Q&A : Vastaukset!

Kiitos kaikille, jotka lähetitte kysymyksiä mulle 🙂 ! Koitan vastata edes jotenkin lyhyehkösti, jotta postauksesta ei tulisi ihan suomen talven pituinen…

1.Kuinka saat arjen rullaamaan kun perheessä on sekä lapsia että koiria? Kuinka koirat ovat suhtautuneet lapsiin?
Itseasiassa meillä on enää yksi koira. En ole hirveästi puhunut blogissa asiasta, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan; Toinen koiramme (Ali) ei tullut toimeen kiljuvien ja nopeasti liikkuvien lapsien kanssa. Ali asuu nykyään tutullamme, jossa ei ole lapsia ja tällä henkilöllä on vuosien kokemus rodusta.
Toinen koiramme, eli Tyson (rodultaan kääpiöpinseri) täyttää muuten tämän kuun lopussa 7 vuotta! Se on luonteeltaan tyystiin erilainen, kuin Ali. Se on hyvin helppo koira, toki innokas, mutta jotenkin tiennyt aina paikkansa. Tyson on sellainen koira, jonka voi viedä hoitoon lähes kenelle vaan ja kuka tahansa pärjää sen kanssa. Lapsista on se luonnollisesti kiinnostunut, mutta ei halua liikaa suojella niitä, tai ole niistä mustasukkainen.

Nomettas First Class a.k.a "Tyson"
Nomettas First Class a.k.a ”Tyson”

2. Parhaat luoteenpiirteesi?
Vaikka oon luonteeltani energinen, niin en kuitenkaan mikään ärsyttävä häslääjä 😀 . Oon myös hyvä organisoimaan ja järjestelemään asioita ja mulla pysyy pienessä kaaoksessakin hyvin narut käsissä! Mulla on myös sellainen fiilis, että muhun on aika helppo tutustua ja päästän ihmiset helposti lähelleni.
Niin ja tietenkään unohtamatta mun ensiluokkaista huumorintajua….

3. Mitä sanoisit nyt teini-ikäiselle katrille jos saisit jotain sanoa/neuvoa?
Sanoisin, että se valkoinen töhnä, jota laitat huuliisi ei todellakaan ole tarkoitettu huuliin. Se on LUOMIVÄRIÄ!!! EIKÄ VALKOISTA KUULU EDES LAITTAA HUULIIN!!!!

4. Liikuntalaji jota et ikinä voisi harrastaa?
Vielä 10v sitten se olis varmasti ollut suunnistus, mutta Varalassa opiskellessa opin tykkäämään siitä! Mut kyllä se on sähly! Mua ahdistaa se mailoilla hosuminen ja tekee mieli vaan mennä karkuun.

5. Paras lukemasi kirja(josluet?)?
No voi apua… En oo oikein lukutoukka ja jos luen jotain, niin ne on enemmän liikunta-alaan liittyvää tietokirjallisuutta. Anna-Leena Härkösen ”Ei kiitos” kolahti muhun huumorinsa puolesta ja nauroin monta kertaa ääneen sitä lukiessa. ”The Secret” (jota kaikki aina hehkuttaa) on edelleenkin mulla kaapissa…Oon päässyt jotain sivulle 10, mutta se salaisuus ei oo vieläkään auennut mulle 😀 !OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6. Mitä sanoisit henkilölle joka yrittää (ainakin mielestään) koko ajan laihduttaa mutta ei siinä onnistu? Miten ruoan saa pysymään poissa mielestä, kun se vain koko ajan siellä pörrää?
Hmm, tähän on vaikea vastata lyhyesti, mutta kyllä mä ensin kysyisin, että mistä se tarve lähtee olla koko ajan laiharilla? Eli mitkä on ne syyt? Seuraavaksi miettisin niitä keinoja, joilla sitä laihdutusta on yritetty ja onko sitä yritetty edes ns. tosissaan, vai onko se aina sen viimeisen viiden kilon itkemistä…?
Jos suhde ruokaan on kunnossa, niin se ei pörrää mielessä koko ajan. Jokaista suupalaa ei ole normaalia analysoida! Yleensä se ruoka tulee ajatuksiin jatkuvasti sen takia, että koittaa niin kovasti olla syömättä sitä (esim herkut). Toinen syy voi olla siinä, että se ruoka paikkaa elämässä jotain sellaista aukkoa, johon täytyisi löytää ratkaisu jostain muualta.

7. Millaisia vinkkejä sinulla on kehonhuoltoon? Milloin rullausta, milloin dynaamista tai staattista venyttelyä?
Kehonhuolto täytyy olla suhteessa omaan liikkumiseen; Jos ei tunne olevansa jumissa, niin ei silloin ole välttämätöntä ravata alituiseen hieronnassa ja rullailla tuntitolkulla. Jos taas treenaa usein, niin toki silloin kannattaa myös olla aktiivinen kehonhuollon suhteen; Samassa suhteessa kiristystä ja aukomista 🙂 ! Hierontaa ei voita mikään vempele tässä maailmassa; Kunnon hieroja on kultaakin kalliimpi! Mun äitini on muuten ammatiltaan hieroja…
Jumissa olevalle selälle/niskalle hieroja onkin (mun mielestä paras), jalkoja pääsee hyvin rullaamaan itsekin. Mobbauspallolla pienemmät lihakset, esim olkapäät ja pohkeet. Ennen treeniä dynaamista, pumppaavaa venyttelyä jo ennalta hieman lämmenneeseen lihakseen. Eli liikaa vemputusta yliliikkuville nivelille!

8. Mitkä on parhaat salit top 3?
1. Wolf, Tampere. Kaikki, mitä ihminen voi salilta toivoa. Suht uudet systeemit ja motivoiva ilmapiiri.
2. Tapanilan Urheilukeskus, Helsinki. Mun kotisali, joten vahva tunneside tänne.
3. Energy, Joensuu. Okei, ehkä vähän kotiinvetoa tämäkin 🙂 . Mutta hyvä ja toimiva sali eikä mitään valittamista!

9. Mitä trendi diettiä tai ruokavaliota kannatat ja mitä et? Miksi näin? Noudatatko itse mitään ruokavaliota?
En ole oikeastaan kokeillut mitään trendidieettiä. Viikon olen kokeillut raakaruokavaliota mielenkiinnosta, mutta se ei kai ole mikään ”trendi” koskaan ollut. Noudatan itse tekemääni ruokavaliota, jossa on tosin siinäkin liikkumavaraa. Mulla on viritteillä yksi yhteistyö erään PT:n kanssa, joten katsotaan ruokavalioasiaa hänen kanssaan.
En suosittele mitään hyvin rajoitettuja ruokavalioita ilman perusteltua syytä, kuten vaikkapa ketoosidieettiä tai paleoruokavaliota. Ne on ihan ok, jos todella tietää mitä tekee ja on valmis ottamaan asioista selvää. Ruokavalioissa ja ylipäätään ruokavalion nopealla muutoksella voi olla sivuvaikutuksia, josta kaikki eivät ole mukavia. En halua pelotella, mutta asiat kannattaa tiedostaa, eikä vaan mennä jonkun lehtijutun tai ”asiantuntijan” mutu-tuntumalla.

Mun "duckface" ja hurrin "T.Rex -kädet"...
Mun ”duckface” ja hurrin ”T.Rex -kädet”…

10. Missä kouluttauduit pt:ksi?
No personal trainerksi ”pelkästään” en missään, jos siis haet jotain maksullisia pt-kursseja (FAF, Trainer4you tms). Oon käynyt Varalan Urheiluopistossa Liikunnanohjauksen peruskurssin ja sen lisäksi opiskellut Arcadassa 1,5v ”Idrott och hälsopromotion” -linjalla, joka vastaa suomenkielistä Liikunnanohjaaja AMK -tutkintoa. Sen lisäksi mulla on käytynä joukko kaikkia muita, pienempiä kursseja kuten FISAF kuntosaliohjaajakoulutus.

11. Kuinka usein treenaat?
No pyrin treenaamaan 4 krt viikossa. Tähän en laske kävelylenkkejä koiran tai vaunujen kanssa. Treeni on siis mulle tällä hetkellä joko kuntosali, jumppa tai lenkki. Joskus tulee enemmän ja joskus vähemmän. Salille koitan ehtiä sen 3 kertaa viikossa. Lisäksi teen kotona säännöllisen epäsäännöllisesti treenin kahvakuulalla tai kuminauhoilla (esim jos mies on työmatkalla enkä pääse salille). Juoksua varmaan lisään kevättä kohden, koska tarkoituksena on juosta puolimara jälleen kesällä (ja jälleen varmasti yhtä huonolla harjoittelulla…).

12. Miten saat kiireisen arjen toimimaan?
No en mä nyt tiedä onko se hirveän kiireistä 😀 . Tai tietysti ehkä siinä mielessä, että meillä on pieni vauva, joka haluaa aikuisen huomion koko ajan. Välillä aikaa on siis vähemmän esimerkiksi siivoukseen, blogiin, harrastuksiin tms. Toisaalta sitten taas suunnitelmallisuus on avainsana; Meillä on aika tarkat rutiinit, eikä oteta liikaa arki-illoille menoja. Lisäksi meillä on aivan ihana tukiverkosti, joka ansaitsee kaikki maailman kiitokset!! Mieheni vanhemmat, täti, mummi ja veli asuvat ihan lähellä ja he ovat paljon lasten elämässä mukana (miehelläni on erittäin pieni mutta tiivis suku). He on kaikki tosi tärkeitä ja rakkaita meille!
Koitan itse aina muistuttaa itseäni, että lapset on pieniä vain kerran, eikä näitä päiviä saa enää koskaan takaisin. Mietin myös paljon, millaisena lapset muistaa mut vanhempana. En haluais, että heillä jäisi kuva aina stressaavasta ja kireestä äidistä, jolle kaiken täytyy olla täydellistä tai että äiti oli koko ajan koneella vastaamassa ”vielä yhteen sähköpostiin”. Koitan olla tarkka siitä, mihin lupaudun ja mihin en, vaikka toki blogin takia paljon houkuttelevia juttuja usein tuleekin. Jos jokin homma tuntuu heti vähän enemmän stressaavalta kuin tosi kivalta, niin luultavasti en suostu siihen 🙂 .
Meillä ei myöskään oo kauheen siistiä aina heh heh.

 

fityoutoo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta