Raakaruokakokeilijoiden päiväkirjat: Janna

Palataanpa raakaruokahaasteeseen! Koska kaikilla mun viidellä koekaniinilla oli niin hyvin sana hallussa, niin julkaisen jokaisen kokemukset erillisenä postauksena! Jos yhdistäisin kaikki, niin postauksesta tulisi pitkä kuin nälkävuosi ja toisaalta en halua ruveta leikkaamaan mimmien hienoja tarinoita. Kaikille ISO kiitos haasteeseen osallistumisesta ja vaivannäöstä!

Jos olet ihan pihalla että mikä raakaruokakokeilu niin lueppas postaukset täältä ja täältä. Viisi koekaniinia oli siis hakusessa kokeilemaan kanssani raakaruoalla elämistä viiden päivän ajan ja postauksen julkaisun jälkeen meni muutama tunti ja porukka oli kasassa! Tarkoituksena oli haastaa lukijoita kokeilemaan rohkeammin kasviksia ja palaamaan jollain tavalla syömisen ”juurille”. 
Ekan postauksen suon Jannalle, joka kirjoittaa myös omaa Ihan niinkuin tosissaan -blogia – käykää ihmeessä lukemassa!
Oman blogini myötä tuntuu, että joihinkin lukijoihin olen muka tutustunut – vaikka en todellisuudessa edes ole! Olikin tosi kiva, että Janna tuo tuntematon tuttu, lähti mukaan tähän haasteeseen! Tässä siis hänen fiiliksiään!

palautusjuoma

Yleistä raakaruokaviikosta
Syy miksi lähdin tähän kokeiluun mukaan oli yksinkertaisesti se, että mä oon vähän ihan pöhkö. Mä lähden aina kaikkeen täysillä mukaan. Mitään sen enempää ajattelematta. Kaikkeahan on kokeiltava, eikö? Lisäksi ajattelin, että tämä ois hyvä alkusysäys sillä, että kesän jälkeen on pakko hieman keventää ruokavaliota.
Ennen tätä raakaruokakokeilua mulla ei ollut mitään käsitystä raakaruoasta. Ei oikeesti yhtään mitään. Onhan sitä tietysti joistain blogeista jotain lukenut, mutta ehkä ne asiat on kuitenkin jollain tasolla sivuttanut ja unohtanut samalla, koska ne eivät ole olleet niitä asioita, jotka ois olleet jotenkin erityisen lähellä sydäntä. Nyt jouduin tekemään aikalailla etsimistyötä ennen kokeilun alkamista, jotta osaisin yhtään ajatella, että mitä voin syödä ja miten niitä ehkä kannattaisi valmistaa.kesäkurpitsarullatMä olen kaikenkaikkiaan tosi huono kokki. Mitä yksinkertaisempaa ja helpompitekoista ruoka on, sen parempi. Mä kyllä nautin kaikenlaisista ruoista, mutta en osaa niitä itse tehdä. Ja olen tosi huono yleensäkään edes yrittämään. Viime vuonna noudatin aika perus ”fitness”-linjaa ruokailussa eli raejuustoa ja maitorahkaa riisillä ja jauhelihalla höystettynä. Tämän vuoden puolella olen luopunut tuosta kuviosta ja ruoka on välillä terveellisempää ja toisinaan vähän vähemmän terveellistä. Tällä hetkellä mun syömisissä ei tunnu olevan minkäänlaisia rajoituksia. Koko viiden viikon kesäloma, joka loppui juurikin samana päivänä kuin tämä raakaruokakokeilu alkoi, meni niin sokerinhuuruisissa ja hiilaripitoisissa tunnelmissa, että itseäkin hirvittää. Tiedossa oli siis tuskainen vieroitusviikko sokerista.

sitruunamousseKokeilun aikana tein ja opin aika paljon.
Luovuin kahvista ja huomasin, että pystyn olemaan ilman sitä. Mietin jopa viikonloppuna kokeilun jälkeen, että voisin olla kokonaan ilman kahvia, mutta sitten tulin järkiini. Jätin kuitenkin ”tavallisen kahvin” kaupan hyllylle ja ostin sentään luomua.
Opin syömään smoothien aamupalaksi ja huomasin, että pärjään sillä hyvin pitkälle päivään, kunhan käytän siihen oikeita raaka-aineita. Rasvaa ei saa missään nimessä unohtaa. Huomasin, että keittokirjojen lukeminen on oikeastaan ihan hauskaa.

Käytin paljon uusia ainesosia ruoissani, joita en ole koskaan ennen kotona käyttänyt Tutuiksi tulivat mm. mangoldi, avokado, lehtikaali, pinaatti, taateli, aurinkokuivatut tomaatit, soijakastike, kyssäkaali, tuore mango, kuivatut aprikoosit… Kaikki näistä jäävät taatusti pysyvästi meidän keittiöön.

Paino putosi viiden päivän aikana 2.4kg. Molemmista reisistä katosi -1cm ja pyllystä sekä vyötäröltä -2cm.
Jaksaminen oli alun jälkeen tosi hyvää. Uskon silti, että montaa päivää ei enää näin olisi voinut jatkaa, koska väitän ettei kaloreita tullut tarpeeksi päivien aikana, vaikka ihan huolettomasti pähkinöitä, siemeniä, hedelmiä jne. söinkin saadakseni rasvaa ja hiilareita tarpeeksi.
Huomasin, että raakaruoan tekeminen on työlästä.
Tajusin ettei musta olisi raakaruokailijaksi pysyvästi. Ei ehkä edes kasvissyöjäksikään.mangoldi_salaattitortillat

Maanantai
Maanantai ja ensimmäinen raakaruokakokeilupäivä. Apua, oli ensimmäinen sana, joka tuli mieleen aamulla herätessä. Mahdanko selvitä viisi kokonaista päivää pelkillä rehuilla? Tuleeko nälkä? Jaksanko yhtään liikkua? Maistuukohan kaikki ihan kamalalta? Mitä ihmettä mä syön?
Mä en ollut ehtinyt suunnitella mitään ensimmäisen päivän varalle, koska kaikki raakaruoka-aiheiset kirjat odottivat vielä kirjastossa noutamista. Kaupassa sentään ehdin käydä sunnuntaina. Kaappiin päätyi satunnaisotannalla paljon hedelmiä, pähkinöitä, taateleita, mausteita, salaattia, pinaattia jne. Uusia tuttavuuksia olivat avokado (kyllä! en ole käyttänyt sitä koskaan!), taatelit, kuivatut aprikoosit ja mantelijauho. Katsotaan saanko niistä jotain aikaiseksi viikon aikana. Omaa kasvimaata olen ajatellut käyttää ja viikon aikana aktiivisesti, josta nousee tällä hetkellä mm. mangoldia, salaattia, lehtikaalia, kesäkurpitsaa ja parsakaalia.
Aamulla jätin siinä alkushokista selvittyäni kahvinkin juomatta ja päätin olla ilman sitä koko kokeilun ajan. Eniten tuskaa koko tässä kokeilussa tulee taatusti aiheuttamaan juurikin tuo kahvista luopuminen eikä niinkään kylmän ruoan syöminen. Ei auttanut siis aamulla itku markkinoilla, koska oli Katrille luvannut tähän haasteeseen osallistua, joten yritettävä on. Onneksi olin tankannut itseni täyteen kebabia sunnuntaina ja muutenkin herkku-mättö-hiilarivarastot olivat todella täynnä juuri päättyvän loman jäljiltä. 🙂
Aamupalaksi söin ensimmäisenä aamuna smoothien. Lounaaksi salaattia, kesäkurpitsaa, siemeniä, tomaatti-sipulia ja itse tehtyä cashew-tomaattikastiketta. Välipalaksi vesimelonia. Päivälliseksi ja toiseksi välipalaksi tein pienet dippilautaset vihanneksista ja cashew-tomaattikastikkeesta. Iltapalaksi vetelin vielä mustikkamoussea.
Kaiken kaikkiaan päivä meni suhteellisen hyvin. Iltapäivästä alkoi iskeä totaaliväsymys ja pieni päänsärky. Uimareissu perheen kesken meni laiturilla istumiseksi ja illalla oli ilo päästä sänkyyn nukkumaan. Tiedä sitten mikä johtui tässä kohtaa ruoasta ja mikä lämpimästä ilmasta ja töiden alkamisesta. Missään kohtaa ei nälkä kuitenkaan iskenyt ja iloisin mielin lähden huomenna uuteen päivään. Nyt on tullut vähän jo selattua raakaruokakirjojakin, joten muutamia ideoita kytee jo takaraivossa.kirjoja

Tiistai
Maanantai-illalla en jaksanut juurikaan panostaa seuraavan päivän eväisiin, joten aamulla nautin taas smoothien ja väsäsin pikaisesti lounaaksi mukaan töihin salaattia. Salaatin ohje tosin oli yhdestä raakaruokakirjasta nappastu, vaikka sisältö ei ollut porkkanaa, tomaattia, parsakaalia, kukkakaalia, auringonkukansiemeniä ja rusinoita ihmeellisempää. Oli kyllä tosi hyvää ja varsinkin rusinat toivat lounaalle sellaista kivaa vaihtelua makeutensa puolesta. Nälkä pysyi poissa tosi hyvin ja olo oli kylläinen.
Töissä pää alkoi särkeä aivan julmetusti. Yritin juoda paljon ja tehdä kaikenlaisia kevätjuhlaliikkeitä jos kipu johtuisikin siitä, että jouduin taas töissä istumaan pöydän ääressä. Työkaveri yritti auttaa antamalla särkylääkettä, mutta siitä ei ollut apua. Kotona yritin sitten epätoivoisesti vedellä sitruunamoussea sekä marjoja ja pähkinöitä nassuuni siinä toivossa, että se auttaisi särkyyn, mutta turha toivo. Isäntä päätti viedä lapset uimaan ja tämä nainen heitti pään tyynyyn. Nukuin tyytyväisenä klo 16.30-21.00 vain todetakseni ettei särky ollut vieläkään ohi. Iltaa kohden olo kyllä koko ajan koheni ja nousinkin taas syömään herkullista salaattia, mutta särky ei missään kohtaa hellittänyt kokonaan. Hölmönä kuitenkin yritin vähän lukea reseptejä kirjoista ja tabletilta. Ei ehkä paras ratkaisu. 😉 Yöunille painuin vasta sen jälkeen, kun olin valmistanut raakasuklaata. Jospa särky johtuikin siitä, etten ollut saanut kahteen päivään suklaata, hih?!salaattiKeskiviikko
Keskiviikko ja kolmas raakaruokakokeilupäivä osoittautui kaikin puolin hyväksi päiväksi. Aamulla päätä särki vielä hieman. Yritin koko päivän juoda paljon sitruuna/suolavettä ja iltaa kohden olo selkeesti kohentui koko ajan. Illalla päätin jopa yrittää juoksemista ja jaksoinkin vetää pikkusiskon kanssa 12km lenkin. Eikä tullut missään kohtaa sellainen olo, että oisin väsynyt jotenkin normaalia enemmän. Lenkin jälkeen olokin jatkui hyvänä, kun tein itselleni palautusjuoman yhden kirjan ohjeen mukaan. Siihen tuli sitruunamehua, banaania, auringonkukansiemeniä ja spiruliinaa. Oli muuten oikeesti hyvää. Enemmin sitä juo kuin jotain aspartaamilitkua. 😉

Keskiviikkona panostin myös jo hieman enemmän ruokapuoleen. Aamulla vetelin tuttuun tapaan smoothieta. Aikaisemmin olen syönyt aamupalaksi aina puuroa tai esimerkiksi munakasta, koska olen kuvitellut, ettei smoothie pidä nälkää kovin kauan aikaa. Kuinka väärässä olenkaan ollut! Kunnon smoothie, johon tulee avokadoa, banaania, marjoja jne. pitää nälkää ihan tajuttoman kauan. Yleensä syön aamupalan noin 6.30 ja nyt olen pärjännyt tuolla setillä melkein puoleen päivään asti.
Lounaaksi tein hyvän salaatin, jossa oli taas vihanneksien lisäksi rusinoita ja siemeniä. Nam nam! Päivällisellä pistin sitten tähän asti parastani tämän raakaruokakokeilun aikana. Päätin tehdä täytettyjä paprikoita. Ihan kaikkia pikkujuttuja mulla ei ollut mitä ohjeessa sanottiin, mutta sovelsin sitten vähän ja silti paprikoista tuli tosi hyviä. Laitan sisään muun muassa mangoldia, jota en ollut ennen käyttänyt. Noita paprikoita olen ajatellut tehdä myöhemminkin esim. lounaaksi töihin. Tosi kevyitä, mutta äärimmäisen täyttäviä. Illalla tein ylijääneestä täytteestä iltapalaksi kesäkurpitsarullia. Ei pahoja nekään, mutta ei niillä nälkä lähtenyt joten sen lisäksi oli pakko tehdä vielä mustikkamoussea.

täytetytpaprikat

Torstai
Neljäs raakaruokakokeilu päivä alkoi tuntumaan jo helpolta ja olo oli jo täysin normaali alkuviikkoon verrattuna. Aamu alkoi jo rutiinilla eli smoothiella. Lounaaksi söin eiliseltä täytettyä paprikaa sekä sitruunamehulla ja mausteilla höystettyjä parsa- ja kukkakaalia.
Päivällisellä päätin sitten toteuttaa vihdoin sen ”lämpimän ruoan”, jonka olin ajatellut kokeilun aikana tehdä eli kesäkurpitsalasagne. Törmäsin netissä reseptejä selatessani moneen kertaa lasagneohjeisiin, mutta osa vaikutti aivan liian monimutkaisilta. Tämän ohjeen kun näin, niin päätin että tässä se on. Eihän tuokaan ohje erityisen yksinkertainen ollut, mutta raaka-aineet olivat sitä luokkaa, että ne löytyivät jo kotoa valmiina (paitsi aurinkokuivatut tomaatit), joten ei tarvinnut taas mennä kauppaan hakemaan jotain, mitä en tavallisesta ruokakaupasta kuitenkaan löytäisi.
Lasagnen tekemiseen meni aikaa aika paljon. Musta tuntuu muutenkin, että raakaruoan tekeminen – jos siis tahtoo tehdä oikein ruokaisaa ruokaa, eikä vain salaattia – on aika aikaa vievää puuhaa. Tähänkin sapuskaan piti sekoittaa blenderissä kolmea eri kastiketta. Ehkä niiden tekeminen olisi helpompaa jollain jumalattoman kalliilla koneella, mutta kolmenkympin laitteella niiden tekeminen ei käynyt ihan käänteessä, vaikka lopputulos olikin hyvä.
Valmista kesäkurpitsalasagnea maistoin aika pelonsekaisin tuntein. Torstain päivällisen tekeminen vei aikaa ihan älyttömän kauan ja mitä sitten jos se on pahaa? Mitä mä sitten syön? Pelko osoittautui kuitenkin turhaksi, koska se oli oikeesti tosi hyvää. Silmät kun laittoi kiinni, niin olisi voinut kuvitella oikeesti syövänsä kylmää lasagnea. Mun mieskin maistoi sitä ja totesi että: ”On ihan hyvää, mutta kyllä tykkään enemmän kylmästä ruoasta.” 😀
lasagnentekoa kesäkurpitsalasagne

Perjantai
Viimeisenä raakaruokakokeilu päivänä ei oikeastaan edes enää osannut ajatellut, että syömisissä olisi jotain ihmeellistä. Ruokailut menivät omalla painollaan ja olo oli hyvä. Ainut väsymyksen merkki oli se, että juoksu ei kulkenut ihan toivotulla tavalla. Tähän saattoi vaikuttaa myös ilman kuumuus, joten ei pysty varmaksi sanomaan, että oliko ruokavaliolla kovinkaan suurta merkitystä vetämättömässä juoksuaskeleessa.
Päivän eräänlainen kohokohta oli vadelmaisen suklaaraakakakun leipominen. Bongasin ohjeen Jonna1983 -blogista ja koska se vaikutti helpolta, niin päätin sen toteuttaa. Kakun tekeminen itsessään ei ollut lainkaan vaikeaa, mutta tässäkin asiassa mun oli vaan pakko mennä soveltamaan sillä seurauksella, että pohjasta tuli liian löysä. Siihen päälle kun lisätään vielä liian vahva suklaakerros mun makuun, niin voin kertoa, että on muuten ainut kakku varmaan ikinä joka jäi syömättä. Tarjosin sitä myös mun pikkusiskolle. Ei kelvannut sinnekään. Uskoisin, että pohja ja täyte ovat oikein tehtynä oikeinkin hyviä, mutta ohjeenmukainen suklaa oli vain aivan liian tujua mun makuuni, vaikka tummasta suklaasta tykkäänkin. Ei mennyt nappiin siis kakkukokeilu mun osalta.
Perjantaina vielä ajattelin, että voisin jatkaa kokeilua muutaman päivän lisää, mutta lauantaiaamulla tulin järkiini. 😉 Todella mielenkiintoinen kokeilu ja olen tyytyväinen, että lähdin siihen mukaan, mutta antakaa mulle kananmunaa ja pihviä kiitos.

 

fityoutoo

3 vastausta artikkeliin “Raakaruokakokeilijoiden päiväkirjat: Janna”

  1. Mua kiinnostas tietää tarkemmin minkälaisella smoothiella saa nälän pysymään loitolla puoleen päivään asti? 🙂 Mä syön aamulla aina puuroa raejuustolla, rahkan marjoilla ja pähkinöillä tai nyttemmin tuhdin tuorepuuron, mutta nälkä iskee viimeistään 3h päästä. Erityisesti talvella tuntuu, että kulutan koko aamupalan pyöräillessä hangessa toihin 😀

    • Moi E! Mun aamupala koostui juurikin puurosta melkein koko viime vuoden. Nälkä oli taatusti jo aamulla kymmeneltä, kun puoli seitsemältä mä sen söin. Tästä syystä varsinkin olen ollut tosi skeptinen itse sen suhteen, että voiko smoothie oikeesti pitää muka nälkää. Kyllä voi! 🙂 Toisaalta kun ruokavalioon lisää muutenkin paljon kasviksia niin väitän että sekin tekee muutosta. Mulla on ainakin hirveä nälkä heti jos olen syönyt ”paljon” hiilaria. Mun kroppa toimii paremmin ilman sen suurempia määriä perunaa, leipää jne.

      Mun aamupalasmoothie tuolla viikolla koostui pääsääntöisesti näistä raaka-aineista:

      – Puolikas avokado
      – Puolikas tai kokonainen banaani (kokonaisella saa tietysti enemmän hiilareita kroppaan)
      – Marjoja vaihdellen noin pari kourallista (mustaviinimarjaa, puolukkaa, punaisiaviinimarjoja, mustikka)
      – Chia-siemeniä 1-2rkl
      – Salaattia niin paljon kuin mahtuu (mitä tummempaa sen parempi eli tammenlehti on hyvä, nyt käytin mangoldia ja lehtikaalia myös)
      – Pieni luraus hunajaa tai steviaa jos tarvii makeutusta
      (- Riisiproteiinia jos haluaa)

      – Lisäksi käytän vaihtelevasti vehnänorasjauhetta, spiruliinaa, msm-jauhetta ja macaa
      – Lisäksi olen lisännyt vähän kylmäpuristettua oliiviöjyä tai MCT-öljyä jos tiedän tarvitsevani lisäenergiaa aamupäivän aikana

      Olen tekemässä omaan blogiin vielä postauksia näistä päivistä. Sieltä voi saada vielä jotain vinkkejä lisää. 🙂

    • Kiitos vinkeistä. Pakko kokeilla 😛 Olen kasvissyöjä, joten niitä kyllä tulee syötyä aika paljon päivässä 😀 Pitää käydä lukemassa myös sinun blogiasi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta