Raakaruokakokeilijoiden päiväkirjat: Laura

Viime viikolla tuli vähän ihmettelyä eräältä lukijalta, että onko tässä raakaruokakokeilussa mitään järkeä. Kuten sanoin, niin raakaruokavaliolla eläessä suunitelmallisuus olisi varmasti kaiken a ja o. En itsekkään voisi elää esim pelkillä hedelmillä montaa päivää.
Raakaruokavaliossa on tietysti tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet ja mieluummin tietysti luonnollisessa muodossa. Myös proteiinin saanti tuottaa päänvaivaa, varsinkin jos on herkkävatsainen kuten minä, eikä kestä kunnolla herneitä ja papuja ilman parisuhdetta uhkaavaa kaasuttelua. Jos ei ihan täysin raakailemaan ala, niin kasvisruokavaliota noudattavat voivat toki ottaa ruokavalioon lisäksi erilaisia kasvisproteiinilisiä, joita on nykyään tarjolla runsaasti (riisi-, hamppu-, soija- ja herneproteiini tulee näin äkkiseltään mieleeni ainakin). 

Yksi koekaanineista eli Laura oli ainakin panostanut ruokavalioonsa ja katsokaa näitä HERKULLISIA kuvia – WAU! Iso kiitos Lauralle panostamisesta!
Toivottavasti tämän postauksen myötä kaikki saa pienen innostuspotkun takamukseen syödä tällä(kin) viikolla runsaasti tuoreta kasviksia ja hedelmiä! Ja kyllä – myös niitä hedelmiä!
Tässä Lauran ajatukset viiden päivän raakaruokakokeilusta. Hänen bloginsa Timjai with love löytyy täältä!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Koekaniini Laura 23v täältä Oulun suunnalla ilmottautui mukaan raakaruokahaasteeseen. Lyhyesti itsestäni kertoen olen viimeisen kolmen vuoden aikana tehnyt suuren työn elämäntaparemontin kanssa pudottaen lähemmäs 20-kiloa painoa, saanut liikunnan osaksi elämää ja olen kiinnostunut ruuasta ja sen vaikutuksesta meidän hormoonitasapainoon. Henkinen hyvinvointi ruuan, liikunnan ja levon kannalta on hirmuisen mielenkiintoista. Nuoruuden elin olemattomalla itsetunnolla syömällä pizzalla ja ahmimalla karkkia, joten muutos parempaan on alkanut ja jatkuu läpi elämän!

Viimeisen vuoden olen alkanut kiinnittämään huomiota lisäaineisiin, luomuun, maito- ja viljatuotteiden rajoittamiseen ja tietty superfoodit ovat olleet jo pidemmän aikaa mukana mm.smoothieissa. Lukuisat (huonot) kerrat tarkan ruokavalion alaisena ovat opettaneet huolettomuuteen ja oman kehon kuunteluun. Sana ”raaka” on kuiten ollut täysin outo asia keittiössäni. Onko se jotain syötävää? Tutkittuani asiaa perinpohjaisesti huomasin käyttäväni jo paljon raakaruokaa. Kasvikset, marjat, hedelmät.. Kuitenkin pohjalla on halu oppia käyttämään raaka-aineita vielä laajemmin, ettei ruoka tule ns.”purkista”.

Raakaruoka7

Pää oli ihan tyhjänä viiden päivän kokeilusta. Mitä ei saa syödä? Onko pavut sallittuja? Kahvi? Kuinka saan riittävästi proteiinia ilman jauheita? Saako sieniä syödä ilman kypsennystä? Pärjääkö pelkillä hedelmillä? Onko kuivattaminen ja idättäminen liian työlästä? Lopulta oli helpoin laatia viisi erilaista teemaa: joka päivälle oma juju.

Ensin aloitin rennosti ruoka-aineisiin tutustumisen. Kiertelin kaupassa muutaman tunnin tutkien hevi-osaston kummalliset kasvikset, purkkien selosteet ja yllättävän moni tuote jäi suoraan pois. Nyt, kun joku asia oli ’kielletty’ niin tietty mulla teki mieli siskon paistamaa kanaa, sain postista uusia proteiinipatukoita jne.. Raakaruokailu on aikalailla vegepainotteista ja sen ummärsin vasta paremmin viikon aikana. Ideat muka katosi mielestä vanhoja ruokia miettiessä, vaikka ruokaa on laajasti ja monipuolisesti käytössä..

Raakaruoka5

Helpoin päivä oli nauttia vain suomalaista. Nyt kesällä toreilta sai hyvin tuoreita raaka-aineita ja kaupoissa suomalaisia tuotteita näkyy paljon. Talvella tilanne on täysin eri ja oma tavoite oli vielä elokuun aikana lähteä itse luontoon poimimaan superfoodeja pakkaseen talven varalta.

Yhden päivän teema oli hetkuttelu. Angel cake jäätelömuotteihin ja raakasuklaa pakkaseen odottamaan. Katrin haasteena oli myös valmistaa ’lämmin ruoka’, jonka tein kesäkurpitsasta ja sienistä. Jännää on se, etten ole koskaan syönnyt niitä ilman kuumentamista! Viikon ainaka en syönyt mitään ylitsepääsemättömän pahan makuista ruokaa tai yli 45 asteen lämpöistä, mutta uusien mausteiden kanssa oli opettelua. Limestä nousi suuri suosikki ja kahden raaka-aineen välipala Datorate taatelista valmistin lähes päivittäin. Pähkinöitä käytetään leivonnassa paljon, mutta kohtuus kaikessa on hyvä muistaa. Myös niiden liottaminen vedessä on auttanut vatsaa toimimaan paremmin 🙂

Raakaruoka1

Raakaruoka3

Eniten mulla kiinnosti päivä, kun kokeilin 80/10/10 -ruokavaliota. Eli päivän ravinto tuli 80% hiilarista, 10% rasvasta ja 10% proteiinista. Ja banaani oli kova sana, ihan esimerkkiruokailun kahdeksaa banaania aamupalalla en saanut syötyä kokonaan! Päivän ainaka huomasin, että vaikka hedelmiä tulee syötyä, niin liika on liikaa! Tämä päivä toi kamalan turvotuksen tullessaan ja kyseisenä päivänä en olisi voinut salilla käydä ilman pyörtymistä, sen verran heikko olo oli. Huomaamatta kuiten seuraavana päivänä tämä toimi erittäin kovalla helteellä, jolloin haluaa syödä kevyempiä annoksia päivän mittaan. Vaikka raakaruuan tekeminen näyttää ohjeissa monimutkaiselta niin todellisuudessa sen tekeminen on helppoa ja nopeaa.

Raakaruoka on avannut paljon mietteitä omaa ruokailua kohtaan, kaapit pullottaa mausteista ja edelleen epäilen niin lihan kuin riittävän proteiinin suhteen. Ihmiskoe on jatkunut kuin huomaamatta siirtymisellä lähes kokonaan lihattomaan ruokaan. Työpaikalla siirryin automaattisesti kasvislinjastolle syömään ja leipä aiheutti kovia vatsakipuja, joten en sitä ole enään uskaltanut syödä. Salaatin määrä on lisääntynyt huimasti ja uusia tuttavuuksia on kaapissa odottamassa makuhermoja herkistään.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Raakaruoka6

 

Nyt kokeilun loputtua olen kiinnostunut jatkamaan tätä projektia vielä pidemmällä aikavälillä. Vatsaongelmaisena huomaan nyt, että tarvitsen vielä lisää kasviksia, marjoja ja hedelmiä ruokavaliooni. Unelma olisi olla yli puolet ajasta raakaruualla ja mielen mukaan tehdä myös lämmintä ruokaa ja saada vielä lisää kokemuksia. Tasapaino oman kehon kuunteluun on kaiken a ja o. Parasta on se, että jos tällä tavalla pystyn pitämään ahmimiset kurissa niin ehdottomasti mennään sen mukaisesti tulevaisuudessakin.

Koe opetti paljon ja paljon jäi varmasti sanomatta. Kuiten tämä koe antoi sitäkin enemmän oppia elämään. Kiitos Katrille haasteesta 🙂

 

fityoutoo

12 vastausta artikkeliin “Raakaruokakokeilijoiden päiväkirjat: Laura”

  1. nää päiväkirjat on ihan supermielenkiintosia! 🙂 mä oon joskus kokeillut (about kolme päivää) 80/10/10 ruokavaliota ja lihanmussuttajaksi palasin enemmän kuin iloisena. myös kasvisruokavalio on kokeiltu, ei ollut jotenkin vaan mun juttu 😀
    onko sulla katri antaa mitään vinkkejä koulueväiksi? prodelähdettä lähinnä tiedustelisin! syön koulussa aina salaattia ja vihanneksia paljon ja käyn kasvisruokavaihtoehdonkin katsastamassa ja juon rasvatonta maitoa, josta proteiinia tulee mut sitä ruokaa kaipaisin. useinhan koulussa on ihan järkevää prodelähdettä, esim. kalaa (kiusauspäivinäkin kalat ja lihat on isoina paloina, jes!), broikkua tai ihan jauhelihaa tai lihaa, mut ne makkara, nakki tai makrulootapäivät eli suurin osa ajasta… joka päivä ei oo nimittäin kiva pidemmän päälle mussuttaa prosessoituja kalkkuna- tai broikkuleikkeleitä tai munakasrullia koulun veskissä … 😀 ruuat on mahollista olla huoneenlämpöisessä lokerossa täysin varjossa, noin 3-4 tuntia. oisin hitsin kiitollinen jos jotaan vinkkiä sulla ilmenis mieleen!

    • Kiva Armi, kiitos kommentista! 🙂
      Tää kuulostaa aika erikoiselta, mutta oletko kokeillut säilykekanaa…? En itse ole sitä maistanut, mutta ainakin Aino blogissaan (Tarinoita treenaamisesta) kokeilu ko tuotetta ja piti mausta. Täytyykin kysellä blogissa mikäli joku lukija on tätä maistanut ja voisi antaa syväluotaavan analyysin!
      Itse kannan usein myös ihan proteiinijauhetta mukana pikkusheikkerissä! Kun säkin saat koulusta vielä maitoa ilmatteeksi, niin voit sekoittaa jauheen maitoon ja aina paljon paremman makuista! Kannattaa valita esim joku hyvälaatuinen heraproteiini, jossa ei olisi makeutus ja väriaineita. Mulla on nyt testissa North Force merkkinen hera joka on kotimainen ja luonnollinen. Laitan siitäkin tulemaan makutestiä tällä viikolla!
      Kannattaa myös muistaa, että vaikka et yhdellä aterialla saisikaan proteiinia, niin se ei kaada maailmaa. Tutkimusten mukaan riittää, kun prodea nautitaan kolmesti päivässä isompi annos, jolloin sillä on paras vaikutus esim. lihaskasvuun. Suositeltu määrä oli muistaakseni n.30g kerrallaan eli esim.1,5dl paistettua naudan jauhelihaa.

  2. Kiitos Katri kovasti näistä päiväkirjoista. Niiden ansiosta olen itsekin kiinnostunut raakaruokavaliosta, ja minulla on parhaillani menossa oma viiden päivän raakaruokakokeilu josta olen blogissanikin kirjoitellut. Ilman tätä sinun blogisi haastetta olisi jäänyt tekemättä, mutta olen huomannut että vaikka en raakaruokavaliota aio itsekään ottaa ainoaksi ruokavaliokseni, niin joitakin osa-alueita jää aika varmasti ruokavaliooni jatkossakin 🙂

    • Ihan mahtavaa!!! Toivoisinkin, että näillä päiväkirjoilla olisi juuri tuollainen, ROHKAISEVA vaikutus! Eli ihmiset uskaltaisi kokeilla vähän erilaisiakin ruokajuttuja sen ainaisen tylsän salaatin sijaan :). Itsellenikin jäi vahva tunne siitä, että reilummin voisin arkiruokailussa vielä syödä kasviksia ja hedelmiäkin!

  3. Hei noista luonnon proteiinijauheista. Mikä niistä olisi miedoimman makuista, tai ”mauttominta”, onko kokemusta? Randomilla ostin hamppuproteiinia Ruohonjuuresta ja en saa sitä piiloutumaan sitä makua aamun chia-vanukkaassani sitten millään… Maistuu lähinnä nurmikolta ehkä 😀

    • Riisiproteiini ei ainakaan maistu juur miltään, koostumus tosin on vähän jauhoinen mut siihen tottuu pian. Tosin itte oon käyttänyt pelkästään näitä kasviproteiineja, niin en tiedä millainen se sit on verrattuna vaikka heraan 🙂 Riisi- ja herneproteiinia saa myös maustettuna, jos sellaisista tykkää. Hampunkin saa uppoamaan, jos tekee tarpeeksi vahvan makuisen smoothien vaikka puolukasta ja maltillisesti sitä proteiinia (tai esim. vähäsen hamppua ja riisiprodea kaveriksi).

  4. Hihii kiitos Katri itsellesi, tuskin olisin nuin tiukasti raakaruokailua kokeillut ja edelleen aikas vähän lämmitän enään ruokaa tai paista lihaa. ^^ Jotain hyötyä tästä kokeilusta loppupeleissä siis oli!

    Mahtavaa syyskuun alkua sinulle! 🙂

  5. apua bloggaako tää kirjottaja?? en uskalla katsoa, kamalaa kieltä. 😀 kehonhuollosta sitten kielenhuoltoon. 😉

    • No sen verran täytyy puolustaa Lauraa (jos nyt itsekkään paras puhuja!), että hän taisi laittaa mulle tekstin puhelimella kun kone ei toiminut kunnolla… jos oikein muistan…

  6. Jes, eka raakatestailija joka toi esiin 80/10/10-tavan! Oon jo vähän odotellutkin…Mun käsityksen mukaan nimittäin suurin osa raakailijoista noudattaa tuota tapaa, koska se on a) selkeästi järkevin ja vaivattomin b) toimii parhaiten suurimmalla osalla. Ensimmäisinä päivinä turvotus voi olla suuri, koska ruokaa tulee ihan valtavia määriä voluumillisesti ja esimerkiksi kuidun määrä nousee pilviin. Itselläni se on kuitenkin lähtenyt laskemaan parin päivän jälkeen omilla testijaksoillani.

    • Mä oon tutustunut kans tätä 80/10/10 juttuun viimeaikoina, lähinnä youtubevideoista. Mun suosikki on Mango Island Mama, koska se on jotenkin niin symppis :D.
      No joo, muuten en oikein tiedä… En ehkä itse koe tota itselleni sopivana, koska meillä täällä suomessa vähän eri tavalla esim. kypsiä hedelmiä saatavilla. Mutta toki jollekkin voi toimia (niinkuin lähes jokainen erikoisempi dieetti voi toimia jollain) :).

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta