelihaa kaupasta? 

Multa on muutamankin kerran kysytty, miksi ostan 17% jauhelihaa. Vastasin, että ihan siksi, että Lidlistä ei saa luomulaatuista lihaa kevyempänä versiona. Mulle se rasvaprosentin määrä ei se ratkaiseva tekijä, vaan muut seikat. Mutta itseasiassa en edes pidä hirveästi kovin rasvattomasta lihasta, kanasta tai kalasta! Jauhelihassa eroa ei vielä niinkään huomaa, mutta rasvaton kana on helposti tosi kuivaa ja rasvattomia kalojakin tulee harvemmin ostettua. Lohi on ehdottomasti parhaimman makuista, vaikka tietysti rasvaista kalaa!
Niin ja possua en syö muutenkaan.

Itse en oo mitenkään rasvakammoinen, enkä koskaan valitse kaupasta ainakaan tarkoituksella rasvattomia tuotteita. Oon tullut siihen tulokseen, että jos syö muuten perusterveellisesti ja paljon kasviksia, niin ei silloin tarvitse ostaa mitään 5% juustoja! Kaikki rasvattomat maitotuotteetkin ovat yleensä aika kamalan makuisia, paitsi ehkä joku rahka. Tosin senkin syömisen olen lopettanut. Maitotuotteita menee nykyään ainoastaan kahvissa ja juuston muodossa (sekä herana, jos se lasketaan maitotuotteeksi). Jotenkin ajattelen, että jos joku tuote on täysin rasvaton (kuten just vaikka se 5% juusto), niin onko se maku tai koostumus pitänyt saada aikaan jollain keinotekoisella? Tähän kategoriaan menee myös kaikki nää rasvattomat&sokerittomat suklaakastikkeet ja muut ”fitnessherkut”. Ei vaan uppoo, ei mitenkään! 

Mielestäni aktiivisen ihmisen ei tarvitse kytätä rasvan määrää, vaan enemmänkin sitä, mistä rasva tulee. Jos ruokavalio koostuu pasteijoista, ranskalaisista ja erikoiskahveista, niin rasvaa varmasti tulee yli suositusten ruokavalioon! Mutta jos riisin kanssa syö kasviksia ja n.1-2dl hieman rasvaisempaa jauhelihaa, niin sillä ei ole mitään väliä! Tietysti pitää tarkistaa, että syö myös niitä pehmeitä rasvoja, mutta itselleni niitä tulee päivittäin siemenistä (aamupuurossa ja smoothiessa), sekä avocadosta. Joskus lorautan oliiviöljyä salaatin päälle.

Mitä herkkuihin tulee, niin olen valitettavasti auttamaton herkkuperse 😀 ! Rakastan lettuja, kanelipullia ja tietysti: SUKLAATA! Ja mikään noista ei ole kyllä taatusti rasvatonta! Mutta sallin itselleni toisinaan herkkuja, enkä taatusti laske kaloreita! Rakastan myös (valitettavasti) voin makua….. AAAAH!
Sanon siis mieluummin EI rasvattomuudelle ja vähärasvaisille tuotteille. 

Lihat/kanat/kalat rasvattomana??
Maitotuotteet rasvattomana?
Herkut rasvattomana? 

 

Lue myös: 

Ei kiitos näille ”terveys” tuotteille!

Testissä : Nyhtökaura

Aamupalaksi friteerattua kanaa, pekonia, donitsia, muffinsia…?

fityoutoo

16 vastausta artikkeliin “Pitääkö ruoan olla aina rasvatonta?”

  1. ”Mitä herkkuihin tulee, niin olen valitettavasti auttamaton herkkuperse 😀 ! Rakastan lettuja, kanelipullia ja tietysti: SUKLAATA! Ja mikään noista ei ole kyllä taatusti rasvatonta! Mutta sallin itselleni toisinaan herkkuja, enkä taatusti laske kaloreita! Rakastan myös (valitettavasti) voin makua….. AAAAH!
    Sanon siis mieluummin EI rasvattomuudelle ja vähärasvaisille tuotteille.”

    Meitä on useampia. <3 <3

  2. Kiteytän ajatukseni biisiin, jonka kuulin joskus 15-vuotiaan. Se meni jotensakin näin: ”Ihminen tarvitsee rasvaa, Kuinkas se muuten kasvaa. Katso Maikkia, siinä on kaikkia, aineita oikeesta suhteessa!” 😁

  3. En pelkää rasvaa ruoassa mutta en syö just mitään croissantteja jne kauheen usein. Rasvakeitintä en hommaa kotio. Syön pähkinöitä ja käytän oikeaa voita leivontaan ja ruoanlaittoon! Kevyt tuotteita en osta ollenkaan! 1-2 krt viikossa herkuttelen

    • Mulla aivan sama. Croisanteja tms vain erityistilanteissa, mutta tykkään itseasiassa just Croisanteista tosi paljon :).
      Ja voita ehdottomasti leivontaan ja usein paistamiseenkin. Antaa niin ihanan maun.

  4. Voi, toivon todella että tänä päivänä KUKAAN ei uskoisi siihen, että rasvattomat jutut (saatikka rasvaton ruokavalio) olisi avain terveyteen… koska se on päin vastoin! Juuri niin kuin kirjoitit; tärkeää on se, mistä lähteistä rasvat tulee. Kun jättää turhat, prosessoidut tuotteet pois, saa aika varmasti pääosin niitä hyviä rasvoja ❤️

    http://myrunwayoföife.blogspot.fi

    • Eikös viralliset suositukset edelleen korosta esim rasvattomia maitotuotteita…? No, voihan niitä toki käyttää ja etenkin jos pitää enemmän rasvattomien mausta. Mutta oon huomannut, että esim turkkilaista jugua riittää paljon pienempi annos ja kahviinkin menee vähemmän määrällisesti punaista maitoa.

  5. Lihoista suosisin kyllä mahd vähärasvaisia ihan rav suositusten mukaan. 5%juustot jää multakin kauppaan. ero normaaliin on suuri. opiskeluaikana suositun rasvattoman ruokavaliotrendin myötä tuli syötyä sitä ja rasvatonta maustettua jogurttia jossa tietty rasva korvattu sokerilla. itse näen sokerin haitallisempana, mieluiten valitsen vaikka turkkilaisen jogurtin kun jonkun rasvattoman. maitotuotteita en oikeastaan käytä kun satunnaisesti. rahkassa menee kyllä0%mutta raejuusto pitää olla2% entä sulla?muutenkin keinotekoiset makeutusaineet ei sovi vatsalleni ja light mehut jää suosiolla hyllyyn. kalasta seiti on jopa pahaa ellei sitä valmista erityisen hyvin ja jonkun kastikkeen kera, mielummin sitten lohta tai silakkaa. nyt en tosin enää syö kun olen kasvissyöjä. maapähkinävoitakin saisi rasvattomana mutta mikäköhän on maku? ja juuri ne lisäaineet. kookosmaito on ehkä ainut jossa otan5-8% entä sä? ei kaiken pidä olla rasvatonta ja joillakin se menee ihan yli. tyypillistä on sitten ottaa extrajuustosiivuja kun ei maistu miltään tai ”huijaa” itseään että saa syödä enemmän kun on vähärasvaista. laatu määrän sijaan sanoisin. ja sokeriton suklaa on aivan kamalaa! kokemusta?

    • Joskus söin ihan älyttömästi raejuustoa ja se rasvaton maistuu kyllä aivan kamalalle!!! Nykyään ei oikein enää uppoa, ehkä söin vähän liikaa sitä joskus.
      Mä olen nyt etsinyt reseptejä että oppis tekemään seistä hyvää ruokaa – siis ilman että sitä pitää uittaa kermassa!! 😀
      Kookosmaitoa en kyllä ostas light versiona…. Käytän sitä ehkä 2krt kuussa niin ihan kunnon kamaa kiitos!

  6. Mulla on vahvana se ajatusmalli, että ruuan pitää olla mahdollisimman puhdasta ja ennen kaikkea ”aitoa”.
    Ja kyllä se vaan niin on, että aito, oikea voi on puhtaampaa, kun esimerkiksi levitteet. Joten meillä syödään oikeaa voita levitteiden sijaan.
    Maitona meillä juodaan punaista luomumaitoa, tai ihan vaan punaista maitoa. Ei rasvattomia maitoja tai edes kevytmaitoja.
    Tyttöä 7v joskus ärsyttää ja inhottaa möykyt (eli rasva, jota ei ole pilkottu) maidossa, mutta kaikkeen tottuu. 😀

    Mun mielestä tuollaiset rasvaiset, aidot jutut on vaan parempia keholle, kun kaikenmaailman ”muokatut” kevyttuotteet.

    Toki pehmeitä rasvojakin pitää saada yms yms, mutta niinhän se menee, että kohtuus kaikessa! Ei sitä oikeaa voita ja punaista maitoa kannata litra- ja kilotolkulla syödä. 😀

    http://www.poseland.fi/annika-kotoneva/

    • Meillä myös punainen maito käytössä! Tykkään sen mausta ja silloin harvoin jos leivon vaikka pannaria tai lettuja, niin todellakin punaiseen maitoon!
      Oon 100% samaa mieltä, että aitoa ruokaa ja keinotekoisia juttuja vain esim kerran viikossa – itse nautin ne ehkä mieluiten irtokarkkien muodossa 😀 .

  7. Mieluiten valitsen suuhuni aitoa ja useimmiten monta kertaa maukkaampaa ruokaa välittämättä rasvaprosenteista. Uskon, että olo ja ulkoinen olemus kertovat kohdallani enemmän tärkeää informaatiota kuin ravintosisällöt. 🙂 Kuitenkin on hyvä myös muistaa kultainen keskitie eli järki ja kohtuus kaikessa.

    • AAMEN! Juuri näin! Mun mielestä tässäkään ei kannata vetää överiksi, eli jos jossain on margariinia tarjolla tai kahviin rasvatonta maitoa, niin en saa kohtausta 😀 .

  8. Itse ainakin suosin ei rasvattomia tuotteita! Juon kevyt maito, syön jugurttia joka ei ole rasvatonta ja raejuustossakin pitää rasvaa olla. Yksinkertaisesti rasvattomat tuotteet ovat mun mielestä pahemman makuisia/koostumukeltaan huonompia 😀

    • No ainakin jo mainittu raejuusto rasvattomana on aivan järkyttävän pahaa. Ja siis kaikki rasvattomat juustot. Naturel jugu on ihan ok kevyempänä, mutta turkki/kreikkajugu on silti mun suosikki.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 15
Tykkää jutusta