Protskujauhepohdintaa…

Heippa taas rakkaat lukijat ja pahoittelen postauksen viipymistä. Mun eiliset iltasuunnitelmat (johon myös kirjoittaminen kuului) pilasi jäätävä migreeni tai joku vastaava päänsärkyhirvitys, jonka seurauksena makasin sängyssä 15h!! Enpä todellakaan muista milloin olisin ollut viimeksi niin pitkään aloillani…Kroppaa on kuitenkin kuunneltava ja silloin kun se vaatii lepoa on levättävä!

Taas olis aika täydentää lisäravinnekaappia proteiinijauhepussukalla (tai kahdella). Taisin vähän liikaa ”hullutella” viimeksi FT:n tilausta tehdessäni, koska tuli sitten tilattua perusheraa makuina mm.kirsikka ja ice coffee, joista jälkimmäinen on sentään ihan juotava. Samaa en voi kyllä sanoa kirsikasta, vakka olenkin suuri säilykekirsikoiden ystävä :D! 
Parempi siis luottaa vaan tällä kerralla tuttuun ja turvalliseen suklaan makuun, jonka kanssa ei voi kauheesti mennä metsään. 

chocolate-heart-of-chocolate

Käytän proteiinijauhetta sekä palkkariin että smoothieisiin. Smoothiessa proteiini pitää nälkää pitkään poissa ja protskujauhe+raakakaaojauhe peittää hyvin esim. spirulinan ja viherjauheiden maut.
Välillä olen laittanut nesteeksi myös kahvia ja kun joukkoon laittaa vielä puolikkaan banaanin sekä BCAA-jauhetta, on tulos loistava pre-workout smoothie! Itse kun en mitään latausjuomia enää käytä.
Palkkarissa olen käyttänyt tähän mennessä Star Nutritionin stevialla makeutettua perus suklaanmakuista Whey-80 heraa 30g sekä Super Gainer Prota 30g, jossa on myös hiilihydraattia ja aminohappoja. Tuotehan on nimenomaan palautumiseen tarkoitettu, mutta hiilihydraatin osuus on aika korkea (h54g/100 ja prot. 30g/100g), joten olen laittanut puoliksi tuota ja puoliksi heraa. Joukkoon vielä reilu tl (n.5g) L-glutamiinia, joka on myös must-tuote palautumisen kannalta (tässä on linkki josta voit lukea lisää, glutamiini ja L-glutamiini ovat siis käytännössä sama asia.) Yhteensä tässä palkkarissani on siis (puolikas sheikkeri juomaa):

233kcal
31g proteiinia
17g hiilaria

starnutrition

Nyt jostain syystä olen kuitenkin alkanut voimaan pahoin juotuani tämän palautusjuoman. Tätä on tapahtunut ainakin viisi viimeisintä kertaa (juon palkkarin ½h sisällä treenin loppumisesta). Olen kuullut, että kreatiini voi aiheuttaa joissakin huonoa oloa, mutta sitä noihin kumpaankaan ei ole lisätty. Tai juonkohan juoman liian nopeasti kerralla?

Vai olisiko syy sittenkin heraproteiinissa? Proteiineja kun on erilaisia ja heraproteiini on siis osa maidon proteiinia, kuin myös kaseiini. Jospa siis kokeilisin jotakin muuta vaihtoehtoa kuin maitoproteiini! Jäljelle jääkin koko joukko muita vaihtoehtoja (mm.riisi-, soija-, hamppu, ja munaproteiini muutamia mainitakseni) .
No, jotta homma ei olisi liian simppeliä, kannattaa valita palautusjuomaan nopasti imeytyvää proteiinia, jota myös hera nimenomaan on. Kyselinkin eilen Saran treffatessani, mitä proteiinia hän käyttää ja hän suositteli iHerbistä Vega Naturals-merkkistä proteiinia, joka on täysin kasviperäinen proteiini! Jauheessa ei ole myöskään soijaa, lisäaineita eikä lisättyä sokeria, joka on aina pelkkää plussaa! Näissä ulkomaalaisissa purkeissa kaikki mitat on aina unsseina, joten laskuri lienee tarpeen tutustuttaessa mitä proteiinijauhe on syönyt. Kaloreiden, protskujen ja hiilarin suhteen tuote onkin hyvin lähellä käyttämääni Star Nutritionin stevialla makeutettua heraa ja Vegan makukin on kuulemma hyvä! Ehkäpä tämä menee sitten seuraavana kokeiluun? Fitnesstukussa näytti myös olevan muuten myynnissä Reflex Nutritionin vegeprotskua mutta melko tyyriiseen hintaan, mutta eipä tuo Vegakaan ilmaista ole (Reflex Nutrition maksaa 59,90€ / 2,1kg ja Vega maksaa 39€ / 822g joten laskekaa siitä).

 vega2

Toinen proteiinijauhe, jota on paljon hehkutettu on Sun Warriorin riisiprode, jota myöskin saa iHerbistä. Olen kuullut ja lukenut muutamalta riisiprodea kokeilleelta, että maku on vähitäänkin outo, mutta ilmeisesti tämän Sun Warriorin pitäisi olla ihan syötävää. Minä kyllä tunnetusti syön lähes mitä vaan ja palkkarin juomiseen menee n.30 sekuntia…

sun-warrior-raw-vegan-protein-powder1

Jos taas valitsisin protskun täysin maun perusteella, niin Scitecin prodet ovat olleet ainakin todella hyvän makuisia! Mitkä on teidän protskusuosikit ja mitä käytätte palkkarissa?

Huomenna on muuten viimeinen päivä osallistua Helsinki Workout-skabaan jossa siis 2pvän lippu tarjolla voittajalle!!! Käyppä siis lukaisemassa kisan ohjeet TÄÄLTÄ!! Loppuviikosta pyörähtää muuten uusi arvonta käyntiin, jota et halua missata! Lisää siitä siis myöhemmin…

fityoutoo

6 vastausta artikkeliin “Protskujauhepohdintaa…”

  1. Moikka!

    Itseasiassa mulla on ollut nyt pari vkoa toi stevialla makeutettu prode loppu, joten siitä tuskin lienee kyse… Olen myös käyttänyt aika kauan steviatippoja, joten se on muutenkin ihan tuttu tuote :)!

  2. Ihan vinkkinä, etten suosittele juomaan sitä palautusjuomaa 30 sekunnissa. Mitä enemmän ”pureskelet” sitä jo suussa ja sitten vasta nielet niin sitä paremmin kroppa pystyy sen hyödyntämään. Sama pätee smoothien kanssa. Itse oon tätä kovasti opetellut ja nykyään 6 dl smoothien kanssa voi mennä 20-30 min.

    • Okei kiitos vinkistä! Olen luullut että riittää kun juoma pääsee pian vatsaan ja imeytyy sieltä. Mihin tää suussa juoman pyörittely perustuu…?

    • Suusta vapautuvat entsyymit alkaa heti hajottaa ja hyödyntää juoman ainesosia. Mitä enemmän entsyymejä ehtii vapautua, sen paremmin elimistö hyödyntää aineita. Pätee erityisesti marja- ja hedelmäsmoothiehin.

      Yleensäkin tietty syömisessä, mitä paremmin pureskelet, sen paremmin pystyy elimistö hyödyntämään.

      Pirteää syksyn jatkoa!

    • Tässä mulla onkin opettelemista…Nimittäin mulla on ripeän kävelytyylin lisäksi myös toinen pahe – nimittäin ripeä syöminen :D!!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta