Relaa vähän!

Mulla oli tässä jo parin viikon ajan sellainen fiilis, että mun kroppa on aika väsynyt. Fressi Convention viikko oli tosi kova ja koska crossfit-jäsenyys oli menossa umpeen, piti vielä ahnehtia sille viikolle muutama treeni. Sitten perjantaina se spinningluukutus ja toki itse Convention lauantaina, jossa oli nelisen tuntia puhdasta treeniä. Lupasin itselleni, että seuraavan viikon otan tosi iisisti (eli viime viikon), mutta hups, yht äkkiä mulla olikin viikon sisällä viisi jumppaa vedettävänä! Mitään tosi heavy-tunteja ne ei toki olleet, mutta kuitenkin.

jumpassa3

Harva oikeasti edes miettii treenissä jaksotusta. Suoraan sanottuna olen miettinyt sitä ennen itsekkin tosi vähän tai en ollenkaan – joka viikko on kova viikko. Spinning-kolutuksessa oli puhetta sykealueista ja siitä, miten nykyään harva jaksaa enää tehdä enää peruskuntotreeniä. Moni tykkää nimenomaan eniten juuri niistä lajeista, joissa painetaan aina peräsuoli pitkällä ja suosituimpia ryhmäliikuntatunteja ovatkin bodycombat, -pump ja kaikki crossfittiä matkivat ”tunti turpaan” tyyppiset tunnit. Milloin viimeksi olet käynyt juoksemassa/kävelemässä matalasykkeisen lenkin tai tehnyt salilla kevyesti? Yleensä siinä vaiheessa treenataan kevyesti, kun ollaan valmiiksi rikki tai ylikunnossa. Mitä korkeammalle syke nousee, sitä vähemmän liikunnalla on enää terveyshyötyjä. 

Moni käy salilla/jumpissa/lenkillä puhtaasti ulkonäkösyistä tai painonhallinnan takia, mutta aika harvan PT-asiakkaan päätavoite on nostaa kuntoa (tai se on siellä listassa sijalla 10). Hyvän kunnon ansiosta me jaksetaan kuitenkin arjessa paremmin ja esim raskaana ollessa sen huomaa konkreettisesti; Jos portaissa piiputtaa jo ennen raskautta, niin voitte kuvitella mitä se on noin 20-kiloa isompana ja turvonneempana :D. Jotkut väittää, ettei hyvällä kunnolla ole synnytyksessä mitään tekemistä, mutta on varmaan eri asia synnyttää 52 tuntia hyväkuntoisena kuin aivan rapakunnossa. Myös toipuminen oli nopeaa.
Itsensä pitäminen, ei pelkästään hyvännäköisenä, mutta myös hyväkuntoisena on siis todella tärkeää. On toki myös ihan viisasta miettiä, missä kunnossa meinaa olla vaikka 20-vuoden päästä, vaikka se kuinka tuntuisi kaukaiselta ajatukselta. Niillä valinnoilla, joita tekee nuorena on kuitenkin kauaskantoiset seuraukset. Hyväkuntoisena elämä on tottakai terveempää, mutta myös helpompaa.
Peruskuntoa voi muuten kohottaa muullakin kun lenkkeilyllä, vaikka kaikki assosioi kunnon kohottamisen aina lenkkeilyyn tai johonkin hiihtoon (jota allekirjoittanut ei taida enskään talvena harrastaa!). Sitäpaitsi veikkaan, että aika monella siellä lenkillä nimeomaan ne sykkeet heti ampaisee sinne anaerobiselle alueelle ja se on nimeomaan merkki siitä, että KEVYTTÄ treeniä on liian vähän. Kuten sen voi aivan maalaisjärjelläkin ajatella, niin pelkästään täysiä tekemällä ei voi kehittyä.

Tämä on mm. yksi syy, minkätakia en henk. koht jaksaisi tehdä vaikka pelkästään crossfittiä joka viikko. JOOOOOO, kyllä siellä toki voi käydä ”open gymeissä” yksinään kikkailemassa, mutta mä olen ainakin niin kilpailuhenkinen hullu, että niissä päivän treeneissä olen aina aivan henkihieverissä. Viimeksi kun mä lähdin sieltä, niin olin niin piipussa, että mietin kuinka pystyn ajamaan edes autolla kotiin kun jalat tärisi. Meidän lähelle on avattu myös uusi joogasali ja mä olen jo ajatuksen tasolla lähtenyt sinne monena päivänä treenaamaan. Jooga olisi ainakin yksi vastaus niihin vähän lempeämpiin treeneihin. Tällä viikolla mä käyn ainakin pari kertaa pitkällä reippaalla kävelyllä ja tää on LUPAUS!

brio_kollaasi
Kuvassa aivan ihastuttava amstaffin pentu Brio! Vaikka pentu oli ihana, niin minkäänlaista pentukuumetta se ei onneksi saanut mussa aikaan…

Hei muistakaa että huomenna loppuu ”treenikassin aarteet”-arvonta klo.18! Siihen asti voi vielä käydä heittämässä oman vastauksena kommenttiboxiin täällä!

fityoutoo

8 vastausta artikkeliin “Relaa vähän!”

  1. Ihana hurtta.
    Oma tavoitteeni liikunnana kanssa on, mitä enemmän ikää sitä parempi kunto. =) Kaikki muu on plussaa kuten ulkonäköseikat ja triathlonkisat.

    Mulla on oma valkkuvalmentaja ja siinä hyvä juttu on se, että väliin tulee kevyitä treeniviikkoja ja on niitä pk-treenejä. Tosin jos treenaisin ilman valkkuvalmentajaa niin mää oon varmaan semmonen tyyppi joka tekis pelkkää peekoota.

    • Mut hei toi on todella hyvä, et on valmentaja joka tajuaa jaksotuksen päälle! Niin hyvän valmentajan täytyykin tajuta, eikä syöttää aina vaan sitä samaa ja samantyyppistä treeniä..

  2. Kehittyäkseen on myös haastetta itseään sinne epämukavuusalueille. Entisenä ryhmäliikuntaohjaajana ja n. 14v erilaisia ryhmäliikuntatunteja harrastaneena olen vahvasti sitä mieltä, että suurin osa tähän kategoriaan istuvista tunneista ei aidosti kehitä kuntoa juurikaan. Kun aloitin crossfitin 2 v sitten, huomasin että ensimmäisen kerran elämässäni aloin oikeasti haastamaan itseäni ja tadaa – myös tuloksia alkoi tulla ihan eri tavalla! Crossfit on paljon paljon muutakin kuin apinan raivolla suoritettavia, lyhyitä rykäisyjä. Se on paljon myös tekniikkaharjoittelua, painonnostoa, voimistelua, kehonhuoltoa yms. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että crossfit on tukenut erinomaisesti myös muissa lajeissa kehittymistä. CF sinänsä ei ole mikään uusi juttu, vastaavia harjoitteita kun on vuosikymmenet tehty monen lajin oheisharjoitteluna sen kunnon kohottamisen vuoksi.

    Toki ryhmäliikuntatunteja voi harratella hengästyäkseen, mutta urheilu onkin sitten eri juttu.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta