Ruokapäiväkirja kuvina – yritys kohti gluteenitonta elämää!

Hyvää ystävänpäivää kaikille lukijoille! Ensinnäkin, KIITOS kaikista niistä kommenteista, joita sain ihottuma-postaukseeni liittyen! Toki mä tiesin, etten suinkaan ole ainoa, joka ihottumasta ja allergioista kärsii, mutta mukava jakaa kokemuksia teidän lukijoiden kanssa! Välillä tää tuntuu jatkuvalta taistelulta, mutta onneksi omalla kohdallani tilanne välillä helpottaa ja kutina sekä kuivuus vähenee. Tsemppiä tosiaan ihan kaikille iho-ongelmien kanssa kamppaileville ja voi että kun mä voisin tässä halaukseksi teille muuttua. <3

Tuli toive ruokapäiväkirjapostauksesta ja tokihan mä niitä toiveita toteutan! Nyt kun mä sitten niiiiin monen suosittelusta vakuuttuneena ajattelin, että gluteeniton elämä here I come, niin päätin kirjoittaa päiväkirjan nimenomaan gluteenittomasta päivästä! No, paljastetan, että ei se nyt ihan 100% kuitenkaan putkeen menny, kuten tulette huomaamaan… Mutta tällä kertaa mä aijon oikeasti kokeilla paria viikkoa kauemmin!! 

Aamupala:
Kasvismunakas, jossa kolme luomumunaa, sipulia, parsaa ja paprikaa (pinaatti unohtui jääkaappiin). Mausteina merisuola ja pippuri ja paistaiseen oliiviöljy. Päällä n.1/3 avocadoa. Aijon nyt tosissaan panostaa lisää myös rasvojen saantiin!
Munakkaan kanssa meni iso kuppi kahvia luomumaidon kera.

aamupala

Välipala: 
Ohimennen n.kourallinen kuorimattomia manteleita. Ne oli siinä sopivasti hollilla!

mantelit

Lounas (ennen päivän kahta jumppaa): 
Edellispäivän jauhelihakastiketta, laihduttajan versio. Kastikkeessa kermaa ja mustapekkajuustoa. Taivaallista! Oli siinä myös porkkanaa ja sipulia, mutta enempi sivurooleissa. Tätä kastiketta gluteenittoman spagetin kanssa, joka oli totaalinen pettymys! Olen ennenkin ostanut gluteenitonta pastaa, mutta tämä sattuikin olemaan joku höttö-versio ja maistui…no, valkoiselle makaronille. Nappasin paketin kiireesti lähikaupasta, mutta en osta enää tätä pastaa uudestaan! 
Lautasella myös edellispäivän salaattia (pinaatti, keräsalatti, kurkku, herne, paprika, idut) sekä kokonainen tomaatti. Niin ja olihan siinä myös 1/3 avocadoa – rakastan avocadoa!!! Kastikkeena oli pikku loraus ketsuppia sekä mun suurinta herkkua eli Aito-Maun tomaatti-valkosipulisalaatinkastiketta. Mutta siinä perhanassa olikin gluteenia (kastikkeessa on yhtenä valmistusaineena HP-kastike, joka sisältää vehnää)!! En sit viitsinyt heittää salaattia roskikseen, joten annoin mennä. 

lounas

Treenin jälkeinen välipala: 
Sain Fitnesstukulta* kokeiluun Fit&Smart*-sarjan suklaanmakuista proteiinijauhetta, jota laitoin sheikkeriin glutamiinin(1tl) kanssa n.desin. Protsku sekoittuu veteen tosi hyvin eikä jää ikäviksi paakuiksi pohjalle! Koska tuossa ei ole hiilaria mukana, niin nappasin myös banaanin mukaan treenikassiin. Mulle tulee helposti huono olo, jos otan treenin jälkeen pelkän proteiinin, enkä saa hiilihydraatteja.

prodet

Päivällinen:
Iso naudanlihasalaatti, jossa salaattia, tomaattia, paprikaa, porkkanaa, basilikaa, feta-juustoa, naudanlihaa n.100g ja kastikkeena fetan mausteöljyä. En ole mikään suuri pihvin ystävä todellakaan (paitsi entrecon), mutta kun jääkaapissa oli yksi valmiiksi paistettu pihvi, niin heitin sen siivuina salaatin päälle! Me yritetään syödä aina kaikki tähteet pois jossain muodossa. On typerää valittaa, et ruoka on kallista ja heittää sitä samaan aikaan joka päivä roskiin. Jos ei haise, niin ei oo pilalla! Riisi on ainoa, jota en säilytä muutamaa päivää pitempään, enkä uskalla antaa sitä edes koirille.

päivällinen

Iltapala: 
Rupes vielä hiukoon illalla niin otin riisikakun ja siihen kunnon siivu sinileima-emmentalia, joka on mun ehdoton lempparijuusto! Toisinkun mun miehen mielestä, joka voi pahoin jo pelkästä hajusta…Riisikakut ei oo mitenkään superherkullisia, mutta toisaalta menee ihan ok kun on jotain päällä. Ja ne on myös käteviä treenikassissa, kun kaipaa nopeeta hiilaria treenin jälkeen! Mä en muutenkaan jaksa aina hirveesti analysoida miltä jokin maistuu :). Jos mulla on nälkä, niin mä syön melkein kaikkea kun se vain on suht terveellistä :).

iltapala

Ennen nukkumaanmenoa otan vielä toki mun ”supernelikon” eli D-vitamiinin (tai otan joka toinen ilta 1000µg kerrallaan), sinkkipikolinaatin, Omega-3:set sekä magnesiumisitraattia 400mg. Luotan lisäravinteissa Solgariin*, joka on laadukas lisäravinnesarja, eikä mitään markettikamaa. Ja mä otan nämä joka, siis ihan JOKA päivä! Se on myös syy, miksi en ole koskaan kipeä. Vastustuskyky kuntoon ihmiset! Kaikkia tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita on lähes mahdoton saada pelkästä ruoasta!

solgar_nelikko

 

Tähän loppuun mainittakoon, että jos oma ruokavaliosi on retuperällä tai muuten vaan kaipaat muutoksia kuntoon, jaksamiseen, painoon tai yleisesti elämänlaatuun, niin laita viestiä [email protected]!
Voidaan katsoa yhdessä jutut, jotka sulla toimisi parhaiten ja muistathan, että välimatka ei ole mikään este, koska tarjoan myös nettivalmennusta! Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

IMG_1329

fityoutoo

17 vastausta artikkeliin “Ruokapäiväkirja kuvina – yritys kohti gluteenitonta elämää!”

  1. Moikka Katri! Ihan vaan lähin kyseleen, että ootko huomannu koskaan glutamiinin aiheuttavan huonoa oloa treenin jälkeen? Ite sekotan sitä kanssa palkkariin, mutta kyseisen juoman juotua n. 2 tunnin päästä tulee niin oksettava olo että oksat pois! Onkohan siis vaan jotenkin itelle sopimatonta vai ootko kuullu jollain muulla olevan samaa? Ps. sun blogi on ihan huippu! Terkuin yks terveellisiin elämäntapoihin ja crossfittiin hurahtanu lukija!

    • En ole kyllä huomannut… Mutta olen joskus kuullut, et siitä voi tulla pahaa oloa!

      Kiva että tykkäät blogista! Tsemppiä treeneihin! 😉

    • Se on munkin mielestä tosi hyvä perusproteiini ja kuten sanoinkin, niin tosi hyvin sekoittuu veteen!

      Ja kiitos! Mä tykkään värikkäästä ruoasta (paitsi että toi riisikakku ei ollu kovin värikäs :D)…

  2. Mä oon ostanut semmoisia luomu-villiriisikakkuja ja ne on tosi hyviä. Suolaisempia kuin tavalliset, maistuu poppareille.
    Olen lukenut jostain, että D-vitamiini kannattaisi ottaa aamulla. Voi kai haitata unta illalla otettuna.

    • Täytyy kokeilla! Oon kyllä nähnyt niitä hyllyllä!
      Mä en olekkaan lukenut tosta D-vitamiinin hereillä pitävästä vaikutuksesta… Tosin yleensä mä nukahdan noin minuutissa, joten mulla ei ole ainakaan vaikuttanut :)!

  3. Vai ei pihvi maistu? Mulla heräs niin kamala nälkä juuri siitä pihvisalde kuvasta, että on kai pakko nousta tästä sohvalta keittiöön 😀

    Ei oo helppoa, kun yllättävissäkni ruoissa voi olla gluteiinia ja itsekin varmasti mieluummin söisin ruoan, kuin heittäin pois jos sinne jotain kiellettyä olisi hieman eksynyt. Tsemppiä ruokavaliomuutokseen!! 🙂

    • Hehe :)… Joo mä en tosiaan ole mikään pihvin ylin ystävä. En esim koskaan tilaa ravintolassa…
      Joo on tosiaan aikamoinen kyttäys jos meinaa olla täysin gluteenittomalla! Mutta kai sitä ajan myötä oppii tietämään missä on ja missä ei!

    • Moikka Jenni! Riippuu aina asiakkaan tarpeista, kaikille ei voi myydä samaa! Suunnittelen paketin aina asiakkaan henk.koht tilanteen mukaan. Laita viestiä niin katsotaan tarkemmin:)!

  4. No minä jo aattelin, et voiko olla totta… 😀 Tiedän kyllä suomalaisten suositusten olevan alakanttiin, mut tohon ois saanu jo muutaman tabletin nieleksiä. 😛

    • No eihän sairastelu ole aina itsestä kiinni…vaikka kuinka terveellisesti söisi. Joko sulla on vain todella huono tuuri tai sit siellä elimistössä kytee joku pöpö joka ei suostu louvuttamaan :(! Uusiiko sulla siis sama tauti koko ajan?

  5. Pienenä vinkkinä noihin illan lisiin. Magnesiumilla on vastavaikutus sinkkiin (joka muutenkin imeytyy vähän kehnosti ja tietnekin poistuu kehosta pirun nopeeta mm. hien mukana) joten niitä kahtav ei kannata ottaa samoihin aikoihin! 🙁

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta