Raskausajan vatsavaivat… Ja muuta herkullista!

*Kaupallinen yhteistyö : Pfizermaalaissalaatti3 (1 of 1)

Mulla on aina ollut melko ongelmaton vatsa, joka pysyy kunnossa monipuolisella ja kasvisvoittoisella ruokavaliolla. Tästä poikkeuksena on kuitenkin se kausi elämässäni, jolloin tein istumatyötä kolmessa vuorossa ja raskaudet. Moni normaalisti ”hyvävatsainen” saa nimittäin raskausaikana tuskailla erilaisten oireiden kanssa, kuten siis itsellänikin kävi. Mulla ongelmana etenkin loppuraskaudesta oli välillä ummetus, joka on todella tyypillinen odottajan ongelma. Keltarauhashormoni hidastaa suoliston toimintaa ja jos söin jonain päivänä liian yksipuolisesti tai liian vähän kuituja, niin sain kyllä heti tuntea sen nahoissani! Onneksi neuvolassa osattiin antaa hyviä vinkkejä siihen, kuinka pitää ”pakki” toiminnassa. Välillä tilanne tosin pääsi aika pahaksi ja voin vain todeta, että kannattaa pitää vatsaystävällisestä ruokavaliosta kiinni!

Lisäksi raskaana voi tutustua niinkin romanttiseen ongelmaan, kuin peräpukamiin (kyllä, sanoin sen ääneen), jotka voivat pahimmillaan tehdä kävelyn ja jopa istumisen todella kivuliaaksi. Senkin takia ruokavalioon kannattaa ehdottomasti raskausaikana sisällyttää reippaasti kuituja ja joitakin ruoka-aineita ehkä tietoisesti välttää (esimerkiksi banaania).
Mun mielestä näistäkin asioista voi ja pitää puhua avoimesti, eikä vatsavaivojaan tarvitse hävetä!

Ihan tärkein juttu on tietysti veden juonti, joka voi helposti unohtua päivän mittaan. Huomasin myös itse, että kun treeni väheni loppuraskaudessa, niin veden juomisestakin tuli haastavempaa. Treenin lomassa kun tulee huitaistua ainakin se litra kitusiin! Veden juomisella on tietysti yhteys lähes kaikkiin kehon tapahtumiin ja myös suoliston toimintaan.
Varsinkin jos juot kahvia on veden juominen tärkeää, koska kahvi yleensä provosoi ongelmaista vatsaa. Jos veden juonti tuntuu hankalalta kannattaa suosia vesipitoista syötävää, eli mehukkaita hedelmiä, smoothieita, keittoja tai juoda ”ääritapauksessa” vaikka sokeroitua mehua. Sekin on parempi, kuin ei nestettä ollenkaan!

Toinen tärkeä juttu on ravinnon kuidut, joka on siis hiilihydraatin imeytymätön osa. Itse käytän kuidun lähteinä ihan kaurapuuroa, sekä lisäksi erilaisia leseitä, siemeniä ja pähkinöitä. Nykyään saa kaupasta myös kaikenlaisia kuitusekoituksia. Lisäksi kuituja saa tietysti kasviksista, hedelmistä ja marjoista joita pitäisi raskausaikanakin popsia kiitettävästi. Harmi vaan, ettei ainakaan rapea salaatti ollut alkuraskaudessa suosikkiruokani. Normaalisti salaatti kyllä eksyy päivittäin lautaselle.kuidun_lähteet (1 of 1)-001

Etenkin ruokaisat salaatit eli ”överisalaatit” ovat yksi mun suurimmista arkiherkuista! Unohda tylsä kurkku-tomaatti-jäävuorisalaatti -yhdistelmä ja kokeile jotain uutta! Samalla vatsakin kiittää! Suosittelenkin kokeilemaan hyvävatsa.fi -sivustolta bongaamaani maalaissalaatin reseptiä, jossa uutuudenviehätystä tuo raakamakkara ja endiivi. Hyvävatsa.fi -sivusto on vatsan hyvinvointiin keskittyvä infosivusto josta löydät vatsaystävällisiä reseptejä. Reseptit soveltuvat myös FODMAP-ruokavaliota noudattaville!

Tämä valmistamani maalaissalaatti ei ollut ehkä nopein salaatti, mutta pieni vaivannäkö kannatti; Mehukas salaatti, hieman tulinen lammasmakkara ja itsetehty sinappimajo olivat herkullinen kombinaatio! Mun terveystietoinen tuttuni on hehkuttanut lammasmakkaraa moneen otteeseen, mutta itse en ollut koskaan kokeillut. Itse tykästyin ja salaatin kanssa ei ollut kuitenkaan liian täyttävä setti.

Jos haluaa vähän oikoa, niin tavallista raakamakkaraa saa myös pienemmistä kaupoista – lammasmakkaraa taas joutuu hakemaan isoimmista marketeista. Käytin salaattipohjaan jäävuorisalaattia, romainea ja pinaattia, joka oli todella hyvä kombo. Kastike kannattaa ehdottomasti tehdä itse, koska se sopii salaatin kanssa kuin nakutettu! Endiivi on muuten toiselta nimeltään salaattisikuri, jos heviosaston myyjä on eksyksissä. Muista leikata kolmionmuotoinen endiivin kitkerä kärkiosa pois (arvatkaa älysinkö itse…). endiivit (1 of 1)maalaissalaatti4 (1 of 1)maalaissalaatti2 (1 of 1)

Jos kaipaat vielä lisää vinkkejä vatsaystävälliseen ruokavalioon ja vatsaongelmiin liittyen, niin kannattaa vilkaista hyvävatsa.fi sivustoa! Esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymästä saat sieltä tietoa. Pakko muuten vielä mainita, että myös liikunta auttoi itselläni vatsan ongelmiin etenkin raskausaikana! Reipas kävely antaa luonnollista liikettä suolistolle.
Muutenkin kannattaa seurailla, mitkä ruoka-aineet aiheuttaa itsellä turvotusta, ilmavaivoja tai ummetusta ja välttää niitä.

Ps. Koska postaus on tehty yhteistyössä lääkealan yrityksen kanssa, on kommentointi tällä kertaa poissa käytöstä johtuen lääkealan käytännöistä. Tykätä saa!

fityoutoo

 
Tykkää jutusta